voorvork / balhoofdlagers

Plaats reactie
KH14
Berichten: 7
Lid geworden op: di 29-05-2018, 11:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

voorvork / balhoofdlagers

Bericht door KH14 »

Na mijn crash enkele maanden geleden merk ik nu tijdens hard afremmen dat de vork een tik geeft wanneer deze diep inveert.
Ook als je stil staat, de rem inknijpt en een harde duw geeft merk ik een knik/tik....

Daarnaast merk ik dat bij zijdelingse verplaatsingen (op de snelweg van strook wisselen bijvoorbeeld) dat mijn stuur wat zwabbert.
Bij bochten en gewoon rechtdoor heb ik geen opmerkingen. Handjes los gaat ie ook gewoon rechtuit.

Ik heb hem al op de middenbok gezet en even het voorwiel los van de grond. Trekken aan de poten gaf wel een klein beetje speling (denk ik - geen idee hoe het hoort te zijn...)

Zouden mijn balhoofdlagers versleten zijn? Of wat zou het nog meer kunnen zijn?
Is zoiets makkelijk zelf te herstellen/vervangen? Ben niet heel technisch, maar heb wel een Haynes, en de complete topkuip en zijkuipen vervangen lukte me wel.

Aan wat voor prijzen moet ik denken qua materiaal. En eventueel arbeid als ik het niet zelf doe?

Laatste vraag, is het veilig om het seizoen (tot eind sept) af te maken, of beter niet meer mee rijden...?

Thanks alvast voor de reacties!
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: voorvork / balhoofdlagers

Bericht door AVC »

Het lijkt wel degelijk een balhoofd probleem. Merk je putjes op wanneer je het stuur links rechts draait (met voorwiel van de grond). Je kan proberen om het balhoofd aan te spannen, soms is er enkel speling. Maar vaak heb je putjes in de buitenlager, dan moet de boel vervangen worden.
De kit is niet zo duur, werkuren wel. Ik heb dit jaar mijn balhoofdlagers vervangen, het is een hele klus maar het gaat zonder al te veel speciaal materiaal.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: voorvork / balhoofdlagers

Bericht door Cplegt »

Laatst skf lagers bestele bij de lagerboer op diameter. Totaalkosten 35euro voor 2 lagers, let er wel op dat je conische lagers besteld. Het inzetten vereist wel wat kennis en inzicht en juist materiaal. Als je de zitting van de lagers vernaggeld met verwijderen ben je ver van huis.

Ik heb van een draadeind en een paar gedraaide bussen een inzettool gemaakt voor het monteren. Zou ook wel zonder kunnen door ze voorzichtig er in te tikken. Loop je wel mogelijk de kans dat je de nieuwe lagers vernield.

Lang geleden bij mn eigen dl de balhoofdlagers laten doen. Dealer was dr 45 min mee bezig.
Gr. Chiel
Plaats reactie