Olie verversen na 18.000 km of na 3 jaar

Plaats reactie
Foursat

Olie verversen na 18.000 km of na 3 jaar

Bericht door Foursat »

Jaarlijks olie verversen zinvol of geld verspilling?

Er is nu veel media aandacht rond het jaarlijks verversen van motorolie. Het is al meer dan 10 jaar bekend dat motorolie inmiddels veel langer mee gaat dan 6.000 km. Ex directeur van Castrol heeft hier ook al een boekje over los gedaan. Ik heb de dl 650 inmiddels voorzien van deze nieuwe generatie motorolie die veel langer meegaat dan de huidige motorolie. Het is geen minerale olie. De motorolie bevat geen schadelijke additieven. De olie heeft het keurmerk API SJ normaal zou dit niet kunnen met een natteplaat koppeling ik ondervind echter geen problemen. Ik rij met een hoog percentage ethanol normale motorolie kan daar niet zo goed tegen. Deze nieuwe generatie motorolie wordt niet aangetast door condenswater of door brandstoffen die alcohol bevatten.

P.S ik heb bewust olie leverancier niet genoemd van wege niet gewenste reclame. Maar met een beetje surfen op het net is er genoeg te vinden.


DL650 K7 Flexfuel:
Dynojet O2 killer, Remaped for 40% ethanol blend , Powercommander USB, Innovate motorsports wideband lambda contol. Tuned by SF Racing Borne.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik denk dat het er van afhangt wat voor prijskaartje er aanhangt. Ik heb elders op het forum al eens in een topic beschreven dat ik motorolie van Louis gebruik die een hogere claasificatie heeft dan door Suzuki minimaal wordt voorgeschreven, maar slechts een paar Euro per liter kost. Toon in de aanbieding kostte 1 liter circa 3 Euro, nu ca. 4,50. Als ik daarentegen een "superolie" van 15 Euro of meer per liter zou gebruiken win ik er uiteindelijk weinig mee en hou ik het gewoon bij de eerste. Als het echt betere rijeigenschappen zou opleveren zou het misschien een overweging zijn, maar dat kan ik me nauwlijks voorstellen. Bij m'n auto gaat de olie 30.000 km mee. Maar met m'n motor rij ik minder en moet ik sowieso elke 6000 km een beurt uitvoeren, dus als olieversen er dan even bijhoort kan ik daar niet mee zitten. Net zo goed zou ik zonder probleem diezelfde olie langer laen zitten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Flipsen

Bericht door Flipsen »

De strekking dat om de 6000 km olie verversen een beetje onzinnig is kan ik wel inkomen. Toch is dit niet zomaar besloten. Er zijn een aantal dingen die wezenlijk verschillen van een "motor"motorblok en een automotorblok

1) Een motor draait over het algemeen hogere toeren. Daar waar een auto al in de begrenzer loopt, begint bij motoren de pret pas. Voorbeeld: Mijn Seat Leon wordt begrensd bij 6500 tpm, terwijl mijn DL650 er bij 6500 pas echt zin in gaat krijgen.
Dit resulteerd in een hogere belasting van de olie

2) Carterinhoud van een motor is minder dan die van een auto. Dit houdt in dat iedere olie-deeltje vaker wordt gebruikt, waardoor deze sneller verouderd.

3) De olie "smeert" ook de koppelingsplaten. Hoe je het ook wend of keert, hier komt troep vanaf welke in de olie terecht komt. Ook dit zorgt weer voor een achteruitgang in de olie kwaliteit

Ik heb bij mijn vorige motor (SV1000) de olie eens 12000 km laten zitten (alleen verbruik bijgevuld). Toen ik de boel ging verversen, schrok ik toch wel van de olie kleur. Gitzwart!

6000 km lijkt niet veel, en ik denk dat olie ook wel langer kan blijven zitten. Maar niet het dubbele aantal kilometers dan voorgeschreven. 9000 km oliewissel (maar dan inclusief filter) zou ik acceptabel vinden
L-Strom

Bericht door L-Strom »

Lees dit artikel eens door,dan kan je zelf oordelen of je dit echt wil i.p.v. eens de motorolie te verversen. http://www.amt.nl/web/Archief/tonen-arc ... 004-06.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Goetjes Leo.
Plaats reactie