Ketting vet

Plaats reactie
Strommax

Ketting vet

Bericht door Strommax »

Ik heb een pro-oiler smeersysteem en de laatste tijd heb ik de indruk dat er een teveel aan olie op mijn motorblok terecht komt, in die mate dat de ganse onderzijde links, schakelpoot, steun, enz volledig onder de olie zitten :cry: :cry: . Aan de instelling van de pro-oiler kan het niet liggen, omdat deze reeds zeer laag staat afgesteld, maar ik denk eerder dat ik de verkeerde smeerolie gebruik (15W40 mineral oil). Iemand die me iets anders kan aanbevelen om in het potje van de pro-oiler te doen :?: Vorige kettingset is wel 30000km meegegaan 8)
Roeleke

Bericht door Roeleke »

je kan dikkere olie proberen, maar zal minder effect hebben denk ik.

Het probleem bij oliesmering bij kettingen (ook scottoiler en andere consoorten) is dat de olie dient om de ketting zuiver te maken, en in mindere maten om ze te smeren.

What goes on, must come off en dat is waar de middelpuntvliedende kracht het grootst is; dus aan de tandwielen hetzij vanvoor (drup drup naar de carter en middenbok beneden) of vanachter (drup drup vlieg vlieg naar velg/uitlaat)...
jwaterink

Bericht door jwaterink »

dat is het niet, ik ken het, ik bleek een leiding naar de pomp te strak te hebben liggen, daardoor sloot hij niet goed af in die rubber ommanteling, met als gevolg dat hij daar ging lekken. de olie liep mij via de linker zijkap (onder de buddie dus) langs het frame naar beneden via het steppie op de straat.

Slangen wat rechter leggen en met vulkaniserende tape nog even wat extra geholpen. Sindsdien geen probleem meer, waren de aanloop probleempjes in de eerste week op de rooie strom. Nu bij de blauwe heb ik er rekening mee gehouden en de gaat de leiding recht in de rubber tules. Nu lekvrij in 1 montage.
Plaats reactie