Ik ga zelf aan de slag!

Jeen
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2009
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Jeen »

koppelingshandel heeft tenminste 15 mm speling nodig aan het uiteinde. In je instructieboekje staat hoe je'm af moet stellen.
Uiteraard kun je daarvoor de stelschroef bij de hendel gebruiken, maar beter is het eerst de basisafstelling even te doen. Dat is echt niet veel werk. Even het kapje beneden eraf.
In het werkplaatshandboek staat het overigens nog iets beterbeschreven als in het instructieboekje.
werkplaatshandboek kun je wel vinden hier op het forum. pas op met printen is 700 blz.
Marre
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2012) L3

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Marre »

Ik ga er ook eens aan beginnen: winkelmandje staat klaar bij RAD.be.

Mijn 650 L3 (2012) heeft een 30000km onderhoud nodig, en dat zou volgens het boekje een kleine beurt moeten zijn (olie + oliefilter). De vorige keren werden steeds door de dealer gedaan (1 jaar garantie), maar niet helemaal volgens boekje? dus ik ga wat meer dan doen enkel olie & filter (als ik dan toch bezig ben), en om er wat routine in te krijgen, hier is mijn lijstje:
- olie & oliefilter (altijd samen? voor de kost moet je het niet laten, blijkbaar) (hier valbeugels & carterbescherming eraf)
- luchtfilter uitblazen (K&N op 18000) (dus zijpanelen & tank eraf)
- bougies checken? (of zo laten tot er ik iets begin te merken wat om een versleten bougies zou lijken ?) Wat is een versleten bougie? afstand te groot en/of roest? Wat is de diameter van bougies? CR8E (bougiesleutel 16-18-21mm, is dat goed?)

En dan nog een ander vraagje: Wat doen jullie om het voorwiel eruit te halen? voorwielpaddock? balhoofdpaddock? houten blokken onder het blok? Een fotootje, iemand?

(Sorry voor sommige newbee vragen)
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Ebrostrom »

Leuk om zelf te doen :duim: leer je zoveel van en de genoegdoening na t harde werken is er ook naar.
Bougiesleutel zit bij mij trouwens gewoon in t gereedschap tasje onder t zadel. Kijk daar eerst eens voordat je n nieuwe koopt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Bozobin † »

Ik bind mijn bagagerek met een spanband aan een hekje en trek dan de achterkant naar beneden. Ik heb wel een middenbok.
Op deze manier de hele voorkant er uit gehad wegens een lekke voorpoot.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Marre
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2012) L3

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Marre »

@Ebrostrom:

Idd, bougiesleutel onder 't zadel, merci voor de tip!
Gebruikersavatar
Knarf1990
DL1000 berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: do 29-07-2010, 09:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: kop van Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Knarf1990 »

Om dit topic maar weer eens wat nieuw leven in te blazen! Inmiddels de trotse bezitter van een DL1000. De onderhoudsgeschiedenis staat niet zwart op wit, dus heb ik maar besloten om hem direct een beurtje te geven. Valbeugels er af, alle kappen er af, tank er af. En toen opende ik de luchtfilter box...

Afbeelding

Deze vind het vast niet erg om vervangen te worden! Dit luchtfilter zou er maximaal 8000 kilometer opgezeten moeten hebben als de motor netjes volgens het boekje de beurtjes heeft gehad. Gezien de vervuiling betwijfel ik dit. Van het weekend maar even de olie + filter vernieuwen en de Iridium bougies plaatsen.

Tevens wil ik de klepspeling nog even controleren. maar of ik dat zelf aandurf is nog de vraag! De strom staat er nu troosteloos bij!

Afbeelding
Morts

Re: Ik ga zelf aan de slag!

Bericht door Morts »

We hebben de 55.000 km bereikt en het is weer tijd voor een grote beurt. Voorheen deed ik het onderhoud aan mijn motoren voornamelijk zelf met opgedane kennis vanwege het van jongs af aan sleutelen en klooien met brommers en motoren. 8) Wegens tijdgebrek ben ik met het onderhoud noodgedwongen overgestapt naar een kleine motorzaak in Voorburg. Naar volle tevredenheid overigens! :duim: Maar... iets laten doen kost gewoon knaken en de v-strom zit niet dusdanig ingewikkeld in elkaar dat eea zelf niet te doen is. Aangezien er een verbouwing + verhuizing in het verschiet zit kan ik het geld wat anders richting Voorburg gaat ook prima ergens anders in investeren. :mrgreen:

Even aan het googelen gegaan en op het forum zitten neuzen en vervolgens op het www naar vriend Jos Smit en vriend Louis getogen. Alwaar ik besteld heb:
- DID kettingset 105,83
- oliefilter 9,99
- 10w40 olie 4 liter 19,99 (API SM, met dank aan de post van Iron Horse over kwalitatief betere olie voor minder geld :worship:)
- 4 'normale' bougies 39,96
- brandstofsysteem reiniger 6,99
- koelvloeistof 1 liter 6,99
- luchtfilter 24,99

O en ik heb in de UK nog een Loobman besteld voor 26,82 Om te proberen. Lijkt me geweldig om met zo'n low budget smeersysteemhetzelfde effect te bereiken als de dure zelfsturende varianten. Keertje knijpen na het tanken en gaan met de banaan. 8)

Bij elkaar dus 241,56 en een paar uurtjes rommelen. Gauw verdiend dacht ik zo! Ik ga alleen nog even langs de monteur om te horen of het nodig is de klepspeling te laten controleren en om mijn remvloeistof te laten verversen. Ivm de abs begin ik zelf niet aan het verversen. Klepspeling etc heb ik geen kaas van gegeten en aangezien ik de motor voor ww gebruik kan ik hem ook niet een weekje laten om het eens te gaan proberen.

Conform het schema worden bouten, moeren, koppeling, remmen etc nagekeken. Als jullie nog tips hebben om ook te vervangen of te checken, hoor ik het graag!
Plaats reactie