Stuurverhoger

Plaats reactie
Joan

Stuurverhoger

Bericht door Joan »

Een vraagje.
Ik krijg tijdens het rijden op mijn vstrom (dl1000) last van mijn rug.
Tot vandaag had ik het idee dat het aan mijzelf kon liggen omdat ik misschien wat te gespannen rijdt (heb nl pas een maand of 3 mijn rijbewijs) , doch vandaag na 300 km vond ik dat ik vrij relaxed op de motor zat maar had wel last boven in mijn rug, heeft hier nog iemand anders last van???
Ben niet echt lang (1.82) , maar heb het idee dat het misschien verholpen kan zijn als mijn stuur wat hoger komt te staan (merk dat ik nl een beetje in elkaar gedrukt op de motor zit).
Heeft iemand ervaring met stuurverhogers en zoja wat raad je me aan , het is nl moeilijk om ze zo maar even te bestellen want volgens mij heb je ze in 18 ,20 ,22 ,25, 30 MM , dus erg veel keuze?? :?:
wr450f'05

Bericht door wr450f'05 »

Ik ben ongeveer 1.90 meter lang en ik heb helemaal nergens last van.

Stuur risers zijn normaal gesproken niet nodig voor een motor waar je op zit.

Wat je zou kunnen proberen is om een rugband om te doen om wat aan je eigen houding te doen op de motor.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5098
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

ik met mijn 1.80 heb als 'ruggemens'.....juist helemaal geen last op mijn Strom :!: :!:
:arrow: RELAX RELAX........ en smile......... je rijdt op 'n V-Strom :!: :-)}
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
V-Tom 650

Bericht door V-Tom 650 »

@joan, Ik zelf ben 2 meter en ook ik kan recht op de V-Strom zitten. Ik vermoed dat je uw rugprobleem eerder moet gaan oplossen door relaxed op de motor te zitten.
Rijvaardigheidslessen hebben mij ook dat extra beetje zelfvertrouwen gegeven om ontspannnen met de motor te rijden.
8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Met 1.90 heb ik ook absoluut geen probleem relaxed rechtop te zitten. Is weliswaar een 650, maar wel met een verhoogd 1000 zadel, dus nog iets hoger dan het origineel. Ondanks dat geen enkel rugprobleem. Zal waarschijnlijk toch een meer lichamelijk probleem zijn. Misschien eens een dokter raadplegen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

misschien juist een lager stuur? ieders afmetingen verschillen, zelf kreeg ik last van het hoge originele stuur op de 1000, zat niet lekker.
superbikestuur erop, en nu lekker beetje gebogen tegen de wind in, actieve houding, maar kan ook relaxt met 1 hand ah stuur rechtop zitten en rondkijken.

soms kan 2 cm een wereld van verschil betekenen op de motor/-fiets.
had ook eens op mijn mtb een kortere voorbocht gezet, meteen alles helemaal OK :D
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Suuz

Bericht door Suuz »

Zithouding en spierspanning hebben een hoop te maken met dit soort klachten. Lang in dezelfde houding zitten is nooit goed voor spieren. Pijn tussen je schouderbladen richting je nek zou kunnen wijzen op een houding waarbij je je schouders te ver naar voren hebt. Dat kan komen doordat je te ingezakt zit of door dat je stuur te ver weg staat. Dat laatste lijkt me met jouw lengte nogal stug. Ik ben 1.66 en ik moet m'n armen net iets te ver strekken om bij het stuur te kunnen.

Ik zou je 1 2 3 niet kunnen vertellen wat de veroorzaker is van je probleem. Wellicht kun je iemand eens naar je stuur/zithouding laten kijken. Een beetje rij instructeur heeft daar wel oog voor. Misschien een fysiotherapeut in je vriendenkring?
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Bericht door Bacchus »

ik ben ongeveer 1.80 en zit lekker recht op mijn motor. In het begin wel eens wat last gehad van mijn rug omdat ik nogal snel onderuit zakte maar even gelet op de zithouding en heb al maanden nergens last van.

Als je een stuurverhoger zoekt: touratech heeft ze onder bestelnummer 040-0262 en kosten (duitse prijs) 39.95.
Beverstrom
Berichten: 125
Lid geworden op: za 11-06-2005, 19:57
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 k2
Woonplaats: beverwijk (broekpolder)

Bericht door Beverstrom »

je zou het stuur iets naar voren kunnen kantelen. heeft bij mij ook geholpen. p.s wel je gas en koppeling handvaten iets terug draaien anders rijd het helemaal niet lekker.
wees zuinig gepoetste kant boven houden
Gebruikersavatar
Willem
DL650 berijder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18-10-2004, 13:03
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Stuurverhoger

Bericht door Willem »

Joan schreef:Een vraagje.
Ik krijg tijdens het rijden op mijn vstrom (dl1000) last van mijn rug.
Tot vandaag had ik het idee dat het aan mijzelf kon liggen omdat ik misschien wat te gespannen rijdt (heb nl pas een maand of 3 mijn rijbewijs) , doch vandaag na 300 km vond ik dat ik vrij relaxed op de motor zat maar had wel last boven in mijn rug, heeft hier nog iemand anders last van???
Ben niet echt lang (1.82) , maar heb het idee dat het misschien verholpen kan zijn als mijn stuur wat hoger komt te staan (merk dat ik nl een beetje in elkaar gedrukt op de motor zit).
Heeft iemand ervaring met stuurverhogers en zoja wat raad je me aan , het is nl moeilijk om ze zo maar even te bestellen want volgens mij heb je ze in 18 ,20 ,22 ,25, 30 MM , dus erg veel keuze?? :?:
Hoi Joan,

Ik ben weliswaar een stuk langer (1.96m) maar dit zegt niets over de lengte van de armen en dus de houding. Ik had de eerste 1000km geen lekker gevoel (ik kwam van een Transalp uit 1996). Daarna heb ik een hoger windscherm gemonteerd en moest mijn stuur 5cm naar achteren om, bij het op het stuurslot zetten, de ruit niet te raken. Dit bleek voor mij de perfecte oplossing, het stuur staat nu dichterbij en ik zit meer rechtop. Wel uiteraard de rem- en koppelingshandles iets naar beneden draaien. Ik weet uiteraard niet of dit voor jouw de oplossing is, maar het is wel de goedkoopste manier om het eens te proberen.

Veel succes,

Willem
Suzuki GT500, Yamaha XS750, Yamaha XS1100, MZ 250, Honda XL600V, Suzuki DL650 K4 Zwart met voorvorkrubbers, handkappen, kloontje, witte knipperlichtglaasjes, verhoogd zadel etc.
johver

Bericht door johver »

Ik vond ook dat het stuur van mijn 650 wat te laag stond.
oplossing: je bestelt 2 bovenste "halve maan" montagebeugels waar het stuur mee op het balhoofd gemonteerd is.
Zet die ondersteboven op het balhoofd, monteer het stuur.
Wel 2 langere bouten gebruiken of course.
Winst ongeveer 2 cm hoger
Rij ik al anderhalf jaar mee rond en beweegt geen vin.
Plaats reactie