Gezocht ervaren V strommer

Plaats reactie
Joan

Gezocht ervaren V strommer

Bericht door Joan »

Ik heb sinds een paar maanden mijn eerste motor (een dl 1000). Nu loop ik tegen probleempjes aan die een beetje motorrijder zelf op kan lossen bv het spannen van een ketting en hoe strak moet ie liggen enz enz (zoals je ziet ik ben nog een echte leek).
Mijn vraag is zijn er echte klussers onder de brabantse strommers waar ik eens met een vraagje terecht kan of misschien eens langs mag komen met een klein probleempje zodat ik het een keer kan zien hoe het moet :idea: (daarna kan ik het waarschijnlijk wel)??? :?:
Hornikx

Re: Gezocht ervaren V strommer

Bericht door Hornikx »

Joan schreef:Ik heb sinds een paar maanden mijn eerste motor (een dl 1000). Nu loop ik tegen probleempjes aan die een beetje motorrijder zelf op kan lossen bv het spannen van een ketting en hoe strak moet ie liggen enz enz (zoals je ziet ik ben nog een echte leek).
Mijn vraag is zijn er echte klussers onder de brabantse strommers waar ik eens met een vraagje terecht kan of misschien eens langs mag komen met een klein probleempje zodat ik het een keer kan zien hoe het moet :idea: (daarna kan ik het waarschijnlijk wel)??? :?:
Ik denk dat je hier eerst je vraag maar moet stellen. Vaak zijn dingen zo ook af te handelen. Ik woon in Tilburg en kan best veel zelf.
Langskomen is vooralsnog geen probleem, mits ik tijd heb en jij er de tijd voor wil maken :wink:
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Bericht door Bacchus »

Een ketting opspannen lukt me nog wel. Verder ben ik helaas niet al te technisch. Speling ca 1 cm naar boven en onder (volgens mijn rij-instructeur :) )Eindhoven is wel dichtbij.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Om te beginnen staan de basiszaken in de handleiding die bij de motor hoort beschreven. Die zouden de meeste mensen eenvoudig zelf moeten kunnen uitvoeren. Ben je een echt helemaal onervaren sleutelaar dan zou ik inderdaad een ervaren iemand vragen je te assisteren. Het blijft in sommige gevallen riskant wanneer je onervaren bent. Je hebt nu eenmaal weinig kreukelzones op een motor....... :roll:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Gezocht ervaren V strommer

Bericht door Sanscorp »

**OFFTOPIC**
Zelf doen leer je het meeste van.
Ben 4 jaar geleden gewoon langzaam begonnen. eerst haal je er eens een kapje af om je vloeistoffen bij te vullen.
Vervolgens raakt je remblokje op en haal je je rem eens los, dan moet je ook bijvullen en luchtvrij maken, leer je een hoop van.
(als het echt fout gaat vind je genoeg info op internet)
Nu draai ik er mijn hand niet voor om, ook nieuwe "uitdagingen" ga ik met meer vertrouwen aan.

Wat ik je aan wil raden is, ga je eerst theoretisch verdiepen (waar zitten de schroeven, waar moet ik op letten, hoe zit het in elkaar)
en ga dan pas sleutelen. Ja er zal wat fout gaan, dingen verkeerdom gemonteerd, iets vergeten vast te zetten maar dan begin je helemaal opnieuw.
Dat laatste is belangrijk, controleer je werk niet 1x maar 4x. het blijft tenslotte een motor en geen veiligere auto.

Download ook de "repair manual" of de "Workshop manual" voor jouw model en hou dit bij de hand.

Als je het niet aandurft begin er dan ook niet aan, je rijdt anders niet gerust op je motor ;)

**ONTOPIC**

Ketting spannen:

1. Zorg dat je iemand hebt (met gelijk gewicht) die de motor in evenwicht kan houden.
Of zet je motor op de bok (als je deze hebt)

2. Draai de hoofdmoer losser (niet er af); de as wil meedraaien dus deze zal je tegen moeten houden.

3. Haal de motor van de bok (op de bok hangt ketting losser!) en laat iemand van jouw gewicht op de motor zitten en in evenwicht houden.

4. Achter op je brug vind je 2 inbusbouten, deze zijn om je ketting te spannen, draai deze aan en controleer regelmatig de spanning met een stuk gereedschap (als je je ketting goed onderhoudt en je voelt met je vingers dan is dat vet er lastig af te krijgen)

5. als alles naar wens is draai je de hoofdbout/moer vast met zo’n 100nw.
Als deze goed vast zit draai je de stel bouten met de hand vast (vast is vast!) tegen het trillen en alsnog verschuiven van de band.

LET OP: Het stellen hoeft niet met volledige slagen, doe het met halve slagen.
Merk je dat je de ketting te strak hebt staan, draai de stelbouten dan wat lossen en geef een flinke trap tegen de achterband aan zodat deze naar voren schuift. Anders blijft je ketting te strak staan als je de hoofdbout/moer vastdraaid.
Pommetje

Re: Gezocht ervaren V strommer

Bericht door Pommetje »

Hier zit juist het addertje onder het gras voor de onervaren sleutelaar: Wat is vast? Wat is 100Nm? Zonder momentsleutel uiteraard. Dat zijn dingen die je ontwikkelen moet. Een M8 bout flink vast draaien is een kunst. Gebruik ik al mijn kracht dat gaat hij stuk, maar het moet ook zeker niet slapjes...
Dan beginnen we nog niet eens over bouten die in aluminium zitten, in het blok bijvoorbeeld. Pietjes Precies gebruiken overal de momentsleutel voor, mijn idee is dat je als ervaren sleutelaar dat ding alleen nodig hebt voor alles waarmee de cilinder vastzit aan het blok en de kop aan de cilinder. In het algemeen: dingen die in een bepaalde volgorde moeten gedaan omdat ze anders kromtrekken met lekkage als gevolg. De rest gaat, wederom, op gevoel. En dat krijg je pas als je aan paar keer te hard aan hebt gedraaid :oops:
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Gezocht ervaren V strommer

Bericht door Sanscorp »

Pommetje schreef:Hier zit juist het addertje onder het gras voor de onervaren sleutelaar: Wat is vast? Wat is 100Nm? Zonder momentsleutel uiteraard. Dat zijn dingen die je ontwikkelen moet. Een M8 bout flink vast draaien is een kunst. Gebruik ik al mijn kracht dat gaat hij stuk, maar het moet ook zeker niet slapjes...
Dan beginnen we nog niet eens over bouten die in aluminium zitten, in het blok bijvoorbeeld. Pietjes Precies gebruiken overal de momentsleutel voor, mijn idee is dat je als ervaren sleutelaar dat ding alleen nodig hebt voor alles waarmee de cilinder vastzit aan het blok en de kop aan de cilinder. In het algemeen: dingen die in een bepaalde volgorde moeten gedaan omdat ze anders kromtrekken met lekkage als gevolg. De rest gaat, wederom, op gevoel. En dat krijg je pas als je aan paar keer te hard aan hebt gedraaid :oops:
Te hard draaien is een ramp.. 2x gehad geloof ik, dat word dus uitboren en opnieuw tappen.
Ik zeg altijd: Vast is vast en als je twijfelt controleer je het na 100 km. nog een keer.

Als een bout niet op precies 100nm is aangedraaid betekend het gelukkig niet dat je als je je motor start je je achterwiel er vandoor ziet gaan.
(wel jammer dat strom geen borgclip heeft)
Daarnaast is mijn ervaring is dat bouten die wel op precies 100nm zijn aangedraaid ook losser trillen dus controleren moet je het sowieso.

Een momentsleutel is altijd een goede investering. op dit moment gebruik ik zelf alleen de sleutel met het hogere bereik.
Lage waardes (schroefjes voor kappen, op het stuur etc.) doe ik weer volgens het princiepe vast is vast.
Remko

Re: Gezocht ervaren V strommer

Bericht door Remko »

StudioLahaye schreef: Een momentsleutel is altijd een goede investering. op dit moment gebruik ik zelf alleen de sleutel met het hogere bereik.
Lage waardes (schroefjes voor kappen, op het stuur etc.) doe ik weer volgens het princiepe vast is vast.

Het kleine moment sleutel is erg handig voor banjobouten van remleidingen en dergelijke......
Ed Jonkmans

Re: Gezocht ervaren V strommer

Bericht door Ed Jonkmans »

Ik gebruik meestal een momentsleutel (heb er 2).
Mijn oudste zoon heeft het al meegemaakt met de moer van de achteras: "veel te vast".
En die moer was niet meer los te krijgen.
De dealer heeft de moer van de as moeten slijpen.
Gevolg: as en moer naar de haaien.
Voor die prijs koop je 2 momentsleutels bij Louis in Aachen, en die heb je dan voor de rest van je leven.
Grtz
Ed
Plaats reactie