OLIEFILTER OP/AF DRAAIEN

Plaats reactie
M-Strom

OLIEFILTER OP/AF DRAAIEN

Bericht door M-Strom »

Morgen ga ik (na mijn paaseitjes opgegeten te hebben) beginnen met de 12000 beurt van mijn Strommetje.

Nu lees ik dat je voor het oliefilter opdraaien een speciaal gereedschap nodig hebt.

Is dit echt noodzakelijk??? of kan je hem er met de hand ook opdraaien?

Bij auto's mag je hem er nooit zo vast opdraaien, juist alleen maar met de hand.

WIE WEET HET???
Bonelli

Bericht door Bonelli »

De oude filter gooi je toch weg dus wat je doen kan als je verder geen goed gereedschap hebt is het volgende:

Eerst de olie uit het carter laten lopen dmv de aftapplug. Hierna probeer je de filter met de hand los te draaien (vaak lukt het wel) Gaat dit niet dan kan je een schroevedraaier en dwars doorheen slaan (boren).

Je kan dan het filter losdraaien met behulp van de schroevedraaier.

Let wel op dat je de schroevendraaier er met beleid doorheen slaat en zover mogelijk van het motorblok af. In het filter zit namelijk een stuk draad waarop het filter gemonteerd is, die mag je natuurlijk niet beschadigen.

Als het filter eraf is de motor goed uit laten lekken, alles goed droog en schoon maken met een schone (niet pluizende doek).

Op de nieuwe filter zit een rubberen ring die je moet insmeren met een beetje nieuwe olie en hierna met de hand zo vast mogelijk aandraaien tot je niet meer verder kunt.

Carterstop er weer in draaien en nieuwe olie erin.

Klaar !!!
Gebruikersavatar
Willem
DL650 berijder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18-10-2004, 13:03
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Zwanenburg

Bericht door Willem »

Hallo,
Ik heb bij de Praxis een speciaal stukje gereedschap gekocht (soort klem met een metalen band) voor ongeveer 6 Euro. Dit werkte perfect bij het demonteren en monteren. Normaal was ik altijd gewend om de rubber ring van het filter een beetje in te olieën en vervolgens handvast aan te draaien. Volgens de gebruiksaanwijzing van het originele filter moest ik het filter na het eerste contact van de rubber ring met de motor, nog twee hele omwentelingen vast te draaien. Ik weet niet of mij dit met de hand was gelukt. Dus ik was blij met het stukje gereedschap.

Groet, Willem
Suzuki GT500, Yamaha XS750, Yamaha XS1100, MZ 250, Honda XL600V, Suzuki DL650 K4 Zwart met voorvorkrubbers, handkappen, kloontje, witte knipperlichtglaasjes, verhoogd zadel etc.
Wessel

Bericht door Wessel »

Ik heb zelf onlangs bij de postordervrienden het een en ander besteld en toen gelijk zo'n filtersleutel meebesteld, kost maar 6,95 en geeft toch minder geklieder dan een schroevendraaier er doorheen steken. Wel opletten dat je de juiste maat besteld. In de handleiding staat inderdaad dat je hem nog een slag moet geven maar volgens mij word het meestal toch handvast gedraaid.
V 1000

Bericht door V 1000 »

oliefiltersleutel met een ketting kopen, heb je altijd de juiste maat.
Plaats reactie