Hoe kom ik aan de bougie van de voorste cylinder??

Plaats reactie
Cxhaaren

Hoe kom ik aan de bougie van de voorste cylinder??

Bericht door Cxhaaren »

Hoi allemaal,

Lente staat voor de deur dus de strom uit de garage gehaald voor een beurtje: olie, oliefilter gaan zonder problemen, maar wilde ook nog graag 2 nieuwe bougies monteren (heeft ie wel verdient).
Bij de achterste bougie kom ik wel, nadat ik de tank afgemonteerd heb, maarre de voorste bougie???
Ik heb geprobeerd de radiator los te maken om hem enigzins op te tillen maar dat wil niet echt lukken. Verder bleef bij de achterste bougie het onderste gedeelte van de bougiedop (dat de boel waterdicht houdt) zitten dat ik met veel gepiel met een tangetje eindelijk kon verwijderen. Als me dat bij de voorste bougie gebeurd ben ik echt de pineut!!
Graag jullie tips en trucs..

Alvast bedankt en een goed motorseizoen!
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Als het goed is, kun je de onderste twee bouten van de radiator loshalen, en dan kantelt de onderzijde van de radiator naar voor. Als je dan hele kleine. japanse, handjes hebt mag je de bougie loshalen.

Zeker met onze hollandse kolenschoppen, past een heel japans hoofd in (weet ik uit ervaring), is het makkelijker om even de radiateur even volledig te demonteren. Twee slangen, de bedrading van de fan en claxon, en even de boel aftappen.

Is even iets meer werk, maar werkt wel prettiger. Deed het ook zo met mijn vorige SV.

Succes!!
Cxhaaren

Bericht door Cxhaaren »

Hey, Flip,

Bedankt voor je antwoord, was eigenlijk al bang dat het niet gemakkelijker kon, maar je kunt altijd vragen niet?

Lijkt me inderdaad dat er niks anders op zit dan de boel te demonteren, verhouden afmonteren - onderhoud is weer 10:1 voor dit soort klussen!

Goed, ben ik weer een middagje zoet...

Cor
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Als je de boel weer gaat monteren, zal het opvullen enig werk vereisen. Wat ik altijd deed was:

1) Radiateur monteren
2) Opvullen met koelvloeistof tot helemaal bovenin de vuldop
3) Motor starten, en stationair warm laten worden zodat de thermostaat open gaat. Dit kunn je voelen aan het warm worden van de rechter slang.
4) Even laten draaien totdat ook de fan aanslaat. Weet je dat de thermostaat volledig open is.
5) Motor afzetten en laten afkoelen (erg belangrijk, wnat bij een warme motor heb je drukopbouw in het koelsysteem. Open je dan de vuldop dan heb je een mooie sproeier van kokend heet koelvloeistof).
6) Indien nodig bijvullen tot bovenin de vuldop.

Het teveel aan koelvloeistof gooit ie er toch weer uit. Ik hield tijdens de eerste rit altijd even de temperatuur in de gaten.

Succes verder!
Fred

Bericht door Fred »

Radiator niet demonteren!!! Gewoon naar voren kantelen (bevestigingschroeven lossen) en dan kan je er aan met de bijgeleverde bougiesleutel van Suzuki. Er zit een rubber in om de bougie vast te houden en komt ie er uit als hij is losgedraaid. Om een nieuwe te plaatsen de bougie goed in het rubber van de sleutel drukken, laten zakken in het gat en aandraaien.
Richard

Bericht door Richard »

fred schreef:Radiator niet demonteren!!!
nog even een aanvulling op fred; bij een 1000 zit aan de linkeronderkant van de radiateur een bout welke hem vastzet aan de cylinder. als je deze verwijdert kan je de radiateur kantelen. niet te ver om teveel spanning op de slangen te voorkomen.

een kleine tip; prop iets tussen de cylinder en de radiateur. anders is het lastig werken.

en als laatste nog een waarschuwing. pas om met de rubber ringen in een bougiesleutel. bij mij is 1x het ringetje om de bougie blijven steken na het in de cylinder draaien.
en dan is het een ontzettend ...werk om de ring er weer uit te krijgen.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik heb maat xxl handen, maar met het kantelen van de radiateur en de meegeleverde bougiesleutel heb ik er geen problemen mee. Het gaat niet gemakkelijk maar het is goed te doen. Kwestie van geduld. Demonteren van de radiateur is absoluut niet nodig! Handeling staat ook beschreven in de gebruikershandleiding. Succes.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
FireTaz

Bericht door FireTaz »

even aanhaken bij dit onderwerp, ik ben afgelopen zondag ook bezig geweest met de voorjaarsbeurt. de onderkuip ging nog wel maar de bovenkuip was een drama om te demonteren! in de gebruikers handleiding staat heel droog 'verwijder het bevestigingsmateriaal' maar wie weet een goede manier om die zwarte pennetjes er heel uit te krijgen? ik heb het op het laatst maar met geweld gedaan met het gevolg dat ik twee nieuwe kan gaan halen. ben dus een hele middag bezig geweest om alleen het luchtfilter en de bougies te controleren en daarna de zaak weer op te bouwen. de voorste bougie is inderdaad een crime om los te halen!
Richard

Bericht door Richard »

FireTaz schreef:maar wie weet een goede manier om die zwarte pennetjes er heel uit te krijgen?
de zwarte pennetjes verwijderen is eigenlijk vrij simpel. met een dun voorwerp (bijvoorbeeld een inbussleutel) druk je op het pennetje in het hart van de plug. deze druk je een klein stukje naar binnen en dan kan je de hele plug verwijderen.
FireTaz

Bericht door FireTaz »

naar binnen drukken, ja daar heb ik geen moment aan gedacht want ik wou het spul eruit hebben. bedankt voor de tip.
Cxhaaren

Bericht door Cxhaaren »

Enne inbouwen in omgedraaide volgorde: voor het monteren het pinnetje naar buiten drukken (steek dus boven het 'kopje' van de pen uit), scherm delen met de pen op deze manier, totdat de kop van de pen op de juiste plek tegen de schermen 'aanligt'. Hierna pas het kleine pennetje indrukken. Heeft mij enkele pogingen gekost om hier achter te komen dus.... :oops:
Van

Re: Hoe kom ik aan de bougie van de voorste cylinder??

Bericht door Van »

hebben motorzaken van die 'zwarte pennetjes' standaard in het assortiment?
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Hoe kom ik aan de bougie van de voorste cylinder??

Bericht door Soesko »

De zwarte 'pennetjes' zijn er in verschilldende maten. De meest gangbare maten hebben ze meestal wel op voorraad. Ik kon ze ten minste laatst gewoon uit voorraad meenemen. Aan het binnenscherm (binnenkant kuip) zitten aan de bovenzijde twee grotere doordruk pennen. Die heb ik moeten bestellen.
Ik toevallig afgelopen zatedag Iridium bougies in mijn DL1000 geschroefd. Het stelt eigenlijk niet zo heel veel voor. Je draait de bout aan de onderkant van de radiateur (linkerzijde) eruit en vervolgens de twee bouten links en rechts waar het kuipdeel mee aan de radiateur is gebout. Vervolgens kun je de radiateur naar voren trekken. Je doet er echter slim aan om ook de binnenkuip te demonteren, dan heb je net wat meer speelruimte. Je haalt alle door drukpennen eruit en trekt de binnenkuip er naar voren uit.
Ik heb een blokje hout aan de linkerzijde tussen de radiateur en het blok geplaatst zodat hij naar voren bleef zitten. Dit werkte in de praktijk erg goed. Je moet even meten en dan het balkje op de juiste lengte afzagen. Let op: plaats het balkje niet tegen de lammelen, want dan gaat je radiateur kapot.
Daarna is het een kwestie van de bougie eruit draaien. Ik heb een goede dopsleutelset met diverse maten verlengstukken. De maat van de bougiedop is maat 16. Het is verstandig om eerst even het bougiegat met perslucht schoon te blazen, zodat er geen zand in je cilinder kan vallen.
Ook voor de achterste bougie hoeft de tank er niet af. Even de boutjes van de kuipdelen eruit draaien en de zijpaneeltjes demonteren. Vervolgens de bevestigingsbout aan de achterzijde van de tank eruit draaien en dan kun je de tank oplichten, zodat je bij de bougie kunt komen. Ook hier kun je een houten blokje eronder schuiven, zodat je je handen vrij hebt.
KL Voranje

Re: Hoe kom ik aan de bougie van de voorste cylinder??

Bericht door KL Voranje »

In aanvulling op Soesko
Vergeet de 2 schroeven niet, die geplaatst zijn in de roosters aan de voorzijde van de zwarte binnenkap.
Anders kan je trekken wat je wilt. :oops:

Bij het losnemen van de tank aan de achterzijde verwijder je de grote bout. die steekt door een groenig gekleurd metalen deel met rubber eronder. Aan de ene kant van dit deel zitten 2 vierkante "pinnen". aan de andere kant 1 vierkante lip. Haal dit deel uit het tankgat. til de tank op, steek de kant met de 2 pinnen in de resp gaten in de onderliggende steun, waar de bout in zat en de vierkante lip in het vrijgomen boutgat van de tank.
Presto. geen blok hout en het zit stevig. :D
Zo werkt het tenminste op een KLV.
Garoetn
Roland
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Hoe kom ik aan de bougie van de voorste cylinder??

Bericht door Soesko »

De twee schroeven was ik inderdaad even vergeten. Die zitten boven aan de roosters (zeg maar de nep ramair) aan de voorzijde.
Dat de bevestigingsbeugel van de tank aan de achterzijde tevens een steun is, dat is nieuw voor mij. Bij de DL zal dit ook zeker zo zijn. Ik vond het ding al een onlogische vorm hebben, maar ik heb er verder niet bij stil gestaan. Blijkt maar weer dat er in Japan na wordt gedacht over de functionaliteit van onderdelen. Je hoeft dan niet met blokjes hout aan de slag.
Ik blijf het overigens echt een verbetering vinden die Iridium bougies. Ik had niet verwacht dat het verschil zo groot zo zijn.
Keinu

Re: Hoe kom ik aan de bougie van de voorste cylinder??

Bericht door Keinu »

Hoi Soesko,

Wat is het grote verschil met die nieuw bougies dan?


Lex
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Hoe kom ik aan de bougie van de voorste cylinder??

Bericht door Iron Horse »

Lex kijk eens hier.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tS4MV2pE ... re=related[/youtube]
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Hoe kom ik aan de bougie van de voorste cylinder??

Bericht door Soesko »

Als antwoord op de vraag van lex kan ik melden dat mijn DL1000 er een stuk levendiger van werd. Hij startte beter en liep een stukje soepeler. De motor had er gewoon meer zin in, zo leek het ten minste. Nadeel is dat het verbruik ook een beetje toenam.
Zoals je merkt spreek ik in de verleden tijd. Ik heb namelijk een week of twee geleden de bougies er weer uit gehaald en de originele terug gezet. De motor was een stuk levendiger, maar ikvond hem uiteindelijk minder fijn rijden met de Iridium bougies. Het was bijna niet mogelijk om soepel te schakelen. Bij het op komen van de koppeling gaf de motor iedere keer een ruk vooruit. Met andere woorden hij was te soepel geworden. Ik ging me eraan iriteren en heb besloten de zaak weer origineel te maken. Ik merk nu duidelijk het verschil en hoewel de motor wat slomer aanvoelt, is hij beter rijdbaar. Daarnaast heeft hij iets minder dorst.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Hoe kom ik aan de bougie van de voorste cylinder??

Bericht door Iron Horse »

Had je hem misschien beter in de iridiumsituatie door Hoegee laten afstellen. Had ie waarschijnlijk het ultieme genot gegeven. Wel 100 Euri lichter maar ook een perfect afgestelde motor.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: Hoe kom ik aan de bougie van de voorste cylinder??

Bericht door PvdBogaard »

Probeer nu ook de bougies te vervangen. Die van de cylinder onder de tank is geen probleem. Maar die van de voorste cylinder ...
Al mijn kuipdelen zijn gedemonteer. Alles is goed te benaderen Kan de radiator iets draaien (heb trouwens op mijn Dl1000 K7 alleen aan de linkerkant schroeven zitten.
Een boven bij het draaipunt en een beneden tegen de cylinder aan.

Neem nu even dat onderste bevestingingspunt als referentie. Schroef eruit dan kan ik het bevestingslipje aan de radiator ca 3 vingers dik verplaatsen ten opzichte van het schroefgat in de cylinder. Mijn hand kan er dus ongeveer tussen. Is dit genoeg om bougiedop te verwijderen en vervolgens de bougie te verwisselen?
De radiatorslangen hebben nog meer speling, maar iets houdt verder naar voren duwen tegen. Kan het niet vinden.

Tips dus zeer welkom!
Richard

Re: Hoe kom ik aan de bougie van de voorste cylinder??

Bericht door Richard »

PvdBogaard schreef:Is dit genoeg om bougiedop te verwijderen en vervolgens de bougie te verwisselen?
ook bij mij gaat de radiator maar gering naar voren en past mijn hand er net tussen

dus mits je geen handen hebt van het formaat kolenschoppen en de juiste verlengstukken hebt, moet het lukken.

ik zou wel iets (een blokje hout) tussen de radiator en kleppendeksel stoppen om 2 handen vrij te hebben.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Hoe kom ik aan de bougie van de voorste cylinder??

Bericht door Wullebolle »

Correct, radiator onderaan lossen en naar voor duwen tot de radiatorslang geen zin meer heeft om meer mee te geven, en dan past er net een blokje hout (bij mij een rol duct tape) van 5 cm tussen. Zonder de zijpanelen weg te nemen kun je er nu bij met de speciale vstrom bougiesleutel.
Spooky Action At A Distance !
Plaats reactie