Pagina 1 van 1

remleiding vraagje

Geplaatst: vr 15-05-2009, 15:45
door Flash
Weet iemand de lengte, aantal delen en losse onderdelen van de remleidingen.
Dit omdat ik over wil op stalen remleidingen.

Volgens mij zijn er ook sets maar via de automaterialenzaak kan ik ook aan rvs leidingen komen.
Kunnen jullie me helpen met een paar tips?

Re: remleiding vraagje

Geplaatst: vr 15-05-2009, 16:37
door Van
oude leiding meten en een nieuwe persen.

Re: remleiding vraagje

Geplaatst: vr 15-05-2009, 16:55
door Flash
Ja, maar het regent en ik heb geen zin om in de regen te gaan staan meten 8)
Kan natuurlijk ook wachten tot het droog is maar ik dacht miss. heeft iemand de maten al..

Thanks

Re: remleiding vraagje

Geplaatst: vr 15-05-2009, 20:45
door Erik B
Het gaat niet alleen om de lengte, de koppelstukjes moeten ook wel eens in een bepaalde hoek er op worden gezet. (heb het bij de strom nog niet bekeken)

Re: remleiding vraagje

Geplaatst: vr 15-05-2009, 21:01
door Iron Horse
Ligt ermaar aan. Ik heb er Stahlflex leidingen opgezet en de oorspronkkelijke voorremleiding was onderaan met eenT-blokje gesplitst. Bij de nieuwe liepen er 2 losse rechtstreeks vanaf de remcilinder. Wel met een extra aansluiting uiteraard.

Re: remleiding vraagje

Geplaatst: za 16-05-2009, 12:19
door Soesko
Dat is een beetje een lastige vraag, omdat de vervangingsset vaak uit twee leidingen bestaan die rechtstreeks van het stuur naar de remklauwen lopen. Het originele systeem bestaat uit drie leidingen en verdeler die op de kroonplaat gebout zit. Ik heb onlangs een set stalen remleidingen van Hel in Engeland besteld en had ze voor iets meer dan 70 euro in huis. Je moet dan alleen zelf een beugeltje maken aan de rechterzijde bij het spatbord. Ik heb dat beugeltjes gemaakt van het beugeltje dat overblijft bij de verdeler (want die kun je verwidjeren). Gezien de scherpe prijzen op dit moment zou ik gewoon merkspul van Hel, Goodridge of iets dergelijks bestellen en niet iets in elkaar laten zetten bij een automatrialenhandel.

Re: remleiding vraagje

Geplaatst: za 16-05-2009, 13:54
door Flash
Dit kreeg ik als reactie op VSRI waar dezelfde vraag uit stond:

On the ABS 650s, the lower hoses are steelcord IMHO, only the upper one from the dispatcher to the master cylinder should be changed. Quite cheap, great effect. Done that a year ago.

Kennelijk is alleen het bovenste stuk van de remleiding niet voorzien van RVS en zou het kunnen volstaan om alleen dat gedeelte te vervangen.
Voor mij nieuw, kan iemand dit bevestigen??

Re: remleiding vraagje

Geplaatst: za 16-05-2009, 18:08
door Iron Horse
Sowieso is het een misverstand. De meeste (RVS) staalomvlochten remleidingen hebben een teflon binnenbuis. Die is beter bestand tegen drukopbouw dan de "rubberen" uitvoeringen. Het beste zouden echte massief stalen of koperen leidingen zijn, maar dan komt de flexibiliteit in de knoei.

Re: remleiding vraagje

Geplaatst: wo 25-05-2011, 09:35
door V2fun
Ik denk er over om stalen remleidingen te laten monteren , wat zijn de ervaringen? is het alleen het gevoel en maakt het daar door de remweg korter?

Gr dick

Re: remleiding vraagje

Geplaatst: wo 25-05-2011, 09:49
door Bozobin †
V2fun schreef:Ik denk er over om stalen remleidingen te laten monteren , wat zijn de ervaringen? is het alleen het gevoel en maakt het daar door de remweg korter?

Gr dick
Bij mijn vorige Strom heb ik na 2 jaar steelflex laten monteren omdat ik het remhandel in stilstand tegen het stuur kon trekken.
De rubberen leidingen gaan dan als een ballonnetje uitzetten en je rem voelt sponzig aan.
Met de steelflex was dat over en kon ik weer veel gedoseerder remmen.

Re: remleiding vraagje

Geplaatst: wo 25-05-2011, 10:04
door Soesko
Niet moeilijk doen en laten maken, maar gewoon een complete set voor de V-strom bestellen bij www.helperformance.com. Ze zitten in Engeland en in december 2010 hebben ze mij een mooie set geleverd voor 61 pond (inclusief verzendkosten). ik denk niet dat je er goedkoper aan kunt komen.

Re: remleiding vraagje

Geplaatst: wo 25-05-2011, 10:04
door Soesko
Niet moeilijk doen en laten maken, maar gewoon een complete set voor de V-strom bestellen bij www.helperformance.com. Ze zitten in Engeland en in december 2010 hebben ze mij een mooie set geleverd voor 61 pond (inclusief verzendkosten). ik denk niet dat je er goedkoper aan kunt komen. je kunt dan zelfs uit verschillende kleuren kiezen.

Re: remleiding vraagje

Geplaatst: wo 25-05-2011, 10:13
door Peterzeeland
Mijn merk weet ik niet meer.
Moest wel extra beugeltje maken aan de rechterkant vd vork, koppelstukje kwam net niet goed uit.

Effect: zeer goed merkbaar
Nu ook nog sinterblokken erop gezet, en dan is het (eindelijk) een feest om te remmen. Drukpunt is stevig en helder, stopkracht veel groter.
Het is eerder zo dat je harder kunt en durf te remmen waardoor je remweg afneemt.

Re: remleiding vraagje

Geplaatst: wo 25-05-2011, 14:22
door DesertStrom
Vooropgesteld: stalen leidingen zijn beter.
Maar vaak kan al een flinke verbetering in remkracht worden behaald door eenvoudig de oude remvloeistof te vervangen door nieuwe.
Remvloeistof bindt zich met water (gewoon uit de lucht, hoef je niets voor te doen). Tijdens het remmen wordt dit water warm en verdampt.
Stoom is een gas en dus samendrukbaar, kun je in je remmen knijpen tot je een ons weegt, harder remmen gebeurt niet. En LIJKT het dat de niet-stalen rem-leiding opzwelt, terwijl dit helemaal niet zo is.
Een vaak gehoord argument is "ik maak niet zoveel kilometers, dus ik hoef de rem-vloeistof nog niet te vervangen". En dit is dus fout. Het heeft niets te maken met het aantal kilometers, maar alles te maken met tijdsduur. Bij een motor die de hele winter op stal staat veroudert het net zo snel als bij een motor die het hele jaar doorrijdt.
In het algemeen controleert men wel het niveau in het oliereservoir, en in het algemeen is dit niveau gewoon goed. Maar de kwaliteit van de olie controleren wordt lastig.
Kort door de bocht, ziet het eruit als hele slappe thee, dan is het meestal wel goed. Gaat het meer richting de kleur van koffie, dan wordt het toch wel tijd om het te vervangen.

Vloeistof vervangen is geen high-tech klusje en kun je eenvoudig en veilig zelf doen, maar als je niet helemaal zeker bent, laat het dan over aan iemand die het wel goed kan. Het zijn tenslotte wel je remmen.

Re: remleiding vraagje

Geplaatst: wo 25-05-2011, 19:23
door Graafie68
Als een rubberen remleiding nou NIET uitzet tijdens het remmen ???
Waarom zouden er dan staalomvlochten leidingen gemaakt worden.

Leidingen zetten wel degelijk uit, vandaar dat een remleiding officieel na een x-aantal vervangen moet worden.
Dan worden de leidingen te flexibel en zoekt de "remdruk" de weg van de minste weerstand en dat wordt dus het uitzetten van de leiding i.p.v de zuigers naar buiten drukken.

Re: remleiding vraagje

Geplaatst: wo 25-05-2011, 23:55
door DesertStrom
Dat klopt ook wel wat je zegt, stalen leidingen zijn beter dan rubberen leidingen.
Wat ik bedoel te zeggen is dat verouderde remvloeistof ook een hele grote rol speelt bij verlies aan remkracht.
Stalen leidingen + oude vloeistof remt ongeveer net zo slecht als rubberen leidingen + nieuwe vloeistof.

Wanneer stalen leidingen (+nieuwe vloeistof) worden geïnstalleerd, zal je dus een enorme verbetering ondervinden omdat die in de plaats komen van versleten rubberen leidingen en oude vloeistof.

Re: remleiding vraagje

Geplaatst: do 26-05-2011, 00:12
door John007
DesertStrom schreef: Vloeistof vervangen is geen high-tech klusje en kun je eenvoudig en veilig zelf doen, maar als je niet helemaal zeker bent, laat het dan over aan iemand die het wel goed kan. Het zijn tenslotte wel je remmen.
Even een vraagje:
Is het vervangen van de remvloeisof van een motor met ABS anders dan een motor zonder ABS ??
Heb je tips t.a.v. een V strom met ABS ?

Groet,
John

Re: remleiding vraagje

Geplaatst: do 26-05-2011, 09:48
door Graafie68
Nou heb ik zelf geen abs op 't strommetje maar ben wel benieuwd hoe je een motor met abs daar de leidingen van ontlucht.
Staat dat niet omschreven in het wphb ?

Re: remleiding vraagje

Geplaatst: di 17-10-2017, 15:02
door Dwars
Hoe verhoud zich het "remmen in het ABS" tussen rubberen en stalen remleidingen?
Wie heeft hier ervaring mee/verstand van?

Re: remleiding vraagje

Geplaatst: di 17-10-2017, 21:20
door Iron Horse
Ik heb er geen ervaring mee. Maar logisch denken zegt mij dat het niks uitmaakt. Het resultaat wordt bereikt door de correctie van gemeten drukverschillen en dan maakt het niet uit welk type remleiding er is gebruikt. Dat een "stalen" remleiding meer direct zal reageren is dan misschien wel een voordeel.

Maar ik zwets ook maar wat, zoals al geschreven heb ik er geen ervaring mee.