Wie gebruikt er eigenlijk werkelijk de momentsleutel?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Wie gebruikt er eigenlijk werkelijk de momentsleutel?

Bericht door Iron Horse »

Ik weet dat er tijdens onderhoudswerkzaamheden regelmatig, zoniet standaard, wordt gesjoemeld met het wel dan niet gebruik van de momentsleutel. Menig werkplaats lapt dit aan z'n laars en doet de meeste of in het slechtste geval alle handelingen zonder gebruikmaking van de momentsleutel. Ik wil het apparaat er niet "heilig" mee verklaren, maar het heeft weldegelijk een belangrijke functie. Sommige aanhaalmomenten van bepaalde bouten of moeren kunnen echt heel kritisch zijn. Door ze handmatig op gevoel aan te halen kun je grote schade aanrichten aangezien de op de hand aangehaalde momenten vaak veel te groot blijken te zijn. Als voorbeeld een ontluchtingsschroef van een remschijf. Die mag slechts 6 (achter) tot 7,5 (voor) Newtonmeter hebben (Bij een dl650). Vanwege het zachte materiaal trek je hem handmatig zonder het te beseffen voor je het weet aan gort. Het is ook maar een hele kleine kracht die je snel overschat! En dat wordt dan een hele dure vervanging van de gehele unit. Iets wat niet nodig had geweest met het juiste gebruik van de juiste gereedschappen.

Dit bericht is dan ook min of meer een waarschuwing.

Maar als er mensen zijn die ervaringen hebben met goede of foute ervaringen met het gebruik van de momentsleutel dan is hier de plaats om het te melden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Dos Nijntjes

Bericht door Dos Nijntjes »

Ik laat m'n onderhoud volledig bij de dealer doen. Ik zorg er alleen voor dat de kilometers op de teller komen :D :D

Het onderhoud dat ik tussen de beurten doe is het checken van de banden (fysiek en bandenspanning) en de spanning van de ketting. Voor het spannen van de ketting gebruik ik een momentsleutel :!:
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Bericht door Dyrck »

Voor dat ik een momentsleutel had, heb ik al bij een paar motoren het schroefdraad van een carterpan aan gort getrokken.
Niet in één keer, maar bij iedere oliewissel een stukje.
Sind het gebruik van de momentsleutel is me dat gelukkig niet meer gebeurd.
Bij het aandraaien van 'kritische' bouten (in alu-behuizing) gebruik ik sindsdien ook de momentsleutels, gewone bouten (in staal) draai ik met handkracht vast.

Nog even een kleine tip:
Na het aandraaien met een momentsleutel, denk je mischien dat de bout niet goed vast zit (ik tenminste wel).
Om mezelf gerust te stellen heb ik dan ook m'n olieplug met borgdraad vastgezet. Hiervoor boor je een 2 mm. gaatje dwars door de kop van de plug en door het lipje dat onderaan de carterpan zit. Door beide gaatjes leid je dan een borgsdraadje. Mocht de plug dan toch losraken, kan ie max. een kwartslag draaien.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Ik doe het meeste onderhoud zelf en gebruik altijd een momentsleutel.
Het gebruik van een momentsleutel spaart je materiaal en
bespaart je reparatiekosten.

Als bijvoorbeeld de moeren op de wielassen te strak aangedraaid
worden slijten je wiellagers harder en moeten ze eerder vervangen
worden

Daarnaast is de kans op afgebroken boutjes en beschadigt schroefdraad
stukken minder en dat scheelt weer een hoop ergernis.
Hornikx

Bericht door Hornikx »

Ik gebruik alleen een momentsleutel voor de delicate klussen: wielmoeren en remtang-bevestigingen en alle bouten en moeren die vaker losmoeten. Dit om te voorkomen dat je de draad van de bout of moer steeds verder oprekt door stelselmatig te vast aandraaien. En uiteindelijk breken ze dus.

De kleinere delen onder hem mom: "vast is vast" en daarbij rekening houdend met de materialen die je vastzet (alu, kunststof, staal).
De meeste mensen draaien alles veel te vast.
MarcT

Bericht door MarcT »

Ik heb hier wel moment-sleutels liggen, maar ik weet niet welke momenten ik moet hanteren !
Bij mn vorige motor had ik een Haynes-manual, maar voor de DL1000k5 bestaan die niet ! Bij Haynes nagevraagd ! :(
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Eventjes de Engelstalige manual downloaden. Staat elders op het forum. Daarin staan alle aandraaimomenten vermeld. Daarnaast bestaan er ook tabellen waarbij het aandraaimoment wordt vermeld per type bout. Dus ook bijvoorbeeld wat het voor een M10 in staal is of in RVS en met de verschillende spoed. Die tabel heb ik echter niet zo bij de hand. Er staan wel heel wat pdf's met verschillende tabellen op internet
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
jwaterink

Bericht door jwaterink »

Ik gebruik altijd een momentsleutel. Ik heb helaas geen wph voor de Vstrom, maar er zit garantie op de Zoefzoeki dus ik blijf er vanaf. Bij de kofferbeugels en de middenbok werd netjes een tabel met de aanhaalmomenten bijgeleverd dus daar kon het niet fout gaan.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Bericht door Hunter6 »

En wat velen ook niet weten is dat vet en/of olie op de draad VERBODEN is.
Het aanhaal moment wordt door 80% bepaald door wrijving op de draad. Doe je nu vet of olie op de draad verminder je de wrijving aanzienlijk. Als je dan de bout aandraait met het voorgeschreven moment, gaat het veel te strak. Uiteindelijk resulteert dit in draad breuk.

Als je de schroefdraad wilt beschermen tegen corrosie moet je bijv. kopervet gebruiken omdat deze geen smerende werking heeft.
jwaterink

Bericht door jwaterink »

Hunter6 schreef: Als je de schroefdraad wilt beschermen tegen corrosie moet je bijv. kopervet gebruiken omdat deze geen smerende werking heeft.
Correct, dan kun je na een paar pekelritten de zooi tenminste nog los krijgen.
Remko

Bericht door Remko »

Hunter6 schreef:
Als je de schroefdraad wilt beschermen tegen corrosie moet je bijv. kopervet gebruiken omdat deze geen smerende werking heeft.


En officieel mag kopervet/copaslip al een tijdje niet meer gebruikt worden en wordt Molycote, op basis van graffiet gebruikt........


:D :D :D :D :D
jwaterink

Bericht door jwaterink »

Ach ik kan nog ff voordat ik die kilo voorraad op heb :lol:
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Bij alles waar buitengewone krachten op kunnen komen te staan (motorframe, cilinderkoppern etc.) gebruik ik de momentsleutel zodra er een aanhaalmoment wordt opgegeven.

Het aanhaalmoment wordt niet voor niets opgegeven.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Bericht door Dyrck »

Nou, 'k heb gisteren de achterremklauw van een Suus GSX600F van een vriendin los proberen te halen, omdat het kreng vastliep (de remklauw, niet de vriendin;-) ).
Die bouten waren nog nooit met kopervet o.i.d. behandeld in de 12 jaar dat de motor oud is en dus volledig vastgerot.
Nieuwe bouten hebben we dus mooi met kopervet behandeld hoor !

'k Wist trouwens wel dat de wrijvingscoëfficient van, met kopervet behandelde bouten, terugloopt en iets is waar je inderdaad wel rekenig mee moet houden, maar dat dit wel terugliep tot 80% kon zijn wist ik nog niet.
Vandaar dat je (ook met een momentsleutel) de bouten/ moeren ook nooit boven het aangegeven moment moet vastdraaien.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Remko schreef: En officieel mag kopervet/copaslip al een tijdje niet meer gebruikt worden en wordt Molycote, op basis van graffiet gebruikt........


:D :D :D :D :D
Wist ik niet maar een half jaar geleden kon ik het nog gewoon kopen. Mijn kilootje gaat ook nog wel eventjes mee...... :D :P
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Dyrck schreef:'k Wist trouwens wel dat de wrijvingscoëfficient van, met kopervet behandelde bouten, terugloopt en iets is waar je inderdaad wel rekenig mee moet houden, maar dat dit wel terugliep tot 80% kon zijn wist ik nog niet.
Vandaar dat je (ook met een momentsleutel) de bouten/ moeren ook nooit boven het aangegeven moment moet vastdraaien.
Ik denk dat je het verkeerd hebt gelezen. Juist kopervet heeft geen of weinig invloed op de wrijvingscoëfficient. Dit in tegenstelling tot gewoon of lagervet. :wink:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie