nieuw luchtfilter, veel lawaai

Plaats reactie
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

nieuw luchtfilter, veel lawaai

Bericht door V-Stoom »

Hallo,

Ik heb bij mijn DL650 K5 net een 18000 km beurt uit laten voeren (E161,21) waarbij ook het luchtfilter (gewoon papier DL1000/650) is vervangen. Na zo'n 200 meter te hebben gereden ben ik weer rechtsomkeer naar de dealer gereden omdat ik vond dat de motor nu erg veel meer lawaai maakte. Hoewel het geluid mij eigenlijk ook wel bevalt (het lijkt wel een Ducati) had ik het gevoel dat er iets niet helemaal goed gemonteerd was. Na wat met een zaklamp onder de tank en onder de motor te hebben gekeken kwam de monteur tot de conclusie dat alles goed gemonteerd is. Zijn verklaring was dat het oude filter erg vies was en een nieuw schoon vilter meer lucht doorlaat en het geluid minder dempt. Nu heb ik er vanavond wat verder op gereden maar ik blijf vinden dat de motor toch wel erg veel lawaai maakt. Ik heb de motor twee jaar geleden gekocht met 8.000 km op de teller dus hoeveel lawaai de motor maakt met een schoon filter weet ik natuurlijk ook niet maar ik kan mij niet voorstellen dat mijn DL650 nieuw zo zal hebben geklonken.

Heeft iemand enig idee of het verhaal van de monteur kan kloppen of is er toch iets mis?
Ik vind het ook lullig als hij de boel voor niets weer uit elkaar moet hebben.

Ik ben benieuw naar jullie reacties.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: nieuw luchtfilter, veel lawaai

Bericht door Iron Horse »

Het zou heel goed kunnen. Ik heb er destijds een K&N filter voor in de plaats gezet en dat maakt ook meer geluid. Als je het zeker wilt weten kun je natuurlijk ook zelf even de tank er afhalen en het luchtfilterhuis openschroeven. Zoveel werk is dat niet en het staat én in de handleiding én hier op het forum uitgebreid beschreven hoe dat te doen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: nieuw luchtfilter, veel lawaai

Bericht door V-Stoom »

Hé Rob,

bedankt, ik zal er eens op studeren. Als het, zoals jij zegt, niet zoveel werk is, zal ik dat eens doen. Weet jij zo waar op het forum ik het e.e.a. kan vinden?

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Flipsen

Re: nieuw luchtfilter, veel lawaai

Bericht door Flipsen »

Ik vind het een beetje een l%l verhaal dat een schoon filter in één keer meer lawaai zou maken. Ik heb zelf een K&N er in gezet, en ik vond nou niet dat er meer herrie van de motor kwam. Wat wel kan, is dat de slurf die aan de airbox zit er niet zit. En dan heb je inderdaad meer herrie. Heb nl de slurf bij mij er uit gehaald, maar gaat er binnenkort weer in.
Dit vanwege : de herrie
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: nieuw luchtfilter, veel lawaai

Bericht door V-Stoom »

ok, ga ik controleren. bedankt.

groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: nieuw luchtfilter, veel lawaai

Bericht door Soesko »

Het zou best kunnen. Ik heb het ooit eens gehad bij een GSXR600. Na een servicebeurt maakte hij ook veel meer herrie aan de inlaatkant. In eerste instantie dacht ik dat ze vergeten waren een luchtfilter te monteren, maar dat bleek niet het geval. Bijkomend positief effect was ook dat de motor meer vermogen leek te hebben.
Misschien was je luchtfilter erg vies en hoor je nu, na het monteren van een nieuw filter, meer inlaatsnork. In principe zou je het dan ook aan de rest van de motor moeten merken (soepeler lopen en meer vermogen).
Paul

Re: nieuw luchtfilter, veel lawaai

Bericht door Paul »

Ik ben het niet helemaal met de eerdere reacties eens, om de volgende reden:


Als het oude luchtfilter ZO vuil was dat een nieuwe meer inlaat geluid zou geven. Zou de motor met het oude filter waardeloos cq niet gereden hebben. Je zou zeker hebben gevoeld dat de motor niet op toeren kwam. (denk aan ademen door een rietje)

Een K&N filter kwan wel "makkelijker" lucht door laten door de structuur van het filter. Dit is echter niet de reden dat er meer geluid word waargenomen.

Het inlaat geluid is namelijk afhankelijk van de opening in het luchtfilterhuis. (denk een het verwijderen van de zogenaamde "snorkel", je past datn ook de eigenschappen van het luchtfilterhuis aan.) en niet van het gemak waarmee de lucht het filterhuis binnen gaat.

Het inlaat geluid komt voort uit de resonantie van de lucht in het luchtfilterhuis. In het allerbeste geval zou een K&N filter voor een wat andere resonatie kunnen zorgen, hierdoor zou het inlaat geluid anders KUNNEN zijn. Mijn ervaring is echter zo (bij zeker 5 motoren) dat een K&N filter dat in een standaard luchtfilterhuis geen HERRIE maakt.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: nieuw luchtfilter, veel lawaai

Bericht door Iron Horse »

Ik zal ook niet zeggen dat mijn 650 herrie maakte met het K&N filter, het was alleen wel een duidelijk ander en iets hoorbaarder geluid. Ik denk dat je gelijk hebt met de snorkel, die zou best weleens de oorzaak kunnen zijn. Maar we zullen het wel horen na een controlle neem ik aan. Hetzij door de TS zelf of door een dealer.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: nieuw luchtfilter, veel lawaai

Bericht door V-Stoom »

Mmmm, Ik kom er helaas deze week waarschijnlijk niet aan toe i.v.m. grote drukte op mijn werk maar zodra ik e.e.a. heb onderzocht laat ik het jullie weten.

Groet, Allard
niets is te gek, behalve op je bek.
Paul

Re: nieuw luchtfilter, veel lawaai

Bericht door Paul »

Iron Horse schreef:Ik zal ook niet zeggen dat mijn 650 herrie maakte met het K&N filter, het was alleen wel een duidelijk ander en iets hoorbaarder geluid. Ik denk dat je gelijk hebt met de snorkel, die zou best weleens de oorzaak kunnen zijn. Maar we zullen het wel horen na een controlle neem ik aan. Hetzij door de TS zelf of door een dealer.

Hey Rob,

Ik doelde niet op jou reactie, sorry als het zo over kwam.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: nieuw luchtfilter, veel lawaai

Bericht door Iron Horse »

Geeft niet, al zou het wel zo zijn. Je opmerking was niet onterecht en ik had iets vergelijkbaars geschreven.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
John Koole

Re: nieuw luchtfilter, veel lawaai

Bericht door John Koole »

controleer je luchtfilter misschien dat het rubber niet gemonteerd is want dat moet je overzetten waarschijnlijk daar het lawaai
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: nieuw luchtfilter, veel lawaai

Bericht door V-Stoom »

Ik heb er eerst over gedacht om zelf eens te gaan kijken maar door dat er te weinig uren in mijn dag zitten heb ik besloten om gewoon naar de motorzaak te gaan mijn bezorgdheid te delen. Mijn voorstel zou dan zijn dat hij toch de boel controleerd en als blijkt dat hij toch iets fout heeft gedaan hij ook de kosten draagt en als er niets aan de hand is dan zijn de kosten voor mij. Aan gezien ik de monteur onderhand goed ken, vertrouwde ik er op dat dit op basis van goed vertrouwen wel goed komt. Zijn voorstel was echter dat hij inderdaat ging kijken en dat hij hoe dan ook de kosten zou dragen. Kijk, dat is nog eens een deal. Hij heeft echter niets verontrustends gevonden. Alles was goed gemonteerd. Hjij heeft nog wel het filter er "netter" ingelegd en de zaak aan de rand met een klein kitrandje verder afgedichd. Vraag mijniet hoe dat er dan uitziet maar het klonk goed. Resultaat. Nog steeds een geluid dat mij uitermate bevalten de zekerheid dat alles er toch goed inzit.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: nieuw luchtfilter, veel lawaai

Bericht door Martien_1000 »

Als er een nieuw luchtfilter geplaatst wordt, wordt nog al eens vergeten de rubber pakking over te zetten. Deze zit om de rand van het filter en wordt dan met het oude filter weggegooid. Bij het vervangen van het filter bij mijn motor bleek deze pakking ook te ontbreken. Na montage van een nieuwe was het geluid inderdaad heel anders. Het vervelende is, dat je de tank moet verwijderen om hier achter te komen.

P.S. pakking kost ongeveer 10,00 euro.
Plaats reactie