Onderhoud ketting

Plaats reactie
Biker

Onderhoud ketting

Bericht door Biker »

Wie kan mij vertellen wat het juiste onderhoud van de ketting is die orgineel op de DL1000 K5 ligt.

Na een grote beurt sprak ik er de dealer op aan dat de ketting niet was schoongemaakt en dat dit volgens het boekje wel moet tijdens de beurt en dat dit om de 1000 KM moet gebeuren. De dealer vertelde mij dat dit niet goed is voor een O-ring ketting en dat zij dit dan ook niet doen echter het onderhoudsboekje schrijft dit dus wel voor. Ik maak hem regelmatig schoon met diesel (heeft zelf al een smerende werking) en smeer de ketting daarna weer met PTFE spray maar wat is nu het beste???
Laatst gewijzigd door Gast op do 31-08-2006, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Hoi Biker,

Ik heb daarover eigenlijk al eens een topic geopend, maar dat is wellicht in de vergetelheid geraakt....... :lol: :wink: Kijk maar eens hier.

En voor de goede orde; petroleum is erg schraal en doet alles behalve smeren. Dit in tegenstelling tot dieselolie.

Verder denk ik niet dat je de ketting elke 1000 km (volledig) hoeft te reinigen. Afhankelijk van de vervuilingsgraad en de gebruikte smeermiddelen die elk weer meer of minder vuil vasthouden verschilt dat enorm. Ik ben het dus eigenlijk wel grotendeels met je dealer eens. De mijne heb ik ook nog nooit volledig gereinigd en die zit er zo'n 10.000 km op. Met een klein beetje aandacht en goede zorg gaat de hele kettingset wel zo'n 25.000 kilometertjes mee. Met een automatisch kettingsmeersysteem nog veel meer, maar dat vind ik met mijn weinige kilometers niet direct relevant.

Wat betreft het smeermiddel geef ik de voorkeur aan de dunne lagen smeermiddelen zoals spuitbussen met PTFE. Nadeel is dat die (over het algemeen) een kortere smeringsinterval hebben. Voordeel is dat ze minder vuil vasthouden zoals bijvoorbeeld White Grease (olie of ander vet) dat ik ook wel toepas. Voor onderweg tijdens langere ritten en vacantie prefereer ik de spuitbus. Elke 300~500 km na de rit even inspuiten en de volgende dag staat alles weer kant en klaar.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 01-09-2006, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Biker

Bericht door Biker »

Ik bedoel ook diesel maar schreef petroleum??? Ik reinig hem ook niet iedere 1000 km maar doe het wel ongeveer om de 3000 km. Wat mij eigenlijk zo verbaasd is dat de dealer mij verteld dat het slecht is om de ketting te reinigen terwijl Suzuki in zijn onderhoudsboekje voorschrijft dat dit om de 1000 km moet, en zijn hebben tenslotte de motor ontwikkeld.....
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik maak me er niet zo druk over. Stilstand is vaak slechter dan rijden onder slechte(re) omstandigheden. En zeker als je weinig rijdt dan is het wat mij betreft minder belangrijk of hij wel lang genoeg mee gaat. Ik vind 25.000 km dan een prima score voor een kettingset. Kost me ook minder sorres en schoonmaakwerk. Ben niet zo'n poetser. Moet er trouwens wel netjes uitzien hoor en conserveren doe ik ook. Is wel nodig bij de mijne in ieder geval..... :lol:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Leipo

Bericht door Leipo »

ik heb dan wel een DL650, maar ik heb mijn ketting ook pas 1 keer schoongemaakt en dat was na 2000km toen ik mijn Pro-oiler (kettingsmeersysteem) erop zette.

nu is de kilometer stand 31.000km en is mijn ketting nog steeds lekker schoon (zelfs na de pekelwinter :) ) en heb ik nog 5 streepjes over op de achterbrug om de ketting te spannen :P
Remakil

Bericht door Remakil »

Ik zit nu aan de 15.000+ km op de teller, de ketting ziet er nog goed uit, dus die kan nog even mee... :)
Ik heb deze al wel 3x volledig gereinigd, simpelweg omdat ik hem te vuil vond. Ingespoten met een speciale ketting reiniger, afgespoeld met water, even droogdraaien en vervolgens weer netjes inspuiten met kettingspray. Na het afspoelen met water, zag de ketting er trouwens weer als nieuw uit... nadat deze gesmeerd was heb ik de eerstvolgende smering wel wat sneller gedaan (na ong. 150 km), verder m'n normale smeerinterval van 300 km+ aangehouden... :)
V-Mac

Bericht door V-Mac »

Pro-oiler plaatsen en nooit kuisen :lol: :lol:
Leipo

Bericht door Leipo »

V-Mac schreef:Pro-oiler plaatsen en nooit kuisen :lol: :lol:
de ketting niet nee, de achtervelg daarentegen :roll:

:P
V-Mac

Bericht door V-Mac »

Leipo schreef:
V-Mac schreef:Pro-oiler plaatsen en nooit kuisen :lol: :lol:
de ketting niet nee, de achtervelg daarentegen :roll:

:P
Bij mij toch ni :D Ik had vroeger meer vet op mijn velg toen ik manueel de ketting smeerde. Normaal bij een pro-oiler die goed afgesteld staat, hebt ge geen overtollig smeersel :wink:
Vdude

Bericht door Vdude »

Bij mij ook geen vervuiling bij de Pro-Oiler, belangrijk is wel het plaatsen van de nozzle, die moet het tandwiel lichtjes raken.

Het is wel een stuk makkelijker geworden de nozzle uit te richten, het nieuwe model zit namelijk roterend/los gemonteerd, schitterend bedacht.

Verder komen ze af fabriek best rijk afgesteld, schroom niet om een schralere tabel te programmeren.
MarcT

Bericht door MarcT »

Ik heb ook een Pro-Oiler. Heb een tijdje met tabel 8 gereden, maar ben nu naar 9 gegaan (8=rijker). Misschien kan ik wel naar 10, maar volgens mij heb ik op mijn vorige motor een ketting verklooid in 3000km door de oiler te arm te zetten... Dus beter te rijk ! Het enige wat trouwens vies wordt is een klein stukkie van de uitlaat....5 seconden poetsen.

Maar is misschien wel handige info: Wat is jou Pro-Oiler instelling, en hoe bevalt dat ?

Ik dus tabel 9, rijdt standaard in S1. Op Duitse Autobahn of in de bergen op S2, bij regen op S3 of S4. S5 is voor als ik een oliespoor wil leggen :lol:
Korsan

Bericht door Korsan »

Mijn ketting is vandaag jarig. Exact 20.000 km erop m.b.v. OSCO
Plaats reactie