Klepspeling dl 1000 2014

Plaats reactie
Lex1960
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 17-03-2013, 22:47
Mijn motor is een: DL 1000 2014
Woonplaats: veldhoven

Klepspeling dl 1000 2014

Bericht door Lex1960 »

Het zal ongetwijfeld ergens staan op het forum maar kan het met zoekfunctie niet zomaar vinden
De Klepspeling voor een dl 1000 2014
Heb 32000 km op de teller en wil het zelf gaan controleren
Nog tips wat wel en niet gedemonteerd moet worden om erbij te komen.
Lex1960
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 17-03-2013, 22:47
Mijn motor is een: DL 1000 2014
Woonplaats: veldhoven

Re: Klepspeling dl 1000 2014

Bericht door Lex1960 »

Nogmaals dezelfde vraag zal toch wel iemand op kunnen antwoorden
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Klepspeling dl 1000 2014

Bericht door Iron Horse »

Staat gewoon in het WPH L4 dat al meermaals is aangehaald. Openen geeft bij sommige alleen wat problemen. Je moet IE ervoor gebruiken. Ik zie het nu ook niet meer te downloaden via het forum. Verwijderd?

Dit staat er in ieder geval in de L4 versie als waardes.

Valve clearance (cold) (IN.)
Standard: 0.10 – 0.20 mm (0.004 – 0.008 in)

Valve clearance (cold) (EX.)
Standard: 0.20 – 0.30 mm (0.008 – 0.012 in)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Lex1960
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 17-03-2013, 22:47
Mijn motor is een: DL 1000 2014
Woonplaats: veldhoven

Re: Klepspeling dl 1000 2014

Bericht door Lex1960 »

Dank je welk heb inderdaad net Zelf op internet het werkplaats handboek gevonden
Gebruikersavatar
Geronimo
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 15-05-2019, 23:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Klepspeling dl 1000 2014

Bericht door Geronimo »

beste en was deze klepspeling regelen te doen?
heb motor gekocht met 23000km op de teller met een groot onderhoud en 1 jaar garantie, maar klepspeling controleren was niet nodig vonden ze!
nu met 25000km deze laten controleren en telefonisch de rekening gehad 500 Euro was er niet goed van! :evil: :twisted:
De balhoofdlagers zouden ook los gestaan hebben!
Ik ga nu al het onderhoud zelf doen, de remmen, luchtfilter ketting set deed ik al zelf maar nu heb ik er genoeg van om gepluimd te worden ik ga proberen alles te doen met hulp van de leden dit forum!
Groetjes Patrick :-)}
Suzuki GSX650F, Kawasaki GTR1400, Goldwing 1500, Goldwing 1800, Suzuki V-STROM 1000 :-)}
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Klepspeling dl 1000 2014

Bericht door F2ride2001 »

500 euro valt reuze mee hoor.

Ik was 900 kwijt (grote 24k beurt). Alleen de klepspeling controleren is al een hele puist werk. Als dan de kleppen gesteld moeten worden en de nokkenassen uitgebouwd moeten worden wordt het nog veel duurder (lees: arbeid )

Zelf doen kan. Maar bereid je voor op een behoorlijk complexe klus. Ik hoop voor je dat je erg handig bent en gezegend bent met een behoorlijk mechanisch inzicht. In alle andere gevallen is de kans op ellende levensgroot. Dus denk daar nog maar eens goed over na.

Ik spreek uit ervaring, heb al meerdere vrienden mogen helpen die dachten dat ze de kleppen zelf wel konden stellen...... :frusty:
Tot en met die ene die de kleppen zo goed gesteld had dat tijdens starten de kleppen de zuiger raakten (hij had de timing verkeerd terug gezet). Motor total loss.... :shock:
TL1000 forever
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 506
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2023 Suzuki DL800DE
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Klepspeling dl 1000 2014

Bericht door Piet Zahut »

Geronimo schreef: di 04-08-2020, 18:33 beste en was deze klepspeling regelen te doen?
heb motor gekocht met 23000km op de teller met een groot onderhoud en 1 jaar garantie, maar klepspeling controleren was niet nodig vonden ze!
nu met 25000km deze laten controleren en telefonisch de rekening gehad 500 Euro was er niet goed van! :evil: :twisted:
De balhoofdlagers zouden ook los gestaan hebben!
Ik ga nu al het onderhoud zelf doen, de remmen, luchtfilter ketting set deed ik al zelf maar nu heb ik er genoeg van om gepluimd te worden ik ga proberen alles te doen met hulp van de leden dit forum!
Groetjes Patrick :-)}
Dus je hebt een motor gekocht mét groot onderhoud en ze hebben de klepspeling niet gecontroleerd? Fijn bedrijf, mag hopen dat het geen Suzuki dealer is. Maar nu heb je de motor voor de 24000 beurt laten gaan en je hebt het idee gekregen dat je 'gepluimd' bent? Door de dealer waar je de motor hebt gekocht of door de dealer die het onderhoud heeft gedaan?

Maar voordat je aan het kleppenstellen gaat beginnen vraag jezelf even goed af of je genoeg kennis, kunde én gereedschap hebt om dit goed te kunnen uitvoeren. Zoals gezegd door F2ride2001 als je de timing een paar tandjes verkeerd hebt staan mag jij je voorbereiden op een iets grotere klus, een blokwissel....
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Gebruikersavatar
Geronimo
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 15-05-2019, 23:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Klepspeling dl 1000 2014

Bericht door Geronimo »

Met mijn kennis valt het wel mee ik was mecanicien van vrachtwagens en jeeps bij het leger, maar dit wil niet zeggen dat ik sommige zaken aan experts overlaat net zoals met een beschadigde versnellingsbak dat is ook de reden dat ik aan deze klus niet zelf begonnen ben!
De motor was gekocht bij een dealer van alle merken tweedehands motoren en die had deze moeten controleren, ik ben ondertussen wel wat gekalmeerd maar morgen wil ik een beknopt factuur van de werkzaamheden.
hij zou nu moeten rijden als een zonnetje :-)} ik ben trouwens heel tevreden met de V-Strom :duim:
Suzuki GSX650F, Kawasaki GTR1400, Goldwing 1500, Goldwing 1800, Suzuki V-STROM 1000 :-)}
Gebruikersavatar
Geronimo
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 15-05-2019, 23:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Klepspeling dl 1000 2014

Bericht door Geronimo »

nu weet ik het helemaal niet meer en ben wanhopig!
ik wil na betalen van de factuur de parking afrijden nog steeds in 1ste versnelling met half slippende koppeling slaat plots de motor af en niets deed het nog alle lichtjes instrumentenpaneel uit en geen leven meer in te krijgen!
terug naar binnen gegaan en ze moeten hem terug helemaal nazien omdat er geen zekering gesprongen is!
kreeg direct een rot verhaal te horen dat iemand bij eerdere herstellingen de kabelboom naar de instrumenten verkeerd gelegd was(dit staat niet op mijn factuur!) ik denk dat ze er een knoeier aan laten werken hebben!
nu willen ze nog extra kosten gaan aanrekenen voor de extra werkzaamheden die nu gaan volgen!
Wat zijn mijn rechten en wie betaald eventuele schade voor een slecht uitgevoerd onderhoud door de merkdealer van Kawasaki die aan mijn motor heeft gewerkt? :evil: :twisted: :frusty:
Suzuki GSX650F, Kawasaki GTR1400, Goldwing 1500, Goldwing 1800, Suzuki V-STROM 1000 :-)}
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Klepspeling dl 1000 2014

Bericht door F2ride2001 »

Ik zat net je verhaal te lezen. Pfffffffff............... wat een verhaal. Ik wens je echt veel sterkte en hoop dat het goed komt.
Iedereen kan fouten maken, maar het zou mensen sieren, als ze het gewoon toegeven.

Da's 1 van de hoofdredenen dat ik mijn motor nooit meer naar een dealer breng. Ik doe (en kan) alles zelf.
Heerlijk, ik neem de tijd en doe het netjes. Kost wel altijd tijd, maar goed het mag hobby heten.
TL1000 forever
Gebruikersavatar
Geronimo
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 15-05-2019, 23:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Klepspeling dl 1000 2014

Bericht door Geronimo »

gisteren een reactie gekregen,
er is dus geknoeid aan de kabelboom achter de instrumenten door de vorige eigenaar of mechanieker. :evil: wat vinden jullie van 200Euro voor herstelling manke verbindingen van de kabelboom vanaf contactslot?
deze corrosie van de elektrische draden is deze motor daar gevoelig aan :?: zijn er meer gevallen gekend?

Patrick,

De oorzaak van het defect is corrosie van de elektrische draden
en manke verbindingen van de kabelboom vanaf contactslot.
Zie foto's in bijlage.
Gezien de slechte staat van de bekabeling zijn
alle gecorrodeerde draadstukken te vervangen
en van degelijke connecties te voorzien.
Gelukkig is het defect hier op de parking gebeurd.
Voor de herstelling schatten wij de kost op 200 euro.
Vanaf morgen zijn wij voor een week gesloten en zullen dit werk inplannen
voor donderdag 20 augustus.
Graag uw akkoord per omgaande voor uitvoering.

Mvg

Jean-Pierre
Suzuki GSX650F, Kawasaki GTR1400, Goldwing 1500, Goldwing 1800, Suzuki V-STROM 1000 :-)}
Gebruikersavatar
H3B
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21-01-2019, 09:56
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom 1000 XTA L8 Yellow 2018
Woonplaats: Beek en Donk

Re: Klepspeling dl 1000 2014

Bericht door H3B »

Zo te zien is jouw probleem dus niet veroorzaakt door het onderhoud van de dealer en €200,- vind ik persoonlijk wel meevallen. Let wel, hier zit natuurlijk ook de tijd bij voor de diagnose.Ik zeg doen! En daarnaast zou ik verhaal halen bij de verkopende partij waar de motor gekocht hebt en kijken of je dit geld daar kunt terughalen.
Laatst gewijzigd door H3B op za 08-08-2020, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peettomaat
DL1000 berijder
Berichten: 301
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 19:31
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050XT
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Klepspeling dl 1000 2014

Bericht door Peettomaat »

+1
En jammer dat ze net op vakantie gaan

Verstuurd vanaf mijn SM-N975F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Geronimo
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 15-05-2019, 23:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Klepspeling dl 1000 2014

Bericht door Geronimo »

inderdaad ga ik verhaal halen waar ik hem gekocht heb, zeker nu ik weet dat het stellen van de kleppen nodig was!
niet dat ik er iets mee ga winnen, maar alleen maar duidelijk maken dat hun nazicht voor verkoop niet deugd!
En ja jammer net voor de verlofperiode van deze dealer!
Ik ben wel ten allen tijden heel beleefd gebleven en ik was trouwens al heel lang klant, ging regelmatig eens nieuwe motoren test rijden zodat ik meerdere modellen kon vergelijken op hun rijgedrag.
Deze dealer kon hier uiteindelijk niets aan doen, maar het blijft een jammer en kostelijk voorval! :worship:
Suzuki GSX650F, Kawasaki GTR1400, Goldwing 1500, Goldwing 1800, Suzuki V-STROM 1000 :-)}
Plaats reactie