Stuurverhoger
Stuurverhoger
Een vraagje.
Ik krijg tijdens het rijden op mijn vstrom (dl1000) last van mijn rug.
Tot vandaag had ik het idee dat het aan mijzelf kon liggen omdat ik misschien wat te gespannen rijdt (heb nl pas een maand of 3 mijn rijbewijs) , doch vandaag na 300 km vond ik dat ik vrij relaxed op de motor zat maar had wel last boven in mijn rug, heeft hier nog iemand anders last van???
Ben niet echt lang (1.82) , maar heb het idee dat het misschien verholpen kan zijn als mijn stuur wat hoger komt te staan (merk dat ik nl een beetje in elkaar gedrukt op de motor zit).
Heeft iemand ervaring met stuurverhogers en zoja wat raad je me aan , het is nl moeilijk om ze zo maar even te bestellen want volgens mij heb je ze in 18 ,20 ,22 ,25, 30 MM , dus erg veel keuze??
Ik krijg tijdens het rijden op mijn vstrom (dl1000) last van mijn rug.
Tot vandaag had ik het idee dat het aan mijzelf kon liggen omdat ik misschien wat te gespannen rijdt (heb nl pas een maand of 3 mijn rijbewijs) , doch vandaag na 300 km vond ik dat ik vrij relaxed op de motor zat maar had wel last boven in mijn rug, heeft hier nog iemand anders last van???
Ben niet echt lang (1.82) , maar heb het idee dat het misschien verholpen kan zijn als mijn stuur wat hoger komt te staan (merk dat ik nl een beetje in elkaar gedrukt op de motor zit).
Heeft iemand ervaring met stuurverhogers en zoja wat raad je me aan , het is nl moeilijk om ze zo maar even te bestellen want volgens mij heb je ze in 18 ,20 ,22 ,25, 30 MM , dus erg veel keuze??
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7554
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Met 1.90 heb ik ook absoluut geen probleem relaxed rechtop te zitten. Is weliswaar een 650, maar wel met een verhoogd 1000 zadel, dus nog iets hoger dan het origineel. Ondanks dat geen enkel rugprobleem. Zal waarschijnlijk toch een meer lichamelijk probleem zijn. Misschien eens een dokter raadplegen.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
misschien juist een lager stuur? ieders afmetingen verschillen, zelf kreeg ik last van het hoge originele stuur op de 1000, zat niet lekker.
superbikestuur erop, en nu lekker beetje gebogen tegen de wind in, actieve houding, maar kan ook relaxt met 1 hand ah stuur rechtop zitten en rondkijken.
soms kan 2 cm een wereld van verschil betekenen op de motor/-fiets.
had ook eens op mijn mtb een kortere voorbocht gezet, meteen alles helemaal OK
superbikestuur erop, en nu lekker beetje gebogen tegen de wind in, actieve houding, maar kan ook relaxt met 1 hand ah stuur rechtop zitten en rondkijken.
soms kan 2 cm een wereld van verschil betekenen op de motor/-fiets.
had ook eens op mijn mtb een kortere voorbocht gezet, meteen alles helemaal OK
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Zithouding en spierspanning hebben een hoop te maken met dit soort klachten. Lang in dezelfde houding zitten is nooit goed voor spieren. Pijn tussen je schouderbladen richting je nek zou kunnen wijzen op een houding waarbij je je schouders te ver naar voren hebt. Dat kan komen doordat je te ingezakt zit of door dat je stuur te ver weg staat. Dat laatste lijkt me met jouw lengte nogal stug. Ik ben 1.66 en ik moet m'n armen net iets te ver strekken om bij het stuur te kunnen.
Ik zou je 1 2 3 niet kunnen vertellen wat de veroorzaker is van je probleem. Wellicht kun je iemand eens naar je stuur/zithouding laten kijken. Een beetje rij instructeur heeft daar wel oog voor. Misschien een fysiotherapeut in je vriendenkring?
Ik zou je 1 2 3 niet kunnen vertellen wat de veroorzaker is van je probleem. Wellicht kun je iemand eens naar je stuur/zithouding laten kijken. Een beetje rij instructeur heeft daar wel oog voor. Misschien een fysiotherapeut in je vriendenkring?
- Bacchus
- DL1000 berijder
- Berichten: 826
- Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
- Woonplaats: Weert
ik ben ongeveer 1.80 en zit lekker recht op mijn motor. In het begin wel eens wat last gehad van mijn rug omdat ik nogal snel onderuit zakte maar even gelet op de zithouding en heb al maanden nergens last van.
Als je een stuurverhoger zoekt: touratech heeft ze onder bestelnummer 040-0262 en kosten (duitse prijs) 39.95.
Als je een stuurverhoger zoekt: touratech heeft ze onder bestelnummer 040-0262 en kosten (duitse prijs) 39.95.
-
- Berichten: 125
- Lid geworden op: za 11-06-2005, 19:57
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 k2
- Woonplaats: beverwijk (broekpolder)
- Willem
- DL650 berijder
- Berichten: 57
- Lid geworden op: ma 18-10-2004, 13:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
- Woonplaats: Zwanenburg
Re: Stuurverhoger
Hoi Joan,Joan schreef:Een vraagje.
Ik krijg tijdens het rijden op mijn vstrom (dl1000) last van mijn rug.
Tot vandaag had ik het idee dat het aan mijzelf kon liggen omdat ik misschien wat te gespannen rijdt (heb nl pas een maand of 3 mijn rijbewijs) , doch vandaag na 300 km vond ik dat ik vrij relaxed op de motor zat maar had wel last boven in mijn rug, heeft hier nog iemand anders last van???
Ben niet echt lang (1.82) , maar heb het idee dat het misschien verholpen kan zijn als mijn stuur wat hoger komt te staan (merk dat ik nl een beetje in elkaar gedrukt op de motor zit).
Heeft iemand ervaring met stuurverhogers en zoja wat raad je me aan , het is nl moeilijk om ze zo maar even te bestellen want volgens mij heb je ze in 18 ,20 ,22 ,25, 30 MM , dus erg veel keuze?? :?:
Ik ben weliswaar een stuk langer (1.96m) maar dit zegt niets over de lengte van de armen en dus de houding. Ik had de eerste 1000km geen lekker gevoel (ik kwam van een Transalp uit 1996). Daarna heb ik een hoger windscherm gemonteerd en moest mijn stuur 5cm naar achteren om, bij het op het stuurslot zetten, de ruit niet te raken. Dit bleek voor mij de perfecte oplossing, het stuur staat nu dichterbij en ik zit meer rechtop. Wel uiteraard de rem- en koppelingshandles iets naar beneden draaien. Ik weet uiteraard niet of dit voor jouw de oplossing is, maar het is wel de goedkoopste manier om het eens te proberen.
Veel succes,
Willem
Suzuki GT500, Yamaha XS750, Yamaha XS1100, MZ 250, Honda XL600V, Suzuki DL650 K4 Zwart met voorvorkrubbers, handkappen, kloontje, witte knipperlichtglaasjes, verhoogd zadel etc.
Ik vond ook dat het stuur van mijn 650 wat te laag stond.
oplossing: je bestelt 2 bovenste "halve maan" montagebeugels waar het stuur mee op het balhoofd gemonteerd is.
Zet die ondersteboven op het balhoofd, monteer het stuur.
Wel 2 langere bouten gebruiken of course.
Winst ongeveer 2 cm hoger
Rij ik al anderhalf jaar mee rond en beweegt geen vin.
oplossing: je bestelt 2 bovenste "halve maan" montagebeugels waar het stuur mee op het balhoofd gemonteerd is.
Zet die ondersteboven op het balhoofd, monteer het stuur.
Wel 2 langere bouten gebruiken of course.
Winst ongeveer 2 cm hoger
Rij ik al anderhalf jaar mee rond en beweegt geen vin.