om de hoeveel km een beurt??

Plaats reactie
Jokapo

om de hoeveel km een beurt??

Bericht door Jokapo »

Hoi,

De suzuki dealer waar ik mijn strom ga aanschaffen heeft mij verteld dat de motor officieel om de 6000 km een beurt nodig heeft.

Hij heeft hierbij ook aangegeven dat dit valt op te rekken naar de 10000.

Ik vraag mij nu wat ik beter kan doen de 6000 , 10000 of ertussen in?

Ik ben van plan de motor vooral WW verkeer te gaan gebruiken met een ruime 80 km per dag en bijna alleen maar snelweg.

Greets Jorgen
Remko

Re: om de hoeveek km een beurt??

Bericht door Remko »

Ik hou zelf ergens tussen de 10.000 en 12.000 aan. Ik rij alle dagen op mijn brommert en vindt het een beetje kul om dat ding iedere 3 of 4 maanden naar de dealer te brengen.

De dealers waar ik tot nu toe ben geweest waren dat overigens helemaal met mij eens!



Het onderhoud aan remmen, ketting, filters en meer van dat soort dingen doe ik overigens zelf. Anders moet ik een ander betalen om te doen wat ik zelf kan en leuk vind. Brommert gaat dus eigenlijk alleen naar de dealer voor het stellen van kleppen en dergelijke. Niet dat ik dat niet zelf zou kunnen doen, maar daar gaat me teveel tijd in zitten.


8)
Dos Nijntjes

Re: om de hoeveek km een beurt??

Bericht door Dos Nijntjes »

De eerste 2 jaar (garantieperiode) heb ik 'm om de 6.000 een beurt laten krijgen.
Bewust voor gekozen om bij eventuele garantie-claims geen gezeur te krijgen dat ik mij niet aan de voorgeschreven onderhoudsintervallen heb gehouden.

Daarna heb ik in overleg met de dealer besloten om de onderhoudsinterval naar de 10.000 te tillen.
Zelf rij ik dagelijks 200 km woon-werk over de snelweg. Dus een onderhoudsinterval van zo'n 10.000 per beurt moet wel kunnen.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: om de hoeveek km een beurt??

Bericht door Iron Horse »

Met zo'n 5000 km per kwartaal als je schrijft zou ik lekker de beurten elke 12.000 doen. Dat is dan ook het gemakkelijkste om de werkzaamheden bij te houden. De 6.000 beurten stellen het minst voor en bij 24.000 moeten de kleppen gesteld, dus met een 12K interval zit je met 20K plus per jaar prima. Ca. elke 6 maanden een beurt is goed te doen. En eventueel zelf die paar kleine dingetjes van de 6K beurt doen zoals Remko ook schrijft. En die garantie die lapte ik toch al aan m'n laars, de enige beurt die ik heb laten doen is de 1000 beurt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Viki-650A

Re: om de hoeveek km een beurt??

Bericht door Viki-650A »

Ik heb me ook al over de onderhoudsintervallen verbaasd.
Bij mijn auto geldt 15.000 km als interval met om de 30 k een grote beurt en bij 60k en 90k nog wat extra werk (distributieriem vervangen). Bij de meeste jongere 4-wielers geldt dit denk ik wel.
Waarom dan bij de motor volgens het boekje een kortere termijn (die in de praktijk dan best langer kan). Is dat:
- door het hogere specifieke vermogen van het motorfietsblok is vaker onderhoud nodig (ihb olie verversen ivm metaalslijpsel?)
- voor de veiligheid is vaker controleren en onderhoud nodig
- een door traditie ingegeven getal waar niemand meer over nadenkt
- ...
Wat denken jullie?
FrenkieNL

Re: om de hoeveel km een beurt??

Bericht door FrenkieNL »

IMO niet nodig, gewoon money money money..... :o)
FastLoe

Re: om de hoeveel km een beurt??

Bericht door FastLoe »

Viki-650A schreef:- door het hogere specifieke vermogen van het motorfietsblok is vaker onderhoud nodig (ihb olie verversen ivm metaalslijpsel?)
- voor de veiligheid is vaker controleren en onderhoud nodig
- een door traditie ingegeven getal waar niemand meer over nadenkt
- ...
Wat denken jullie?
Het hogere specifieke of litervermogen zou geen overmatige slijtage moeten geven, hooguit een wat zwaardere thermische belasting. Voor het metaalslijpsel hoef je helemaal niet bang te zijn, daarvoor zit het oliefilter juist ingebouwd. Ik heb van mijn GSX na 15.000 Km wel eens het oliefilter opengeslepen, gewoon uit nieuwschierigheid. Kon er eigenlijk weinig aan ontdekken, in ieder geval geen reden waarom dit filter het niet meer zou doen dus binnen de 12.000 Km gaat er bij mij geen nieuw filter op.

Voor de veiligheid vaker contoleren? Aan een auto valt veel meer te controleren en zitten veel meer verborgen delen waar je zelf geen kijk op hebt, fusee's en dergelijke, wiellagers en remmen. Bij een motorfiets merk je direct als je remmen minder worden, de meeste motorrijders vervangen hun banden ook al voordat ze op de minimumprofieldiepte aangekomen zijn.
Een auto zou voor het veiligheidsaspect veel eerder aan z'n beurtjes toe moeten zijn als een motorfiets, dus dat is het ook niet.

Als je echter als fabrikant je motorfietsje wil verkopen, moet je daar wel dealers voor zien te vinden die daar brood in zien. Als je dan in een serviceboekje aangeeft dat je om de 6000Km naar je dealertje terugmoet voor onderhoud, zit daar voor die dealer gewoon brood in.
Aan de verkoop van motoren valt niet zo heel veel meer te verdienen en als ik naar het arbeidsloon kijk, wat hier en daar voorbij schiet, weet ik wel waar de winst voor de dealer zit. Als de fabrikant de dealer een beetje helpt om de klantjes de werkplaats in te krijgen, is het voor die dealer weer erg lucratief een bepaald merk motrofiets te verkopen.
Plaats reactie