Moeilijk in neutraal

Plaats reactie
JoStrom

Moeilijk in neutraal

Bericht door JoStrom »

Ik heb de laatste tijd nogal wat problemen om hem van 1ste naar neutraal te schakelen (met draaiende motor).
Vandaag stelde ik echter vast dat wanneer ik hem in 1ste zet en de koppeling ingetrokken hou, hij soms de neiging heeft (lichtjes) vooruit te willen.... Morgen moet ik toch naar de dealer voor een onderhoud en zal hem het probleem sowieso eens voorleggen.
Misschien kunnen jullie mij al wijzer maken in afwachting?

dank bij voorbaat!
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

lijkt me duidelijk geval van te weinig speling op de koppelingskabel want de 650 heeft -dacht ik- een kabel. oplossing is gewoon wat speling op hendel geven, ca 4-5 mm.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Backdraught

Bericht door Backdraught »

ehhhh.... ik zou denken juist te lange kabel. Als je kennelijk niet ver genoeg kunt trekken om hem echt helemaal te ontkoppelen (hij blijft kruipen), dan heb je niet te veel, maar te weinig.

Misschien is het woord "speling" niet helemaal gelukkig? Kunnen we het houden op "werking".

Volgens mij is de afstand van je koppelingshendel tot het stuur instelbaar. Het zou kunnen zijn dat er iemand aan heeft gezeten en dat je nu niet voldoende ruimte meer hebt om de koppeling helemaal in te trekken. Als hij nu op de kleinste afstand staat denk ik dat je daar moet zoeken.

Met vriendelijke groet,
Leo
JoStrom

Bericht door JoStrom »

OK, een niet al te groot probleem mag ik aannemen.
Alvast bedankt voor de info!

Jos
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

Backdraught schreef:ehhhh.... ik zou denken juist te lange kabel. Als je kennelijk niet ver genoeg kunt trekken om hem echt helemaal te ontkoppelen (hij blijft kruipen), dan heb je niet te veel, maar te weinig.

Misschien is het woord "speling" niet helemaal gelukkig? Kunnen we het houden op "werking".

Volgens mij is de afstand van je koppelingshendel tot het stuur instelbaar. Het zou kunnen zijn dat er iemand aan heeft gezeten en dat je nu niet voldoende ruimte meer hebt om de koppeling helemaal in te trekken. Als hij nu op de kleinste afstand staat denk ik dat je daar moet zoeken.

Met vriendelijke groet,
Leo
yeah... je heb gelijk: er zit te veel speling op de kabel!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Fred

Bericht door Fred »

Het kan zijn dat de kabel half over (het is een gedraaide kabel die bestaat uit vele kleine draadjes) is en dan wordt hij ook langer met als gevolg dat de koppeling niet helemaal kan worden ingetrokken.
JoStrom

Bericht door JoStrom »

Heb euvel voorgelegd aan dealer deze heeft hem zelf eens getest en vond niets abnormaals. Ook de kabel is nog in goede staat en niet beschadigd. Dus voorlopig alles zo gelaten. Dealer wees mij wel dat ik, mocht het probleem zich ooit nog voordoen, ik de spanning wat kan bijstellen aan het stuur, met de stelschroeven. Toen ik er terug mee vertrok, inderdaad geen probleem. Doch zaterdag deed ik een langere rit en zowat na een uurtje rijden manifesteerde het euvel zich terug.....
Vandaag enkele kortere ritten (max. 20 min.) en geen enkel probleem.
Ook bij koude start geen enkel probleem.
Heeft het iets te maken met het feit dat na een bepaalde tijd (bij goed doorwarmde motor) de kabel enigsinds zou kunnen uitzetten van de warmte? Voorlopig heb ik zelf nog niets bijgesteld.
Jullie mening?
Jan1966
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Bericht door Jan1966 »

Toen ik mijn V-strom 650 nieuw afgeleverd kreeg had ik de 1e dag onderweg al snel problemen met de koppeling/schakelen.

Toen ik de volgende dag bij de dealer kwam bleek dat het probleem aan de andere kant van de kabel zat(dus niet bij het stuur)

De koppelingskabel zit thv het voortandwiel aangesloten op een heveltje, die het blok in gaat. Dit heveltje bleek bij mij los te zitten.

Als de motor uit de krat wordt gehaald, wordt hier niet naar gekeken omdat dit niet op de zou moeten hoeven.

Misschien heb je hier iets aan.
JoStrom

Bericht door JoStrom »

Als ultieme test deze middag nog eens een langere rit gemaakt en inderdaad eens de motor goed opgewarmd stak het probleem terug de kop op.
Onmiddellijk doorgereden naar de dealer. Aan de kabel (speling) ligt het niet, noch ter hoogte van het stuur, noch onderaan (motorblok).
Volgens mijn dealer zijn het de (metalen) schijven van de koppeling die door de warmte na een tijd lichtjes kromtrekken en zodoende het probleem veroorzaken. een euvel dat veel voorkomt bij motors van rijscholen en te wijten aan veelvuldig remmen & gelijktijdig gas geven met half ingehouden koppeling (trage manoeuvres). Nu gebruik ik wel eens de achterrem om bij trage snelheid betere controle te houden maar dit is nu ook weer niet in dergelijke mate om te spreken van overdaad.
Hoe de vorige eigenaar er mee omgesprongen heeft weet ik natuurlijk niet. Enfin zit dus blijkbaar niet anders op dan de schijven te vervangen.
Kostprijs ca 200 euro (incl werk)
MarcT

Bericht door MarcT »

Het hoeft niet de kabel te zijn hoor. Het zou wel eens de motor-olie kunnen zijn !
Je kunt niet zomaar iedere olie in het blok gooien. Motor-olie die eigenlijk voor een auto bedoeld is zorgt ook voor een plakkende koppeling.
Als dat zo is kost het je volgens mij een nieuwe koppeling.
Fred

Bericht door Fred »

MarcT schreef:Het hoeft niet de kabel te zijn hoor. Het zou wel eens de motor-olie kunnen zijn !
Je kunt niet zomaar iedere olie in het blok gooien. Motor-olie die eigenlijk voor een auto bedoeld is zorgt ook voor een plakkende koppeling.
Als dat zo is kost het je volgens mij een nieuwe koppeling.
Automotorolie zorgt niet voor een plakkende maar voor een slippende koppeling. Een koppeling van een wagen is een droge koppeling, zonder olie dus. Een koppeling van een motorfiets loopt in een oliebad (carter) en heeft dus specifieke olie nodig zodat de koppelingsplaten niet gaan schuiven.
Uitzondering op de regel: sommige Italiaanse brommerkes, en dat hoor je aan het vele gerammel en geratel als ze langs je staan.
Plaats reactie