Schroefdraad Olie aftapplug.

Plaats reactie
mlenior
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 28-08-2006, 14:18
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Woonplaats: Lelystad
Contacteer:

Schroefdraad Olie aftapplug.

Bericht door mlenior »

Hoi, Ik de (soms handige maar nu onhandige doe het zelver) bij het olie verversen kwam ik er achter dat het schroefdraad aan de binnen kant van de carter (olie vul plug) niet zo best meer is. :cry: (Lees= met loshalen eerst verkeerde kant opgedraaid (rechts iplv links) dus de olie aftap plug dicht nu niet meer goed af :!: ). Iemand een idee hoe dit op te lossen (nieuw schroefdraad tappen?) Kzit er wel een beetje mee want het begint nu eindelijk beetje mooi weer te worden en ook ik wil mijn strommy weer gaan uitlaten :-)} , maar ja zo gaat dat niet... :? En is iemand anders dit ook al eens over komen ?
Vstrom DL1000 Bj 2003, 24000Km, Blauw.
"I could not fix your brakes so i made your horn louder"
Blueberry

Re: Schroefdraad Olie aftapplug.

Bericht door Blueberry »

Is een lichtmetalen motorblok, is lastig te maken, er zijn zogenaamde "helicol?" schroefdraden, dat zijn een soort veren zoals penneveer die je er in kan schroeven.
Of dit oliedruk bestendig is weet ik niet zeker.

Als dit mij zou overkomen: motor oppoetsen en inruilen :|
Remko

Re: Schroefdraad Olie aftapplug.

Bericht door Remko »

Er zijn wel mogelijkheden om de boel weer fatsoenlijk te krijgen. Er staat amper druk op, het enige waar je mee zit is de olie en de warmte. je zou kunnen overwegen om het carter er ondervandaan te halen en de boel laten dichtlassen. Ook kan je het gat uitboren en er een prop, met vooraf geboorde en getapte draad inlijmen. Met Alraldite is dat prima te doen.


En dat de verkeerde kant opdraaien is de schuld van het digitale tijdperk. Wie weet er nu nog wat clockwise en anti-clockwise is!!

:D

Succes



@ blauwe bes.
Blueberry schreef: Als dit mij zou overkomen: motor oppoetsen en inruilen :|

En een ander met jouw probleem opzadelen.....
Valt onder de noemer verborgen gebrek en daar ben JIJ aansprakelijk voor.

:evil:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Schroefdraad Olie aftapplug.

Bericht door Iron Horse »

Als je de schroefdraad echt aan gort hebt gedraaid dan heb je er flink kracht op gezet. De werkelijke afdichting gebeurt door de koperen ring die er tussen zit. Die behoort ook bij elke oliewissel vervangen te worden. Als de schroefdraad echt kapot is dan inderdaad ofwel een nieuwe (laten) tappen die groter is en zorgen dat je voordat je dat gaat (laten) doen weet welke nieuwe vervangende plug erin moet komen zodat je echt de goede schroefdraad tapt. Of zoals al gezegd door Blueberry, helicol erin zetten. Ik heb al eerder van iemand gehoord die het zo opgelost had. Daar had de motorzaak hem naar de kl*ten gedraaid en uiteraaard accepteerde hij dat niet en eveneens geen oplossing met de helicol, de motor was net 3 maanden jong. In zijn geval kon er een nieuwe carterpan onder.

Succes, en we horen nog wel hoe het afloopt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Blueberry

Re: Schroefdraad Olie aftapplug.

Bericht door Blueberry »

Lijkt me wettelijk erg lastig te bewijzen, net of motor/autohandelaren geen 2e hands onderdelen in hun handel gebruiken of door transport beschadigde motoren of auto's opknappen en er niets over vertellen aan de in jou ogen onschuldige klant.

Met de meer dan belachelijke marges die de motor/autohandelaren toepassen mag je in mijn ogen ook wel eens jou probleem hun probleem maken.
Met dit soort dingen haal je tenminste wat terug van de marges die ze gebruiken.

Blueberry
Remko

Re: Schroefdraad Olie aftapplug.

Bericht door Remko »

Blueberry schreef:Lijkt me wettelijk erg lastig te bewijzen, net of motor/autohandelaren geen 2e hands onderdelen in hun handel gebruiken of door transport beschadigde motoren of auto's opknappen en er niets over vertellen aan de in jou ogen onschuldige klant.

Met de meer dan belachelijke marges die de motor/autohandelaren toepassen mag je in mijn ogen ook wel eens jou probleem hun probleem maken.
Met dit soort dingen haal je tenminste wat terug van de marges die ze gebruiken.

Blueberry

Ga ik maar niet op in.........


:? :? :? :?
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Schroefdraad Olie aftapplug.

Bericht door Hunter6 »

Gewoon een helicoil erin laten zetten. Dit levert een sterkere schroefdraad op dan het orgineel was.
Het moeilijke is om dit 100% haaks te tappen anders lekt hij olie. De koperen ring dicht dan niet goed af.
De afdichting wordt door de koperen ring verzorgt.

Nu weet je meteen waarom vooral de aftap plug met een moment sleutel aangedraaid moet worden (23Nm)
mlenior
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 28-08-2006, 14:18
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Woonplaats: Lelystad
Contacteer:

Re: Schroefdraad Olie aftapplug.

Bericht door mlenior »

Ja ja :lol: en hij is weer gemaakt hoor door de locale motor garage, morgen weer mijn eerste ritje op de motor maken van dit jaar :-)} Ik kan mijn geluk niet op.
Almet al koste het geintje 112 eurie's.. :cry: maar ja daar heb ik geen nieuw blok voor :mrgreen:, laat die zon nog maar effe lekker terug komen van het weekeinde :bye:
Vstrom DL1000 Bj 2003, 24000Km, Blauw.
"I could not fix your brakes so i made your horn louder"
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Schroefdraad Olie aftapplug.

Bericht door Iron Horse »

En hoe is hij nu gerepareerd?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Flipsen

Re: Schroefdraad Olie aftapplug.

Bericht door Flipsen »

Remko schreef:

En dat de verkeerde kant opdraaien is de schuld van het digitale tijdperk. Wie weet er nu nog wat clockwise en anti-clockwise is!!

:D

Succes


Daar hebben we de regel van DROL voor : Dicht Rechtsom, Open Linksom

Behalve dan bij linkse draad, zoals bij de as van de swingarm :evil:
mlenior
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 28-08-2006, 14:18
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Woonplaats: Lelystad
Contacteer:

Re: Schroefdraad Olie aftapplug.

Bericht door mlenior »

Hoi, Ze hebben hem dicht gemaakt (waar mee geen idee iets van een prop) en daarna nieuw schroefdraad getapt.
Gaat is nu iets kleiner geworden, maar ach das niet zo heel erg...
Vstrom DL1000 Bj 2003, 24000Km, Blauw.
"I could not fix your brakes so i made your horn louder"
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Schroefdraad Olie aftapplug.

Bericht door Chopperbiker »

Hierbij een link waarin uitgebreid een aftapplug reparatie te zien is.
http://www.seizethejourney.com/rideinfo/zmjr.asp

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Plaats reactie