iridium bougies, K&N luchtfilter

Plaats reactie
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

iridium bougies, K&N luchtfilter

Bericht door Xavier »

Zwart Horentje (650cc) mag exact een jaar oud volgende week voor zijn 12000 km beurtje, de garage gelijk gevraagd of zij heil zagen in het vervangen van de bougies door iridium bougies en het luchtfilter door K&N. Reactie: iridium niet zinvol, motormanagement is er ook niet op aangepast / luchtfilter niet zinvol, prijsverschil tussen K&N en Suzuki is niet heel groot maar het schoonmaken van K&N zou duur zijn. Daarbij werd gezegd dat ze bij 12000 het luchtfilter niet vervangen, wel de bougies. Prijsindicatie was rond de 300 euro, wat doen ze hier dan voor?

De vraag (en ik heb de div. topics hierover gelezen, maar e.e.a. wordt vaak beschreven voor een 1000cc): heeft iemand daadwerkelijk ervaring met het verbeteren op de genoemde 2 punten voor een 650?

Daarbij: heeft iemand nog tips waar ik -als leek- op kan letten/wat moeten ze doen qua beurt? Met de auto zet ik nog wel eens merktekens op te vervangen onderdelen, maar wat kan ik checken op m'n motor (je wordt toch door de media gevoed in je gevoel dat garages maar lukraak een bedrag rekenen voor een beurt). Wat ik wel ga aankaarten -tank gaat er toch af voor de achterste bougie zei men- is het checken op roest aan de onderzijde van de tank, het roesten/bladderen van zowel middenbok als kofferdragers en het nu al kwijt zijn van de rubber dopjes van de topkoffer en stootrubber middenbok (bij het inklappen). Ik heb zoiets van: nu kan het nog, hoe langer ik wacht hoe minder 'recht' op garantie/coulance.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties!
GSA1200
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Volgens mij hebben de laatste modellen DL650 (vanaf 2007) al iridium bougies, maar zeker weten doe ik het niet.
Het verhaal van het K&N luchtfilet is gel*l. Je koopt éénmalig een K&N filter en een schoonmaak pakket, en je kunt jaren vooruit. Da's heel wat anders dan om de tigduizend km een nieuw filter moeten plaatsen. Beetje een commercieel excuus, dacht ik zo.

Tja, hoe je kunt controleren of ze een beurt wel goed hebben gedaan? Ik weet niet hoe goed jou technisch oog is? Als technicus zie ik vrij snel of het wel of niet gedaan is. Let eens op het olie filter (schoon en glimmend), ketting spanning (voor en na de beurt), evt v"vette vingers" die ze zijn vergeten weg te poetsen etc.

Als je je motor een beetje kent, kun je altijd wel wat vinden wat kan duiden op sleutelwerk, maar da's zoals ik er naar kijk.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Iridium bougies geven een veel betere vlamboog, daarvoor hoeft je motormagment niet te worden aangpast. Daarbij gaan ze ook nog eens 2 keer zo lang mee. Kijk maar eens hier. En het K&N filter is op de lange duur een stuk goedkoper en het laat meer lucht door dan het standaard filter. Het motormagment is bij mij niet aangepast en hij rijdt er prima mee. Lijkt inderdaad op een commerciëel praatje of iemand die geen kennis van zaken heeft.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Diversion

Bericht door Diversion »

Zaterdag mijn bougies vervangen door twee iridium bougies (NGK CR8EIX).
Het is teveel gezegd dat ik nu een totaal andere brommer heb, maar het verschil bij de lage toerentallen (2000-4000 toeren) is overduidelijk. De motor reageert veel directer en sneller op de gashandel. Heerlijk! Bijvoorbeeld als je op een rotonde gas hebt teruggenomen en geremd en je hangt half in de bocht, dan komt de motor nu weer heel direct en gelijkmatig op. Voorheen gebeurde er eerst nix als je aan je gashandel draaide en ineens sta je bijna op je achterwiel.
Ik kan het iedereen aanbevelen. Voor een beperkt bedrag heb je heel wat meer rijplezier dan met standaard bougies. Ze schijnen ook nog 2 keer zo lang mee te gaan, dus uiteindelijk heb je niet eens meerkosten.
Plaats reactie