speling bij voorste remschijf

Plaats reactie
Menno

speling bij voorste remschijf

Bericht door Menno »

He strommers, vandaag tot de ontdekking gekomen dat er stukjes metaal ontbreken bij de, ik noem het even de klinknagels, van een voorste remschijf. Hierdoor is er speling ontstaan tussen de buitenste ring van de remschijf en de binnnenste ring. Morgen gelijk maar even langs de dealer, zullen wel nieuwe schijven worden denk ik. Moet er even niet aan denken dat de hele boel loskomt. Geeft zo'n rommel..... Iemand ervaring hiermee?? Ik kom zo snel niets tegen op het forum.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Nog nooit (op het forum althans) melding van geweest.

Het lijkt me echter niet een echt heftig probleem. Het is bekend dat er wat speling tussen de centrale schijf en de werkelijke remschijf (kan) zit(ten) of ontstaan, dat zich kan uiten in schokken tijdens het remmen, maar geen nadelige gevolgen hoeft te hebben op het verdere rijgedrag. Persoonlijk vind ik het niet acceptabel, maar dat terzijde, het doet zich bij die van mij ook (nog) niet voor.

Wanneer er echt stukjes metaal afbreken in die sectie dan zou je (in tegenstelling wat ik hierboven beweerde) mogelijk een probleem hebben, maar zoals ook al gezegd is dat bij mijn weten nog niet eerder gemeld. Maar hoe groot is die schade dan en hoe is die veroorzaakt?

Ik zie het vervolg aan antwoorden wel tegemoet.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
MacB

Bericht door MacB »

Bij mij zit er ook speling tussen buitenste en binnenste ring. Tijdens het rijden en remmen merk je dit niet enkel bij stapvoets remmen hoor je ze soms "klikken". Ze zitten er ook al 87000 km op.
Fred

Bericht door Fred »

Er moet speling zitten tussen de buitenste ring (waar de remschoenen op aangrijpen) en de binneneste. Dit noemt men ook zwevende schijven.
Het is om trillingen tijdens het remmen op tevangen. Er mogen echter geen stukjes afbreken van de bevestigingsringetjes tussen de buitenste en binnenste ring.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

speling axiaal: ja, maar radiaal: nee. (zeg ik dat goed zo ? naja, je weetwel wat ik bedoel)

trouwens, ik vind mijn voorpartij ook wat 'knakken' bij aangrijpen (lopend) en dacht: balhoofdlager! maar niet dus. misschien is dit het wel?
ff chekke
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
MacB

Bericht door MacB »

Wel Peter eigenlijk is "knakken" een beter woord dan klikken.
Hetgeen ze nu bij mij doen is niet normaal dat weet ik wel zeker maar volgens dealer nog geen probleem.
Menno

Bericht door Menno »

Dat het zwevende schijven zijn was mij bekend. Bij (voorheen) Safe Amsterdam is nog even uitgelegd wat het nut is van de zwevende schijven. Puur om rek en krimp van een verwarmde schijf op te vangen. De monteur had nog niet eerder gezien dat er stukjes van de ringen afbreken. Je ziet aan de binnenzijde op de remschijf een duidelijke aftekening (circel) van het ontbrekende materiaal. De speling die is ontstaan is meer dan normaal maar niet geheel abnormaal. Ik zou er nog wel mee door kunnen rijden... Voor mijn eigen gemoedsrust toch maar even een nieuwe schijf besteld. Dat rijd uiteindelijk een stukkie relaxter.
Ik zal later proberen om even een fotootje op t forum te plaatsen.....
Plaats reactie