OLIE HELP !!!

Plaats reactie
Roelof28

OLIE HELP !!!

Bericht door Roelof28 »

Nu lees ik in mijn handleiding van mijn 650 K7 iets over welke mororolie er in moet. Nu lees ik nergens iets over syntetisch/half syntetisch etc. Kan ik nu gewoon elke soort olie erin gooien met die API classificatie SF/SG of SH/SJ of met de JASO classificatie MA? En dan de SAE 10W40?

Ik heb nl nog olie van Catsrol Power RS 4T met de code 10W40 JASO MA@ (JASO T903: 2006) API SJ en olie van Motul met de code 5100 4T 10W40 API SG/SH/SJ/SL en MA.

Ik zie door de olie de filters niet meer.....


Groeten Roelof...
Dgr

Re: OLIE HELP !!!

Bericht door Dgr »

Olie is nogal een lastig onderwerp... daar heeft namelijk vrijwel iedereen een eigen theorie over :lol:

Zolang je de specificatie en viscositeit in acht neemt maakt 't volgens mij niet zo uit of je er mineraal, half- of volsyntheet in gooit.
Ik neem aan dat je de intervallen van 6000km aanhoudt? (of anders een jaarlijkse wissel als je de 6000km p/jaar niet haalt)
Roelof28

Re: OLIE HELP !!!

Bericht door Roelof28 »

Ik heb na de 1000km beurt de motor weggebracht voor een 6000km beurt en hij staat nu op 13000 en ik ben van plan om zelf bij zo'n beetje 15000 onderhoud te doen.
Dgr

Re: OLIE HELP !!!

Bericht door Dgr »

Als je langere intervallen gaat aanhouden zou ik volsyntheet gebruiken. Dat behoudt z'n smerende eigenschappen op lange termijn beter.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: OLIE HELP !!!

Bericht door Hunter6 »

Zowel de Castrol RS 4T als de Motul 5100 zijn olieen die je gebruiken kunt. Beiden zijn een half synthetische olie van een goede kwaliteit.

Een kleine opmerking over vol synthetische olieën; menig verkoper wil je graag overtuigen dat je toch echt vol synthetische olie zou moeten gebruiken. Dit is echter volslagen onzin!
Tenzij je met je motor regelmatig op circuits aan het racen bent, is het gebruik van een syntheet alleen zeer positief voor de portemonee van de verkoper.
Sterker nog, de huidige minerale olieën (van de bekende merken) doen het kwalitief zeker niet veel minder dan de duurdere half syntheten.

Als je in gesprek komt met een eerlijke motorverkoper zal deze bovenstaand verhaal bevestigen. De verkoper die mij een vol syntheet aanbeveelt zal ik in ieder geval zeker niet vertrouwen.
MacB

Re: OLIE HELP !!!

Bericht door MacB »

Wel bij mij was het net tegenovergesteld en bij de dealer zei men mij dat 100% synth. uit den boze is voor een 2 cylinder omdat hij moeite zou hebben om deze overal in het blok rond te krijgen en dan vooral vanboven in het blok? Zou enkel voor 4 cylinders zijn?
Dus half synth. voor onze Strom heeft men mij uitgelegd/wijsgemaakt?
Flipsen

Re: OLIE HELP !!!

Bericht door Flipsen »

MacB schreef:Wel bij mij was het net tegenovergesteld en bij de dealer zei men mij dat 100% synth. uit den boze is voor een 2 cylinder omdat hij moeite zou hebben om deze overal in het blok rond te krijgen en dan vooral vanboven in het blok? Zou enkel voor 4 cylinders zijn?
Dus half synth. voor onze Strom heeft men mij uitgelegd/wijsgemaakt?
Wonderlijke theorie van je dealer. Als of je gehele smeeroliesysteem in 1 keer niet meerberekend is op zijn taak. Wil toch wel eens praten met die dealer :bye:
Roelof28

Re: OLIE HELP !!!

Bericht door Roelof28 »

Toch raar dan dat er niets in de gebruikershandleiding staat over wel of niet syntetische olie. Als het maar voldoet aan die codes die ik eerder gaf lijkt mij dan. Dat is immers wat Suzuki er zelf over zegt.
Nero

Re: OLIE HELP !!!

Bericht door Nero »

Half-Synthetisch (synthetic blend).
Nero

Re: OLIE HELP !!!

Bericht door Nero »

Hunter6 schreef: Sterker nog, de huidige minerale olieën (van de bekende merken) doen het kwalitief zeker niet veel minder dan de duurdere half syntheten..
Dit klopt niet.
Er is blijft een verschil tussen minerale olie en half synthetische olie.

Voor de rest in je post heb je gelijk.
Roelof28

Re: OLIE HELP !!!

Bericht door Roelof28 »

Maar kan je ook olie van verschillende merken maar met de zelfde classificatie bij elkaar gooien?
Nero

Re: OLIE HELP !!!

Bericht door Nero »

Roelof28 schreef:Maar kan je ook olie van verschillende merken maar met de zelfde classificatie bij elkaar gooien?
Ja, indien je binnen hetzelfde type blijft.
Semi-synt bij semi-synt, mineraal bij mineraal,...

Het antwoord is natuurlijk genuanceerder dan dit,... maar hou je hier aan en je begaat geen flaters.
Best blijf je zelfs bij hetzelfde merk want ieder merk gebruik nèt weer wat andere dopes in de mengeling.
Dgr

Re: OLIE HELP !!!

Bericht door Dgr »

In theorie zou dat waarschijnlijk wel moeten kunnen.

Ik zou zelf echter -voor m'n gemoedsrust- geen risico willen lopen voor die 2 tientjes aan olie :wink:
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: OLIE HELP !!!

Bericht door Hunter6 »

Nero schreef:
Hunter6 schreef: Sterker nog, de huidige minerale olieën (van de bekende merken) doen het kwalitief zeker niet veel minder dan de duurdere half syntheten..
Dit klopt niet.
Er is blijft een verschil tussen minerale olie en half synthetische olie.

Voor de rest in je post heb je gelijk.
De smerende, en reinigende werking van een goede minerale olie is tegenwoordig niet zo heel veel slechter dan een half synthetische olie. Het verschil zit hem erin dat de levensduur van een minerale olie minder is.
Roelof28 schreef: Maar kan je ook olie van verschillende merken maar met de zelfde classificatie bij elkaar gooien?
In vrijwel alle gevallen gebruiken we half synthetische olie. Het bijvullen van een ander merk half syntheet zou geen probleem op mogen leveren mits de olie de juiste kwalificatie bezit.

Anders wordt het als je alleen minerale olie gebrukt en wilt bijvullen met een (half) synthetische olie.
Dit kan een chemische reactie opleveren waardoor de smerende werking teniet wordt gedaan.
Nero

Re: OLIE HELP !!!

Bericht door Nero »

Hunter6 schreef:
Nero schreef:
Hunter6 schreef: Sterker nog, de huidige minerale olieën (van de bekende merken) doen het kwalitief zeker niet veel minder dan de duurdere half syntheten..
Dit klopt niet.
Er is blijft een verschil tussen minerale olie en half synthetische olie.

Voor de rest in je post heb je gelijk.
De smerende, en reinigende werking van een goede minerale olie is tegenwoordig niet zo heel veel slechter dan een half synthetische olie. Het verschil zit hem erin dat de levensduur van een minerale olie minder is.
Roelof28 schreef: Maar kan je ook olie van verschillende merken maar met de zelfde classificatie bij elkaar gooien?
In vrijwel alle gevallen gebruiken we half synthetische olie. Het bijvullen van een ander merk half syntheet zou geen probleem op mogen leveren mits de olie de juiste kwalificatie bezit.

Anders wordt het als je alleen minerale olie gebrukt en wilt bijvullen met een (half) synthetische olie.
Dit kan een chemische reactie opleveren waardoor de smerende werking teniet wordt gedaan.
Daarom is het best om het eenvoudig te houden. Mensen onthouden niet altijd de détails.
Dus : geen olie van verschillende types mengen is de beste raad.
Een reguliere semi synth kan je idd met een vergelijkbare semi synth mengen.
En er is best meer verschil tussen minerale en semi-synth olie.
Plaats reactie