vreemd geluid

Plaats reactie
Jan1966
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

vreemd geluid

Bericht door Jan1966 »

Vanaf de aflevering van mijn V-strom 650 begin juni maakt mijn motor een vreemd geluid tussen de 4 en 5 duizend toeren. Ik heb hier al eerder een berichtje over geplaatst op het oude forum.
Ik heb daar toen twee reakties op gekregen.

Hij is voor deze klacht meerdere malen bij de dealer geweest, maar door tijdgebrek tijdens de drukke zomermaanden kon men nooit uitgebreid naar het geluid zoeken.

Een monteur noemde het geluid een rinkel en zo kan je het inderdaad het beste omschrijven.

Nu het rustiger in de werkplaats is had men meer tijd om goed naar mijn klacht te kijken.
Een monteur heeft zo´n beetje alles verwijderd, los gehad etc. maar hij kon het probleem niet verhelpen.
Na 3 weken zoeken heeft hij de hoop opgegeven en is mijn motor op transport naar de importeur gegaan.

Een monteur van de Nimag belde mij dat hij het geluid ook hoorde (gelukkig maar) Hij had op vele v-strom 650 gereden, maar dit was de eerste keer dat hij een rinkel hoorde.

Na 4 dagen zoeken heeft hij de oorzaak gevonden. Een van de lange achterste bouten, waar het motorblok mee vast zit in het frame, trilde bij bepaalde toeren tegen het motorblok. De passing van de bout in het blok was kennelijk wat ruim.
De bout zat wel goed vast.

Hij heeft de bout ingesmeerd met vloeibare pakking en weer terug geplaatst.
Het gerinkel is nu, volgens zijn zeggen, over.

Mijn motor gaat op transport terug naar mijn dealer. Volgende week hoop ik nu zelf eens zonder gerinkel rond te kunnen rijden.

Mocht iemand dezelfde klacht herkennen dan weet je nu de oorzaak.

Groeten van Jan
M-Strom

Re: vreemd geluid

Bericht door M-Strom »

:lol: nou...dat is nou jammer . . .
hadden we hier de enige echte kerst V-Strom :!: :!: haha....
>>kerst= rinkelende belletjes<< (grapje)
Oaktree

Rinkel...

Bericht door Oaktree »

Hoi,

Ik heb dat geluid ook bij 4400 en hoger tot 5000 toeren. Heeft het insmeren van de motorbout geholpen?

Greetzzz, Oaktree
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

bij mij was die bout dus gebroken.......
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Erik Hofstee schreef:bij mij was die bout dus gebroken.......
Klinkt heavy! Wat waren de symptomen?
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

tja....niks eigenlijk,totdat ik hem ging wassen en ik vond dat die bout wel erg uitstak. toen bleek die gewoon gebroken. daar waren ze bij de dealer niet zo blij mee....het hele blok moest los om de rest van die bout eruit te krijgen.
adro

Bericht door adro »

Komt volgens mij bij meer Suzuki types voor. De Suzuki Freewind 650 van mijn vrouw rinkelt bij 3000 toeren :lol: . Bleek volgens de dealer wel vaker voor te komen bij dit type. Vanmiddag wordt deze motor omgewisseld voor een bandit 600 S uit 2001 :D .
Jan1966
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Bericht door Jan1966 »

Ik heb in een PB aan oaktree al geantwoord dat het insmeren van de bout met vloeibare pakking heeft geholpen.
Het geluid is nu helemaal weg.

Groeten van Jan
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Erik Hofstee schreef:tja....niks eigenlijk,totdat ik hem ging wassen en ik vond dat die bout wel erg uitstak. toen bleek die gewoon gebroken. daar waren ze bij de dealer niet zo blij mee....het hele blok moest los om de rest van die bout eruit te krijgen.
Niks eigenlijk? Je wilt hiermee zeggen dat je tijdens het rijden met die gebroken bout niets hebt gemerkt. En dat na vervanging van de bout de motor precies hetzelfde aanvoelde? Kan ik me nauwelijks voorstellen.

Ik ben namelijk extra geinteresseerd in de loop van de DL650 motor. Zelf heb ik een kleine vervelende trilling door de hele fiets bij 5000 rpm. Ben bezig om na te denken hoe die eruit te krijgen. Binnenkort laat ik de eerste mogelijkheid uitproberen en dat is de motorbouten allemaal losdraaien en weer volgens specs vastzetten.

Als dat nu niet helpt, wat zou het dan kunnen zijn? In het werkplaatsboek staat dat als de motor vibreert, lawaai maakt of minder vermogen levert de nokkenassen versleten zouden kunnen zijn:
All camshafts should be checked for runout and also for wear
of cams and journals if the engine has been noted as giving
abnormal noise, vibration or lack power output. Any of these
conditions may be caused by camshafts worn down or distorted
to the service limit.
Vanmiddag op de A31 in Duitsland kwam ik niet boven de 185 op de teller uit. Opmerkelijk is dat ik in de 5de versnelling 190 km/h haalde! Maar versleten nokkenassen na 26.000 kilometer? Zou alleen aan mijn rijstijl kunnen liggen.

Iemand een idee?
Plaats reactie