Installatiehandleiding Scottoiler

Plaats reactie
Freeryders

Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Freeryders »

Hallo Strommers,

Na lang wikken en wegen zag ik een aanbieding bij motozoom.nl voor de scottoiler universel kit voor € 99 en dus heb ik hem gelijk maar besteld. Nu nog steeds volgens mij?

Ik heb de dual injector ook erbij besteld en ben nu nog steeds goedkoper uit dan bij andere winkels die voor die prijs alleen de universel kit leveren.

Op diversen fora heb ik positieve en negatieve berichten gehoord maar de meeste waren wel positief en aangezien ik het motto gemak dient de mens hanteer ben ik toch maar voor dit systeem gegaan.

Nu de installatie:

Na het lezen van de duitse handleiding ben ik maar gelijk het internet op gedoken en de engels versie van het net geplukt. :? En toen ging gelijk een stuk beter maar mijn vertrouwen dit systeem te installeren op mijn strommetje. :)

Het is een universel kit en dus krijg je meerdere opties om de verschillende onderdelen te bevestiging. Dit kan verwarrend werken aangezien iedereen gewend altijd niets over te houden als jezelf iets in elkaar zet ( ikea anyone?? :) )

Als eerst heb ik de bung op het injectiesysteem opgezocht de foto's in de handleiding zijn niet zo duidelijk maar uiteindelijk heb ik het dingetje gevonden. Standaard zit er een soort zwart ronddopje op met een klemmetje. Deze verwijderd en de slang voor de onderdruk vastgedrukt. De kabel heb ik nog even loslaten hangen maar wel al langs het pad gehangen hoe ik hem uiteindelijk wilde hebben.

In de handleiding ( voor de Vstrom) stond een plaatje waarbij het reservoir onder het zadel gemonteerd kan worden in het kleine opbergvak.

Zo gezien zo gedaan ook ik hem daar geïnstalleerd met de 2 flexibele doorzichtige lussen. Deze heb vast gelijmd met de bijgeleverde lijm bij de kit. (Hou rekening met de vulopening!!! naar boven dus :) )

De luchtslang kan heel makkelijk aan de zijkant netjes weggehangen worden naast het opbergvakje.

In het opbergvak zit een soort uitsparing in het midden waar je onderdrukslang mooi omheen kan geleiden.

De olieslang die uiteindelijk naar de ketting loopt heb ik over de rand in de hoek van het opbergvak naar beneden laten lopen. Even gechecked natuurlijk of het zadel dan niet het slangetje kapot drukt natuurlijk.

Beide slangen mooi langs het frame laten lopen en vastgezet met paar tyripjes.

De onderdrukslang gaat van de linkerkant om de accu en zekeringen heen naar rechts en dan kan je hem laten meelopen met een paar andere draadbomen naar het bungeltje.

Op de wielophanging de slang bevestigd met de 2 andere flexibele doorschijnende slangen begeleiders en deze ook vastgelijmd.

De dualinjector had ik al bevestigd met het systeem wat vastgezet wordt met 2 tyrips. Is een makkie geen uitleg nodig

Nu de test of het werkt!!.

Zet het reservoir op prime en start je motor. Een beetje gassen om het systeem op gang te laten komen en natuurlijk voor het mooie geluid :wink: .

En daar kwam het groene olietje langzaam maar gestaag door het slangetje heen. Joepie!!! Het eerste stuk heeft het iets moeilijker omdat dit omhoog loopt maar als hij daar voorbij is en de lucht is uit je slang is dat hobbeltje geen probleem meer.

Je kan ook een gat boren in je opbergvak om gelijk naar beneden te laten lopen maar ik laat hem liever heel.

Ik heb natuurlijk ook een paar pics gemaakt van mijn installatieavontuur.

Afbeelding
Reservoir in het opbergvak

Afbeelding
Olietoevoer uit het opbergvak

Afbeelding
Bevestiging achterbrug gezien van de zijkant

Afbeelding
Bevestiging olietoevoer op de achterbrug

Afbeelding
Dual injector

Afbeelding
En natuurlijk me strommetje!!! :)

Het installeren heeft me ongeveer 2,5 uur gekost en nu moet ik hem nog gaan afstellen zodat mijn kettinkje altijd nat blijft en mijn wiel droog.

Ik houd jullie op de hoogte.


gr. Danny
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Frank »

Ik heb ook de Scottoiler en heeft mij € 125,00 gekocht. Heb hem er bij motoport eronder laten zetten en dat kostte me nog 75,00 extra. Als zij er ook 2,5 uur over gedaan hebben, is dat een koopje, toch?

Vraagje: Welke stand heb je het reservoir staan. Ik vond die van mij wel snel leeg gaan en kwam er achter dat de draaiknop helemaal open stond, dus heb 'm nu een tikje terug op stand 2 gezet.

Verder mooi gedaan.. ik heb 'm ook onder het zadel. Lastig om te zien hoeveel er nog in zit, maar wel mooi weggewerkt en dat vind ik toch belangrijker... bij mij zie je leidingen helemaal niet lopen, die lopen allemaal achterlangs... je ziet alleen een klein slangetje net boven de ketting. Zo goed weggewerkt, dat toen ik de motor kwam halen, de eigenaar van Motoport dacht dat ze vergeten waren de Scottoiler erop te bouwen... :schater:
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Freeryders

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Freeryders »

Het is inderdaad wel mooier als je echt geen één slangetje ziet. Maar ik heb er voor gekozen geen enkel onderdeel los te draaien zodat ik hem ook zonder gereedschap weer kan verwijderen. Ik zal bij volgende installatie de uitdaging aangaan hem bijna onzichtbaar te monteren. :)

Ik hem nu op de helft staan moet deze week even gaan testen wat voor mij werkt. De handleiding zegt dat je met een stopwatch er naast moet gaan staan. Ja doei er naast staan!!! Ik wil rijden en dan kijk ik wel of de ketting te nat of droog is.

Ik heb altijd mijn kettingsslot in het opbergvak dus kan ik ook goed mijn reservoir in de gaten houden dus zie ik hier geen probleem.


gr. Danny
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Frank »

Een stopwatch? En dan timen hoe lang ie over een druppel doet?

Mag ik die handleiding eens zien?
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Freeryders

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Freeryders »

Je hebt mail :-)}
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Frank »

Freeryders schreef:Je hebt mail :-)}
Dank!

Heb 'm ff op de V-Stromserver gezet:

http://v-strom.nl/pdf/handleiding-Scottoiler-montage.pdf
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Joskestiller »

Ik betaalde enkele maanden geleden € 122,00 voor mijn scottoiler, plaatsing door de dealer en uitleg over gebruik en afstelling inbegrepen. Alles zeer mooi weggewerkt. Het reservoir zit aan de rechterkant buiten het frame achter de zijwand en de leiding zit mooi onder de achterbrug verborgen.

Mijn instelling staat meestal op stand 3, bij regenweer zet ik hem een tijdje op 4 om wat meer smering te hebben. De ketting blijft mooi vochtig van de olie zonder dat de velg contstant vol hangt.

veel succes ermee!

Groeten,
Joske
Honi soit qui mal y pense!!
Flipsen

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Flipsen »

Heb zelf de scottoiler aan de binnenzijde van duo voetsteun zitten. Dacht eerst dat het wel een mooie plek was. Valt achteraf wat tegen. Naar mijn mening is er nu te weinig statische hoogte waardoor de oiler te weinig olie vrijgeeft, ook als deze maximaal staat. Maar even verplaatsen binnenkort

@Freeryders :Overigens, die dual injector zou ik iets verder richting het achtertandwiel plaatsen. Dan wordt de olie tegen dit tandwiel gedruppeld en zal de middelplunt vliegende kracht er voor zorgen dat de olie op de goede plek komt. In deze positie had je naar mijn mening ook kunnen volstaan zonder de dual injector. Heb zelf de dual injector zo gemonteerd dat de tanden van halverwege de uitsparing zitten.


Greetz,

Jasper :-)} :-)}
Freeryders

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Freeryders »

He jasper,


bedankt voor de tip ga hem even verplaatsen. Ik hem nu een aantal dagen in gebruik en er is goed zichtbaar op de ketting dat er een laagje olie op zit. Ik hem nu ook zo afgesteld dat ik geen olie spoor meer achterlaat overal waar ik hem even parkeer :oops: :oops: Ik had verwacht dat dit meer uitzoek werk zou zijn maar het is me reuze meegevallen.


gr. Danny
Ed Jonkmans

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Ed Jonkmans »

Vraagje: Waarom laat je de injectoren niet tegen het kamwiel komen? Volgens Scottoiler raakt de injector (uiteinde van het zwarte darmpje) het kamwiel tussen 5 en 7 uur. Dit zou de beste opstelling zijn om zo weinig mogelijk geknoei van olie te hebben.
ps. ik moet mijn dual-injector nog monteren, ligt bijna een half jaar in de kast (volgens Scottoiler zelf heeft deze echt pas nut in stoffige omstandigheden)
bij mijn Strom is alles gemonteerd als bij Joskestiller (zelfde dealer)
ga eens kijken op het forum van Scottoiler zelf, daar vind je heel wat informatie (ook voor de V-Strom)
Grtz
Ed
Flipsen

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Flipsen »

Die dual injector heb ik geplaatst omdat ik het gevoel het dat alleen 1 kant van de ketting genoeg olie kreeg. Nu beide zijden, en zit ik weer gerust op mijn brommer.

Vandaag maar de Scottoiler aan de linkerzijde achter het kuipwwerk gezet. Bleek trouwens dat het slangetje wat aan het motorvacuum zit, los zat. Olieen als een gek dat ding!!!
PLek is een beetje onhandig om bij te vullen, maar ach, dat hoeft ook maar 3x per jaar (hoop ik).

Veel plezier :-)}

Jasper
Ed Jonkmans

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Ed Jonkmans »

Als je zwarte vacuum-darmpje loszit, dan gaat je ventiel in de Scottoiler toch niet meer open? Dat zwarte darmpje (door het vacuum) opent toch alleen maar de opening onderaan je Scottoiler? Dan krijg je toch geen groter debiet, dat regel je toch bovenaan op het reservoir met die grote draaiknop. Of heb ik het mis?
Ik heb ook nog een Lube-Tube (extra olie-voorraad) in de kast liggen.
Die moet eerdaags zeker aan de Scottoiler komen. Dan kom je vele duizenden km's ver zonder bijvullen. Handig ding dat al vlug ergens een onbenut plaatsje vindt.
Kijk maar even op de site van Scottoiler: daar vind je er zelfs filmpjes van.
Grtz
Ed
Flipsen

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Flipsen »

Klopt. Je hebt ook gelijk. Ik heb het er een beetje krom neergezet. Moest eigenlijk staan: "Slangetje weer aangesloten, en olieen als een gek weer!!!"

Die lub tube had ik ook al voorbij zien komen. Is inderdaad een mooie oplossing, alleen dan begint de ruimte onder mijn zadel wel er krap te worden. Wellicht iets voor de toekomst.


:-)}
Freeryders

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Freeryders »

Ed Jonkmans schreef:Vraagje: Waarom laat je de injectoren niet tegen het kamwiel komen? Volgens Scottoiler raakt de injector (uiteinde van het zwarte darmpje) het kamwiel tussen 5 en 7 uur. Dit zou de beste opstelling zijn om zo weinig mogelijk geknoei van olie te hebben.
ps. ik moet mijn dual-injector nog monteren, ligt bijna een half jaar in de kast (volgens Scottoiler zelf heeft deze echt pas nut in stoffige omstandigheden)
bij mijn Strom is alles gemonteerd als bij Joskestiller (zelfde dealer)
ga eens kijken op het forum van Scottoiler zelf, daar vind je heel wat informatie (ook voor de V-Strom)
Grtz
Ed

Hoi Ed,


Zit pas sinds kort in de motortechniek maar waar zit het kamwiel??? :oops:


gr. Danny
Buzzin

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Buzzin »

Ik heb zelf meteen een scottoiler op m'n 1000 laten zetten bij het kopen (korting + geen montage kosten :shock: )
Hij zit bij mij naast het bakje in de ruimte van het zijpaneel. Wel ligt de lubetube in het bakje.
Als je niet weet dat hij er op zit moet je erg goed zoeken wil je iets vinden van het hele systeem :)
Bij mij zit het slangetje aan de wielkant van de brug, en je ziet dus alleen 2 tyreps.
Ook de dual injector zie je niet .... dus ik was blij dat de dealer het even aanwees :P

Echter, ze hebben mij nooit de handleiding gegeven, dus die zal ik even downloaden.
Want ze hadden hem errug ruim afgesteld.....en de mensen achter me begonnen te klagen :?
Dus iets lager gezet, maar geen idee hoe ik kan zien of het goed werkt....ik ben geen ketting gewend :oops: (NTV = cardan)

Tot dusver vind ik het ideaal....alleen het bijvullen is wat eigenaardig....verder gewoon geen omkijken meer naar :)
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Joskestiller »

Freeryders schreef:
Ed Jonkmans schreef:Vraagje: Waarom laat je de injectoren niet tegen het kamwiel komen? Volgens Scottoiler raakt de injector (uiteinde van het zwarte darmpje) het kamwiel tussen 5 en 7 uur. Dit zou de beste opstelling zijn om zo weinig mogelijk geknoei van olie te hebben.
ps. ik moet mijn dual-injector nog monteren, ligt bijna een half jaar in de kast (volgens Scottoiler zelf heeft deze echt pas nut in stoffige omstandigheden)
bij mijn Strom is alles gemonteerd als bij Joskestiller (zelfde dealer)
ga eens kijken op het forum van Scottoiler zelf, daar vind je heel wat informatie (ook voor de V-Strom)
Grtz
Ed
Hoi Ed,

Zit pas sinds kort in de motortechniek maar waar zit het kamwiel??? :oops:
gr. Danny
Kamwiel is een ander woord voor tandwiel.
In dit geval bedoelt Ed waarschijnlijk het groot tandwiel aan de achterkant van de motor, namelijk vlak naast het achterwiel, aan de linkse kant.

Moest je het kamwiel nog steeds niet vinden kan je het proefondervindelijk ontdekken.
Zet je V-strom op de middenbok en kijk even waar de ketting zit. Druk met duim of vinger van je linkerhand bovenop de onderste ketting. Met je andere hand draai je nu aan de achterband zodanig dat je vinger naar achter de ketting volgt. Zorg dat je het het contact met de ketting niet verliest. Op het ogenblik dat het pijn doet heb je het kamwiel (tandwiel) gevonden!!
Wees aandachtig tijdens deze handelingen want je hebt maar een vijftal kansen... dan zit je zonder vingers aan je linkse hand!! :schater:
Honi soit qui mal y pense!!
Freeryders

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Freeryders »

Joskestiller schreef:
Freeryders schreef:
Ed Jonkmans schreef:Vraagje: Waarom laat je de injectoren niet tegen het kamwiel komen? Volgens Scottoiler raakt de injector (uiteinde van het zwarte darmpje) het kamwiel tussen 5 en 7 uur. Dit zou de beste opstelling zijn om zo weinig mogelijk geknoei van olie te hebben.
ps. ik moet mijn dual-injector nog monteren, ligt bijna een half jaar in de kast (volgens Scottoiler zelf heeft deze echt pas nut in stoffige omstandigheden)
bij mijn Strom is alles gemonteerd als bij Joskestiller (zelfde dealer)
ga eens kijken op het forum van Scottoiler zelf, daar vind je heel wat informatie (ook voor de V-Strom)
Grtz
Ed
Hoi Ed,

Zit pas sinds kort in de motortechniek maar waar zit het kamwiel??? :oops:
gr. Danny
Kamwiel is een ander woord voor tandwiel.
In dit geval bedoelt Ed waarschijnlijk het groot tandwiel aan de achterkant van de motor, namelijk vlak naast het achterwiel, aan de linkse kant.

Moest je het kamwiel nog steeds niet vinden kan je het proefondervindelijk ontdekken.
Zet je V-strom op de middenbok en kijk even waar de ketting zit. Druk met duim of vinger van je linkerhand bovenop de onderste ketting. Met je andere hand draai je nu aan de achterband zodanig dat je vinger naar achter de ketting volgt. Zorg dat je het het contact met de ketting niet verliest. Op het ogenblik dat het pijn doet heb je het kamwiel (tandwiel) gevonden!!
Wees aandachtig tijdens deze handelingen want je hebt maar een vijftal kansen... dan zit je zonder vingers aan je linkse hand!! :schater:

O dat kamwiel zeg dat dan meteen :roll: . Ik heb het inmiddels aangepast dat ging vrij makkelijk omdat ik de kabels ruim had bemeten.
Thx voor de hulp.


gr. Danny
Diversion

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Diversion »

De aanbieding van Motozoom is nog steeds geldig, ik heb ook een Scottoiler gekocht. De documentatie om de vacuumaansluiting te vinden is trouwens knap onduidelijk. Gelukkig heb ik op internet een beter fotootje gevonden.
scottvacumecap.jpg
Het is de aansluiting op de voorste cilinder, die van de achterste cilinder heb ik nog niet gevonden.

Goed idee van Buzzin (of diens monteur) om het oliereservoir naast het bakje achter het zijpaneel te plaatsen. Van het weekend maar eens zien hoe gemakkelijk die te verwijderen is. De ruimte onder mijn buddy seat is al knap vol.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RichardA
Berichten: 265
Lid geworden op: za 30-05-2009, 15:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door RichardA »

Nog wat vraagjes over de Scottoiler & smeer-systemen in het algemeen;

De Scottoiler is inmiddels weer in de aanbieding bij Motozoom;
- het gaat hier om een "special-edition" voor ~€ 109
- verder nergens wat te vinden wat hier dan "special" aan is
- ook op de scottoiler web-site is dit model niet te vinden
Bij een ander verkoop punt is er dan weer een MK-7 te koop;
- n.b. weer €5,- goedkoper
- maar wat is nou het verschil tussen de MK-7 en de "special-edition" ?
Dan bestaat er nog een "E" versie;
- okay : electronisch en dus een stuk duurder
Dan is er nog een tour-versie;
- groter reservoir achter de nummer-plaat
- zou niet geschikt zijn voro de V-strom ivm zijn lampje bij de nummer-plaat
Maar ook Motozoom heeft nog een "V" versie;
- ook hier weer niet te vinden wat dan het verschil is tussen de "V", de MK-7 en de "special-edition"

Wat is nou wat, en welk is de beste keuze ???

Dan nog een vraagje over smeer-systemen in het algemeen;
- waar blijft al die olie die de ketting op gaat ???
Wat ik daarme bedoel;
- vroeger smeerde ik m'n ketting met een spuitbus ketting-olie
- dan zat dus uiteindelijk m'n hele achter-velg onder de shit
- ook spatte er natuurlijk olie bij het voorste tandwiel af;
-- bij warm weer kwam er dan zo'n dikke klodder achter dat kapje vandaan
-- overal vette zwarte plekken op de grond waar m'n motor dan altijd staat
Tegewoordig spuit ik de ketting in met zo'n spuitbus die zo'n witte laag achter laat;
- na het verdampen van het oplosmiddel, blijft er dus meer een dik vet op de ketting achter
- blijft niet alleen beter op de ketting zitten, maar beland dus ook minder op m'n velg en andere onderdelen
Door deze ervaring viel voor mij de OSCO eigenlijk gelijk al af;
- die vul je dus met motor-olie, en zal dus hetzelfde effect hebben als m'n vroegere olie-spuitbus
-- alles onder de olie
De Scottoiler gebruikt zijn eigen olie-soort, en voor wat ik begrijp, een heel kleverig goedje;
- zit hiermee dan niet gelijk alles onder ??


B.v.d.,
Richard.
Diversion

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Diversion »

Ik heb een klein jaar geleden bij Motozoom een Scottoiler gekocht voor € 99. Zo te zien is dat precies het ding dat nu als Special edition staat aangeboden. Dit is volgens mij de V-versie. Scott maakt maar reclame voor 2 versies: de E-versie met een pompje en de V-versie die op het vacuumsysteem werkt.

Ik kan het je zeer aanbevelen: nooit meer gedoe en nooit meer je achtervelg poetsen. Ik gebruik overigens tot op heden het spul van Scott zelf, je krijgt nl. een halve liter bijgeleverd en dat is bij mij nog niet op. Ik heb de indruk dat gewone motorolie net zo goed zal werken.

De reden dat je met dit systeem geen smerige achterkant van je brommer krijgt en met het gebruik van een spuitbus wel, heeft m.i. een simpele reden. Met een spuitbus breng je in één keer een grote hoeveelheid olie op ketting aan, die er vervolgens binnen 100 km voor 90% weer afgeslingerd wordt. Met een Scottoiler breng je 1 klein druppeltje per minuut aan op de binnenkant van je draaiende ketting. Daarom vind ik dit systeem beter dan dat van Osco. Daar moet je handmatig af en toe een zwieper aan een plunjer geven en wordt een flinke hoeveelheid aan de buitenkant van je ketting gespoten. Maar ook dat zal al beter werken dan een spuitbus.
Ed Jonkmans

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Ed Jonkmans »

Dag Richard,
Ik heb de gewone kit (MK7) erop staan, verder heb ik de enkele injector vervangen door een dubbele (dual-injector),
en om niet om de haverklap te moeten kijken of er nog genoeg olie in het reservoir zit heb ik tevens een groter reservoir (lube-tube) aan het systeem gekoppeld. Die lube-tube vind zeer makkelijk een plaatsje want het is een soepele darm die je makkelijk achter een zijkap of zo kan wegmoffelen. Ook heb ik de spanbandjes waarmee de injector vastzit aan de achterbrug vervangen door 2 zelftappende schroeven door het bevestigingsplaatje te schroeven. Zo zie je niet of nauwelijks dat er een kettingsmeerder aanwezig is, mocht je NIET naar het achterwiel (en de kettingkast, de linkeruitlaat en de nummerplaat) kijken.
Wat betreft een mooi en proper achterwiel: dan denk ik dat je met zulke systemen aan het verkeerde adres bent.
Het is een vieze smeerboel (was vroeger ook zo: met een vorige motor hing de velg ook altijd vol), en een proper achterwiel hou je niet lang mooi. Zondag dacht m'n vrouw nog dat onze motor olie lekte bij het voorste kettingwiel....
Het voordeel van zulke systemen is, denk ik, dat je er zeker van bent dat je ketting steeds goed gesmeerd is en dat daardoor je ketting veel langer meegaat (met m'n ZZR 1100 deed ik ongeveer 30.000km met een kettingset, en zo'n motor heeft nogal wat meer poeier in huis dan een V-Strom: dat kan ik je verzekeren).
@Diversion: Scott-oiler spreekt van 2 à 3 druppels per minuut,
en sorry dat ik je tegenspreek maar mijn achtervelg hangt wel vol olie (ik gebruik de bijbehorende olie)
m'n ZZR heeft bijna 100.000 km een met olie-besmeurd achterwiel gehad
Grtz
Ed

ps. op de site van Scott-oiler zelf vind je een heleboel informatie, en bezoek dan hun forum tevens, dan zie je welke probleempjes sommigen met hun systeem hebben.
Laatst gewijzigd door Gast op ma 26-04-2010, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Diversion

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Diversion »

Ed Jonkmans schreef: @Diversion: Scott-oiler spreekt van 2 à 3 druppels per minuut,
en sorry dat ik je tegenspreek maar mijn achterwiel hangt wel vol olie (ik gebruik de bijbehorende olie)
m'n ZZR heeft bijna 100.000 km een met olie-besmeurd achterwiel gehad
Grtz
Ed
Je spreekt mij helemaal niet tegen! Met 3 druppels per minuut laat je waarschijnlijk zelfs een oliespoor achter :mrgreen:

In mijn herinnering (maar het is alweer een tijdje geleden dat ik het ding het laatst gezien heb) spreekt de handleiding van 1 à 2 druppels per minuut. Wat hierbij m.i. maatgevend is: ziet de binnenkant van de ketting er glimmend uit? Het is de kunst dit te bereiken met zo weinig mogelijk olieverbruik. Mijn oorspronkelijke verbruik was 3 druppels per 2 minuten, dat heb ik op advies van de monteur geknepen naar 1 druppel per minuut. Over het effect op de levensduur van mijn ketting kan ik helaas nix zeggen. Hij is 27.500 km meegegaan, maar slechts de laatste 10.000 km met de Scottoiler.

Ik begrijp dat jij de lubetube erbij gekocht hebt, die aanschaf overweeg ik ook. Kun je dat ding ook kwijt onder je buddy seat?
Ed Jonkmans

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Ed Jonkmans »

De lubetube kan je in alle mogelijke bochten draaien en duwen, d'r is altijd wel een plaatsje voor te vinden.
Het probleem van een gewone Scottoiler is dat hij altijd evenveel olie op de ketting druppelt: of je nu stapvoets rijdt of 150 rijdt op de (Duitse) autosnelweg.
Een ander probleem is er als het heet weer wordt: olie wordt nu eenmaal dunner in de zomer (ja, ik weet het : dan moet je de andere olie van Scottoiler nemen...).
En bij een regenrit moet je het toestel natuurlijk telkens weer aanpassen, meer olie laten druppelen.
Oh ja, de handleiding adviseert een dosering tussen 1 à 2 druppels per minuut. :oops:
Al deze probleempjes heb je natuurlijk niet bij de electrische versie, maar die is dan weer een heel stuk duurder.
Grtz
Ed
Diversion

Re: Installatiehandleiding Scottoiler

Bericht door Diversion »

Thanx voor het advies!
Ik zie op de website van Motozoom dat de lubetube ook in de aanbieding is voor € 29,95. Van het weekend maar eens even langsgaan. Hoef ik op vakantie geen flacon olie mee te nemen.

Het druppeltempo is inderdaad constant, stationair druppelt hij net zo hard als wanneer je 150 rijdt. Ik heb echter tot nu toe nooit een probleem met de smering ondervonden. Maar volgens mij is er alleen een probleem als je veel offroad rijdt, dus als er veel stof en zand op de ketting komt. In dat geval kun je de dual injector monteren (heb ik verder geen ervaring mee).
Plaats reactie