Morgen de wielen wegbrengen voor nieuwe bandjes, vandaag dus tijd vrijgemaakt voor het demonteren van de wielen.
De Bridgestone BT-020 en BT-021 besteld bij
http://www.afsmotorparts.nl" onclick="window.open(this.href);return false; te Purmerend. Voorbandje BT-020 kost 94,= euro, achterband BT-021 131,=.
Nette afhandeling, quick service, bandenmontage voor 15,= per wiel. Banden worden daar gemonteerd terwijl je wacht. Gewoon even naar ze bellen, dan weet je alles.
Uit 3 prijsopgaven bij verschillende motorzaken bleek dat je zeker niet bij de dealer moet zijn voor een setje nieuwe banden, tenzij je geld over hebt. Buiten het plezier van het zelf doen, bespaar je eenvoudig bakken met geld.
Voor wie het weten wil, zo haal je je wielen eruit.
Het meest logisch is het om te beginnen met de achterkant, dit omdat het achterwiel vrij hangt en het voorwiel op de grond staat.
Motor midden in de schuur, lekker veel ruimte om de motor heen, op de middenstandaard.
Tip:
Als je geen middenbok hebt, zou ik het demonteren van de wielen zelf niet doen!!
Eerst de twee kettingspanners met een inbusleuteltje losschroeven
Dan de moer aan de rechterzijde met dop 24 losdraaien, eventueel de meedraaiende as aan de linkerzijde met sleutel 22 tegenhouden.
Duw het achterwiel naar voren, hierdoor komt de ketting slap te staan.
Haal de ketting van het achtertandwiel, leg het over de framepoot heen.
Trek de as er voorzichtig uit.
Let op: aan iedere kant van het wiel zit een vulbus, totaal 2 stuks dus. Onthoud aan welke kant en hoe elke bus zat, ze zijn nl niet gelijk aan elkaar. Verwijder de bussen, hierdoor krijgt het achterwiel ruimte.
Haal het achterwiel voorzichtig uit het achterframe. Rustig aan, alle tijd, denk om de achterremklauw.
Haal het tandwiel van het wiel af, gewoon eraf trekken, die hoeft niet mee naar de bandenboer.
Doe de vulbassen op de as en plaats de as weer tijdelijk terug in de achterbrug.
Kom niet meer aan de achterrem!!
Schuif een plaatje of schroevendraaier tussen de achterremblokjes, op die manier is het achterwiel later weer makkelijk te plaatsen.
In principe is dit alles. Achteraf had ik eerst nog de velgen moeten poetsen en de ketting zo goed als mogelijk met een doek af moeten nemen. Scheelt hele vieze handen.
Bij montage:
Alles goed schoonmaken, wat wiellager-vet aan de as smeren, wat WD40 of vet aan de bouten van de kettingspanners en kijk gelijk naar de slijtage-indicatoren van de achterremblokjes. Wellicht een goed moment om ook die gelijk te vervangen.
Aan de zijkant van de framepoten staan afstelindicatoren, om je achterwiel recht in je fame te kunnen zetten. Ketting niet te strak, links en rechts hetzelfde aantal streepjes aanhouden, als laatste de as-moer aandraaien en nogmaals de afstelling even checken.
Dan het voorwiel.
Zorg dat je rondom het voorwiel lekker kunt werken, een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt trouwens ook voor het licht. Zorg ervoor dat de verlichting op je werkplek goed is, ga niet in het donker zitten pielen.
Natuurlijk heeft iedereen inbus 10 of lager in huis maar ook in mijn schuur was inbus 12 niet te vinden. Die is nodig om de vooras los te halen.
Dus even naar de Gamma & de Karwei: daar hoef je dus niet heen, die hebben ze daar niet.
In de ijzerwaren speciaalzaak voor 3,50 een inbus 12 gehaald, voor dat bedrag hoef je niet te emmeren.
Allereerst haal je de
rechtervoorrem los.
Steek in de rem bijv een schroevendraaier, dan blijven de remschoenen voldoende uit elkaar. Kom nu niet meer aan de handrem!!
Draai daarna de borgbout van de vooras los.
Draai de as een aantal slagen los, maar laat de as nog even erin zitten!
De as zit muurvast, de inbussleutel kun je eventueel verlengen op de volgende wijze :
Zet onder het motorblok een krik en duw de motor met een balkje voorzichtig omhoog. Het is voldoende als het voorwiel ongeveer 15 cm van de grond staat.
Ga nu voor de motor zitten, met het voorwiel in je schoot. Draai met je linkerhand de as er helemaal uit en houd met je rechterhand en je schoot het wiel nog even op zijn plaats.
Als de as eruit is, NIET het wiel laten zakken.
Beweeg het wiel eerst naar links en haal voorzichtig het zwarte kapje aan je rechterkant van het wiel af. Dit kapje hangt aan een draadje, dit is je kilometertellerkabel.
Laat nu voorzichtig de band zakken en haal hem uit de voorvork.
Steek ook in de andere remschoen een schroevendraaier om de blokjes van elkaar te houden.
Omdat ik gebruik heb gemaakt van een hydraulische-krik, heb ik ervoor gekozen om de voorvorken te laten rusten op een harde ondergrond. In dit geval een gereedschapskistje.
Stel je voor dat de volgende morgen de krik langzaam maar zeker leeggelopen blijkt te zijn.....
De oude banden heb ik nog nader bekeken, toch nog even kijken hoeveel profieldiepte er (na 19dkm) nog op de standaard trailwings zit. Op de achterband zat nog 1 hele millimeter, op de voorband 2 millimeters. Achterband hoofdzakelijk vierkant, in de voorband veel cupping.
Met andere woorden, dit had ik gewoon veel eerder moeten doen!
Mocht je ook aan de slag gaan, veel succes!!!!