FOUTCODE MELDING

Plaats reactie
Gast

FOUTCODE MELDING

Bericht door Gast »

Heeft één van de deelnemers aan dit forum het volgende al ervaren?:

Op mijn tellerpartij, wanneer ik een constante snelheid aanhou van zo'n 100 km/u, gaat plotseling de rode waarschuwingsled branden. Waar normaal de tijdsaanduiding wordt weergegeven, komt nu knipperend de waarschuwing: FI

Ik heb e.e.a. in mijn boekje nagekeken en daar heeft men het over een foutcode-melding in het fual injection system. Terwijl dit gebeurt merk ik helemaal niets aan de motor: hij houdt niet in, gaat niet stotteren of iets dergelijks. Uiteraard schrik je de eerst keer (ik reed in spits op de A-12). Ik ben meteen gestopt op de vluchtstrook en hen de motor uitgezet. Als ik daarna de motor weer start is de foutmelding verdwenen en kan ik gewoon mijn weg voortzetten. Alsof de ECU zichzelf gereset heeft. Dit is nu al enige malen gebeurt en alleen als ik een constante snelheid aanhou van om en nabij de 100 km/u. Gisteren op weg naar de RAI heb ik 3 keer langs de kant gestaan!!! En geloof het of niet: als ik sneller rij dan 120 km/u is er niets aan de hand. Leuke smoes voor oom agent....

Uiteraard ben ik naar mijn dealer (Safe A'dam) gegaan. Deze kijken dan als een aap in een roestig horloge en trekken de schouders vol verwondering op. Om dit soort foutmeldingen te kunnnen uitlezen missen ze de juiste apparatuur!?! Vreemd, aangezien zij dus niet aan hun garantieverplichtingen kunnen voldoen.

Ik heb hierop Hoegee Motortechniek te Giessen gebeld. Zij kunnen e.e.a wel uitlezen, maar moeten eerste overleg plegen met de importeur Nimag voor overname van de garantieperikelen.

Wordt vervolgd...
Scottie

Bericht door Scottie »

Uitlezen is mogelijk door de ECU (computer) om te zetten in de diagnose mode. In deze mode zal op het display een foutcode weergegeven worden.

De FI en het lampje is niet veel meer als een waarschuwing voor de gebruiker/bestuurder. Je kan er weinig mee.

Wat de oorzaak kan zijn:
- Luchtfilter vervuild, waarbij de gekozen versnelling en het toerental zorgen voor een verkeerde inspuiting. Dit uiteraard afhankelijk van het vochtgehalte en de buitentemperatuur.
- Lambda sonde geeft in deze situatie een verkeerd signaal.
- Probleem met de TPS sensor

Wat er wel gebeurd is dat je computer op het moment dat het lampje aan gaat in een soort backup programma gaat draaien. Je zal merken dat het benzine verbruik toeneemt en dat de motor minder mooi loopt.


Mijn advies:
Laat je dealer de computer in de diagnose stand zetten en laat ze een proefrit maken. Als de fout voorkomt, dan zien ze op het display de bijbehorende code en weten ze waar het probleem vandaan komt.
Gast

Bericht door Gast »

Wens je veel succes !
Bij Hoegee is echt vakmanschap aanwezig maar helaas geen ruggegraat.
Groot deel van mijn problemen zijn binnen de garantie uitstekend verholpen (binnen de garantie maar toch betaald).
Voor laatste probleem nogmaals langs gereden maar hier zou overleg over plaats vinden met Nimag. (probleem deed zich tijdens een poging van Hoegee duidelijk voor)
Hoewel ik aangeboden heb gewoon voor de werkzaamheden te betalen (terwijl de fiets net 3 maanden oud is) heeft Hoegee aangegeven er geen tijd meer aan te willen besteden.
Oorzaak hiervan is ongetwijfeld een politiek spelletje, daar Nimag bij constatering van een gebrek bakzeil moet halen na een eerdere brief van hen dat er niets aan mankeert.
Door dit gedonder laat iedereen me mooi met de ellende zitten waaruit maar weer blijkt dat de service waardeloos is. Voor mij heeft de gehele Suzuki organisatie dan ook helemaal afgedaan en zal ik de knuppel maar in het hoenderhok gooien.

Terug naar jou probleem,
je kan een poging wagen door de diagnose schakeling te activeren.
Onder het zadel bevindt zich achter de linker zijkap een 4 polige connector die voorzien is van een zwarte rubberen dop.
Als je van de draden de witte met rood en de zwarte met wit doorverbind krijg je in plaats van de tijd de foutcodes te zien.

Wellicht kom je hier verder mee. Succes !!
Toontje

Bericht door Toontje »

Evo,

Bel eens met JVS Motoren in Afferden. Zij zijn de grootste Suzuki-dealer van Nederland en hebben bij de Nimag de beste connecties. Ik weet zeker, dat Jan je verder wil helpen. Zeg maar, dat ik (Anton) je gestuurd heb.

Tel.: 0487 - 514 552.
Gast

Bericht door Gast »

Toontje en Evo,

Bedankt voor de snelle reacties. De tip van de diagnosestekker zal ik zeker proberen.

Het spijt me te horen dat er zulke slechte ervaringen met Hoegee bestaan. Mijn motor heeft bij hun op de Dyna-bank gestaan en de service was toen zeker goed te noemen. Ik ben overigens nu wel benieuwd in hoeverre de tuning die toen is toegepast van invloed is geweest op mijn huidige problemen. De opmerking over het verbruik klopt; gisteren getankt en een verbruik berekend van net geen 1:15, waar ik normaal zeker 1:19 scoor!

Ik hou jullie op de hoogte.
MacB

Bericht door MacB »

Hallo Evo, wat ik niet goed begrijp is dat je zomaar de ganse Suzuki organisatie afschiet omdat je zelf een probleem hebt met een dealer.
Ik kan u verzekeren dat er zijn die het nog wel goed menen en wel alles doen om hun klanten tevreden te houden (hier bij ons toch!)
Bij mij word elk detail en gebrek tot en met de spiegels ( boven 140 km/u kwamen die langzaam naar binnen) vervangen in garantie. Mijn dealer is van oordeel dat dit de service is die hij moet geven en dat vind ik niet meer dan normaal!! Ik begrijp best dat dit op den duur op uw systeem begint te werken, maar schiet geen organisatie af voor 1 individu.

Als u bij de ene bakker slecht brood krijgt, gaat u toch ook naar een andere en stop je niet met brood eten :wink:
Gast

Bericht door Gast »

MacB schreef:Als u bij de ene bakker slecht brood krijgt, gaat u toch ook naar een andere en stop je niet met brood eten :wink:
Je hebt hiermee natuurlijk volledig gelijk, maar als de volgende bakker niet wil en men de kwestie langdurig wil rekken met de hoop dat je het opgeeft moet je misschien toch maar alternatieven zoeken.
Leverancier van de motor blijkt niet meer te kunnen dan verkopen en olie verversen en verschuilt zich achter Nimag.
Hoegee voert zijn kunstje op met zijn speciale apparatuur en verricht hier een puik stukje werk mee maar laat het vervolgens afweten na een gesprek met Nimag.
Nimag wenst niets te doen na een brief waarin men verondersteld dat mijn keuze overhaast geweest is. (Ik had aangegeven bij de dealer dat de problemen absoluut niets te maken hebben met het karakter van de motor en dat ik als dit achteraf werkelijk zo zou zijn er weer een 4-cilinder zou komen en nooit meer een Suzuki, Hoegee heeft inmiddels een groot deel opgelost)
Een verkoper van een andere dealer (waar ik altijd graag kom) wil vol enthousiasme helpen maar zijn monteur schuift het direct af met de melding dat hij er weinig aan kan doen als anderen er al naar gekeken hebben.

Let wel: voor diensten wil ik gewoon betalen zodat niemand hoeft te leuren om zijn centen, hier ga ik naderhand zelf wel achteraan.
Na 3 maanden en 5000 km begin ik het toch wel zat te worden en denk ik dat de DL nooit meer het maatje zal worden wat een motor voor de meeste rijders wordt.

Als ik op dezelfde manier met mijn klanten om zou springen zal het snel met me gebeurd zijn.
MacB

Bericht door MacB »

Evo wees gerust ik kan mij perfect inleven en begrijp uw frustraties!
Na 5000km dat is pas echt om gek te worden.
Nog veel succes en hopelijk word je toch nog ergens uit de nood geholpen, zodat je toch nog ten volle kan genieten van je V Strom :!:


Ps. Misschien wordt hij dan toch nog je maatje :wink:
Bandit

Bericht door Bandit »

He Evo.
Het zal best allemaal goedkomen. De DL is tenslotte niet de enige "probleemfiets"van Nimag Suzuki. Het is allen heel vervelend voor de eigenaren van een dergelijke probleem fiets, het haalt de lol er aardig af (was ook zo bij mij, met 4 x een andere blackbox en nog geen soepeldraaiende fiets).
Ik las vandaag nog een test van de nieuwe GSXR 750 die volgens de testers "eindelijk" van het trillen en het onverwacht inkomen van de injectie af zou zijn.
Misschien als Suzuki dit project heeft afgerond de tweecilinder machines aan de beurd gaan komen. :cry:
Jan1966
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

foutmelding in display

Bericht door Jan1966 »

Van de week reed ik iets van 110 km/uur in de 6e versnelling toen ook plotseling de rode lamp op mijn dashboard aan ging en de tijdsaanduiding in het display werd vervangen door de tekst FI.

Ik kon gewoon blijven doorrijden en merkte verder niets.
Na uitzetten van de motor en daarna weer starten kwam de melding niet meer terug.

De volgende dag ben ik naar mijn dealer gegaan.
Onder het zadel naast de accu zit een stekker waar men een contrastekker met een schakelaar in heeft geklikt.
Na starten van de motor en deze weer uitzetten via de noodschakelaar op het stuur verscheen de code -C00- in het display.

Deze code betekent volgens de werkplaatsmanual dat er niets aan de hand is. Via de plek waar de -C- in het display verschijnt kan men ook nog instellingen afleiden (Ik dacht van de gaskleppen)

Al met al was het nog geen 5 minuten werk en het enige wat men nodig heeft is de contrastekker met schakelaar en werkplaatsmanual.
Lijkt mij niet zo´n grote investering voor een dealer, dus ik begrijp de bovenstaande problemen niet.

De oorzaak van de foutmelding blijft onbekend en heeft zich verder niet voorgedaan.
Al die moderne electronica (bijvoorbeeld het inspuitsysteem) is mooi, maar volgens mij wel storingsgevoeliger dan een ouderwetse carburateur.

groeten van Jan.
Scottie

Bericht door Scottie »

Diagnose codes:
c00 - Geen storing
c11 - Nokkenas sensor
c12- Krukas sensor
c13 - Luchtdruk sensor
c14 - TP (Gasklep stand) sensor
c15 - Koelvloeistof sensor
c21- Aanzuiglucht sensor
c22- Luchtdruk sensor (atmosfeer)
c23- Omval sensor
c24- Ontstekings signaal voorste cilinder
c25- Ontstekings signaal achterste cilinder
c31 - Inschakelen versnelling
c32 - Inspuit (injector) voorste cilinder
c33 - Inspuit (injector) achterste cilinder
c41 - Benzine pomp/relais signaal

Bij een aantal van deze codes is het niet mogelijk om de motor te starten, een draaiende motor zal afslaan.
Je dient echter de verbinding op de connector te maken om de motor te laten draaien waarbij het display de diagnose codes toont.

In beide genoemde gevallen denk ik dat de aanzuiglucht mogelijk koud geweest is. Hierdoor is de injectie buiten een geprogrammeerde mapping terecht gekomen, dus krijg je de FI code op het display te zien.

Na het uitzetten van de motor (het contact) worden de meeste foutmeldingen gereset.


Een motor met een carburatie kan ook behoorlijk wat problemen hebben. Die dingen zijn ook niet heilig. Maar afstellen is vaak eenvoudiger.
Wie kent het fenomeen bevroren carburateurs niet>?
Prof

Bericht door Prof »

Vandaag mijn motor gewassen. Direct na het afspuiten de motor gestart. Hierna een foutmelding FI. Lampje op dashboard bleef banden. Merkte verder niets aan de motor. Na het uitzetten van de motor en hierna weer starten geen problemen meer. Vreemd.....
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Volgens de handleiding is dat een fout van het brandstofinjectiesysteem. Het gaat ook aan bij een te hoge temperatuur, maar dat zal vast niet het geval zijn geweest of bij te lage oliedruk.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Jan1966
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Bericht door Jan1966 »

De afgelopen tijd had ik constant last van de foutcode FI, maar steeds op momenten dat ik daar weinig mee kon. Na resetten (contact uit doen) was het meestal over, maar kwam het soms ook wel weer snel terug.

De afgelopen week heb ik iets van 8 foutcode´s gehad.

Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar ik heb het idee dat de motor meer geluid maakt via de uitlaat. Hij roffelt o.a. bij gas terug nemen.

Vandaag kreeg ik weer een foutmelding. Gelijk naar mijn dealer gegaan en die heeft de storing uit gelezen.

Het display van mijn tellerunit gaf de code: -C45.

Helaas kwam deze code niet in het boek van de monteur voor.

Hij gaat nu verder informeren.

We wachten het maar weer af, maar ondertussen heb ik toch wel veel (kleine) ergernissen met mijn DL650 gehad.
Of ik niets beters te doen heb dan iedere keer maar weer naar mijn dealer te gaan.

Mijn volgende motor wordt zeker geen Vstrom meer.

Groeten van Jan uit Hoofddorp
Henk

Bericht door Henk »

Hoi Strommers,


Zoals al eerder geschreven ben ik ook naar Hoegee geweest voor de afstelling van de motor. Keurig geholpen en de motor loopt als een zonnertje.
mijn verbriuik is wel wat hoger geworden 1:15 bij redelijk doorrijden.
Tijdens onze vak trip afgelopen week reed ik zelf in Pfalzen woud
1:19 en dat was mooi.

Nu over de FI. Ik heb dit ook gehad, bij 110 km in de 6e versnelling en dan doortrekken.
Bij Hoegee gelijk laten uitlezen en het probleem was dat de motor te arm stond, dus hij had geen waarde van de lampda en daardoor de fI.
Men kon dit keurig uitlezen en ik heb het zelf ook gezien.
Nadat de motor opnieuw getund was, en nu inmiddels 2500km verder geen probleem.

Ik denk dus dat je het beste je ECU kunt laten herprogrameren en rijker laten zetten.

groeten,

Henk
Gast

Bericht door Gast »

Hoi jan1966, dezelfde problemen met FI heb ik ook gehad. Wie is je dealer? En heb je al bericht gekregen van -C45 code? Zelf zit ik bij Motoport Uithoorn (woon tevens in Hoofddorp) en heb ik in een andere groep gepost dat ik de problemen nog steeds heb. Graag hoor ik van je.
Jan1966
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Bericht door Jan1966 »

Beste Paulus en andere geinteresseerden,

Ik heb zojuist mijn vstrom 650 weer opgehaald bij mijn dealer (Bruggeman in Nieuw-Vennep)

De -C 45 code zou te maken hebben met de zuurstof sensor in de uitlaat.
Dit verklaart waarschijnlijk ook dat ik bij afremmen met gas dicht wat lichte ploffen in mijn uitlaat hoorde.
Men heeft iets met de ECU (computer van de inspuiting) gedaan. Het probleem zou nu over moeten zijn.

Ik heb nog maar een klein stukje gereden dus kan dat nog niet beoordelen.
Mijn vstrom lijkt wel wat anders te rijden, maar volgens mij heeft men ook iets aan mijn koppeling versteld want deze grijpt nu in ene anders aan.

We wachten het maar weer verder af.

ps. Ik heb in het verleden ook iets gezegd over het feit dat ik geen chokewerking meer had. Bij de 6000 km beurt heeft men toen wat stekkers schoon gemaakt (Ik denk een ander woord voor: we hadden geen zin/tijd om het probleem goed te bekijken)
De choke deed het hierna nog steeds niet.

Nu heeft men kennelijk wel het probleem goed aangepakt want toen ik de motor net startte draaide hij met verhoogd stationair toerental.

Groeten van Jan uit Hoofddorp
Gast

Bericht door Gast »

bedankt voor de reactie. Ik ga me beraden hiermee en zoals ik net poste in een andere groep; Henk heeft de ECU tevens laten afstellen bij Goeree. Ik verwacht dat Motoport dit binnen de garantie zal, of laten, doen.
V-dad

Bericht door V-dad »

Nu had ik bij mijn DL650 zeer spoorradig de FI foutmelding.
Nu is hij ingeruild en heel snel weer verkocht.
De nieuwe eigenaar heeft blijkbaar erg vaak het lampje aan.
De monteur waarmee ik het hierover had, zei dat inmiddels duidelijk is wat de oorzaak is. Een sensor in de uitlaat blijft soms te koud en dan gaat de FI lamp aan. Al naar gelang de rijstijl heb je er dus meer of minder last van.
Schijnt inmiddels bij Nimag bekend te zijn. Een oplossing zou een andere sensor zijn, met een ander temperatuurbereik.
Iced_Max

Bericht door Iced_Max »

Het probleem met de foutmelding F1 heb ik ook gehad.

Juist nieuw gekocht en vertrokken voor een ritje...80km verder...F1 foutmelding....best schrikken inderdaad.

In de winkel hebben ze hem volledig opengezet (full power) en het probleem was verdwenen.
V-dad

Bericht door V-dad »

Nu was ik onlangs weer eens bij de dealer waar mijn DL is verkocht. De monteur zei dat ze het FI probleem nu eindelijk helemaal hebben opgelost. Op advies van Suzuki hebben ze de uitlaat op lekken getest. Deze bleek inderdaad ergens iets te lekken. Na afdichten komt de foumelding niet meer voor.
Plaats reactie