18.000km beurt vóór of na de winter?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 573
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Locatie: Heerenveen

18.000km beurt vóór of na de winter?

Bericht door V-Stoom » ma 29 sep 2008, 09:46

Hallo allen,

Ik zit met een vraagje. Mijn DL 650 is toe aan een 18.000km beurt. Wat kan ik het beste doen, wachten tot na de winterstop of nog voor de winterstop uit laten voeren. Wat zijn de overwegingen?

Alvast bedankt, groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.

Gebruikersavatar
MacB
EX- V-Strom berijder
Berichten: 776
Lid geworden op: wo 01 sep 2004, 20:45
Mijn motor is een: Ex-DL 1000 nu Super Tenere
Locatie: Belgie

Bericht door MacB » ma 29 sep 2008, 10:16

Aangezien je praat over winterstop zou ik dit zeker na de winter laten doen. En doe je dan 1000km meer voor die beurt dan maakt dit nog niet uit. :wink:

PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 26 aug 2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Locatie: Haarlo

Bericht door PvdBogaard » ma 29 sep 2008, 10:29

wat leuk. Ik had altijd begrepen dat je de motor beter van verse olie kan voorzien voor de stop met oog op allerhande chemicalien die zich in de loop der tijd in de olie hebben verzameled, en zo een "verzurend" effect zouden hebben.
Dat altijd aangenomen als "de waarheid". Benieuwd naar de insteek van anderen

Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 1334
Lid geworden op: za 12 aug 2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Locatie: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland » ma 29 sep 2008, 10:54

verse olie bij begin seizoen is ook wat waard.
en die belachelijk korte intervallen van 6000 km en dan ook nog in het zomerseizoen gereden, ik denk dat ik voor het voorjaar zou kiezen.

check je olie maar eens, volgens mij van dat dure synthetische spul, denk dat dat wel 12000 meegaat ook!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100

Gebruikersavatar
FireTaz
DL1000 berijder
Berichten: 135
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 15:02
Mijn motor is een: V-strom DL 1000
Locatie: Beetsterzwaag (frl)

Bericht door FireTaz » ma 29 sep 2008, 12:50

ik beschouw het zo'n beetje als de officiele opening van het seizoen. het eerste ritje in het voorjaar gaat naar de olieboer. als ik dan weer thuis ben is de boel lekker opgewarmd en gaat de oude olie eruit en de nieuwe er in, gelijk met een nieuw oliefilter. de rest is dan al zo'n beetje nagekeken, bougies en luchtfilter en zo.
loud pipes save lives! zilvergrijze 1000

Gebruikersavatar
Dgr
DL650 berijder
Berichten: 738
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 00:47
Mijn motor is een: DL650 K7
Locatie: Breda

Bericht door Dgr » ma 29 sep 2008, 14:35

Ik sluit me aan bij Paul en zou hem met frisse olie wegzetten.
Zo wordt ook aangeraden om de motor af te tanken voordat hij in winterslaap gaat.

Gebruikersavatar
Monsterman
Berichten: 123
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 11:53
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A k8
Locatie: Westerlo - Belgie

Bericht door Monsterman » ma 29 sep 2008, 15:18

En in het begin van het nieuwe motorseizoen is het ook vele drukker bij je dealer. Dan komen er veel motoren binnen voor hun onderhoud, en dan is het zowat bandwerk, een afspraak maken zou dan wel een tijdje kunnen duren.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8429
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse » ma 29 sep 2008, 19:17

Monsterman schreef:En in het begin van het nieuwe motorseizoen is het ook vele drukker bij je dealer. Dan komen er veel motoren binnen voor hun onderhoud, en dan is het zowat bandwerk, een afspraak maken zou dan wel een tijdje kunnen duren.
Tenzij je het gewoon zelf doet natuurlijk. Scheelt een slok op een borrel en je hebt een leuk klusje te doen. Behalve een 24.000 beurt waarbij de kleppen gecontroleerd/gesteld moeten worden stellen de andere beurten niet zoveel voor. Of er moet natuurlijk een ingewikkelde klus aanzitten vanwege een mankement. Of je hebt ABS want daar is remvloeistof (eens per 2 jaar) correct vervangen ook wat ingewikkelder, maar ook dat moet zelf te doen zijn lijkt me. Ik heb daar echter geen ervaring mee.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Flipsen
DL650 berijder
Berichten: 262
Lid geworden op: zo 10 feb 2008, 19:03
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650T
Locatie: Kampen

Bericht door Flipsen » wo 01 okt 2008, 08:24

Ik zou'm de beurt voor dat ie in winterslaap gaat, geven. Tijdens het rijden krijg je toch een opbouw van condens in je carter. Ververs je de olie nu, dan tap je meteen de condens af.

Ook effe de tank volgooien, en weltrusten maar
DL650T met Stebel, ZUMO 550 en HYPERPRO, k6 uitlaat met een BOS demper zonder dB killer

Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 1334
Lid geworden op: za 12 aug 2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Locatie: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland » do 02 okt 2008, 09:23

banden hard oppompen, tank volgooien, accu aan de Optimate, vooral niet onder een volledig-afsluitende motorhoes zetten,
en dan maar naar buiten kijken wanneer het weer mooi weer wordt.......

alternatief: goed inspuiten anticorrosie en op mooie winterdagen even uitlaten! onze winters vallen wel mee toch?
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100

Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 278
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1000A L6(zilver) daarvoor DL1000A, daarvoor DL1000 K8, daarvoor DL1000 K2
Locatie: Heiloo

Bericht door Gerrit » zo 12 okt 2008, 20:42

Toch een ander soort tip: doe het tijdens de winterstop. Veel motordealers hebben dan aantrekkelijke acties zoals gratis stalling, gratis poetsbeurt, gratis druppellader, gratis hoes, korting op onderdelen etc.

Gerrit

Menno

Bericht door Menno » di 14 okt 2008, 22:56

Winterstop?? Gewoon lekker doorijden, en een beurt als het tijd is voor een beurt. In ieder geval pekelzooi snel afspoelen, ketting goed in t vet, flink met de siliconenspray in de weer.etc. En maar hopen op weinig sneeuw, hagel, gladheid en andere winter-ellende..... :wink:

Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 573
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Locatie: Heerenveen

Re: 18.000km beurt vóór of na de winter?

Bericht door V-Stoom » vr 03 apr 2009, 23:27

Sorry dat ik pas nu reageer, maar ik heb de verversing toch na de winterstop laten doen samen met een 18.000 km beurt.Toch zou ikhet volgende keer voor dewinterstop laten doen omdat ik van meerdere kanten hoor dat dateigenlijk beter is.

Groet,en dank voor jullie reacties, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.

Plaats reactie