koppelingshuis

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

koppelingshuis

Bericht door Gerrit »

Ik zie dat een aantal mensen hun koppelingshuis van de k2/k3-1000 hebben laten vervangen. Ook zie ik op dit forum een aantal links naar buitenlandse sites. Aangezien mijn begrip van techniek in relatie met "vreemde talen" niet groot is..........wanneer laat je het koppelingshuis vervangen/welke problemen lost het op. Ik heb soms dat mijn motor zeer rauw klinkt bij het optrekken.

Groets,

Gerrit
MacB

Bericht door MacB »

Bij mij is deze ook vervangen. Ik merkte dit op doordat dit begon te lekken.
Ruben

Bericht door Ruben »

Gerrit,
Afgelopen week heb ik het koppelingshuis laten vervangen van mijn DL '03, gelukkig was het onder garantie uitgevoerd. Ik kreeg twijfels over m'n blokje aangezien er behalve het gebruikelijke gereutel van de versnellingsbak er een extra geklop/getik hoorbaar was bij stationair lopen van de motor het de koppeling uit.
Ben naar Safe Amsterdam gegaan en daar hebben ze in overleg met Suzuki besloten het koppelingshuis te vervangen. Tevens het hydraulische gedeelte van de koppeling dat op je blok zit (dit is denk ik wat MacB bedoeld), dat lekte namelijk ook. Beide zaken zijn onder garantie vervangen,
Het resultaat is opmerkelijk. Behalve een stiller blok (nu hoor ik bij stationair slecht gereutel van wat tandwielen in de versnellingsbak) is de 'trillingsband' die ik had tussen de 2000 en 4000 toeren helemaal weg, ze loopt zonder problemen door de toeren heen. Voorheen voelde het blok niet fijn aan als ik in de 3e versnelling door de stad reed met 3000 toeren (minder moest ik helemaal niet aan denken), nu vind ze het geen probleem meer. Kan rustig vanaf 2000 toeren rijden en ze heeft nergens problemen mee. Niet dat ik vaak 2000 toeren rij maar nu kan het als ik het wil. Al met al loopt ze een stuk beter op het nieuwe koppelingshuis.

De monteur heeft me laten zien wat het euvel was met het oude koppelinghuis. Achter op het huis zit het tandwiel dat wordt aangedreven door een setje tandwielen op de krukas. Nu zit dat tandwiel niet muurvast op je koppelinshuis maar zit het gemonteerd met een veermechanisme waardoor harde klappen kunnen worden opgevangen. Het probleem waren de veren in dat mechanisme, die waren te kort (geworden?) waardoor het koppelingshuis als het ware 'los' op het tandwiel zat en dat veroorzaakte het gebonk en getril.

Groeten,
Ruben
Gast

Koppelinghuis

Bericht door Gast »

Mijn koppeling ratelt ook bij stationair draaien, heb hem eruit gehaald en jawel hoor tandwiel en huis kunnen onafhankelijk van elkaar enkele milimeters bewegen.
Oorzaak is ruimte in transmissiedemper welke inwendig in koppelinghuis zit. De schokdempertjes (je ziet de veertjes zo zitten) hebben ruimte gekregen waardoor ze inslaan in het aluminium.
Dit is een proces wat alleen maar erger word als je er niets aan doet of laat doen.
Heb via Safe Rotterdam (is tegenwoordig ook weer Suzuki dealer) bij NIMAG laten informeren of je deze van een K2 model onder garantie kan laten vervangen.
Gelukkig wordt deze regeling nog steeds toegepast.
Koppeling is besteld, nu maar wachten hij binnen is.
V-rider

Bericht door V-rider »

De genoemde trillingen tussen de 2.000 en 4.000 toeren ervaar ik ook. Persoonlijk heb ik er niets bij gedacht omdat dit pas vanaf de 3de versnelling om de hoek komt kijken.

Is de koppeling van de K2 modellen er dan zo slecht aan toe?

Ikzelf heb een K2 1000, niet nieuw gekocht. Kan ik dan ook aanspraak maken op die garantie (als blijkt dat het inderdaad de koppeling is)?

Groet,
Peter
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb mijn K2 in augustus 2004 bij GEBBEN Motoren gekocht met 7000 km. op de teller, toen was de garantie al verlopen.
Het ratelen van de koppeling is pas begonnen bij 15.000 km.
Toch mooi dat in dit geval NIMAG bereid is om fabrieksfouten onder garantie te vervangen door een gemodificeerd exemplaar.

Het trillen tussen 3.000 en 4.000 toeren heeft niets met de koppeling te maken maar met de te arme afstelling (voor het milliejeu) van het injectiesysteem.
adro

Bericht door adro »

Dynodokter schreef:
Het trillen tussen 3.000 en 4.000 toeren heeft niets met de koppeling te maken maar met de te arme afstelling (voor het milliejeu) van het injectiesysteem.
Vandaag met de Nimag gebeld over de afsteling van de K2
Dhr Han Kaalvering van de Nimag vertelde mij dat mijn K2, van maart 2002, hier geen last van kan hebben omdat deze nog volgens de oude norm is afgesteld.
Ik heb hem verteld dat ik tussen de 3000 en 4500 toeren duidelijk trillingen voel die vooral in de hogere versnellingen waarneembaar zijn.
De trillingen worden, volgens hem, waarschijnlijk veroorzaakt door een te krappe klepspeling of een slechte synchronisatie. Men heeft bij de afleveringbeurt van mijn Strom een 12000km beurt uitgevoerd waarna eigenlijk de klachten zijn begonnen.
Ook hoor ik bij het optrekken rond de 3500 toeren een schurend geluid. Dit kon inderdaad te maken hebben met de veren op de transmissie demper.
Gast

Bericht door Gast »

Nieuwe koppelinghuis is binnen en de transmissiedemperveertjes zitten nu opgesloten in een kooi, is bij het oude model niet zo.

Ga zo snel mogelijk de modificatie uitvoeren.

In tegenstelling tot datgene wat dhr. Kaalvering van NIMAG beweert is mijn K2 van de eerste serie getuige de afgifte van mijn deel 1 nl. 21 juni 2002.
Ik heb gecontstateerd met mijn eigen meetapparatuur dat hij wel degelijk te arm liep rond 3.500 toeren en daarna rijker gezet. Stotteren en trillen waren daarna verdwenen.
V-rider

Bericht door V-rider »

Nou, nog een kleine 1.000 km en dan gaat de DL voor een 12.000km beurt en hopelijk zal het daarna verholpen zijn.
Ik zal in ieder geval aangeven dat ze naar de afstelling moeten kijken en corrigeren indien nodig.
adro

Bericht door adro »

Motoport heeft contact opgenomen met de Nimag. Vervanging van het koppelingshuis bij mijn motor wordt niet meer vergoed. De regeling is voor motoren niet ouder dan twee jaar en daarna wordt het nog een jaar onder coulance vervangen. :(
Men wil nu de 33,3 %regeling gaan toepassen. Nimag een derde Motoport een derde en ik een derde van de kosten. Op zich ook een mooie regeling zij het dat ik eigenlijk nog een half jaar Bovag garantie op de motor heb. De dealer zegt dat het niet kapot is maar alleen een beetje extra geluid meebrengt en daardoor niet onder deze garantie valt. Totale kosten zijn rond de 540 euro. Het gaat mij dus 180 euro kosten. Wat vinden jullie daarvan?
:?:
Strommie

Bericht door Strommie »

Ik denk, dat bij een evenuele 'voordracht' aan de Bovag, de dealer in hun gelijk worden gesteld; er is immers niets (écht) kapot.

Met enige tegenzin, zou ik akkoord gaan met het voorstel 33,3%.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Lijkt mij ook de minst pijnlijke oplossing. De reparatie komt sowieso toch een keertje en je echte gelijk halen zal waarschijnlijk niet echt lukken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gast

Bericht door Gast »

Dynodokter schreef:Nieuwe koppelinghuis is binnen en de transmissiedemperveertjes zitten nu opgesloten in een kooi, is bij het oude model niet zo.

Ga zo snel mogelijk de modificatie uitvoeren.

In tegenstelling tot datgene wat dhr. Kaalvering van NIMAG beweert is mijn K2 van de eerste serie getuige de afgifte van mijn deel 1 nl. 21 juni 2002.
Ik heb gecontstateerd met mijn eigen meetapparatuur dat hij wel degelijk te arm liep rond 3.500 toeren en daarna rijker gezet. Stotteren en trillen waren daarna verdwenen.
Hahaa, kijk dat zocht ik oa. de Modificatie van de koppeling...

DE Vstrom 1000 die ik wil gaan kopen, is mij van verteld dat de koppeling een modificatie heeft, nu kan ik modificatie nog tot aanpassing vertalen... maar verders...????

Wat houd het in voor een leek als ik...??

Moet ik ergens op letten, ?? Waarop ??? Hoe,, tsja ik weet er eg geen moer van... :oops:
Gast

Koppelinghuis

Bericht door Gast »

Heb het koppelinghuis vervangen en hij loopt weer als een zonnetje.
Ik was nog net binnen de termijn van 3 jaar, koste me alleen een koppelingdekselpakking en een paar uur tijd van mezelf.

Koelsysteem moet ook worden afgetapt omdat waterpomp in het koppelingdeksel zit verwerkt. Pakking vervangen door een nieuw exemplaar omdat ik niet het rsico wil lopen dat er koelvloeistof in de olie terecht komt.
Motor op de testbank warm laten worden en gecontroleerd of er geen lekkages zijn, even een paar testen uitgevoerd om te kijken of alles weer naar behoren functioneerd en of dit koppelinghuis alle paarden van de krukas naar de versnellingbak kan overbrengen.
Geen geratel meer bij stationair draaien en zonder bijgeluiden in de lage toeren.

Gelijk maar olie ververst en oliefilter vervangen met de komende rit (11 - 18 juni) naar het Thuringen Wald in het vooruitzicht.
haagie

Bericht door haagie »

vraagje: weet iemand tot welk bouwjaar die oude uitvoering van het koppelinghuis doorgevoerd? Ik zelf heb een machine uit 2004
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

haagie schreef:vraagje: weet iemand tot welk bouwjaar die oude uitvoering van het koppelinghuis doorgevoerd? Ik zelf heb een machine uit 2004
Dan heb je volgens mijn bescheiden mening geen problemen...... het is een van de redenen geweest om mijn K2 in te ruilen voor de K4, die jij ook hebt.............

T/m K3(2003) zijn ze met het oude koppelingshuis voorzien.......

Groetjes, Heleen.
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

Stroompje schreef: Dan heb je volgens mijn bescheiden mening geen problemen...... het is een van de redenen geweest om mijn K2 in te ruilen voor de K4, die jij ook hebt.............

T/m K3(2003) zijn ze met het oude koppelingshuis voorzien.......

Groetjes, Heleen.
Wil geen paniek zaaien, maar mijn K5 had bij eerste inspectie ook al een lekkend koppelingshuis. Wordt als het goed is vervangen onder garantie wanneer ook de versnellingsbak helemaal uit elkaar gaat. Dus zekerheid heb je nooit... :roll:
haagie

Bericht door haagie »

bedankt voor jullie reactie, over 600km gaat de dl voor de 12000km beurt, kunnen ze dat mooi even nakijken!! :idea: :?
Gebruikersavatar
Stroom2
EX- V-Strom berijder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 28-10-2004, 19:19
Woonplaats: Lunteren

Bericht door Stroom2 »

Be-Outside schreef:
Stroompje schreef: Dan heb je volgens mijn bescheiden mening geen problemen...... het is een van de redenen geweest om mijn K2 in te ruilen voor de K4, die jij ook hebt.............

T/m K3(2003) zijn ze met het oude koppelingshuis voorzien.......

Groetjes, Heleen.
Wil geen paniek zaaien, maar mijn K5 had bij eerste inspectie ook al een lekkend koppelingshuis. Wordt als het goed is vervangen onder garantie wanneer ook de versnellingsbak helemaal uit elkaar gaat. Dus zekerheid heb je nooit... :roll:
Zou het kunnen zijn dat we nu het koppelings-'huis' verwarren met de koppelings-'cilinder'. Het 'huis' zit in het blok zoals bekend en veroorzaakte nogal wat trillingen. Oorzaken zijn bekend vandaar de garantie en ook aangehaald op dit forum. De koppelingscilinder wil na x-aantal kilometers nog wel eens gaan lekken, met gevolg dat je niveau in het 'koppelings-reservoir' minder wordt. Ook het vervangen van deze cilinder valt overigens wel onder garantie als de periode tenminste nog niet voorbij is heb ik inmiddels al gelezen op dit forum.
Groeten Barry/Stroom2.
adro

Bericht door adro »

Dynodokter schreef: In tegenstelling tot datgene wat dhr. Kaalvering van NIMAG beweert is mijn K2 van de eerste serie getuige de afgifte van mijn deel 1 nl. 21 juni 2002.
Ik heb gecontstateerd met mijn eigen meetapparatuur dat hij wel degelijk te arm liep rond 3.500 toeren en daarna rijker gezet. Stotteren en trillen waren daarna verdwenen.
Dinsdag ga ik een K&N filter monteren. Waren bij Louis in de aanbieding.
Woensdag laat ik een blanc mapping uitvoeren bij SF racing in Hengelo . Dit betekend bijregelen met de joshi-box zonder dat de motor op een testbank komt. Dit is de goedkoopste methode. Kosten 60 euro.

http://www.sfracing.nl
adro

Bericht door adro »

Motor is afgesteld. In het midden gebied is de Strom rijker gezet. In het gebied onder de 3000 toeren moest de Strom niet rijker gezet worden maar armer. Men had hem eerst rijker gezet. Toen begon de motor nog harder te bokken.
Rond de 3000 toeren voel je dat hij nog heel ietsjes schokt bij constante snelheid. Dit zou te maken hebben met de lambdasonde. Volgens SF racing is er een dingetje op de markt waarmee je de lambdasonde kunt uitschakelen zonder dat het motormanagement in de stres springt. Als ik hiervoor interesse had moest ik wachten tot ze in het nieuwe pand zitten. Daar kan en moet de motor op de testbank gezet worden om te zien wat het resultaat is.
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Bericht door Gerrit »

Zo, na 74000 km toch uiteindelijk het koppelingshuis vervangen. Fiets rijdt beter dan ooit tevoren (zelfs toen hij nieuw was). De monteur heeft het oude exemplaar nog laten zien. Zat gigantisch veel speling in. Rijden gaat nu trillingsvrij. Ik zat er al te denken om ooit een 650 aan te schaffen vanwege de grote souplesse van de koppeling. Nu de 1000 ook veel soepeler is op de koppeling neem ik dat wel weer terug. Nu maar hopen dat ik weer 74000 km kan rijden (oftewel nog 4 jaar).
Korsan

Bericht door Korsan »

Gerrit, wat waren trouwens de kosten voor de vervanging? Ik las 540 euro bij een ander. Ik had last van lekkende cilinder (als ik het goed zeg). Resevoir liep leeg. Is nu weer goed. Ik heb een 2002 model (aug). Van problemen bij koppelingshuis heb ik nog niks gemerkt. Af en toe wil hij niet schakelen naar lagere versnelling, maar ja ben ik al aan gewend.
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Bericht door Gerrit »

Ik had ook nog de lagers van de achterbrug en het versnellingspookje. Bij elkaar moest ik 1000 euri's wegtikken.

Koppelingshuis (buitenste korf) kost 375 euro. Daar bovenop komt het arbeidsloon. Dat is op mijn factuur niet gesplitst. Dus 500 euro is aan de goedkope kant.

De nieuwe cylinder (die van het hydrolische systeem), komt uit op een dikke 100 euro.

Als ik jouw klachten zo lees, heb je nog niet zo gek veel last van het koppelingshuis, niet kunnen terugschakelen heeft volgens mij eerder te maken met de kettingspanning (advies even iets strakker zetten). Als jou machine loopt te bonken in z'n vrij, en dat bonken is deels over met een ingetrokken koppeling dan ben je volgens mij aan de beurt. Ik zie dat je in Amsterdam zit, volgens mij hebben ze bij Safe aardig wat v-stroms in onderhoud waardoor je redelijk snel een diagnose te pakken hebt (wees wel alert, ze proberen vaak ook nog wat ander onderhoud uit te voeren).

Mocht je advies willen hebben van mijn dealer: Zaanstad motoren in Alkmaar.

Groets,

Gerrit
Gebruikersavatar
Stroom2
EX- V-Strom berijder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 28-10-2004, 19:19
Woonplaats: Lunteren

Bericht door Stroom2 »

Recent een nieuwe koppelings-cilinder geplaatst op de K4 van Stroompje buiten de garantie. Kosten van het onderdeel 98.40 euro. Arbeid van een half uurtje a 25 euro werd niet in rekening gebracht ivm het feit dat de 2 jaar-garantie ruim 1 maand was 'verlopen'.
Groeten Barry/Stroom2.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

gerrit schreef: Als jou machine loopt te bonken in z'n vrij, en dat bonken is deels over met een ingetrokken koppeling dan ben je volgens mij aan de beurt.
Ja! Dat doet ie van mij ook. Mijn DL1000K5 heeft er nu 30.000 km op zitten en vlak voor de grote beurt was het heel erg goed te horen, dat gebonk. Een monteur van exclusief Suzuki-dealer Roelof Thijs in Assen vondt echter dat ik er nog wel 10.000 kilometer op kon rijden, voordat het een garantiegevalletje zou worden.

Maar na de grote beurt was het gebonk alweer een stuk zachter.

Tijdens de grote beurt, uitgevoerd door No Limits in Roden, zijn al mijn kleppen gesteld, zo dicht mogelijk aan de maximum grens. De gemeten klepspeling voldeed aan de toleranties uit het werkplaats handboek, maar ik had toch gevraagd ze te vervangen als daarmee het maximum niet overschreden zou worden. (Er is ergens op het net een fax van Suzuki France waarin dit voor de DL1000 aanbevolen wordt).

Resultaat: minder gebonk, of minder idle hammering, zoals ze in de VS zeggen. Kan ook door de nieuwe olie komen natuurlijk. Maar goed, hij rijdt weer als een zonnetje, en het extra vermogen en rustiger motorloop die ik nu waarneem kan alleen maar komen door een betere vulling van de cylinders en daardoor een gelijkmatigere energieafgifte.

Mijn koppelingshuis zal hoe dan ook eens vervangen moeten worden, maar nu kan ik er nog wel een tijdje mee doorrijden.

Wat ik overigens het vervelendste vind van een versleten koppelingshuis is dat je steeds meer een beetje koppeling moet gebruiken als je vanuit de tweede versnelling wilt optrekken vanuit lage toeren. Doe je dat niet, dan bestaat de kans dat door een toevallig optredende resonantie van het koppelingshuis er opeens een soort terugslag optreed en je motor opeens afslaat. Is iemand dit verschijnsel ook opgevallen?
Korsan

Bericht door Korsan »

Ja bij mij. Als ik file rijd in zijn 2 dan gebeurt dit wel eens bij lage snelheid. Hij slaat dan ineens af. Ik zal dit melden bij de volgende beurt. Ik las al een keer eerder op forum dat het eventueel kon liggen aan een sensor in de koppelingshendel die detecteert of je zijstandaard uitstaat. Ik hoop dat ik het allemaal goed zeg, volgens mij had IH dit een keer geschreven.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

@Gerrit,

Had je voordat je je koppelingshuis verving ook last van onrustige motorloop in de hogere toerentallen? Dus ruig lopen bij toeren groter dan 5000 rpm? Zo ja, verbeterde dat met het nieuwe koppelingshuis?
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Bericht door Gerrit »

Ik heb de motor alleen maar geprobeerd toe ik 'm bij m'n dealer ophaalde. Vervolgens op vakantie gegaan en net teruggekomen. De onregelmatige loop in de hoge toeren herken ik niet. Vanaf 4000 toeren begint hij juist heel erg prettig te lopen.

Alle verhalen ten spijt.........van anderen heb ik gehoord dat nu laag in de toeren draaien ook mogelijk is. Inderdaad, mijn motor loopt nu ook mooi rond bij lage toerentallen. De monteur drukte mij op het hart om vooral niet te vaak met lage toerentallen rond te gaan toeren, vanwege de compressie. Beter is om te accelereren bij een toerental van boven de 4000 toeren.

Groets,

Gerrit
Ninjawil

Bericht door Ninjawil »

Ook mijn KLV1000 is ziek. :cry:
Mijn KLVstrom is van het bouwjaar 2005, afgelopen week begon hij slechter te schakelen. Ik zag ineens olie op mijn linkerlaars.
Het kijkglaasje van mijn koppeling is inmiddels helemaal leeg.
Wanneer ik zo de reacties lees over trilllingen en geratel dan komt mij dit heel erg bekend voor.
Mijn KLVstrom ratelt ook, maar dit doet hij al vanaf de eerste kilometer dus ik dacht dat het bij deze motor hoorde. Nooit bij stilgestaan dat dit speling zou kunnen zijn van het koppelingshuis.
Mijn KLVstrom is inmiddels anderhalf jaar oud en krijgt binnenkort een 30000 beurt.
In die anderhalf jaar zijn onder garantie al driemaal de rubbers bij het inlaatspruitstuk vervangen.
Ik rij al jaren Kawasaki, dit is mijn eerste Suzuki en ik begin nu toch een beetje te twijfelen aan de kwaliteit van deze motor.
Na één winter roest de steun van mijn kuip er lekker op los.
Driemaal rubbers vervangen en hij ploft nog steeds...........
En nu weer de koppeling.......................
In mei 2007 komt mijn Klvstrom uit de fabrieksgarantie.
Als ik het goed begrijp mag ik nu al gaan sparen voor aankomende mankementen.
Suzuki mag zich eigenlijk wel schamen dat ze na al die jaren deze problemen nog niet de baas is. :oops:

Mijn KLVstrom vind ik een prima motor en wil hem ook niet kwijt, maar de duurzaamheid, betrouwbaarheid en kwaliteit laat toch wel te wensen over.

Ninjawil
Gebruikersavatar
Sparky
DL1000 berijder
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 26-10-2007, 18:08
Mijn motor is een: V-Strom 1000 XT-A
Woonplaats: Hoofddorp

Re: koppelingshuis

Bericht door Sparky »

Hoi allemaal, ik heb zelf een dl650k7.
En ik heb ook wat problemen met de koppeling, het terug schakelen gaat niet altijd even soepel.
Dan moet ik even de koppeling op laten komen en dan kan ik weer schakelen.
Nu had ik het deksel bij het voortandwiel eraf en zag ik dat de drukstang die de koppeling bedient zijwaartse speling had.
Afgelopen weekend viel mij op dat de dl650k7 van een collega rijder veel soepeler en geruislozer reed.
Is dit normaal en herkend iemand deze klacht bij een dl650k7.
:-)} :-)} :-)} :-)} :-)} :-)} :-)} :-)} :-)} :-)} :-)}
Erik Hofstee

Re: koppelingshuis

Bericht door Erik Hofstee »

Sparky,

hoe is je kettingspanning? want dat heeft ook invloed op het schakelgedrag.
hoeveel speling zit er op je koppelingskabel? als dat teveel is ontkoppelt hij ook niet helemaal en kan het schakelen ook lastiger gaan.

suc6!
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: koppelingshuis

Bericht door Soesko »

Waarschijnlijk kun je de drukstang er helemaal uittrekken. Dat is slechts een ijzeren staaf die dwars door het blok loopt en daarmee is meestal niets mis. Je zou eerder kunnen denken aan een versleten ketting en tandwielen of een slecht afgestelde koppelingskabel, zoals hierboven al aangegeven. Bij normaal gebruik moet een koppeling van een Jap lang meegaan. Wat ook nog zou kunnen is dat je er verkeerde of verouderde olie in hebt zitten. Dat kan namelijk ook koppelingsproblemen geven. Ik heb zelf een oude GSX waaraan ik het altijd merk dat ik olie moet vervangen. Hij gaat dan stroever schakelen, vooral terug schakelen. Als ik er nieuwe olie in gooi, dan is het probleem verholpen.
Gebruikersavatar
Sparky
DL1000 berijder
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 26-10-2007, 18:08
Mijn motor is een: V-Strom 1000 XT-A
Woonplaats: Hoofddorp

Re: koppelingshuis

Bericht door Sparky »

Bedankt voor jullie reactie.
De olie zit er pas 3000km in (althans ik heb er wel voor betaald)
De koppelings kabel heb ik nu wel wat bijgesteld.
De ketting, ja die is bijna aan vervanging toe.
Maar hij is wel goed gespannen volgens mij.
Komende zaterdag zullen we het merken of het met de afgestelde koppelings kabel beter gaat.
Op naar Burgum.

Groetjes Sparky
Gebruikersavatar
Supermuis
Berichten: 292
Lid geworden op: za 19-03-2011, 21:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A L3e
Woonplaats: Kampen

Re: koppelingshuis

Bericht door Supermuis »

Technische mannen en/of dames praat mij even bij.
Op het koppelingshuisdeksel rechts zit een deksel waar een zwarte rubber slang op aan sluit.
Is dit de waterkoeling?
Deze is bij mij behoorlijk verweerd en deze wil ik mogelijk vervangen.
Hoe kom ik aan deze deksel?
Deze kun je er vast niet zo even afdraaien en vervangen zeker?

Graag jullie tips :roll:

Groeten van Supermuis :-)}
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: koppelingshuis

Bericht door PDvD »

Deksel vervangen of de slang? Als het je deksel is waarom vervangen? Verweerd is alleen minder mooi (heb je te veel geremd met de achterrem???). Kun je 'm desnoods er af halen, stralen, spuiten etc... of poedercoaten. (wel eerst je olie uit je blok natuurlijk)
Als je de rubber slang bedoeld... ja dat is van de koeling. Als je 'm volgt komt deze ook in je radiator uit. Dit is geen waterkoeling want er zit koelvloeistof in!
Laatst gewijzigd door Iron Horse op za 14-03-2015, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Supermuis
Berichten: 292
Lid geworden op: za 19-03-2011, 21:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A L3e
Woonplaats: Kampen

Re: koppelingshuis

Bericht door Supermuis »

Het is de deksel van het waterpomphuis.
Ik zal binnenkort even een foto plaatsen.
Het is mij duidelijk dat ik deze niet zo even los kan halen :wink:
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: koppelingshuis

Bericht door Bozobin † »

Krankzinnig eigenlijk dat, voor zover ik weet, dat het dekseltje is wat bij ALLE Stroms als eerste z'n lak los laat :-(.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: koppelingshuis

Bericht door PDvD »

Ohnee horo dat is de radiator, de oliefilter, de middenbok... en op stroms met een zwart frame waar je laarzen er overheen schuren. Om maar te zwijgen over de plekjes waar zo goed als geen lak zit waar het wel hoort te zitten zoals op het subframe, topkuipframe en de onderkant van de tank die je toch nooit ziet.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Plaats reactie