Advies gevraagd bij spuiten aluminium velgen.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7549
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Advies gevraagd bij spuiten aluminium velgen.
Zoals de meeste wel bekend moge zijn heeft mijn Strom ernstig te lijden gehad van 1 onwetend pekelritje. Een groot deel van de velgen is nu van zwart gelakt in wit uitgeslagen aluminium veranderd. Ik vind het echt te gek voor woorden dat de lak er zo slecht op is aangebreacht dat het zelfs niet 1 pekelritje kan overleven, maar daar is al genoeg over geschreven in het roesttopic.
Ik wil wanneer het weer weer iets aangenamer is de wielen eruit halen en de velgen van de banden ontdoen en de remschijven eraf halen. Vervolgens wil ik ze voorbehandelen en opnieuw spuiten. En uiteraard ook de remschijven een opfrissing geven door ze opnieuw te spuiten, maar dat is eenvoudiger omdat die niet van aluminium gemaakt zijn.
Ik weet dat aluminium niet zo zondermeer te lakken is vanwege de direct gevormde (beschermende) oxidatiehuid. Dus even schuren of stralen en daarna spuiten kun je wel vergeten. Heeft er iemand ervaring of kennis van de juiste primers die je hiervoor kunt toepassen? Het liefst spuitbaar in spuitbus of m.b.v. verfspuit. Ik ga er daarbij vanuit dat ik niet alle lak van de velgen verwijder, dus de primer moet ook goed hechten op bestaande laklagen.
Alle tips en info is welkom. Ik heb nog even de tijd, maar wil er toch zo snel mogelijk een keertje aan beginnen. Herlaas op dit moment nog geen foto van hoe het er nu na 5 maanden niet rijden uitziet, maar ik zal t.z.t. proberen daarvan iets te laten zien.
Ik zou ze op m'n werk ook kunnen laten poedercoaten, maar ik weet niet of dat zomaar op aluminium houdt. Wij poedercoaten daar alleen maar staal. En daarbij komt nog dat ik dan de lagers eruit moet halen enzo omdat die niet graag in de oven zitten, nog afgezien van het feit dat die dan ook gepoedercoat worden.
Alvast bedankt voor de bijdragen en tips.
Ik wil wanneer het weer weer iets aangenamer is de wielen eruit halen en de velgen van de banden ontdoen en de remschijven eraf halen. Vervolgens wil ik ze voorbehandelen en opnieuw spuiten. En uiteraard ook de remschijven een opfrissing geven door ze opnieuw te spuiten, maar dat is eenvoudiger omdat die niet van aluminium gemaakt zijn.
Ik weet dat aluminium niet zo zondermeer te lakken is vanwege de direct gevormde (beschermende) oxidatiehuid. Dus even schuren of stralen en daarna spuiten kun je wel vergeten. Heeft er iemand ervaring of kennis van de juiste primers die je hiervoor kunt toepassen? Het liefst spuitbaar in spuitbus of m.b.v. verfspuit. Ik ga er daarbij vanuit dat ik niet alle lak van de velgen verwijder, dus de primer moet ook goed hechten op bestaande laklagen.
Alle tips en info is welkom. Ik heb nog even de tijd, maar wil er toch zo snel mogelijk een keertje aan beginnen. Herlaas op dit moment nog geen foto van hoe het er nu na 5 maanden niet rijden uitziet, maar ik zal t.z.t. proberen daarvan iets te laten zien.
Ik zou ze op m'n werk ook kunnen laten poedercoaten, maar ik weet niet of dat zomaar op aluminium houdt. Wij poedercoaten daar alleen maar staal. En daarbij komt nog dat ik dan de lagers eruit moet halen enzo omdat die niet graag in de oven zitten, nog afgezien van het feit dat die dan ook gepoedercoat worden.
Alvast bedankt voor de bijdragen en tips.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ha Robby.
Stralen en Poedercoaten is inderdaad "wel"een goede optie. Je zult dan i.d.d. zoals je zelf al aangeeft de lagers even moeten verwijderen en de lagerpassing moeten gaan inpakken. Het is even werk, maar je bent dan wel "echt"uit de problemen (tenminste voor wat betreft de oxidatie van je velgen).
Groetjes Toon.
Stralen en Poedercoaten is inderdaad "wel"een goede optie. Je zult dan i.d.d. zoals je zelf al aangeeft de lagers even moeten verwijderen en de lagerpassing moeten gaan inpakken. Het is even werk, maar je bent dan wel "echt"uit de problemen (tenminste voor wat betreft de oxidatie van je velgen).
Groetjes Toon.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7549
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Hoi Toon,
maar ik weet dan nog steeds niet of dat geen problemen geeft direct op aluminium. Aluminium heeft normaliter altijd een speciale voorbehandeling nodig vanwege het hechtingsprobleem. Dus daarom wil ik eigenlijk wat meer weten over de primers. En dat is bij poedercoaten waarschijnlijk weer een apart verhaal. Ik wil het zelf wel spuiten (compressor e.d. is aanwezig) maar wil dan wel de juiste middelen gebruiken.
maar ik weet dan nog steeds niet of dat geen problemen geeft direct op aluminium. Aluminium heeft normaliter altijd een speciale voorbehandeling nodig vanwege het hechtingsprobleem. Dus daarom wil ik eigenlijk wat meer weten over de primers. En dat is bij poedercoaten waarschijnlijk weer een apart verhaal. Ik wil het zelf wel spuiten (compressor e.d. is aanwezig) maar wil dan wel de juiste middelen gebruiken.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Rob,
van Hammerite bestaat er een speciale primer (NON-FERRO-PRIMER)
die je kunt/moet gebruiken als je aluminium wil spuiten/verfen.
deze is verkrijgbaar bij de verfwinkel of Gamma etc.
Poedercoaten geeft het beste resultaat, maar dan moeten de wielen
compleet gestraald worden en tevens voorbehandeld worden.
Waar deze voorbehandeling uit bestaat weet ik niet, maar dat is wel
uit te vinden door even een bedrijf te bellen waar ze auto/motorwielen
poedercoaten. Sorry, ik weet er zo snel geen, maar mischien biedt het
forum uitkomst.
gr.
Richard
van Hammerite bestaat er een speciale primer (NON-FERRO-PRIMER)
die je kunt/moet gebruiken als je aluminium wil spuiten/verfen.
deze is verkrijgbaar bij de verfwinkel of Gamma etc.
Poedercoaten geeft het beste resultaat, maar dan moeten de wielen
compleet gestraald worden en tevens voorbehandeld worden.
Waar deze voorbehandeling uit bestaat weet ik niet, maar dat is wel
uit te vinden door even een bedrijf te bellen waar ze auto/motorwielen
poedercoaten. Sorry, ik weet er zo snel geen, maar mischien biedt het
forum uitkomst.
gr.
Richard
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7549
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Ik zal ze eens contacteren. Ik ben ook al wel iets wijzer geworden op internet, maar ik hoor ook graag ervaringen hier. Nadeel van Hammerite is dat het niet in spuitbare vorm is en het niet met alle lakken kan worden afgelakt.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Iron Horse...kijk eens hier.
http://faq.zandbelt.nl/#revisie" onclick="window.open(this.href);return false;
staan allemaal handige adressen op.
poedercoaten is inderdaad wat moeilijker met aluminium dan met staal. ik had mijn bagagedrager van de V-strom ook laten poedercoaten. ze moeten die alu dingen voorbakken geloof ik, anders hecht het niet.
ik heb het toen hier: http://www.asncalveenamersfoort.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
laten doen.
succes met je Ver-roest-strom.
http://faq.zandbelt.nl/#revisie" onclick="window.open(this.href);return false;
staan allemaal handige adressen op.
poedercoaten is inderdaad wat moeilijker met aluminium dan met staal. ik had mijn bagagedrager van de V-strom ook laten poedercoaten. ze moeten die alu dingen voorbakken geloof ik, anders hecht het niet.
ik heb het toen hier: http://www.asncalveenamersfoort.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
laten doen.
succes met je Ver-roest-strom.
Laatst gewijzigd door Erik Hofstee op di 28-03-2006, 23:05, 2 keer totaal gewijzigd.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7549
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Thanx
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Hey ik heb mijn velgjes ook laten coaten en kwa hechting is het echt perfect het is zeer aan te raden hier 2 bedrijven in de omgeving dordrecht http://www.vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t=1479" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.brassto.nl/site/index.cfm?act=home.tonen" onclick="window.open(this.href);return false;
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7549
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Wat heb je daarbij gedaan qua voorbereidingen. Als je poedercoat worden de lagers te heet. En je wilt niet alles gecoat hebben. Of heb je ze laten natcoaten? En kostte je die grap? En bij wie?
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Rob,
http://www.renoblastandcoatings.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Constructieweg 54, Mijdrecht
poedercoaten vanaf EUR 40,00 per wiel (zwart of wit)
gr.
Richard
http://www.renoblastandcoatings.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Constructieweg 54, Mijdrecht
poedercoaten vanaf EUR 40,00 per wiel (zwart of wit)
gr.
Richard