Kleppen stellen

Plaats reactie
Eddie

Kleppen stellen

Bericht door Eddie »

Wie van jullie heeft er ooit zelf kleppen gesteld van een v-strom?
Is dit zelf te doen, of kan ik toch maar beter naar de dealer gaan?

gr Ed
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik weet dat er één keertje iemand over geschreven heeft dat die het zelf had gedaan. Die was met de complete beurt een hele zaterdag bezig geweest. Of je het zelf kunt hangt hoofdzakelijk af van je eigen technische kennis en het hebben (en kunnen hanteren) van het juiste gereedschap. De handleiding hoe je het moet doen staat geheel beschreven in het te downloaden werkplaatshandboek. Ik zeg altijd maar zo; twijfel je, dan kun je het beter laten doen. Het is op zich niet moeilijk maar wel redelijk arbeidsintensief. Maar bedenk wel dat bij het kleppenstellen het aankomt op honderdsten van een milimeter. Je moet dus tenminste over een micrometer en een set voelermaatjes beschikken om de stelplaatjes en de klepspeling juist te kunnen meten. Voor een paar tientjes heb je die beide al. In het handboek staat een schema welke maat er nodig is bij een bepaalde gemeten dikte. Let er ook op dat de juiste kant boven ligt en dat je ze voor gebruik met olie insmeert. Ik ben er bij de Strom nog niet aan toe, maar als het zover is zal ik het zeker zelf doen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Richard

Bericht door Richard »

Ik heb dit afgelopen week bij mijn machientje gedaan. Voor mij was het de eerste keer en het is me eigenlijk wel meegevallen. Met het werkplaatshandboek erbij en alles netjes stap voor stap volgen, is het goed te doen. Zoals het ijzeren paard ook al aangaf; Het is niet echt moeilijk, maar wel arbeidsintensief.

Enkele van de kleppen stonden net onder de onderste tolerantiegrens en het restant net boven deze grens. Ik heb ze allemaal ongeveer naar het midden van de toleranties gebracht en ik heb het gevoel dat het blok ietsje soepeler is geworden.
De volgende keer stellen (zal wel weer 1,5-2 jaar gaan duren) zal ik ze net onder de bovenste grens stellen en kijken wat het blok dan doet.

Mij heeft het meer iets meer tijd gekost dan noodzakelijk zou zijn maar dat komt omdat ik natuurlijk weer gereedschap moest kopen, mijn garage (zonder elektriciteit en dus vrij donker wat niet meewerkt als je half onder het blok hangt) ligt op enkele minuten lopen van huis en ik had geen zin om het handboek te printen of vergat weer een briefje met maten. Ik moest dus af en toe even terug naar huis. Een motorheftafel wil ook nog wel eens schelen.

Maar als je alle onderdelen (pakkingen, olie, filters, etc.) en gereedschap (ik bleek dus geen inbus 10 meer te hebben) in huis hebt en het boek ernaast, dan is het voor de sleutelamateur goed te doen in 1 dag. En dan moet de motorzaak natuurlijk wel alle maten shims op voorraad hebben.

Groet Richard
Plaats reactie