Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

VstromRuud

Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Bericht door VstromRuud »

Wat mag een 12000km onderhoudsbeurt kosten voor een DL1000 2004?

Hierbij moet de afstelling van de motor bekeken worden ivm . inhouden
rond de 2500-3000 rpm.
Lichte speling op het achterwiel en tevens de ketting opspannen.
Verder uiteraard de zaken die aanbod moeten komen tijdens deze beurt.

Is 200 euro dan een reeele prijs?
Gast

Bericht door Gast »

Bij mijn DL1000 kostte de 12.000 beurt € 162,24.
Bougies zijn toen niet vervangen omdat dat al was gedaan bij een garantiegevalletje 2.000 km. eerder. Een setje bougies kost een kleine € 20,-. Je zou dus m.i. ruim onder de € 200,- klaar moeten zijn.
swintie

Bericht door swintie »

Ik heb mijn Stroompje gisteren teruggekregen van haar 12000 Km beurt (had wel al 13000km :oops: ) en heb 170 Euro moeten afgeven. Lijkt me een normale prijs. Ps. De luchtfilter was VOLLEDIG dichtgeslibt met vuil en vliegjes, was dus hoogdringend aan vervanging toe.

Motorgroetjes
Blackbird

Bericht door Blackbird »

Yo,Swintie, gezien we geografisch gezien niet ver van mekaar wonen, bij welke dealer ga je voor je onderhoud?
swintie

Bericht door swintie »

Hey Blackbird,

Ik heb men V-Strom DL 1000 K4 in april dit jaar bij Erckens gekocht (Zonhoven). Ik ben erg te spreken over zowel de dealer als zijn mechaniekers. De hoofd-mechanicien is zelf een grote V-Strom fan en vertoetelt mijn motor alsof het de zijne was, dat merk je ook.
Jaqmaer (Bilzen) ligt dichterbij maar ik heb al veel slechts over de zaak gehoord. Ben zelf ook al in zijn werkhal geweest en ik was er geschrokken van de énorme puinhoop, echt héél onverzorgd!
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

Mensen,

Ik wordt helemaal gelukkig!!!

Ik heb mijn DL1000 nog niet (30 oktober), maar als ik hoor dat een grote beurt minder dan € 200,00 kan kosten, springen de tranen in m'n ogen.
Momenteel rij ik (nog) een Honda XL650V (TransAlp), maar ben voor elke grote beurt meer dan € 700,00 (zowel 12.000 als 24.000 km) kwijt geweest. Ligt het aan mijn dealer, of aan de motor???

Over zo'n jaar (rij ongeveer 12.000 per jaar) zal ik het weten. Als ik weer zo'n € 700,00 kwijt ben, is het wellicht raadzaam om af en toe eens een ritje naar België te maken :D
Scottie

Bericht door Scottie »

Volgens mij kan je met de bedragen die jij noemt beter iedere keer een andere Transalp meenemen uit de showroom. Dat soort bedragen noem ik meer het afschrijven van 1 jaar rijden.

Slaat helemaal nergens op!

Je Transalp heeft 2 bougies per cilinder, die dingen kosten volgens mij iets van 9 Euro. Olie + oliefilter komen op 40 Euro tezamen.
Kleppen stellen valt ook wel mee, alleen de tank hoeft er maar af.
Je luchtfilter zal niet iedere keer vernieuwd zijn. Anders kost ie 40 Euro maximaal.
Dan hou je nog wat remolie over en als het helemaal toppie gedaan wordt om de 2 jaren de koelvloeistof.

Maar je vermeld niet of er banden gewisseld worden.
Al ben je bij een Vstrom met 300 Euro ook klaar voor een setje.
Remblokken tenslotte kosten 30 Euro per setje. (voor 2, achter 1)

Kwa uurloon zou je met maximaal 4 uren al ruim uit zijn.
Tel 50 euro per uur, dan lijkt het mij dat je behoorlijk genaaid wordt.


Veel plezier straks met de Vstrom.

(persoonlijk vond ik de 600 transalp trouwens fijner rijden dan de 650)
Pale Rider

Bericht door Pale Rider »

Scottie schreef:(persoonlijk vond ik de 600 transalp trouwens fijner rijden dan de 650)
Je hebt het dan wel over de XL650 en niet over de DL650 naar ik aanneem :P

Tom.
Scottie

Bericht door Scottie »

Pale Rider schreef:
Scottie schreef:(persoonlijk vond ik de 600 transalp trouwens fijner rijden dan de 650)
Je hebt het dan wel over de XL650 en niet over de DL650 naar ik aanneem :P

Tom.

Nou vooruit dan maar ....... :lol:









Uiteraard. :P

Jammer dat de AfricaTwin niet een update had gehad aan het begin van het jaar, dan was het kiezen aanzienlijk moeilijker geweest.
Vond de huidige te sloom, wel een lekkere soepele vering.
En de nieuwe Transalp die er gaat komen, zal kwa prijs wel onintressant worden.
Blackbird

Bericht door Blackbird »

swintie schreef:Hey Blackbird,

Ik heb men V-Strom DL 1000 K4 in april dit jaar bij Erckens gekocht (Zonhoven). Ik ben erg te spreken over zowel de dealer als zijn mechaniekers. De hoofd-mechanicien is zelf een grote V-Strom fan en vertoetelt mijn motor alsof het de zijne was, dat merk je ook.
Jaqmaer (Bilzen) ligt dichterbij maar ik heb al veel slechts over de zaak gehoord. Ben zelf ook al in zijn werkhal geweest en ik was er geschrokken van de énorme puinhoop, echt héél onverzorgd!
Yo,Swintie
De mijne komt van bij Jacqmaer,en ik ben dan weer zeer tevreden over de service daar,terwijl ik bij Erckens vroeger met 'n RG 250(Walter Wolf) -die trouwens nog altijd in m'n garage staat- wel 'ns voor verrassingen ben komen te staan :x :evil: . Klopt wel dat de werkplaats bij Jacqmaer een puinzooi lijkt,maar de sleutelaars weten echt wel waar ze mee bezig zijn.
Heb voor de 1000km-beurt nul euro moeten betalen, en daarna voor montage middenbok en bijstellen van de ketting ook al niks. En bij Jacqmaer mag je er bij blijven als ze aan je fiets bezig zijn... :D :D
Scottie

Bericht door Scottie »

Ik heb vandaag aan een Transalp 650 gesleuteld.
Het ging hierbij om een 12.000 km beurt. Hierbij moesten de kleppen gesteld/gecontroleerd worden.
Wat een crime! :x

Kuip eraf, tank eraf, nog meer ellende eraf. Luchtfilterhuis eraf, radiatoren aan de kant manouvreren.

Pas dan kom je in de buurt van de inspectiedeksels. En als je dan ook nog kleppen moet stellen, zoals ik dus (3 inlaatkleppen van de 4, geen uitlaatkleppen) dan weet je waarom een grote beurt bij een motorzaak nogal wat centen kost.

Ik ben in ieder geval, inclusief bougies (4 stuks) en olie + filter in totaal 4 uren zoet geweest. En dan moest ik flink doorpoten.


Zal mij benieuwen hoe lang het werken is op een Vstrom kleppen stellen actie.
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

Scottie schreef:
Ik ben in ieder geval, inclusief bougies (4 stuks) en olie + filter in totaal 4 uren zoet geweest. En dan moest ik flink doorpoten.
Heb de rekeningen er nog eens bijgenomen; bij de laatste (24.000 km) beurt zijn ze 6 ½ uur bezig geweest. Alleen dat kostte al € 477,75 aan arbeidsloon. Aan onderdelen was ik € 236,00 kwijt (waaronder remblokkenset voor en achter) waardoor ik totaal op ruim € 700,00 uitkwam.

Nu hoop ik inderdaad dat het onder andere met het uit elkaar halen van de kuip te maken heeft. Na een lullig valletje (10 km/uur in de sneeuw...) is mijn kuip een keer gebarsten; plastic kan toch niet zo goed tegen 200kg.... Het vervangen van één kuipdeel duurde toen ook al ruim 2 uur (en ik ben erbij gebleven; hij is continu bezig geweest!).

Wellicht dat het bij de Strom allemaal veel makkelijker bereikbaar is. De tijd zal het leren...

P.s. Scottie; Ik heb nooit op een XL600V gereden. Na enkel zeer slechte OV-ervaringen na het accepteren van een nieuwe baan op een industrie-terrein heb ik in september 2001 binnen twee maanden mijn A-rijbewijs gehaald. Een tweede auto in Amsterdam was niet echt een optie en mijn met het OV??? :lol: :lol: :lol:. De Transalp XL650V was mijn eerste motor (bij een actie nieuw gekocht, een week voor mijn rij-examen - soms moet je het lot een beetje tarten 8) )
Scottie

Bericht door Scottie »

Als ie 2 uren gewerkt heeft om een kuipdeel te vervangen, is ie aanzienlijk trager dan ik was. Ik had na 30 minuten de gehele kuip eraf liggen. En 10 minuten later ook de tank.

Maar toen begon de ellende pas.

De Transalp 650 is wel een fijne fiets, begrijp me niet verkeerd. Alleen vond ik persoonlijk de 600 fijner rijden. Ook vind ik de minder beschaafde look wel mooi. Daarom kocht ik na 2 jaar een AfricaTwin.

Maar beide kunnen kwa motorblok niet aan de suzuki tippen.
Al vind ik de langere veerweg van de 600 transalp en de 750 Africa twin wel super. De 650 Transalp heeft al veel stuggere vering. Wat mij betreft is Honda daar de fout in gegaan.

Bij 24000 km hebben ze inderdaad wel het nodige werk te verrichten.
Maar uiteindelijk is het dezelfde beurt als de 12.000
Hierbij lijkt me 5 uren werker meer dan voldoende.

Remblokken heb ik niet hoeven vervangen. Al zal de achterrem net wel of net niet de 18.000 halen.
Voor was er nog niks aan de hand.
Remolie heb ik wel vervangen. Was ongeveer 1,5 jaar geleden. Wel nodig bleek achteraf.


Een ding weet ik zeker, jij gaat hoe dan ook veel plezier aan je Vstrom beleven. Hij zal je nog verrassen als je aan het gas gaat hangen.
Zeker ten opzichte van de 55 krukas pekaatjes die je nu hebt. de 1000 heeft er bijna 100 op het achterwiel. (de 650 heeft er al 67 op het achterwiel)
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

onderhoudsbeurt

Bericht door Gerrit »

M'n 12.000 beurt was destijds een kleintje. Bij de 18.000 was ik wel veel geld kwijt, namelijk zo'n 700 euro. Maar ja, toen was de ketting, remblokken, achterband ook vervangen.

Net m'n motor terug van de 42.000 km beurt, de schade was 85 euro.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Zo, net mijn Strom opgehaald van zijn 12000 beurt.

Vernieuwd: Koppelingsvloestof, Bougies, Luchtfilter, Motorolie, Oliefilter, Remvloeistof.
De rest is gecontroleerd, gesmeerd en zonodig opnieuw afgesteld.
Een nw sierdopje op mijn stuur en 2¼ uur arbeid à €45,00 .

Ik moest €191,45 afrekenen.
Hij kan er weer tegen.......... en mag vannacht weer naast zijn vriendje de Pan slapen......:lol:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Scottie

Bericht door Scottie »

Blackbird schreef:
swintie schreef:Hey Blackbird,

Ik heb men V-Strom DL 1000 K4 in april dit jaar bij Erckens gekocht (Zonhoven). Ik ben erg te spreken over zowel de dealer als zijn mechaniekers. De hoofd-mechanicien is zelf een grote V-Strom fan en vertoetelt mijn motor alsof het de zijne was, dat merk je ook.
Jaqmaer (Bilzen) ligt dichterbij maar ik heb al veel slechts over de zaak gehoord. Ben zelf ook al in zijn werkhal geweest en ik was er geschrokken van de énorme puinhoop, echt héél onverzorgd!
Yo,Swintie
De mijne komt van bij Jacqmaer,en ik ben dan weer zeer tevreden over de service daar,terwijl ik bij Erckens vroeger met 'n RG 250(Walter Wolf) -die trouwens nog altijd in m'n garage staat- wel 'ns voor verrassingen ben komen te staan :x :evil: . Klopt wel dat de werkplaats bij Jacqmaer een puinzooi lijkt,maar de sleutelaars weten echt wel waar ze mee bezig zijn.
Heb voor de 1000km-beurt nul euro moeten betalen, en daarna voor montage middenbok en bijstellen van de ketting ook al niks. En bij Jacqmaer mag je er bij blijven als ze aan je fiets bezig zijn... :D :D

Een Suzuki RG250 is een tweetakt. Met zo'n ding sta je volgens mij wel vaker voor een verrassing. Een tweetakt staat nou eenmaal niet bekend om zijn betrouwbaarheid.
(kweet het uit ervaring, mijn TZR250 ging ook wel eens stuk. Gelukkig bleef m'n RD500 wel heel, maarjah, die had ik maar 2 maanden)
Blackbird

Bericht door Blackbird »

Klopt Scottie, maar ik heb het hier over de dealer,niet over de motor.
Zaken gefactureerd die niet uitgevoerd zijn e.d. ...
Greetz ,BB
Random Hero

Bericht door Random Hero »

Be-Outside schreef: Heb de rekeningen er nog eens bijgenomen; bij de laatste (24.000 km) beurt zijn ze 6 ½ uur bezig geweest. Alleen dat kostte al € 477,75 aan arbeidsloon.
:shock: Is €73,50 per uur niet een achterlijk hoge prijs?
VstromRuud

Bericht door VstromRuud »

Mijn 1000 is weer terug van de dealer (Jan Dokter - EDE) ivm. een 12000km beurt, het plaatsen van handvat verwarming en een Datatool Alarm installatie.

De motor rijdt nu als een naaimachine, schakelt zonder te hakkelen. Er is
een nieuw luchtfilter in gekomen, nieuwe bougies, nieuwe olie en de motor
is afgesteld.
Inhouden rond de 2500-3000 toeren is er niet meer bij. In een woord fantastisch :D :D .

De handvatverwarming werkt ook perfect, heerlijk met dit weer!

Nu de verzekeringspremie nog omlaag ivm. het goedgekeurd SCM DATATOOL alarm.

Hulde voor Suzuki dealer Jan Dokter - Ede (gld) !
Corre

Bericht door Corre »

ik heb juist voor 12 dkm
235,36 euro betaald in belgie

en dat hield in
groot nazicht: 4takt moto4 hp eco 205l 1/2 synthet 21,30
ngk cr 8ek 19,18
oliefilter 12,67
luchtfilter 32,11
dichtingsring 0,79
onderhoudsprod ??? 2,48
milieubijdrage 1,98
uurloon 104,00
subtot 194,51
btw 40,85
totaal 235,36


voor een k3 1000 dat alles gedaan in belgië
Yippy

Bericht door Yippy »

VstromRuud schreef:Mijn 1000 is weer terug van de dealer (Jan Dokter - EDE) ivm. een 12000km beurt, het plaatsen van handvat verwarming en een Datatool Alarm installatie.
Wat had je betaald ??
Toontje

Bericht door Toontje »

Ik heb op mijn werkfiets ook een Datatool [PIEP] alarm. Ik word er helemaal gestoord [PIEP PIEP] van.

Motor van alarm [PIEP].
Koffer open.
Na 30 seconden [PIEP PIEP] alarm er weer automatisch op.
Maar alleen de startblokkering; een dief kan de motor zo meenemen!
Iets vergeten, even naar binnen.
Alarm aan [TUUUUUT].
Even later het alarm er weer af [PIEP].
Contact aan, want anders gaat hij er weer op.

En dat dus tig keer per dag [PIEP] [TUUUUT] [PIEP PIEP] :roll: :roll: :roll:
VstromRuud

Bericht door VstromRuud »

De onkosten zijn:
Datatool alarm
Originele handvat verwarming van Suzuki
12000km beurt (inclusief olie, bougies, luchtfilter, Vstrom tanktas)
met de korting eraf kwam het totaal bedrag op 930 Euro.
Ik heb op mijn werkfiets ook een Datatool [PIEP] alarm. Ik word er helemaal gestoord [PIEP PIEP] van.

Motor van alarm [PIEP].
Koffer open.
Na 30 seconden [PIEP PIEP] alarm er weer automatisch op.
Maar alleen de startblokkering; een dief kan de motor zo meenemen!
Iets vergeten, even naar binnen.
Alarm aan [TUUUUUT].
Even later het alarm er weer af [PIEP].
Contact aan, want anders gaat hij er weer op.

En dat dus tig keer per dag [PIEP] [TUUUUT] [PIEP PIEP] Rolling Eyes
Toontje ik kan mij goed voorstellen dat als je de gehele dag met je motor bezig bent, zoals jij, er gestoord van kunt worden.
Standaard namelijk, als je de sleutel uit het contactslot haalt springt de bewegingsdetector automatisch aan (na 30 sec). (aldus de engelse handleiding van System-3)
Dit heeft men bij Jan Dokter gelukkig anders opgelost.
Ik moet de bewegingsdetector bewust aanzetten. Met de ovale knop op de afstandsbediening wordt het alarm in een maintenance stand gezet, hierbij heb ik geen enkele piep. Ideaal voor het schoonmaken. Maar wel easy voor een dief, de motor staat op de startblokkering na helemaal open.
Een goed slot blijft altijd nodig!

Groeten Vstromruud
Yippy

Bericht door Yippy »

VstromRuud schreef:De onkosten zijn:
Datatool alarm
Originele handvat verwarming van Suzuki
12000km beurt (inclusief olie, bougies, luchtfilter, Vstrom tanktas)
met de korting eraf kwam het totaal bedrag op 930 Euro.
TUUT TUUT PIEP PIEP KONNGGK DING DING DING DING DING. Schrik me wezenloos !!
Kun je - mits beschikbaar - de gegevens van (het monteren) van de Datatool en de handvatverwarming er uit halen en het restant nog eens melden ??
Alvast bedankt.
Toontje

Bericht door Toontje »

VstromRuud schreef:Toontje ik kan mij goed voorstellen dat als je de gehele dag met je motor bezig bent, zoals jij, er gestoord van kunt worden.
Standaard namelijk, als je de sleutel uit het contactslot haalt springt de bewegingsdetector automatisch aan (na 30 sec). (aldus de engelse handleiding van System-3)
Dit heeft men bij Jan Dokter gelukkig anders opgelost.
Ik moet de bewegingsdetector bewust aanzetten. Met de ovale knop op de afstandsbediening wordt het alarm in een maintenance stand gezet, hierbij heb ik geen enkele piep. Ideaal voor het schoonmaken. Maar wel easy voor een dief, de motor staat op de startblokkering na helemaal open.
Het Datatool-alarm heeft een geel kabeltje, dat wel-of-niet-aangesloten de bewegingsensor wel-of-niet automatisch activeert.
- niet aangesloten: het alarm schakelt na 30 seconden alleen op de startonderbreker.
- wel aangesloten: het alarm schakelt na 30 seconden automatisch volledig in.

In het tweede geval moet je dus, als je in je koffer moet zijn, eerst het alarm met het ronde knopje inschakelen [PIEP PIEP] (of 30 seconden wachten) en daarna met het ovale knopje de bewegingsensor uitschakelen [TUUUUT].

Als het gele kabeltje niet is aangesloten, kun je altijd in je koffer, maar je moet ook altijd zelf de bewegingsensor inschakelen. Dit doe je binnen die 30 seconden door op het ronde knopje te drukken [PIEP PIEP], of — nadat het alarm automatisch op de startblokkering is gegaan — met het ovale knopje [TUUUUT]. Als je het vergeet kunnen 2 dieven de motor in een busje tillen en wegistie.

Ik zou bij mijn eigen motor het kabeltje laten aansluiten, zodat je de bewegingsensor nooit kunt vergeten.
VstromRuud

Bericht door VstromRuud »

Yippy,
Het volgende blijft er dan nog over;
Kun je - mits beschikbaar - de gegevens van (het monteren) van de Datatool en de handvatverwarming er uit halen en het restant nog eens melden ??
Tanktas 109 euro
12000 km beurt 200 euro

Natuurlijk is alles bij elkaar een vreselijke hoop geld, maar zeker niet extreem hoog.
Ik zou bij mijn eigen motor het kabeltje laten aansluiten, zodat je de bewegingsensor nooit kunt vergeten
Toontje, ik vind het prettig op deze manier, ik bepaal zelf of de bewegingsdetector wel of niet aangaat. Uiteraard moet je nadenken van
staat deze er nu wel of niet op, kwestie van gewenning.
Toontje

Bericht door Toontje »

Ik heb op mijn eigen DL een RedAlert-alarm. Dat schakelt pas na 50 seconden in en dan ook meteen volledig op de bewegingsensor. En zonder gepiep! Tijd genoeg om nog iets uit de koffer te pakken. Als ik bv. bij het tanken het alarm uit wil houden hoef ik enkel de contactsleutel binnen de eerste 5 seconden een keer extra aan en uit te draaien.

Ik vind het wel zo lekker, dat ik de fiets zo ergens neer kan ploffen en gewoon zonder na te denken weg kan lopen. 8)
Pale Rider

12.000 km beurt

Bericht door Pale Rider »

Vandaag de 12.000 km beurt laten uitvoeren voor mijn DL650 bij Van Wijk te Zoetermeer.

Olie 22,65
Oliefilter 12,50
Luchtfilter 28,30
Bougies 17,00

Subtotaal materiaal 80,45

Arbeidsloon 3,5 uur 183,75
Milieuheffing 5,50
Overig 3,80

Totaal 273,50 inclusief BTW

Uitgevoerde werkzaamheden naast het plaatsen van de nieuwe materialen:

scharnierende delen gesmeerd
distributie opgespannen
synchroon gesteld
remblokken gecontroleerd en gereinigd
banden op spanning gebracht
ketting gesteld en gesmeerd
verlichting gecontroleerd
proef gereden

Tel uit je winst :!:

Tom.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik zal hier maar geen gedetaileerd antwoord opgeven want dan beslaat dat 2 pagina's.

Eigenlijk zou ik willen zeggen, bedankt voor de tip. Zie de werkzaamheden en ik doe het dan gewoon zelf.

Controles?? dat kost wel (erg) veel tijd en geld zo te zien.
Distributie opspannen???? Bij 12.000 km. ??? Zal toch wel niet. Of was dat al niet automatisch (moet ik ff nakijken) Of mis ik iets.

Subtotaal materiaal 80,45?????????????????? Specificaties???????????
Verlichting gecontroleerd????????????? Doetiehetofdoetiehetniet, JA hij doethet, KASSA.

Ik wordt echt beroerd van zo'n lijst.

Ik zal het maar bij de vraag houden: wie wordt je volgende dealer?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Random Hero

Bericht door Random Hero »

Iron Horse schreef: Subtotaal materiaal 80,45?????????????????? Specificaties???????????
Die specificatie staat er toch boven?
Pale Rider schreef: Olie 22,65
Oliefilter 12,50
Luchtfilter 28,30
Bougies 17,00
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Oeps :oops: je hebt gelijk. Maar blijft het totaal en de werktijd die belachelijk zijn.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Pale Rider

Bericht door Pale Rider »

Moet er wel bij zeggen dat het blokje weer lekker snort :P

Tom.
Biker

Bericht door Biker »

Wat schrijft Suzuki voor, met andere woorden hoeveel tijd staat er voor zo'n standaard beurt??
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

biker schreef:Wat schrijft Suzuki voor, met andere woorden hoeveel tijd staat er voor zo'n standaard beurt??
Die uitspraak probeer ik al langer te forceren. Maar daar waagt men zich kennelijk niet aan. Dat zou het systeem veel waterdichter maken. Als je weet wat voor tijd er staat voor wat voor handeling. Als ik een handkappenset bestel staat er ook bij 0,4 uur montagetijd. Dus misschien wil of doet Suzuki daarin wel z'n best maar laten de werkplaatsen dat liever achterwegen, want dat beurt meer.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Biker

Bericht door Biker »

Iron Horse schreef:
biker schreef:Wat schrijft Suzuki voor, met andere woorden hoeveel tijd staat er voor zo'n standaard beurt??
Die uitspraak probeer ik al langer te forceren. Maar daar waagt men zich kennelijk niet aan. Dat zou het systeem veel waterdichter maken. Als je weet wat voor tijd er staat voor wat voor handeling. Als ik een handkappenset bestel staat er ook bij 0,4 uur montagetijd. Dus misschien wil of doet Suzuki daarin wel z'n best maar laten de werkplaatsen dat liever achterwegen, want dat beurt meer.
Op een nieuwe motor en zeker als men moet inruilen zit niet meer zoveel verdiend en men wil dat natuurlijk via de werkplaats goed maken. Bij de auto's (toyota in ieder geval) is wel een mooi overzicht gemaakt over welke reparatie of handeling hoeveel tijd vergt en wat het kost. Dat zal in de toekomst ook wel steeds meer komen in motorwereld, we zullen zien...
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Dat is dus waarom men laatst ook weer slechte berichten over autobeurten in garages had. Je wordt genaaid waar je bij staat. De goede moeten helaas onder de slechten lijden. En er zijn ook best wel goedwillende dealers zoals ook hier al wel meermaals is vermeld. Ik denk dat iedereen met auto of motor zich al wel eens belazerd heeft gevoeld na het terughalen van z'n auto of z'n fiets. Je moet dus eigenlijk al preventief vermelden dat er niks aan wordt gedaan dat buiten het standaard verhaal gedaan moet worden zonder dat je er toestemming voor hebt gegeven. Het meest bekende voorbeeld is natuurlijk de ruitensproeiervloeistof en de post "kleinmateriaal". Net zo iets als de gouden knop/kraan in de horeca voor zogenaamd Spa rood, oftewel kraanwater met koolzuur.

Boodschap is dus eigenlijk dat we assertiever moeten zijn en niet alles zomaar moeten accepteren.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Strommie

Bericht door Strommie »

........hear....hear !!!!

Dát is wat we moeten zijn: Assertiever :x !

.....tóch???.....Rob.....hellup..... :(
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik zou nog wat opzoeken over die distributie. Nu is het al weer erg lang geleden dat ik zo diep in het hart heb gesleuteld, maar technisch gezien ben ik toch redelijk onderlegd. Ben ook jarenjang servicetechneut geweest. Maar als ik het onderdelenboek bekijk lijkt het me toch heel duidelijk dat er helemaal nul komma nul aan de distributie valt af te stellen en dat die gewoon met veerkracht onder spanning blijft.

Maar verbeter mij als ik het verkeerd heb. Vooral Scottie zou ik daar om willen vragen, daar hij meer praktijkervaring heeft. Want als dit dus waar is heb je een bewijs in handen om je gelijk te halen. Goeie reclame zal dat niet voor ze zijn. Heb ik het fout, want dat kan uiteraard ook, dan hoor ik dat graag van de andere deskundigen.

Om het kunnen beoordelen kan een ieder uiteraard het boek downloaden, maar ik heb maar even een screenshot gemaakt om het te vereenvoudigen.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik heb nog even getracht er iets van in het werkplaatshandboek te vinden. Maar dat is niet zo eenvoudig omdat het geen omgezet PDF bestand is en je er dus geen tekst in kunt zoeken. Of ik moet die bijna 500 pagina's (=1 pak papier) helemaal uitprinten, maar dat zie ik nog even niet ziten. Ondanks dat vond ik wel wat bij storingzoeken en dat "bewijst" bijna wel dat ik gelijk heb, want anders had er wel een "adjust" bijgestaan. Sowieso is het een bezopen idee dat een moderne motor een distributie zou hebben die niet zelfstellend is. Zie onderstaande screenshot.

En als het repareren is, dan lijkt me dat nog een garantiegeval. Afhankelijk van de leeftijd van de motor. Maar bij 12.000 km lijkt me dat niet een normale reparatie. Zo werd het dan ook niet in het citaat beschreven, maar als "opspannen".

Daarbij staat er ook "Tension adjuster not working". M.a.w. dit is een automatisch-stellend-systeem.

Morgen is zaterdag dus mogelijk dat je vrij bent. Ik zou die monteur maar eens vragen om je dat opspannen van de distributie te laten zien. Zie je Aladin nog eens in actie, want dan moet hij dus wel kunnen toveren.

Afbeelding

Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat we op de goede afloop er ooit eens een biertje op drinken. Veel succes!
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Scottie

Bericht door Scottie »

De Vstrom heeft een automatische kettingspanner voor de distributie. Voor elke cilinder zit er zo'n ding. Het betreft een spanner die middels een kogeltje en een veer tegen de nokkenaskettinggeleider (3x woordwaarde) drukt. Honda gebruikt hierbij ook nog de druk van de olie in het blok, noemt de spanner dan hydraulisch. (Betreft een zwak systeem wat regelmatig problemen gaf bij de CBR600)

Op het moment dat deze spanner tussen twee standen komt te staan, wilde wel eens gebeuren met een Fazer, dan staat de ketting te los. Het handmatig helpen van de spanner was een mogelijkheid dit op te lossen. Andere was het laten rammelen tot de volgende stand bereikt werd. In een later stadium is het vervangen van de nokkenasketting alleen nog de juiste oplossing.
Het tussen twee standen staan kan alleen als er een soort van blokkering door middel van een tandheugel gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Bedankt Scottie voor de duidelijke uitleg. Leek me ook duidelijk op de tekening te zien. Dus Pale Rider even dit verhaaltje uitprinten en dat HvW onder z'n neus houden. Een werkelijke actie om de distributie van een motor waarbij dat wel kan kost toch al gauw even tijd dus moet je wel een uurtje terug kunnen krijgen. Is weer 52,50 in de knip. Dat nog afgezien van het feit dat je op deze manier beduiveld bent.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ruben

Bericht door Ruben »

ik ben voor mijn kleine beurtje tussen de 50 en 150 euro kwijt, afhankelijk wat ik ze laat doen, meestal alleen olie en een oliefiltertje maar de laatste keer ook remblokjes. Grote 24K beurt zit eraan te komen, heb al bedacht dat ik zelf de motor alvast van de kuip zal ontdoen, scheelt weer een uurtje arbeidsloon :P

Re: datatool
Behalve de gele draad (die kende ik nog niet) is er ook een witte draad. Ik meen dat je die met de massa moet verbinden, het gePIEP PIEP en ge TUUUT is dan voorbij 8)

Ruben
swintie

Bericht door swintie »

Euh, beetje domme vraag maar ben men handleiding kwijt. Kan iemand me nog eens de onderhoudsintervallen uitleggen ? Mijn laatste grote beurt was op 12.000Km. (Met nieuwe achterband) Wat volgt er nu en wat moet er vervangen worden?
Groetjes
Strommie

Bericht door Strommie »

Hallo Swintie,

Dat is niet zo (heel) erg, dat je je handleiding kwijt bent, wat op deze pagina http://motorcycleinfo.calsci.com/VStrom.html" onclick="window.open(this.href);return false; , kan je eigenlijk zelfs een compleet 'service-manuel' (wel Engels) downloaden, als je dat zou willen.

Ik heb al voor je gekeken, maar jouw ófficiële beurt staat voor 18.000 km. 'gepland'.

Persoonlijk probeer ik ook altijd wat 'te rekken', óf om al 'dingen' te doen, die ik zelf kan. (Bijv. olie- en oliefilter wisselen, bij een kleine beurt?!)

Groet,

Rinus
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

48.000 kilometerbeurt

Bericht door Gerrit »

ik heb net de 48.000 kilometerbeurt laten uitvoeren. Met angst en beven ging ik m'n motor ophalen, want de kleppen moeten iedere 24.000 km gesteld worden. Vorige keer waren ze 6,5 uur bezig geweest.

Maar het viel gelukkig mee 8) de kleppen hoefden niet gesteld te worden. Totale schade 305 euro en een beetje.

Ik baal alleen wel, m'n remschijf achter is defect en ik had verwacht dat deze na 2 weken in backorder te hebben gestaan nu inmiddels wel een keer geleverd zou worden. Moet zeker met de roeiboot uit Japan komen, want hij is er nog steeds niet (ik hoop dat NIMAG meekijkt.......schiet een keer op met die schijven). Ik had overigens te laat door dat ik staal op staal aan het remmen was :oops: enfin, nu maar wachten wanneer de schijf binnenkomt.

Groets,

Gerrit
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Je bedoelt toch niet dat ze de vorige keer 6,5 uur alleen met het kleppenstellen bezig waren he. :?: Want dan zou ik toch even met de werkplaatschef een woordje spreken. In die tijd doe ik het zelf inclusief het doorlezen van de manual enz. En ook al zou het me langer duren dan zou het me dat wel waard zijn ook. (Ik mis alleen die comfortabele garage om dat te doen.) Komt al snel op 350 Euro alleen aan arbeidsloon. Ik kijk niet neer op de handeling hoor, want die is best wel abeidsintensief en vergt ook wel enige deskundigheid gezien de decompressie e.d. Maar in 6,5 uur hadden ze je kleppen stuk voor stuk hebben kunnen polijsten en 3 keer opnieuw afstellen. :shock:

Zonde trouwens van de remschijf. Heb je dan nooit iets vreemds gemerkt. Nu is de achterrem bij de Strom nou niet echt een ding waar je flink iets van merkt tijdens het remmen, dus ik kan me daar ook wel wat bij voorstellen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Bericht door Gerrit »

In die 6,5 uur zat de volledige grote beurt.....
Kleppen stellen, bouchies vervangen, oliefilter, luchtfilter, remblokken etc.

Tsja met de remmen. Blok voor de achterrem ging tot nu toe 18.000 km mee. Nu was die na 12.000 al op.

Groets,

Gerrit
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Bericht door Gerrit »

hè hè, de schijf zit erop.

Ik heb nog even met NIMAG gebeld, vind het toch vreemd dat een slijtageartikel niet op voorraad is in Nederland en dat 't ding vanuit Japan moest worden ingevlogen. 250 euri's armer (inclusief de blokken).

Les die ik heb geleerd, zorg voor remblokken die goed zijn (orgineel dus in mijn situatie).


Groets,

Gerrit
V-rider

Bericht door V-rider »

Allen,
Mijn DL1000 K2 heb ik pasgeleden tweedehands gekocht en zal over niet al te lange tijd voor een 12.000 km beurt moeten.
Nu heb ik er nog bovag garantie op zitten.
Weten jullie in hoeverre ik kan terugvallen op die garantie voor die beurt, stel dat bijvoorbeeld mijn remblokjes vervangen moeten worden?

Ter info: Dan heb ik er ong. 4000 km op zitten sinds aanschaf.

Alvast bedankt,

Peter
Biker

Bericht door Biker »

Garantie is natuurlijk niet voor slijtageonderdelen!! Dus remblokken, banden, ketting , tandwielen enz. zullen niet onder de garantie vallen als zij een normal slijtagepatroon hebben gehad.
Plaats reactie