Olie aftapplug lekt na oliewissel

Plaats reactie
Stijnos
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 24-03-2017, 10:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Olie aftapplug lekt na oliewissel

Bericht door Stijnos »

Hi,

Zoals de titel al aangeeft: olie vervangen, en vanochtend vond ik een heel klein plasje olie onder de motor.
Wat noemenswaardig is: de aftapplug zat zó ontzettend strak (eerste keer dat ik het doe voor deze motor), dat er een doppenset nodig was in plaats van een gewone ringsteeksleutel. Hoort dat?
Ik vermoed dat de O-ring dermate versleten is dat hij niet goed afsluit. Stom genoeg niet lang genoeg naar gekeken.

Edit: opgelost. Oliefilter zat overduidelijk niet strak genoeg, daar hing de olie aan.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olie aftapplug lekt na oliewissel

Bericht door Iron Horse »

Plug hoeft niet zo ontzettend vast te zitten, maar misschien een (leerling)monteur die het zekere voor het onzekere nam? Lijkt me stug dat er bij jou een O-ring tussen zit. Er zit als het goed is een koperen ring 8,2x14x1 (09168-08016) tussen. De plug is niet voor elk bouwjaar hetzelfde. Als de schroefdraad (en de zeskant) van de plug nog goed is zou ik die niet vervangen. Gewoon een nieuwe ring ertussen, kost bijna niks. Als je het met z'n tweeën doet kun je het zonder veel olieverlies verwisselen. Eentje losdraaien de ander direct het gat dichthouden als de plug eruit is. Ring verwisselen en er weer indraaien. Bij elke oliewissel is het verstandig de ring te vervangen. Er zijn ook (aluminium) ringen die hol zijn. Deze moet je altijd vervangen willen ze goed blijven afdichten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Stijnos
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 24-03-2017, 10:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Olie aftapplug lekt na oliewissel

Bericht door Stijnos »

Bedankt. Ik ga dat ringetje nog even vervangen. Opgelost!
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 506
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2023 Suzuki DL800DE
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Olie aftapplug lekt na oliewissel

Bericht door Piet Zahut »

voor de V-strom 650 is het de 0916812002 en de v-strom 1000 de 0916814004 en iedere x als de plug los is geweest MOET je deze vervangen. Voor alle bouwjaren zijn ze het zelfde, in de EPC wordt soms wel eens een andere aangegeven voor een ander jaar maar deze zijn omgenummerd naar de artikelnummers die ik net gaf. Het aanhaalmoment voor de plug weet ik dan weer niet uit mijn hoofd maar dat is niet zo gek veel hoor!
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Olie aftapplug lekt na oliewissel

Bericht door De Graaf van Salland »

Als je een koperen ring hebt, kan je ‘m ook even goed verhitten (+ langzaam laten afkoelen).
Maar een sneller methode is gewoon dezelfde ring gebruiken, maar ‘m op-de-kop weer terug monteren (dit kan je maar 1x doen).
Uiteraard is een nieuwe ring het beste.
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Olie aftapplug lekt na oliewissel

Bericht door Calimero »

De Graaf van Salland schreef: do 19-07-2018, 11:25 Als je een koperen ring hebt, kan je ‘m ook even goed verhitten (+ langzaam laten afkoelen).
Om de spanning uit de koperen ring te halen moet je hem inderdaad eerst goed (roodgloeiend) verhitten, maar daarna dien je hem snel af te koelen in water. Dat is in ieder geval de manier zoals ik het vroeger bij materiaalkunde geleerd heb. :roll:
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olie aftapplug lekt na oliewissel

Bericht door Iron Horse »

Ferrometalen worden harder bij uitgloeien en snel afkoelen, non-ferrometalen zoals koper worden zachter bij snel afkoelen. Alhoewel langzaam afkoelen bij koper niet betekent dat het dan harder wordt. Het proces duurt alleen langer.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - 2009
Woonplaats: Rijen
Contacteer:

Re: Olie aftapplug lekt na oliewissel

Bericht door Pdendrijver »

hehe, wat een gedoe voor een ringetje van 5 cent. :P
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Olie aftapplug lekt na oliewissel

Bericht door F2ride2001 »

Mijn idee ook. Koop gewoon een zak vol van die dingen voor een paar euro, en elke keer netjes een nieuwe. Kan niets meer fout gaan :-)
TL1000 forever
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Olie aftapplug lekt na oliewissel

Bericht door De Graaf van Salland »

Calimero schreef: do 19-07-2018, 21:30
Om de spanning uit de koperen ring te halen moet je hem inderdaad eerst goed (roodgloeiend) verhitten, maar daarna dien je hem snel af te koelen in water. Dat is in ieder geval de manier zoals ik het vroeger bij materiaalkunde geleerd heb. :roll:
Ja, jij hebt gelijk & ik had het fout :?
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Olie aftapplug lekt na oliewissel

Bericht door Eikie »

Pdendrijver schreef: vr 20-07-2018, 07:49 hehe, wat een gedoe voor een ringetje van 5 cent. :P
Gaat niet om de 5 cent, vaak wordt zo'n stom eenvoudig ringetje gewoon over het hoofd gezien, maar je wilt geen lekkage.
En juist heb je zo'n ringetje nodig op een zondag als de nieuwe olie er nèt inzit en de winkels dicht zijn :frusty:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Olie aftapplug lekt na oliewissel

Bericht door Cplegt »

Een keer een asortiment bakje met van die dingen kopen, 9euro ofzo en je kunt de eerst komen paar wissels vooruit. Ik ben overgestapt naar grootverpakking, 100 van die ringen per bakje ofzo.
Die van het olie aftapplug en de remleidingen zijn hardlopers kwa verbruik.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - 2009
Woonplaats: Rijen
Contacteer:

Re: Olie aftapplug lekt na oliewissel

Bericht door Pdendrijver »

Eikie schreef: za 21-07-2018, 16:35
Pdendrijver schreef: vr 20-07-2018, 07:49 hehe, wat een gedoe voor een ringetje van 5 cent. :P
Gaat niet om de 5 cent, vaak wordt zo'n stom eenvoudig ringetje gewoon over het hoofd gezien, maar je wilt geen lekkage.
En juist heb je zo'n ringetje nodig op een zondag als de nieuwe olie er nèt inzit en de winkels dicht zijn :frusty:
Als de olie er al inzit en je hebt daarna nog een nieuw ringetje nodig doe je iets niet goed. :mrgreen:
Plaats reactie