schakelen van 1 naar 2

Plaats reactie
wally

schakelen van 1 naar 2

Bericht door wally »

Heb een dl1000 v-strom van 2006 en heb dikwijls problemen bij schakelen
van 1 naar 2. Laatste tijd ook bij 3-4
Dan gaat de bak soms naar neutraal en meestal kraakt hij net alsof je geen koppeling gebruikt, dit is alleen na enkele keren schakelen.
Als de motor koud is schakeld hij geweldig, ook kraakt hij soms bij warme
motor bij schakelen van vrij naar 1.
De dealer heeft voor de garantie wat bijgesteld en zegt dat de bak goed is.
Nu heb ik er laatst 2 maten op laten rijden, waarvan er een een sv1000
heeft,dit is toch ongeveer de zelfde blok,en die zeggen ook dat de bak niet goed is.
Heeft hier iemand ervaring mee of is dit normaal bij een dl1000v-strom ??
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Ik heb er al 26.000km last van.
soms minder, soms meer, meestal bij volle accelaratie.
Bij rustig rijden heb ik er weinig tot geen last van.

Meestal is het een teken om de ketting te spannen (niet te strak !!).
Het kan geen kwaad voor de bak en het lijkt me ook
onwaarschijnlijk dat er iets mis is want Suzuki bouwt erg
goede versnellingsbakken.
Gilla

Bericht door Gilla »

Du kannst das Schaltgestänge anders einstellen. Dann müsste es besser gehen. Ansonsten solltest du vielleicht ein anderes Motoröl verwenden, wir nehmen z.b. das Syntetisch Öl von Louis (Gt4 glaub ich) das extra für Motorräder ist.
Biker

Bericht door Biker »

Hoeveel kilometer heeft de motor al gereden en welke beurt(en) heeft hij al gehead??
MarcT

Bericht door MarcT »

Hey, ik lees dit nu pas. Ik heb dit trouwens ook, maar daar was toch al een topic van ? Effe zoeken...
MarcT

Bericht door MarcT »

Hmmm...geen ander topic gevonden...dan hier maar even een schopje.

Het probleem blijft: Als ik schakel van de 1 naar de 2 voel ik altijd de tanden van de 2e versnelling in m'n voet. Dit kan echt niet goed zijn. Op deze manier duurt het geen jaren meer voordat het eerste tandje in de bak valt, en dan staat je achterwiel stil.

Ik heb ondervonden dat het het beste is om eerst van de 1 naar de vrij te schakelen, dan de toeren (met ingehouden koppeling) helemaal terug te laten vallen en dan pas in de 2 te zetten. Dan is het "tandenpoetsen" bijna weg. Maarja, ik wil gewoon bij ieder toerental kunnen schakelen natuurlijk.
In de andere versnellingen merk ik hier niets van. En ik schakel nooit terug naar de 1 als de motor nog rijdt.

Heeft iemand hier informatie over ? Ook als je geen info hebt, zet je ervaring hier effe neer, dan weet ik of het een algemeen probleem is of een specifiek.
Crazychris

Bericht door Crazychris »

sjo
nou dan zou ik niet verder meer gaan rijden laten ophalen door de dealer en ff checken
voor je t weet is of je bak of je koppeling naar de haaien
FireTaz

Bericht door FireTaz »

dat topic dat je niet kon vinden was mij. heb er ook last van gehad maar stoor me er niet meer aan. de leverancier heeft er op gereden en ook een buurman die als monteur bij een motorzaak werkt en beiden vonden niets ongewoons. wel moest ik meer doortrekken in de eerste versnelling was het advies (ik heb een rustige rijstijl namelijk).
ik heb besloten me er niet meer aan te storen maar er mee leren te leven en de rijstijl wat aan te passen.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Hallo,

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik ook niet beister enthosiast ben over het schakenen van mijn dl 650. Ik heb ook de ervaring dat hij stroever schakeld namate de bak/motor warmer wordt. Zo erg als jij het beschrijft ervaar ik het echter niet. Ik heb de koppeling bij laten stellen en dat gaf de nodige verbetering. Mocht dit ook niet helpen dan zou ik met dit probleen Nimag maar eens gaan bellen want het klopt, échte problemen met een Suzi-bak heb ik ook nog nooit gehoord. Maar al zou het maar zijn voor je eigen gemoedsrust.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Ajvdzouwen
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 13-05-2016, 20:54

Bericht door Ajvdzouwen »

Ik deel ditzelfde probleem. Ik heb echter alleen problemen met het schakelen van 1 naar 2. Hij geeft dan af en toe een harde "KRAK" en dan knalt ie in z'n Neutraal. Meestal gaat hij dan ook lastig van zijn Neutaal naar 2. Ik ben als de dood voor dit soort voorvallen dus ik ga binnenkort even de dealer bezoeken...
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

NU HEB IK EEN KAWAsaki KLV maar dat is ook een DL1000, maar dit is mij geheel onbekend. Wel schakel ik i.h.a. pas boven 4000 tpm maar ook bij lagere ttallen van 1 naar 2 gaat het soepel, bijvoorbeeld met koude motor.

ik zou het niet als 'normaal' accepteren'. Ik neem aan dat je goede motor-olie erin hebt en dat je schakelpedaal goed staat. maar bij vlot doorrijden schakelt de bak van mij als boter, gewoon flink erin tikken is wel mijn stijl dan. misschien dat je juist te rustig schakelt?

een suzuki-bak die slecht schakelt, het moet niet gekker worden :shock:
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Blueberry

Bericht door Blueberry »

Als je "goede" olie hebt en de juiste kettingspelling dan zou dit probleem er niet moeten zijn.
Soms met koude olie wil de koppeling wel eens niet optimaal werken en kan het even voorkomen.
Mocht het echt hinderlijk blijven dan kan er natuurlijk altijd door een dealer naar gekeken worden.
Gezien de weinige reaktie's denk ik niet dat dit een struktueel probleem zal zijn.

Leen anders even een oude zündapp of zo om te kijken hoe het vroeger was, dan waardeer je gelijk je suzi bak weer :D
FireTaz

Bericht door FireTaz »

het vreemde is juist dat het probleem niet speelt bij een koude moter maar juist bij warme. en ik gebruik al jaren tot tevredenheid dezelfde moterolie. ik blijf het vreemd vinden maar heb m'n rijstijl wat aangepast en dan is er mee te leven.
adro

Bericht door adro »

Bij mij lag dit euvel destijds aan de olie.
http://vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t=1762&highlight=
jwaterink

Bericht door jwaterink »

Ik moet zeggen, dat een V-Strom bak luidruchtiger is dan bv een Honda. Hij is echter wel vele malen soepeler en stiller als die zooi uit Bayern. Kortom ik vind het voor mezelf een goede vooruitgang.
FireTaz

Bericht door FireTaz »

even checken hoor, maar ik gebruik voor de strom olie van castrol, de gps 10w40. dat is een synthetische olie die mijn lokale motorboer adviseert. die olie gebruikte ik ook voor m'n vorige motoren en heb ik nooit last mee gehad. wat voor soort gebruiken jullie?
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Bericht door PvdBogaard »

Mijn Dl1000 en ik hebben ook deze problemen. vrijwel altijd KNAL. soms KNARS.
En de olie is er door de dealer/verkoper ingedaan tijdens die aflever en 1000km beurt.

Wat ik ergerlijker vind is het blijven hangen in de neutraal als ik terugschakel vanuit 2. De snelheid is dan iha heel laag zodat je de trekspanning in de motor nodig hebt voor stabiliteit. Neutraal is dan een aanslag op mijn voet :twisted: Om de potentiele valpartij op te vangen.
Dit is me nu al een paar keer overkomen en daar word ik dus helemaal niet vrolijk van.
Bij de 6K beurt maar eens over hebben met de monteur. Maar als jullie nog tips hebben...
Willystrom

Bericht door Willystrom »

DL 650 aanschaffen?Nergens last van!!! :schater:
adro

Bericht door adro »

Shell 10w40 half syn. is goed
Plaats reactie