Voorwiel demonteren en weer monteren

Plaats reactie
Biker

Voorwiel demonteren en weer monteren

Bericht door Biker »

Ik moet een nieuwe voorband laten monteren en wiel daarvoor zelf het voorwiel verwijderen. Hier staat een deel van in het boekje maar hoe maak ik de steekas los? Heb ik hier een speciale sleutel voor nodig? Wie kan mij vertellen hoe ik het demonteren en monteren het beste kan doen en waar ik op moet letten.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

De steekas maak je los door eerst de borgbout los te draaien waarmee de steekas in de vork wordt vastgeklemd. Bij de 650 is dat aan rechter zijde. Daarna draai je met een inbussleutel de steekas los. Dit is wat Suzuki een "speciaal gereedschap" noemt, maar eigenlijk is het gewoon een uit de kluiten gewassen inbuszeskant. Voor de 650 is die 12 mm., voor de 1000 is die groter. Volgens de beschrijving in het werkplaatshandboek zou je eerst de remmen moeten losmaken en na verwijdering van het wiel ze weer tijdelijk terugplaatsen. Ik geloof echter niet dat dit persé noodzakelijk is. Let er wel op dat je de remhandle niet inknijpt of er per ongeluk tegen aanstoot omdat je dan een remklauwuitzetter nodig hebt om ze weer uit elkaar te krijgen of je moet de remvloeistof vervangen. Je kunt uit voorzorg er ook blokjes hout tussen monteren. Door temperatuurverschillen kunnen de remblokjes ook "uit zichzelf" naar binnen gaan. De gemakkelijkste manier om de motor stabiel te laten staan is door hem op de middenbok te plaatsten en dan onder het motorblok net achter het oliefilter de motor met een autokrik op te krikken. Het los- en vastdraaien doe je net als bij een auto als het voorwiel nog op de grond staat om te voorkomen dat je door de kracht van de motor van de krik werkt.

Ik vraag me eigenlijk af of het wel een echt voordeel geeft als je het wiel zelf demonteert. Je laat waarschijnlijk toch ergens die band er afhalen en er opzetten en uitbalanceren. Scheelt dit dan zoveel dat het de moeite loont om het zelf te doen? Of heb je er een andere reden voor?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Biker

Bericht door Biker »

De reden is eigenlijk omdat ik het leuk vind en het scheelt ongeveer een 20 euro en volgens mij is het heel eenvoudig te doen. Het achterwiel doe ik in ieder geval niet zelf.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Je achterwiel eruit halen is net zo gemakkelijk alleen heeft die niet het soort steekas als je voorwiel, maar 2 moeren en kettingspanners. Dus alleen even op de losse onderdelen letten buiten de kettingspaners moet je ook op de stootdempers letten die de schok opvangen van je ketting(wiel). Als je het voorwiel kunt (de)monteren dan is het achterwiel ook geen probleem. Ketting leg je gewoon even op de achterbrug. Als het 20 Euro scheelt is dat snel verdiend op die manier, kun je beter aan benzine uitgeven.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
adro

Bericht door adro »

De vooras van de 1000 is een 19 mm inbus. Deze is volgens mij alleen als dop voor een dopsleutelset verkrijgbaar en kost tussen de 8 en 15 euro. Te verkrijgen bij autospeciaalzaken.
Ik heb er laatst zelf een moeten halen. Het voorwiel moest eruit waarna ik de voorpoten kon demonteren.
Om het voorwiel te monteren/ demonteren is het losmaken van de remmen niet noodzakelijk. Ik vind het zelf makkelijker als het voorwiel terug geplaatst moet worden.

De eerste keer dat ik het voorwiel eruit gehaald heb, voor het monteren van een nieuwe band, heb ik een 16/17 mm pijpsleutel gebruikt. Deze is aan de buitenzijde 19 mm. Hierna is de pijpsleutel niet meer te gebruiken voor zijn eigenlijke doel.
Alleen waar dat ding gebleven is mag …… weten. :?: :?: :?:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik heb zojuist het voorwiel eruit gehaald om de remschijven te behandelen. Maar je moet weldegelijk de remklauwen verwijderen aangezien de band breder is dan de doorgang tussen de klauwen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Richard

Bericht door Richard »

Adro,

Je moet ons toch eens uitleggen hoe je je voorwiel hebt kunnen verwijderen met de remklauwen vast?

Net als Rob heb ik een tijdje geleden (voor nieuwe banden) ook het voorwiel verwijderd en de remklauwen moesten losgehaald worden anders lukte het echt niet. Zelfs niet wanneer ik er een onredelijk portie zinloos geweld tegenaan gegooid had.

Mocht je de demontage gedaan hebben met david copperfield achtige gaven dan wil ik graag weten of deze aangeboren waren of aangeleerd. In het laatste geval wil ik graag het cursusmateriaal :lol:

groeten,
Richard
adro

Bericht door adro »

Waar blijf je dan vastzitten.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

De breedte van de (standaard) band is ca. 10 cm. De ruimte tussen de binnenzijde van de remklauwen is slechts ca. 6 cm. Hoe je het ook wendt of keert, je krijgt die overgebleven 4 cm. er echt niet tussendoor gewrongen. Zelfs zonder band past het wiel niet tussen de klauwen door........ :wink: Zie ook onderstaande tekening uit het werkplaatshandboek van de DL1000.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Bericht door Hunter6 »

Het volstaat om slechts één remklauw los te halen. Scheelt toch weer werk :lol:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Klopt, maar dat is een beetje afhankelijk van je ondersteuning. Ik had een krik onder het motorblok staan in combinatie met de middenbok en dan kun je niet ver genoeg omhoog met het voorwiel om het er met 1 gedemonteerde klauw uit te halen, dus dan moet de tweede er ook even af.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
adro

Bericht door adro »

Beste Richard

Ik ben David Copperfield.

Even zonder gekheid

Ik heb het even bekeken bij de Bandit. Ik geloof dat ik een stukje film mis bij het demonteren van het voorwiel de eerste keer want dat gaat echt niet lukken met beide remklauwen er nog op. Ik denk dat ik er een los heb gehad.
Richard

Bericht door Richard »

Ach, dat kan de beste overkomen. Gelukkig ben ik vandaag in een vergevingsgezinde bui. :lol:
Plaats reactie