2000 km in 2 jaar: beurt of niet?

Plaats reactie
Robert_vd_B

2000 km in 2 jaar: beurt of niet?

Bericht door Robert_vd_B »

Sinds afgelopen weekeinde ben ik de gelukkige eigenaar van een zo goed als nieuwe DL650A uit augustus 2007. Nu heeft deze motor maar 2045 op de klok staan: er is dus erg weinig mee gereden. Ik vroeg mij af of het nodig is om de fiets een servicebeurt te (laten) geven voordat ik mee de hort op ga.

Alle advies is welkom!
Capri

Re: 2000 km in 2 jaar: beurt of niet?

Bericht door Capri »

Gefeliciteerd met je aankoop :D
Ik zou zeker een olie wissel met filter (laten) doen, met zo'n lage kilometerstand kan er wat vocht (condens) in je olie zitten.
Het kost je hoogstens een paar tientjes, de rest lijkt me niet nodig met deze kilometerstand, op het smeren van de ketting na.
O ja, een A-rijbewijs is ook een handige accessoire.. :worship:
Robert_vd_B

Re: 2000 km in 2 jaar: beurt of niet?

Bericht door Robert_vd_B »

Hoi Capri,

Dank voor de tip; ik had zelf ook al zoiets in gedachten. Olie en een filter vervangen is inderdaad een klein klusje.

Dat A-rijbewijs hoop ik a.s. 2 maart te halen.... Duimen maar! :D
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 2000 km in 2 jaar: beurt of niet?

Bericht door Iron Horse »

Ik zou er niks aan doen. Hij is maar 1000 km gebruikt na z'n 1000 beurt. Er zijn volgens het boekje een paar dingen die je na 2 jaar zou moeten vervangen, maar ook daar ben je nog een half jaar voor plus dat ik daar ook niet te zwaar aan zou tillen. Controleer het oliepijl en het koelvloeistofniveau. Controleer ook het niveau van je voor- en achterremcilinder. Check je bandenspanning en de ingevette staat van je ketting en de eventuele speling. Als dat allemaal goed is dan kan er weinig mis gaan of je moet er foute benzine in hebben zitten of een defecte accu, maar dat lijkt me stug. Kijk maar eens in de handleiding dan zie je dat er eigenlijk maar weinig hoeft te worden gedaan. Je eerstvolgende beurt is dus normaal gesproken bij 6.000 km. Na 2 jaar zou je de remvloeistof kunnen (laten) vervangen, die is dan meestal donker gekleurd en bevat vaak ook een weinig water dat het uit de lucht haalt en dat is niet goed. Maar dat zijn de kosten niet, zeker niet als je het zelf doet. Volgens het boekje zou na 2 jaar je koelvloeistof ook moeten vervangen, ik heb het nooit gedaan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Robert_vd_B

Re: 2000 km in 2 jaar: beurt of niet?

Bericht door Robert_vd_B »

Hoi Rob,

Bedankt voor de tips. Ik heb de fiets van een collega gekocht en die had, om problemen te voorkomen, de tank tot z'n strot toe gevuld met Euro95, de accu regelmatig aan de druppellader gehangen en de ketting ingespoten met O-ring kettingspray. Gevolg: motor start direct, ketting glimt als nieuw en tank zal van binnen wel mooi schoon zijn. De remolie ziet er op het eerste gezicht ook nog mooi licht uit. Oliepeil koelvloeistof en bandenspanning allemaal dik in orde. Misschien moet ik het inderdaad maar uitzingen tot de 6000 km en/of 2 jaar....
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: 2000 km in 2 jaar: beurt of niet?

Bericht door Silverstorm »

Volgens boekje dien je de motorolie jaarlijks te vervangen.
Ikzelf heb pas een dl 1000 van sept 2005 gekocht met 9000 km waarvan de 6000 km-beurt 20 maanden geleden is gebeurt.
Ik ga dan ook morgen de olie en oliefilter vervangen.
Kwestie van zeker te spelen.
Die paar euro's wegen niet op tegen de kostprijs van de moto.
grtjs Alain
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 2000 km in 2 jaar: beurt of niet?

Bericht door Iron Horse »

Ik vind dat verwisselen van olie en oliefilter maar betrekkelijk. Deze motor heeft maar 1000 km gelopen na z'n oliewissel. Daar is verder met stilstand niet veel mee gebeurd. Condensvorming in het carter? Al zou daar sprake van zijn is dat na de 1ste goede rit verdampt. Die olie verandert heus niet spontaan van samenstelling door deze stilstand. Het zijn inderdaad niet de kosten, maar specifiek in dit geval zou ik het niet doen. Ik wissel ook geen olie als ik in de winter niet heb gereden en hij staat nog 1000 km voor z'n volgende beurt. Ieder moet natuurlijk doen wat hij goeddunkt, maar naar mijn idee wordt er soms weleens te overdreven voorzichtig gedaan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Remko

Re: 2000 km in 2 jaar: beurt of niet?

Bericht door Remko »

Ik vind 2000 km in 2 jaar geen reclame....
Beetje opfrissen kan volgens mij geen kwaad!!!



Bougies, olie, filter worden niet beter van stilstaan!!!

Ook de banden worden niet vrolijk van weinig omwentelingen. Ketting dito.


Ik heb gezegd Uch!!!

8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 2000 km in 2 jaar: beurt of niet?

Bericht door Iron Horse »

Remko schreef:Ik vind 2000 km in 2 jaar geen reclame....
Het kan echt nog gekker hoor, ik kwam deze tegen :o) en ik heb hem zelf gezien, het is dus geen tikfout.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Capri

Re: 2000 km in 2 jaar: beurt of niet?

Bericht door Capri »

Ja, niets moet natuurlijk, en het zal allemaal wel meevallen met die olie enz. maar olie is best wel een beetje belangrijk.
Bij veel lange ritten is het ook prima als je de oliewissel pas na 10000 km doet, als je goede olie gebruikt.
Het advies is elke 6000 km of, tenminste 1 x per jaar.
Veel korte ritten rijden is slechter dan veel lange ritten.
Condens in het blok ontstaat in het begin van elke rit, als je lang genoeg blijft rijden verdampt dit wel weer tijdens die rit.
Bij een korte rit kan de condens niet verdampen, als je dit heel vaak doet is de olie wat sneller aan vervanging toe.
Een goed gemiddelde is ongeveer 6000 km.....
Dit is ook zo bij de uitlaat, ook hier ontstaat condens aan het begin van elke rit, ook dat verdampt wel weer na een tijdje rijden.
Het is ook beter om een oliewissel te doen voor de winterstalling, olie zonder water is heel lang houdbaar :D
Wil je het blokje verwennen zou je die oliewissel voor de zekerheid kunnen doen.
Robert_vd_B

Re: 2000 km in 2 jaar: beurt of niet?

Bericht door Robert_vd_B »

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie meningen en tips. Ik denk dat ik die paar tientjes voor een olie + filter wissel er gewoon mar "tegenaan gooi". Baat het niet, schaden doet het zeker niet en met het garageboek erbij is o'n wissel een fluitje van een cent.

Nogmaals allemaal bedankt voor jullie bijdragen!

Overigens moet ik a.s. woensdag 25/2 opdraven voor mijn AVB en maandag 2/3 voor mijn AVD. Duimen maar..... :wink:
Tampert
DL1000 berijder
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 18-02-2009, 21:06
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000T L8

Re: 2000 km in 2 jaar: beurt of niet?

Bericht door Tampert »

Gefeliciteerd met je aankoop. Ik neem aan dat de motor zijn 1000 km beurt heeft gehad. Dit is waarschijnlijk eind 2007 of begin 2008 gebeurt. Dan is de periode dat hij echt heeft stilgestaan minder dan een jaar. Ik zou eerst even de olie peilen en tegelijkertijd kijken hoe deze eruit ziet en dan pas handelen. Evt. overwegen niet te verversen en de 6000 km beurt eerder laten uitvoeren.
Plaats reactie