welke carterolie gebruikt u

Plaats reactie
Ruke

welke carterolie gebruikt u

Bericht door Ruke »

Hallo Strommers,

Ik heb onlangs mijn handleiding van mijn DL650 er even bijgehaald om eens te lezen welke olie ik moet gebruiken.
Op blz 3-3 en volgende wordt daar eigenlijk weinig over verteld.
Zo te lezen zou gewone olie, die men gebruikt voor de wagen, zelfs geschikt zijn.
Elders in bepaalde forums wordt gewone auto olie ten stelligste afgeraden.
Waarom vermeld Suzuki dit niet in hun boekje, of is het gebruik van speciale motorfiets-olie dan toch een onnodige uitgave.
Ik wil nu niet liggen zeuren over die paar euro's meer, maar waarom die meer betalen als het toch niet nodig is?
Wat is jullie gedacht hierover?

grts,
Ruke
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: welke carterolie gebruikt u

Bericht door Iron Horse »

Kijk eens hier daar staat het allemaal al een keertje beschreven :wink:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Nortrom

Re: welke carterolie gebruikt u

Bericht door Nortrom »

Ik zou olie voor auto niet in mijn motor willen gooien. Motor heeft heel andere eisen dan auto. De toerental bij motor is veel hoger dan auto, dus hogere belasting. Daarnaast kan motor beperkt olie vervoeren. Vandaar we de olie van motor vaker moeten vervangen dan auto (denk ik). Olie zorgt voor de smering, maar de koppeling bij motor mag juist niet gesmeerd worden. Een beetje vreemd gedacht, vind ik. Ik vraag me af hoe olie dat voor elkaar krijgt :?

Ik moet ook binnenkort olie vervangen, maar ik heb geen idee welke olie ik moet kopen. Ik begijp zelf ook niet waarom sommige olie zo goedkoop is en andere erg duur.

Bijv: bij louis kost de olie van castrol 24 euro per liter, en procycle maar 9 euro per liter. Geen idee waarom het verschil zo groot is.
L-Strom

Re: welke carterolie gebruikt u

Bericht door L-Strom »

Motorfietsolie heeft andere eigenschappen dan automotorolie. Dit omdat er een natte koppeling in de meeste motorfietsen zit die niet tegen de automotorolie kan. Ik gebruik zelf de valvoline durablend 4T 10/40 semisynt. Met wat korting gisteren 3ltr. gehaald voor €16,12.

Gr.Leo.
Nortrom

Re: welke carterolie gebruikt u

Bericht door Nortrom »

L-Strom schreef:Motorfietsolie heeft andere eigenschappen dan automotorolie. Dit omdat er een natte koppeling in de meeste motorfietsen zit die niet tegen de automotorolie kan. Ik gebruik zelf de valvoline durablend 4T 10/40 semisynt. Met wat korting gisteren 3ltr. gehaald voor €16,12.

Gr.Leo.
Dit is echt spotgoedkoop, vind ik. Mijn vader heeft 3 flessen met olie gekocht. Het merk is ook Valvoline, en is volsynthetisch. 1 liters voor 12.50 euro :evil:

Bij welke winkel heb je het gekocht?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: welke carterolie gebruikt u

Bericht door Iron Horse »

Procycle SAE 10W-40 API SL-CF halfsynthetische olie. 4 lter voor 17,95. Dat is 4,49 per liter :o) Moet je het wel even zelf bij een Louis in Duitsland halen anders komen de verzendkosten nog bij.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: welke carterolie gebruikt u

Bericht door Soesko »

Ik zou zeker geen auto-olie in je motorfiets gooien. In motorfietsolie zitten additieven die nodig zijn om je koppeling probleemloos te laten werken. In auto-olie zitten die additieven niet. Als je auto-olie in je motorfiets gooit loop je het risico dat je problemen krijgt met je koppeling. De koppeling van een motorfiets is in het algemeen gevoelig voor de kwaliteit van je olie.
Persoonlijk zweer ik bij producten van Motul. Ik gebruik de 5100 voor mijn motoren en heb nog nooit mechanische problemen gehad en ook nooit problemen met mijn koppeling. Met mijn GSX heb ik inmiddels 109.000 probleemloze kilometers gedraaid en daar zit de originele koppeling nog in. Ik begrijp het niet dat je wilt bezuinigen op je olie. Dat is zo'n beetje het belangrijkste onderdeel van je motorfiets. Ik zou zeggen geef nu even wat meer uit en waarschijnlijk bespaar je op de lange duur, omdat je motor gewoon in betere conditie blijft.
Remko

Re: welke carterolie gebruikt u

Bericht door Remko »

Soesko schreef: Ik begrijp het niet dat je wilt bezuinigen op je olie. Dat is zo'n beetje het belangrijkste onderdeel van je motorfiets. Ik zou zeggen geef nu even wat meer uit en waarschijnlijk bespaar je op de lange duur, omdat je motor gewoon in betere conditie blijft.



Sjips, ik ben het eens een keer helemaal met iemand eens.....


8)
Ruke

Re: welke carterolie gebruikt u

Bericht door Ruke »

Hallo Stommers,

Thuis heb ik ook de boek van Louis in Aken liggen.
Zoals IronHorse hier vermeld ben ik ook op de olie gestoten die hij hier aanhaalt.
De codering van deze olie is SAE 10W40 API SL-EC/CF.
Noschthans staat in de handleiding van Suzuki dat men kan gaan tot SF of SG en SH of SJ met JASO classificatie MA.
De letters F,G,H en J staan voor oliën die in feite te goed zouden zijn voor de V-Strom. Hoe hoger deze letters, des te beter de olie glijdt. Maar een olie die te goed glijdt zou niet ideaal zijn voor sommige motoren. De letters MA staan voor een olie die bedoeld is voor een natte koppeling, hetgeen wel goed is natuurlijk.
Een interessante uitleg heb ik hier gevonden
http://www.viragoclub.com/index/html/olie.html
Verder heb ik zelf ook de neiging om aan te nemen dat deze olie van Louis niet slecht kan zijn.
Maar dan begrijp ik toch de handleiding van Suzuki niet.

grts,
Ruke
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: welke carterolie gebruikt u

Bericht door Iron Horse »

Sinds wanneer zou betere smeringskwaliteit een motorblok schade toebrengen? Ik denk dat je met die, of vergelijkbare olie, gewoon een goede keuze maakt. We zitten niet in de racerij waar je het uiterste van het apparaat vergt. En de specs van deze olie zijn beter dan Suzuki voorschrijft. Het is hun minimale maatstaf dus kun je het zonder risico gebruiken.

En dat het op deze manier een bezuinigingspost zou zijn bestrijd ik zolang je maar naar de specs kijkt. Een goed product gekocht bij Lidl of Aldi is ook niet per definitie minder goed omdat de prijs lager is, men weet alleen slimmer te produceren en in te kopen. Een probleem dat je bijvoorbeeld ook bij medicijnen tegenkomt. Wat we dan wel vergeten is het stuk ontwikkeling waar geld voor is opgehoest, maar dat is op een bepaald moment terugbetaald en dan hoeft het product niet meer zo duur te blijven. En dat is nu net wat er bij de grote merken wel gebeurt. Ze willen grote winsten blijven maken terwijl de kosten allang gedekt zijn. Daarom kost een liter olie van merk X met dezelfde specs als merk Y 5 keer zoveel. Merk X heeft dan welliswaar de ontwikkeling gedaan, maar die blijft er flink van binnenhalen wanneer de prijs eigenlijk sterk kan dalen omdat de kosten allang zijn gedekt en er al flinke winst is gemaakt.

Maar wie er 15+ Euro voor een litertje olie uit wil geven moet dat uiteraard zelf weten. Ik kijk iets verder en geef het verschil liever uit aan een tank benzine zodat ik plezier heb van m'n hobby. Ook al kan ik het best betalen, ik kan m;n geld toch maar één keer uitgeven, dus dan doe ik er liever 2 keer zoveel mee.

Just my humble opinion. :mrgreen:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie