Ketting vervangen

Plaats reactie
Whisper38

Ketting vervangen

Bericht door Whisper38 »

Even een vraag over het vervangen van een ketting bij mijn VStröm DL650
Het word de hoogste tijd dat mijn ketting vervangen word.
Echter door omstandigheden moet ik de kosten een beetje binnen de perken houden.
Mijn vraag is nu word zo'n ketting geklonken of met een speciale schakel vast gezet??????
Mocht je hem moeten klinken is dat goed zelf te doen.............
Erik Hofstee

Re: Ketting vervangen

Bericht door Erik Hofstee »

Ik heb ook net een nieuwe ketting (DID) en tandwielen op mijn dl650A K8.
Die is geklonken, maar wel door de dealer laten doen.....prijs van het setje was €191.70
Montagekosten van de ketting kan ik niets over zeggen omdat het bij mijn 18000km beurtje in zat.

groeten
Erik
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ketting vervangen

Bericht door Iron Horse »

De ketting van een 650 is meestal een doorlopende. Hangt ook af van het merk. Een dealer klinkt ze altijd omdat dit gemakkelijker is en de achterbrug er dan niet uit hoeft. Het is ten sterkste af te raden om met een clipschakel op een wat zwaardere motorfiets te gaan rijden! Het wordt afgeraden een clip te monteren op motoren met een cilinderinhoud van meer dan 600 cc en/of groter vermogen dan 50 pk. Je kunt de clip wel gebruiken om van huis rustig naar de dealer te rijden en hem daar te laten nieten. Altijd de ronde (dichte) kant van de clip in de draairichting van de ketting monteren. En altijd de gehele kettingset, dus ook de kettingwielen vervangen anders is je nieuwe ketting binnen de kortste keren weer kapot.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Erik B

Re: Ketting vervangen

Bericht door Erik B »

Kijk anders hier eens http://www.afsmotorparts.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; Is scherp met z'n prijzen en de pons set is te huur
Remko

Re: Ketting vervangen

Bericht door Remko »

Whisper38 schreef:Even een vraag over het vervangen van een ketting bij mijn VStröm DL650
Het word de hoogste tijd dat mijn ketting vervangen word.
Echter door omstandigheden moet ik de kosten een beetje binnen de perken houden.
Mijn vraag is nu word zo'n ketting geklonken of met een speciale schakel vast gezet??????
Mocht je hem moeten klinken is dat goed zelf te doen.............


Kettingkit bestellen bij DID en Tsubaki voor weinig en dan wil ik hem wel voor je wisselen en klinken!!

Kost je alleen een ritje naar Texel!


:D




DL650 V-STROM '04-'07

kettingset DL650 V-STROM '04-'07

€ 119,50 voor een complete kit

voortandwiel : 15 tands
achtertandwiel : 47 tands
ketting : 525, 116 schakels

Ik zou zelf iets meer geld uit geven voor een betere ketting, maar dat is aan jezelf!!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ketting vervangen

Bericht door Iron Horse »

Remko schreef: Ik zou zelf iets meer geld uit geven voor een betere ketting, maar dat is aan jezelf!!
Klopt, alhoewel het moeilijk te vergelijken is hebben goedkopere kettingen(sets) vaak een hogere slijtage en een snellere/grotere rek door gebruik van mindere kwaliteit materialen. Verder ligt het ook een beetje aan je rijstijl.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Hopmac

Re: Ketting vervangen

Bericht door Hopmac »

Erik Hofstee schreef:Ik heb ook net een nieuwe ketting (DID) en tandwielen op mijn dl650A K8.
Die is geklonken, maar wel door de dealer laten doen.....prijs van het setje was €191.70
Montagekosten van de ketting kan ik niets over zeggen omdat het bij mijn 18000km beurtje in zat.

groeten
Erik
Hoi Erik,
Mijn DL650A K8( juli 08) heeft inmiddels ook 18.000 km gelopen ( incl. pekel km's) mijn ketting en tandwielen zijn volgens mij nog als nieuw. Na 3000 km 1 keer gesteld en erna niet meer. Ergo is het niet wat vlot om het set nu al te vervangen of heb jij gewoon een slecht/pech set. Of zou mijn kettingset ook slecht zijn en onderken ik dat niet?
Hoe meet jij de slijtage? alvast thx voor je reactie.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5042
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Ketting vervangen

Bericht door Sparkle Black Peter »

De levensduur van een ketting is sterk afhankelijk van rijgedrag en onderhoud. Bij " normaal" gebruik en goed onderhoud, kan een ketting makkelijk 25.000 km mee. Mijn eerste DL650 had 28.000 km gereden met de eerste ketting en was nog niet aan vervanging toe. Als je tandwielen zgn. 'haaientanden' zijn worden, zijn ze hard aan vervanging toe. Zo ook de ketting. De kwaliteit van een ketting meet ik meestal, (bij crossmotoren) door de ketting eraf te halen en zijwaarts te buigen. Als de uiteinde elkaar kunnen raken is de kracht uit de ketting en moet deze vervangen worden.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Erik Hofstee

Re: Ketting vervangen

Bericht door Erik Hofstee »

Hopmac schreef:
Erik Hofstee schreef:Ik heb ook net een nieuwe ketting (DID) en tandwielen op mijn dl650A K8.
Die is geklonken, maar wel door de dealer laten doen.....prijs van het setje was €191.70
Montagekosten van de ketting kan ik niets over zeggen omdat het bij mijn 18000km beurtje in zat.

groeten
Erik
Hoi Erik,
Mijn DL650A K8( juli 08) heeft inmiddels ook 18.000 km gelopen ( incl. pekel km's) mijn ketting en tandwielen zijn volgens mij nog als nieuw. Na 3000 km 1 keer gesteld en erna niet meer. Ergo is het niet wat vlot om het set nu al te vervangen of heb jij gewoon een slecht/pech set. Of zou mijn kettingset ook slecht zijn en onderken ik dat niet?
Hoe meet jij de slijtage? alvast thx voor je reactie.
Nou hopmac, ik was al aardig verbaast dat deze het zo lang had volgehouden :D , op mijn dl650 k4 had ik maar 15000km met het originele kettingsetje gedaan toen was de ketting echt verrot.
Omdat ik met de huidige motor op vakantie naar de alpen zou gaan heb ik hem alvast vervangen. ik had geen zin om met versleten ketting in de bergen te staan . Ik merk het altijd dat hij slecht wordt dat ik hem snel achter elkaar moet spannen. De ketting werd al wat minder maar ivm de aanstaande alpenpassen preventief vervangen. En ja mijn rijstijl.......flink het gas er op.
Nu ik er zo aan denk veel volgas :o)
De originele kettingsetjes zijn vaak toch van een mindere kwaliteit. Dat doen ze om de prijs te drukken.

Groeten Erik
Plaats reactie