Ik ga zelf aan de slag!

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Tulipan »

Je zult schrikken wat een gemiddelde winkel aan waarde op voorraad heeft en wat dus dood kapitaal is :oops:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Iron Horse »

Die olie van Louis is prima. Is al eens wat over geschreven. Klik en klik. Ik gebruik het al jaren.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
GertJan

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door GertJan »

Chopperbiker schreef:Goeie tip :duim:
Had bij Motozoom ook Procycle olie gezien, 4 liter voor 29,95. Toch maar niet gedaan, bewust gekozen voor merkolie.
Overigens heb je maar 2,7 liter nodig bij een oliewissel incl.filter.
Wat me overigens opviel bij het shoppen, is dat de Suzukidealer nagenoeg niets meer op voorraad heeft. Alles moet eerst bestelt worden.
Tja, crisis....
Ik gebruik altijd Motorex. 4 liter is wel te veel maar dan heb je ook altijd nog wat om olie bij te vullen. Vooral in de winter gebruikt die van mij iets olie.
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Chopperbiker »

Gisteren was het dan zover, met veel enthousiasme de schuur in gedoken. Eerste item: de oliewissel

Voor het wisswelen van de olie eerst maar even warmdraaien zodat alle bezonken verontreinigingen goed in de olie zijn opgenomen.

Na het op temperatuur brengen van de olie, heb ik de vulplug voor beluchting verwijderd. Oliebak eronder en de drainplug met dop 14 losgedraaid en eruit gehaald. De oliefiltersleutel alvast gemonteerd.
Afbeelding

Aan de onderzijde van de drainplug zit een klein magneetje om eventueel slijpsel aan te trekken. Goed schoongemaakt, geen metaal-deeltjes gezien.
Afbeelding

Afbeelding

Na goed uit laten druppelen van de oude olie, de afdichtingsvlakken van drainlug & oliefilter schoongemaakt. De afdichtingsring van het oliefilter goed ingesmeerd met nieuwe olie, drainplug goed schoongemaakt.
Afbeelding

Oliefilter en drainplug gemonteerd en 2,7 liter Castrol erin gegooid. Daarna 3 minuutjes stationair laten lopen, geen gas geven.
Afbeelding
Klusje 1 gefixed!

Nu tijd voor een nieuw luchtfilter, de tank moet er dan af. Hoe dat precies moet, staat eerder is dit topic uitgebreid beschreven.
Het liep even anders dan gepland want twee boutjes in de kuip zaten zo vast, dat de inbus sleutel doorsloeg: inbusboutjes stuk :cry:
Afbeelding

Na een kopje koffie en wat binnenmonds gemopper even naar de Halfords gegaan voor een zg "screw-remover", voor 7,95. Met dit setje kun je de kop wat uitboren en met de andere kant van de bit kun je de kop als het ware goed vastgrijpen en losdraaien.
Afbeelding


Dus, de boutjes wat uitgeboord en met de boormachine linksom ze er weer probleemloos uitgeschroefd. Het werkt echt :duim: !
Afbeelding

Daarna was het simpel, tank eraf, luchtfilterbox open.
Afbeelding
Afbeelding

Luchtfilter was aan vervanging toe, de bromvliegen deden het niet meer..
Afbeelding
Afbeelding
Vergeet de rubberenrand van het oude filter niet over te zetten op de nieuwe :!: Deze wordt nl niet standaard bij het nieuwe filter geleverd. Wel omzetten hoor want anders komen er bromvliegen uit je uitlaat :lol:
Nieuw filter erin, dekseltje weer dicht.

Dan de bougie(-s) wissel, ook deze is ook al eerder beschreven. Wat opviel is dat m'n bougie van de voorste cylinder behoorlijk verroest was, de achterste zag er nog netjes uit. Blijkbaar heeft de afdichting niet goed gezeten waardoor water in de kamer is gekomen.
Afbeelding

Met een spiegeltje en een zaklantaarn in de bougie-ruimte gekeken, daar zat veel roest en schilferige aanslag. Dus met een doekje, bespoten met wd-40, de zaak zo goed mogelijk schoon gemaakt. Daar ging best nog wel wat tijd inzitten. Dat moest wel want de nieuwe bougie zou nooit goed afdichten op zo'n rommelige ondergrond.
Na montage van de bougie de bougiekap extra goed aangedrukt, in de hoop dat dit voldoende is.

Al met al toch aardig wat uurtjes in de schuur gezeten.
Maar ach, met een radiootje aan & geen enkele haast heb ik een heerlijk sleutel-dagje gehad!

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
V-for-Herman
Berichten: 286
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door V-for-Herman »

Dit maakt de hobby dus dubbel zo leuk! :duim:
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Iron Horse »

Voor wie in de buurt van een Van Cranenbroek woont, die screw removers zijn daar in 4 verschillende maten voor 95 cent per stuk verkrijgbaar. Eigenlijk moet je de koperen afsluitring van de aftapplug ook vernieuwen. Ik vind dit meestal niet nodig, maar heb er wel een doos met verschillende maten van liggen. Ligt er ook aan of ze massief of hol zijn.(Ze zijn er ook in aluminium.) En ik zou bij de wissel van luchtfilter voor een K&N permanent filter gaan (zie elders op het forum of internet) en voor iridium bougies. Veel betere vonk en minimaal 2 x langere levensduur zo niet langer.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
GertJan

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door GertJan »

Ik heb mijn iridium bougies er net uitgegooid, ik vond de motor er niet echt lekkerder op lopen.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Bozobin † »

Tip voor de imbussleutels : Gebruik imbus bitjes op een normale (kleine) ratel.

De haakse imbussleutels druk je met het draaien altijd scheef en daarom gaat het kopje stuk.

Die roest op de bougie komt omdat daar een waterafvoerkanaaltje verstopt zit, water niet weg, roest is jouw deel.
En als je die bougie toevallig een keertje los draait als er nog water in staat ? Waar gaat dat water dan naartoe ?
Precies !
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Iron Horse »

Bozobin schreef:En als je die bougie toevallig een keertje los draait als er nog water in staat ? Waar gaat dat water dan naartoe ?
Precies !
En 1 keertje (misschien 2 keer) starten en daar verdwijnt het water weer via je uitlaatpoort, deels in de vorm van waterdamp, de uitlaat in. Zo'n drama is dat nu ook weer niet, beter is het de afvoer vrij te maken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Chopperbiker »

Tijdens de check-up bleken de contacten van de koppelingsschakelaar ernstig geoxideerd. Niet verwacht dat het er zou uit zou zien, temeer omdat ik in de winter niet doorrij.
Dus bij de Gamma ff voor 5 euro een busje contactspray gekocht en de pootjes en het stekkertje in gespoten. Na een halfuurtje intrekken zag het er weer een stuk frisser uit.
Voor mij reden genoeg om alle stekkerverbindingen na te lopen en preventief in te spuiten. Tijd laat zijn sporen na..

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Chopperbiker »

Vandaag de koelvloeistof ververst, volgens mij is dit nog nooit gedaan. Na 8 jaar wordt het wel eens tijd lijkt me.
Overzichtelijk klusje, was eigenlijk ook vrij snel gepiept.

Bij de action twee flessen koelvloeistof gehaald, iets van 2,50 per fles. Gaan volgens het etiket 250.000km mee, hoeft dus niet meer vervangen te worden.
Afbeelding

Zet de Strom op de middenbok en leg wat kranten onder je motor zodat gemorst koelvloeistof wordt geabsorbeerd.

Met ringsleuteltje 10 de bout op de koelmiddelpomp voorzichting losdraaien, de trechter eronder en dan voorzichtig de vuldop van de radiator losdraaien. Niet te wild want dan ga je zeker morsen.
Afbeelding
Vuldop van de radiator en van het reservoir verwijderen, rustig uit laten lekken.

Afbeelding
Ik heb aan een schone trechter een slang bevestigd en deze in de vulopening van de radiator gestopt.

De M10-bout goed schoongemaakt, pakkingring was nog prima dus de bout weer gemonteerd. Daarna voorzichtig bijvullen, beetje bij beetje.
Als de radiator overloopt, stoppen en de motor even een minuutje laten draaien. Eventueel lucht in met name je radiator wordt er dan uitgehaald.
Daarna weer voorzichtig wat bijvullen.

Dan de vuldop van de radiator er weer op. Het reservoir gevuld tot max, doppie erop en klaar.

Eerdaags maar een rondje rijden, dan het niveau maar ff checken.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Iron Horse »

Chopperbiker schreef:Bij de action twee flessen koelvloeistof gehaald, iets van 2,50 per fles. Gaan volgens het etiket 250.000km mee, hoeft dus niet meer vervangen te worden.
Misschien geldt dat ook wel voor de originele koelvloeistof, dan was de klus niet nodig geweest. Maar zonder gekheid, Suzuki schrijft het wel voor elke 2 jaar uit te voeren. Alleen wordt dit volgens mij maar zelden ook daadwerkelijk gedaan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door AVC »

Ik ben zelf net aan het kijken voor een nieuw luchtfilter en nieuwe bougies, het wordt de eerste maal dat ik ze zelf vervang. De kettingset heb ik wel al gedaan, en de olie met filter ook al een paar keer. Ik ben onder de indruk van de mooie foto's en de duidelijke uitleg die ik hierboven gezien heb, zéér goed werk daar! Ik kijk er al naar uit om het zelf te doen.
En een goede tip van die uitboordingetjes, ik wist niet dat ze bestonden! Had ik dat maar jaren geleden geweten.
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Chopperbiker »

Eerstvolgende keer ga ik de remvloeistof verversen, uiteraard ga ik daar dan ook weer wat kiekjes bij maken :-)}
:duim:
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door RedStrom »

Tandwiel voor vervangen. Momentsleutel ingewijd. Eitje.
Kettingset gaan we in het vervolg dus ook zelf doen.
Het werkplaatshandboek dat hier ergens te downloaden helpt ook.
Daar staan eigenlijk alle how to's wel in.
Als je hem nog niet hebt: zoeken en downloaden.

Echter, ware het niet dat, ... , er is weer wat.
De moer zat erg los. Eerder 14,5 Nm dan 145 Nm was nodig om hem los te krijgen. Het gewicht van de sleutel was bijna voldoende.
Overigens geen speling in de as. In geen enkele richting. Goed teken voor het lager wat er achter zit denk ik.

Het tandwiel zag er zo (zie foto) uit. Rechts zit het blok. Daar meer afgesleten. Het achterwiel zit niet scheef.
Het rubber aan die kant is wat dunner dan aan de andere kant. Misschien normaal na 21000 km. Met de schuifmaat gemeten zit er 0.3-0.4 mm verschil in.

Moer bij tandwiel met momentsleutel vastgezet. 145 Nm is best veel. Had ik het zonder gedaan, dan had ik hem niet zo vast gezet.
De moer van de achteras (100 Nm) daarentegen had ik vaster gezet zonder momentsleutel.
Lekker klusdagje. En hij doet het ook nog steeds.
IMAG0293 (Custom).jpg
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door AVC »

De kettingset valt inderdaad erg mee, gewoon zien dat je de link met je kettingbreker niet té hard perst, dan wil het wel eens te stroef staan.
Ik heb mijn tandwiel vooraan maar mits héélveel moeite los gekregen. Liters wd 40 op de moer gesproeid, alles een nachtje te laten weken. Geen resultaat. Wrikijzer met een meter verlengd: geen resultaat. De moer verhit en met 2 zitten trekken: motor bijna de lucht in getrokken. Met zijn drieën ging het! ééntje op de zit met 2 voeten op de rem, balk door het wiel, en dan met 2 man zitten hangen. Toen de moer loskwam gaf het een enorme knal zeg! Heel leerzaam allemaal :)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Eikie »

JW heb je na het plaatsen van het nieuwe / andere voortandwiel het vretende gevoel nog gehad in de voetsteunen?
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door RedStrom »

Niet meer zoals voorheen.
Hij liep vandaag als een zonnetje.
Koppeling afstellen heeft daar ook aan bijgedragen evenals afstellen vering en demping.
2 strippen ductape op de koeler gedaan voor de terugweg uit Amsterdam om hem beter op temperatuur te houden.
Verbruik op deze rustige rijdag was toch 1 op 19,4, wat ik nog steeds wat hoog vindt.
Na 470 km geen olieverbruik te zien op het peilglas. Maar dat is nog te kort om te beoordelen.
Wel weer een F1 melding die na herstart weg was.
Ik wil hem nog aan de computer hangen. Misschien levert dat nog wat op.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Eikie »

Keep your fingers crossed !

En anders maar eens nadenken over een L2 :bye:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Ebrostrom »

Of nieuwe 1000.....


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Chopperbiker »

Vandaag tijd en zin om de remvloeistof voor en achter te verversen, tis alweer een tijdje geleden dat dat gebeurd is.
Uiteraard heb ik gelijk maar weer wat foto's geschoten. Wellicht dat het helpt om over de drempel heen te stappen, het is eenvoudig om voortaan zelf te doen.

Eerst maar een doorzichtig slangetje gehaald bij de aquarium-shop, 3 meter voor 2 euro. In de dop van een oude fles twee gaatjes geboord, eentje om het slangetje doorheen te doen, en een ander klein gaatje om drukopbouw in de fles te voorkomen. Het slangetje en opvangfles heb je nodig om de oude remvloeistof in op te vangen.
Eerst maar het voorgedeelte, de remklauwen voor incl leidingwerk:

Het oliereservoir goed ingepakt met oude poetsdoeken, remvloeistof is agressief voor je lak, oppassen dus. Daarna dekseltje losschroeven en voorzichtig eraf halen.
Afbeelding

Dan een propje wc-papier in het reservoir dopen en rustig op laten zuigen, papier daarna gelijk in een plasiczakje doen. Herhaal dit totdat er nog een bodempje vloeistof inzit, niet helemaal droog maken.
Afbeelding

Dan het reservoir bijvullen met nieuwe remvloeistof, DOT4.
Afbeelding

Zet een ringsleuteltje 8 op de moer van de ontluchtingsnippel en duw het slangetje over de nippel. Zet de fles zodanig neer dat hij niet omvalt.

De procedure is verder simpel:
knijp in je voorrem, houd hem vast, open de ontluchtingsnippel en sluit deze als je remhendel tegen het handvat zit. Dan knijp weer in je voorrem, open.... enz.
Houd je reservoir wel in de gaten, dus regelmatig bijvullen, hij mag niet droog komen te staan!
De eerste voorste remklauw heb ik 150ml doorgespoeld, de tweede voorklauw met 100ml.

Ik kon het verschil tussen oud en nieuw niet goed in het slangetje onderscheiden, ik denk dat ik meer heb doorgespoeld dan echt noodzakelijk.
Afbeelding

Nadat de andere remklauw op dezelfde manier is doorgespoeld: Het reservoir bijvullen zodat je boven in de indicator een belletje ziet.
Daarna kan het dekseltje er weer op, met de tekst voor de bestuurder leesbaar..

Het rubber membraam
Afbeelding

Plastic tussen dekseltje
Afbeelding

Onderzijde bovenste dekseltje, met beluchtingskanaaltjes
Afbeelding


Dan de achter remklauw:
Daarvoor moet je zadel eraf en dan eerst het matzwarte voor/zij-paneel verwijderen (1 inbusboutje loshalen):
Afbeelding

Dan je bagagedrager eraf, 4 bouten met sleutel 13 verwijderen.
Het rechtsachter-paneel zit aan de voorzijde van met een kruiskop-schoef, deze los schroeven en dan voorzichtig het zijpaneel verwijderen.
Afbeelding

Het reservoir van de achterrem komt nu goed in beeld
Afbeelding

Reservoir goed inpakken, dan het dekseltje voorzichtig verwijderen
Afbeelding

Membraam reservoir achterrem
Afbeelding

Met wc papier weer de olie opzuigen en het reservoir bijna leegmaken. Bijvullen met nieuwe remvloeistof.
Zet een ringsleuteltje 8 op de moer van de ontluchtingsnippel en duw het slangetje over de nippel. Zet de fles zodanig neer dat hij niet omvalt.
Het doorspoelen beginnen:
Duw op je achterem, houd hem ingeduwd, open de ontluchtingsnippel op de remklauw en sluit deze als de druk is weggevallen.
Laat je achterrem los, duw hem weer in, open.... enz.

Ik had wat belletjes in de leiding, blijkbaar toch wat lucht in het systeem..
Afbeelding

Afbeelding
Na het 100ml te hebben doorgespoeld waren er geen belletjes meer, en heldere vloeistof door het slangetje. Dus klaar!
Reservoir bijgevuld tot goed niveau in het venstertje, dekseltje kan er weer op. Slangetje eraf, doppie erop, ringsleutel 8 kan weer aan het bord.

Paneeltjes, bagagedrager en zadel er weer op.

En zie hier, het resultaat na 2 uurtjes rommelen in de schuur: links wat er nu in zit, rechts de oude remvloeistof!
Afbeelding

We kunnen in het voorjaar niet alleen gassen maar ook weer remmen!

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door RedStrom »

Net als je bijdrage over onderhoud zelf doen dit meteen gekopieerd en in een word document bewaard.
Bedankt Chopperbiker :duim:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Eikie »

Lijkt een beetje op de fles van Sjakie in het ziekenhuis :schater:

Bedankt voor de bijdrage !
Mods svp kopiëren naar de topic "how to"
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Chopperbiker »

@Redstrom
Thanks, doe het graag & vind het gewoon leuk.


Appelsap, een oude plastic 1,5ltr appelsapfles, niet van Sjakie :lol:
Maar, inderdaad, de oude remvloeistof had wel wat weg van ochtendurine... :wink:

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door RedStrom »

Heb je beide geproefd dan :?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Chopperbiker »

:schater:
Appelsap wel eens geproefd, ochtendurine wel eens gezien :D
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door RedStrom »

Bozobin schreef:Die roest op de bougie komt omdat daar een waterafvoerkanaaltje verstopt zit, water niet weg, roest is jouw deel.
En als je die bougie toevallig een keertje los draait als er nog water in staat ? Waar gaat dat water dan naartoe ?
Precies !
Waar zit dat waterafvoerkanaaltje precies, en hoe maak ik het open?
Ik had ook wat roest op de bougie, maar kan dat kanaaltje niet vinden.

Ik vraag dit natuurlijk niet alleen voor mezelf.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Iron Horse »

Je kunt voor een remvloeistofwissel ook eerst even de vloeistof testen op het watergehalte. Ik kwam erachter dat de kleur niet alles zegt. Soms is die vrij donker en toch nog goed en andersom. O.a. bij Louis te koop voor 2 tientjes..

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
JeePeetje
DL650 berijder
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 23-02-2007, 15:43
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Een mooie blauwe
Woonplaats: Biervliet (Zeeuwsch-Vlaanderen)

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door JeePeetje »

Reservoirtje is ook handig leeg te halen met een spuitje. Minder kans op knoeien dan met een papiertje denk ik.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Ebrostrom »

Goede beschrijving. Mss ga ik t hiermee ook wel eens doen. :duim:


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Rongoos

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Rongoos »

Hele goede reportage, bedankt man! weer een kleusje wat ik straks zelf ga proberen.
:worship: :worship: :worship:
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Eikie »

RedStrom schreef:
Bozobin schreef:Die roest op de bougie komt omdat daar een waterafvoerkanaaltje verstopt zit, water niet weg, roest is jouw deel.
En als je die bougie toevallig een keertje los draait als er nog water in staat ? Waar gaat dat water dan naartoe ?
Precies !
Waar zit dat waterafvoerkanaaltje precies, en hoe maak ik het open?
Ik had ook wat roest op de bougie, maar kan dat kanaaltje niet vinden.

Ik vraag dit natuurlijk niet alleen voor mezelf.

Astublieft :

.. Afbeelding
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Chopperbiker »

Had even een moment over om de elektrische verbindingen wat aandacht te geven, tijd voor wat preventief onderhoud. Voorkomen is beter..

Daarom m'n knipperlichten even inwendig gereinigd en de onderzijde van de lampjes ingesmeerd met elektrisch-geleidend vet. Daar heeft corrosie geen schijn van kans meer.

Afbeelding


Ook de stekkerverbinding linksvoor in de kuip losgehaald en beide stekkers ingespoten met contactspray. Stekker wilde maar niet los, dus de stekker wat verder aangeduwd zodat de borging daarna wel makkelijk te ontgrendelen was.

Afbeelding

Een verbinding lijkt wel ietwat verkleurd, gelukkig niet zo erg als bij AVC, http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.p ... er#p132393
De stekkerkabel gelijk los/vastgezet met een kabelbindertje, hij hing er naar mijn smaak maar verwaarloosd bij.


Accu losgehaald; de polen en kabelaansluitingen goed schoongemaakt en ingevet. De accubak was ook aan een poetsbeurt toe, zat vol met stuifzand.

Afbeelding

Allemaal kleine dingetjes, maar wel verstandig om te doen als je v-strom wat op leeftijd begint te geraken.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
MacReal

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door MacReal »

Duidelijk topic, maar waarom ververs je de vloeistof niet met een injectiespuitje?
Dat gaat vele malen sneller.

Ik haal hem altijd eerst leeg met de spuit en spuit daarna de vloeistof van onderen weer in het trajact.
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Chopperbiker »

Dat kan zo ook, er zijn verschillende manieren om de remvloeistof te vervangen.

Voordeel van de beschreven methode is dat je geen lucht in het systeem krijgt omdat je niet aftapt en alleen maar doorstroomt. Bij de door jouw genoemde methode is er kans dat er lucht in de remklauw blijft zitten, waardoor je wat langer bezig bent met ontluchten.
Beide methodes zijn prima, kwestie van smaak.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door AVC »

Jouw stekker ziet er pakken beter uit dan de mijne toendertijd!
i.v.m. Het vet dat je gebruikt: ik gebruik voor elektrische bedradingen vaseline, is dat ook goed? Ik weet niet of dat ook goed geleid.
En voor de schroefdraadjes gebruik ik kopervet. Niets zo vervelend als een bout of moer die er niet meer af wilt.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Iron Horse »

Je moet voorzichtig omgaan met elektrisch geleidende pasta's aangezien die ook lekstromen kan veroorzaken. Zuurvrije Vaseline is alleen corrosie werend maar niet elektrisch geleidend. Kopervet wordt hoofdzakelijk gebruikt op plaatsen waar hoge temperaturen voorkomen zoals uitlaatbouten/-moeren, maar kan uiteraard ook bij gewone schroefdraad worden gebruikt. Het is alleen wel vervelend spul, als je er niet goed mee omgaat kom je het overal tegen, vooral waar je het niet wilt. En dit is wel uiterst geleidend ......
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Chopperbiker »

Zuurvrije vaseline is een prima ter bescherming van blanke oppervlakken.

Echter als je bijv. tussen de accupolen en de aansluitingen ook vet wil gebruiken, moet je electrisch geleidend vet gebruiken. Met vaseline ertussen loop je het risico dat de verbinding elektrisch niet goed is gemaakt, spanningsverlies is dan het gevolg.
Kopervet is prima tegen corrosie van schroefdraad, zuurvrije vaseline zou ook kunnen.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
Knarf1990
DL1000 berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: do 29-07-2010, 09:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: kop van Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Knarf1990 »

Vandaag het beurtje aan de strom afgerond. op mijn zoektocht van de 'dealermode stekker', kwam ik ook een andere stekker aansluiting tegen. Geen idee waar deze voor is. Dus daarom maar een foto ter illustratie:
https://www.dropbox.com/s/xerh5koe6r56f ... 4.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/qgot4ml3r9r8z ... 9.jpg?dl=0

Deze stekker bevind zich aan de linkerzijde onder het zadel. Iemand een idee waar deze voor dient?

Tevens heb ik een vraag over volgend onderdeel:
http://www.ronayers.com/THROTTLE-BODY-C150393.aspx
https://www.dropbox.com/s/vcp3m0xqwtf7j ... l.png?dl=0

Eén van deze twee is voor de gaskabel, kan iemand mij vertellen waar de ander voor dient?
Gebruikersavatar
Knarf1990
DL1000 berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: do 29-07-2010, 09:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: kop van Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Knarf1990 »

Niemand een idee, of staat dit topic helemaal uit het zicht?
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1578
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Motormuus »

Zo uit me hoofd. Heb ik bij motoren met een carbarateur altijd 2 gaakabels een duw en trek kabel.heb je foto nog niet goed bekeken.
Marre
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2012) L3

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Marre »

Ik wilde net mijn oliepeil checken (22500 km), maar ik zag dit, een soort aanslag aan de binnenzijde. Het niveau is niet te zien. Moet ik mij zorgen maken?
Ik heb (met mijn bescheiden ervaring, motorrijder sinds aug 2014, en doorrijder) niets opgemerkt dat zou wijzen op een te laag oliepijl, voor wat het waard is.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Eikie »

Waarschijnlijk is door korte ritjes de olie niet goed op temperatuur gekomen en krijg je wat sludgevorming. Het oude type vstrom heeft een aparte oliekoeler en die doet met dit koude weer bijzonder goed zijn best om de olie niet op bedrijfstemperatuur te krijgen. Elders op het forum veelvuldig besproken. Zoek eens op 'oliekoeler'.
Niets om je zorgen om te maken. Kijk anders voor je eigen gevoel mbv een zaklampje even via het vulgat of er olie in het blok zit.

Kijk hier eens :
http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f ... ge#p144857
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gary

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Gary »

dit motiveert mij wel om eindelijk zelf eens te sleutelen aan mijn motor. Ik zit er al een tijdje mee, maar dat komt omdat ik geen expert ben en wel wil worden(misschien een beetje bang dat ik iets stuk maak aan mijn motor)
Ik begin wel met iets makkelijks met een maatje erbij, bedankt voor de foto's! :duim:
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Ebrostrom »

Ik ben ook geen expert maar ben 2 wkn geleden ook zelf aan de slag gegaan en heb t onderhoud zomaar uitgevoerd. Je kunt uiteindelijk met de basis handelingen weinig fout doen denk ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gary

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Gary »

zeker weten, ik wil mijn ketting en koppeling schoonmaken, want je kan via youtube goed zien hoe het moet. Daarnaast weet ik niet of mijn rooster vernieuwd is, dus een goede reden om zelf een keer te beginnen
Marre
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2012) L3

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Marre »

Ik laat het onderhoud binnen de garantieperiode door de dealer doen (nog een half jaar te gaan ;-) . Aangezien ik aan 20-25000 km per jaar ga komen, zal ik een aardige duit besparen. Vooral oliewissels dus, kan niet moeilijk zijn?
Basisgereedschap?
Luchtfilter kuisen (K&N), dat is de hele tank demonteren? Dus meer werkuren dan iets anders.

Kettingset zou binnenkort ook moeten vervangen worden (nu 25000 met eerste), en enige teken van slijtage, is dat ik dikwijls opnieuw moet opspannen. Hoe lang kan ik dat rekken?
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Ebrostrom »

Ik heb deze acties gedaan: olie wissel, oliefilter, luchtfilter en bougies vervangen. Deze handeling zijn idd niet moeilijk gebleken.

Ja er gaat relatief veel tijd zitten in motor onderdelen (kuip, carter, tank) verwijderen en t 'volledig' leeg laten druppelen vd olie.

Vwb gereedschap heb je genoeg aan imbus, schroevendraaier, sleutels, bougiesleutel, doeken, oliefilter'tang', olie opvangbak.

Voor luchtfilter en bougie moet de tank er idd af.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gary

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Gary »

alvast een vraagje,
mijn koppelingshandel zit wat losjes en die wil ik wat strakker hebben.
volgens mij had ik het ergens gelezen, maar moet ik de schroef strakker draaien of de koppelingskabel?
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door PDvD »

Zit er bij de 650 aan de kant van het blok geen stelschroef oid??? (mijn 1000 is hydraulisch)
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Plaats reactie