650 start Niet !!!

Plaats reactie
Broekie

650 start Niet !!!

Bericht door Broekie »

Goedendag @ Iedereen, :D

Vandaag wilde ik mijn 650 starten maar deze deed het niet ! :(

In eerste instantie dacht ik dat de accu het misschien niet trekken kon daar op het cockpitje alles " uit het zicht " verdween en het geheel eindigde in een "klik".

Derhalve de startkabels verbonden met de auto en verwachtte :arrow: toen te kunnen starten, maar helaas hetzelfde resultaat.

Tijdens het drukken van de startknop (nadat de checkprocedure is voltooid) draait de startmotor heel soms (een klein beetje) en spoedig hoor ik "klik", tegelijkertijd is alle info op het cockpitje verdwenen en "trekt" het licht "weg" Uiteraard is het daarna standaard 01.00 uur op de klok !

Heeft iemand van jullie een :idea: waar ik het zoeken moet :?:


Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor de moeite ,

Hans :wink:
Fred

Bericht door Fred »

Batterijklem die los zit???
Broekie

Dank je voor de snelle reactie !

Bericht door Broekie »

:) Dag Fred

Bedankt voor je snelle reactie :!:

Had ze nog niet gecontroleerd, maar ze blijken nog steeds vast te zitten.

Met vriendelijke groet, Hans :wink:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Misschien je accu juist even loskoppelen. Als die namelijk heel erg ontladen of defect is kan hij de spanning van de hulpaccu naar beneden trekken. Lijkt met een draaiende auto niet zo heel waarschijnlijk maar het zou toch kunnen aangezien je aangeeft dat alle info onzichtbaar wordt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Broekie

Bedankt

Bericht door Broekie »

Dag Ironhorse :)

Ook bedankt voor je snelle reactie, ik heb de accu even losgekoppelt en daarna weer aangesloten.

Bij een hernieuwde poging om te starten wederom lichtjes draaiende startermotor en nu meerdere "klikjes" achter elkaar en "wegtrekkende" stroomcapaciteit.

Met vriendelijke groet, Hans :wink:
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Bericht door Hunter6 »

Lijkt er toch op dat de 12v spanning in mekaar dondert. Koppel de motor kabels eens los van de accu en verbind de kabels dan met een externe volle accu, bijv van een auto.
Als hij nu wel strarten wil ligt het dus aan je motoraccu.
Probeer ook met een multimeter het voltage te meten terwijl je de startknop indrukt.
Broekie

Bericht door Broekie »

Dag Hunter6 :)

Uiteraard ook bedankt voor je reactie, wat ik me wel afvraag is :

Waarom lukte het dan niet met de startkabels :?:

Misschien heb jij daar nog een antwoord op :arrow:

anders moet ik je raad maar eens opvolgen,

Met vriendelijke groet, Hans :wink:
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Bericht door Hunter6 »

Mogelijk dat je motoraccu het voltage beinvloed.
Het zou ook nog kunnen dat de klemverbinding tussen de auto-accu en de motor-accu slecht verbinding maakt. Hierdoor is er misschien een heel klein oppervlak dat contact maakt en hierdoor kan maar weinig stroom lopen.
Vergelijk het met een dun rietje waardoor je in 2 seconden een glas water leeg wilt drinken. :wink:
Broekie

Bericht door Broekie »

Dag Hunter6 :)

Klinkt allemaal logisch, ga morgen het een en ander proberen :idea:

Bedankt nogmaals, Hans :wink:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik bedoelde ook wat Hunter ook zegt. Je moet zonder je motoraccu aangesloten te hebben met een externe accu starten. Alleen dan heeft de motoraccu geen invloed op je stroomcircuit. Moet die externe accu uiteraard wel goed zijn. Succes.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Broekie

Bericht door Broekie »

Avond Iron Horse :)

Blijkbaar had ik jou goede bedoeling niet als zodanig begrepen,

hopelijk komen we er morgen achter wat de preciese oorzaak is :!:


Ik houdt jullie op de hoogte, groeten Hans :wink:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik hoop dat het gewoon een slechte accu is. Nog even de uitleg erbij. Als de motoraccu slecht is dan kan dat op de externe accu werken als een soort van kortsluiting. De stroom wordt dus merendeels door de motoraccu "opgeslurpt" dan dat hij ten goede komt aan het starten van de motor. Haal je dus je motoraccu even helemaal uit het stroomcircuit door hem los te koppelen en sluit je de externe accu direct aan op je motordraden dan heeft de motorfiets alleen spanning/stroom van de externe accu. Pas wel op voor eventuele kortsluitingen met losse draden/kabels. Je hoeft daarom ook maar 1 klem van je motoraccu los te maken en je hoeft de motoraccu dus niet te verwijderen. De veiligste manier is als volgt: maak de minkabel los van de motoraccu. (Ook eventuele extra aansluitingen van accessoires, de minpool moet dus helemaal geen enkele aansluiting meer hebben!) Sluit nu de (rode) pluskabel van de externe kabel aan op de motoraccuklem en daarna de (zwarte) minkabel van de externe accu op je zojuist losgehaalde minkabel van je motor (dus niet op de klem van de motoraccu!). Op deze manier heb je de minste kans op het veroorzaken van ongewilde kortsluiting en eventuele schade die daaruit kan voortvloeien.

Afkoppelen gebeurt uiteraard in omgekeerde volgorde. (Eerst V-Strom uitzetten)

Als het op die manier gewoon werkt moet je dus een nieuwe accu voor je motor kopen, aansluiten en hij doet het weer. Een volledig opgeladen accu heeft een spanning van 13,2 Volt, ook al heet het dan een 12 voltssysteem. (12 volt is de nominale spanning, dus tijdens belasting/gebruik. Tijdens opladen kan de spanning tot ca. 14,5 volt oplopen.)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Broekie

Bericht door Broekie »

@ Iron Horse en Overigen :)

Tja , je laatste uitleg is zeer duidelijk en ik moet zeggen dat ik nooit adhv je eerste opmerking van "loskoppelen" op het idee was gekomen om het doen zoals je nu beschreven hebt.

In ieder geval bedankt tot zover :!:

Vanmorgen mijn vriend (huismonteur) kunnen bereiken en hem gevraagd wat te doen en kreeg heel resoluut als antwoord

Haal de accu er maar uit, Da's het probleem, voordat je de boel verergert.
Hij gaat hem opladen en dan de conditie testen.


Volgende week weten we waarschijnlijk meer, tot dan

Met vriendelijke groet, Hans :wink:
Korsan

Bericht door Korsan »

Laatst wilde kennis auto starten en kreeg ook alleen klik geluid. Met startkabels ook niet aan de praat gekregen. Wel met aanduwen. Ik riep toen in alle wijsheid dat het de startmotor was en wat blijkt?
De garage heeft dit bevestigd en nieuwe startmotor geplaatst.
Maar ja, dit was bij een auto.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Bericht door Hunter6 »

Ja ook dat is nog mogelijk. Maar ik denk dat je mogelijke veroorzakers stelselmatig uit moet sluiten. Dus één ding tegelijk proberen.
Ik zou beginnen met de accu, is simpel te controleren.

Succes :lol:
Laatst gewijzigd door Hunter6 op wo 21-02-2007, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Broekie

Tussenverslag

Bericht door Broekie »

Goedemorgen Allen :)

Bij deze eventjes een tussenverslag wat betreft de accu controle.

Mijn sleutelvriend heeft inmiddels de accu doorgemeten en constateerde

8 Volt :!: ,

hij heeft hem middels een druppellader weer op het normale

niveau gebracht en laat hem nu een dag of wat staan om hem daarna

met een accutester weer eens flink onder spanning te zetten.

Dan zal blijken hoe de accu er werkelijk aan toe is :?:


Als de defenitieve uitslag bekent is meld ik me weer, met vr,gr Hans :wink:
Korsan

Bericht door Korsan »

Spannend!!!!
YellowStrom

Bericht door YellowStrom »

Ik hou het er op dat je aan een nieuwe accu toe bent; ik heb ongeveer hetzelfde gehad.
Uiteraard de accu-klemmen stevig vastzetten (met sleutel i.p.v. schroevendraaier :oops: praat uit ervaring)
Broekie

Vervolg

Bericht door Broekie »

Goedendag @ Allemaal :)

vanmorgen de accu weer geplaatst, deze bleek in orde te zijn volgens de geleerden.
daarna starten maar :!: :!: :!:

helaas de motor pakt niet aan en weer trekt op het dashboardje alle info weg . een tweede poging gedaan, even leek 't erop of die wilde aanslaan.
maar helaas niet dus :(

vervolgens geprobeerd om hem aan te duwen in zijn 2 , warempel een seconde loopt ie en pang klinkt het. ook nu weer een 2e poging maar wederom niet het gewenste resultaat. :(

Even een afspraak maken met m'n sleutelmaat voor verder onderzoek, tot horens/lezens.

Een prettig weekend allemaal, groeten Hans :wink:

Inmiddels tel.contact gehad met de techneut en hem bovenstaande ook verteld, zijn eerste reactie "gooi de accu er maar uit, defekt" Weliswaar is hij ook verbaast dat de accu de (professionele) testapparatuur voor de"gek"weet te houden. Volgens hem moest het met hulp van de de startkabels en de autoaccu nu wel lukken, maar nee hoor 1 maal ging de startmotor rond van de Soes en over was de pret.

Daarna nog even de tip van Hunter 6 en Iron Horse uitgevoerd, wat ik in eerste instantie niet goed aan durfde :oops: maar nu wilde ik het weten ook :!:

Mogelijk dat je motoraccu het voltage beinvloed.
Het zou ook nog kunnen dat de klemverbinding tussen de auto-accu en de motor-accu slecht verbinding maakt. Hierdoor is er misschien een heel klein oppervlak dat contact maakt en hierdoor kan maar weinig stroom lopen.
Vergelijk het met een dun rietje waardoor je in 2 seconden een glas water leeg wilt drinken.

Ik bedoelde ook wat Hunter ook zegt. Je moet zonder je motoraccu aangesloten te hebben met een externe accu starten. Alleen dan heeft de motoraccu geen invloed op je stroomcircuit. Moet die externe accu uiteraard wel goed zijn. Succes.
_________________
Groeten, Rob.

Ik hoop dat het gewoon een slechte accu is. Nog even de uitleg erbij. Als de motoraccu slecht is dan kan dat op de externe accu werken als een soort van kortsluiting. De stroom wordt dus merendeels door de motoraccu "opgeslurpt" dan dat hij ten goede komt aan het starten van de motor. Haal je dus je motoraccu even helemaal uit het stroomcircuit door hem los te koppelen en sluit je de externe accu direct aan op je motordraden dan heeft de motorfiets alleen spanning/stroom van de externe accu. Pas wel op voor eventuele kortsluitingen met losse draden/kabels. Je hoeft daarom ook maar 1 klem van je motoraccu los te maken en je hoeft de motoraccu dus niet te verwijderen. De veiligste manier is als volgt: maak de minkabel los van de motoraccu. (Ook eventuele extra aansluitingen van accessoires, de minpool moet dus helemaal geen enkele aansluiting meer hebben!) Sluit nu de (rode) pluskabel van de externe kabel aan op de motoraccuklem en daarna de (zwarte) minkabel van de externe accu op je zojuist losgehaalde minkabel van je motor (dus niet op de klem van de motoraccu!). Op deze manier heb je de minste kans op het veroorzaken van ongewilde kortsluiting en eventuele schade die daaruit kan voortvloeien.

Afkoppelen gebeurt uiteraard in omgekeerde volgorde. (Eerst V-Strom uitzetten)

Als het op die manier gewoon werkt moet je dus een nieuwe accu voor je motor kopen, aansluiten en hij doet het weer. Een volledig opgeladen accu heeft een spanning van 13,2 Volt, ook al heet het dan een 12 voltssysteem. (12 volt is de nominale spanning, dus tijdens belasting/gebruik. Tijdens opladen kan de spanning tot ca. 14,5 volt oplopen.)
_________________
Groeten, Rob




en ja hoor nadat ik de kabels van de motor rechtstreeks met de starterkabels had verbonden aan de autoaccu, bij 1 druk op de startknop liep de DL weer :D Beide heren bedankt voor jullie deskundige inbreng :!:

Nu weet ik in ieder dat ik een nieuwe accu nodig ben, heeft iemand van jullie misschien ervaring met Saito, welke geleverd wordt bij LOUIS voor €42,95 ? Graag verneem ik van jullie je ervaringen, + of - :idea:

Met vriendelijke Motor Groeten, Hans :wink:
Broekie

Nieuwe accu

Bericht door Broekie »

Dag Allemaal :)

Is er iemand van jullie die onderstaande tekst van

MotoTroniX.nl kan bevestigen danwel ontkrachten ?
NIEUWE ACCU’S Een accu die na het afvullen meteen in een motor wordt geplaatst, heeft een kortere levensduur dan een accu die eerst 2 tot 4uur aan een druppellader heeft gehangen. Een accu die is afgevuld, heeft ongeveer 80% van zijn capaciteit Ga je die niet langzaam laden dan werkt dat als een geheugen. De accu zal nooit meer zijn volledige capaciteit kunnen halen. Het beste is om een nieuwe accu met een zeer lage laadstroom te Iaden. Heb je een goede lader of ga je er een kopen, ga dan alsvolgt te werk: vulde nieuwe accu af met het juiste accuzuur en laat de accu ongeveer een uur staan. Laad daarna de accu gedurende 3 tot 5 uur op met een druppellader, die maximaal 1 /10 laadt van de capaciteit van de accu (8Ah accu is maximaal 800 mA laadstroom). Laat daarna de accu nog eens 2 uur staan voor je hem in de motor plaatst.

Met afwachtende groeten, Hans :wink:
Robbedoes

Bericht door Robbedoes »

Dat van die 80% is waar. De rest twijfelachtig.
Het volgende geld voor bijna alle normale loodaccu's:

Opladen.
Onder normale omstandigheden is het niet nodig deze accu te laden. Na het vullen is de capaciteit normaal rond de 80% (voltage op de polen 12.5 Volt of iets hoger)



Opladen alleen bij de volgende omstandigheden:

- Bij een temperatuur beneden de 0˚C

- Als de accu lange tijd is opgeslagen bij hoge temperaturen en luchtvochtigheid

- Wanneer de accu meer dan 2 jaar oud is. (de productie datum staat op de accu)
- De accu laten een paar uur laten staan als de accu niet volledig rechtop wordt gemonteerd.


Als je dit leest is de conclusie dat de opslag van ongevulde accu's nogal belangrijk is. Maar voor ons een grote onbekende, want tja, wat doet die winkel ermee?
Moer60

Bericht door Moer60 »

Kijk anders even in het nieuwste nummer van Motoplus. Daarin staat een heel artikel over de verschillende accu-types en hun voor/nadelen. Met name ook dat er geen memory-effect is bij lood-accu's.

En oja, de spanning zegt helemaal niets over de accu. Zelfs lege accu's kunnen een spanning tussen 12 en 13 volt aangeven (zegt Motoplus)
Robbedoes

Bericht door Robbedoes »

Moer60 schreef:Kijk anders even in het nieuwste nummer van Motoplus. Daarin staat een heel artikel over de verschillende accu-types en hun voor/nadelen. Met name ook dat er geen memory-effect is bij lood-accu's.

En oja, de spanning zegt helemaal niets over de accu. Zelfs lege accu's kunnen een spanning tussen 12 en 13 volt aangeven (zegt Motoplus)
Een lege accu geeft echt geen spanning meer!

Een oude(versleten zo je wilt) accu heeft een grotere interne weerstand dan een nieuwe. Hiedoor geeft een oude accu gewoon 12-13 volt, totdat je hem belast. Dan zakt de spanning van zo'n accu in elkaar, en wordt starten een lastige bezigheid.
Broekie

Laatste Nieuws

Bericht door Broekie »

Dag @ allen

Vooraf mijn excuses voor de wat late reactie :oops:

Heb inmiddels een nieuwe accu gekocht en geplaatst en wat denk je :?:


Ik hoefde maaar naar de startknop te kijken en hij liep al :!: :!: :D

Het is trouwens gewoon de originele accu geworden, ik kon niet langer

m 'n geduld bewaren om op een (evt) bestelling vanuit Duitsland (louis)

te wachtten ( 3 a 4 dgn) 0ndanks het prijsverschil 8)

Met vr,gr, Hans :wink:
Robbedoes

Bericht door Robbedoes »

Ik hoop dat je zelf in ieder geval weer bent opgeladen.... :roll:
motormuisdl650

Bericht door motormuisdl650 »

De DL650 van mij starte ook niet. Ogenschijnlijk alles oke. Bij het aan zetten van het contact bewogen en knipperden alle toeters en bellen, maar starten ho maar... wat bleek? Het stekkertje bij de koppeling hendel was los. Dus als alles er gewoon uitziet maar hij wil niet starten kijk eens naar dit stomme stekkertje....

:evil:
Plaats reactie