Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Plaats reactie
Lex1960
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 17-03-2013, 22:47
Mijn motor is een: DL 1000 2014
Woonplaats: veldhoven

Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Lex1960 »

Heb redelijk wat geluiden bij het achtertandwiel en wil een nieuwe kettingset plaatsen
Nu staat er in het forum genoeg over de 650 m. b. t. het verkleinen cq vergroten van het achtertandwiel maar niet voor de 1000 rijders(bj 2014)
Ik zit er over te denken om mijn voortandwiel 1 tand te verkleinen (of achter) vergroten ik hoop dat dan alles in de 2 de versnelling kan wat betreft korte bochten (haarspeldbochten)
Hoger toerental op snelweg is voor de dl 1000 geef punt vind ik
Heeft hier iemand ervaring mee
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Iron Horse »

Als je voelbaar effect wilt hebben en niet teveel verandering in kettinglengte dan zou ik experimenteren met het voortandwiel. Verhouding van 17:41 betekent anders dat je voor hetzelfde effect van 1 tand verschil voor, 2,4 dus 2 of 3 tanden achter moet aanpassen. Bij een 1000 zul je met 1 tandje minder voor toch wel wat verschil merken denk ik (geen ervaring mee). Let er wel op dat je snelheidsmeter minder accuraat wordt. Bij de 1000 meet die op de versnellingsbak tegenover de 650 op het voorwiel. Althans dat was bij de K-modellen, ik weet niet of dat ook bij de L-modellen zo is.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door RedStrom »

Heb je de laatste JO2 versie van de ECM?
Daarmee kun je tot 2000 rpm in zijn 2 rijden en toch nog goed oppakken.
Maar hij loopt nog steeds het best boven de 3000 rpm.

Ik heb op de 650 een 16 voor gehad. Pittiger, maar ook nog vroeger omhoog schakelen. Beetje zenuwachtige respons soms en best veel toeren in zijn 6.
Hoger verbruik ook.
Maar ik ben wel benieuwd hoe het is op een 1000. Dus ik zou zeggen probeer het eens en laat weten wat je vind :)
Tandwiel wisselen is geen moeilijke klus.

Er rijdt ook iemand met een 44 achter op zijn 650. Dat heeft zeker geen negatief effect.
Maar de details zijn voor hem. Rene?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Frank »

Bijkomend nadeel is dat als je met de (voor)tandwiel gaat experimenteren je snelheidsmeter (nog) meer gaat afwijken. Kleiner tandwiel voor betekent meer snelheid op je meter...
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Eikie »

RedStrom schreef: zo 29-04-2018, 21:32
Er rijdt ook iemand met een 44 achter op zijn 650. Dat heeft zeker geen negatief effect.
Maar de details zijn voor hem. Rene?
Lager verbruik en iets hogere topsnelheid. Tussensprintjes worden makkelijker opgepakt.
Vermogensdipje tussen de 4200 - 4600 tpm is ook weg.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Lex1960
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 17-03-2013, 22:47
Mijn motor is een: DL 1000 2014
Woonplaats: veldhoven

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Lex1960 »

Nee volgens mij nog nooit iets aan veranderd dus ECM is van 2014
Heb hier wel eens iets over gelezen in een Duits forum waar deze volgens mij onder garantie aangepast werden
Maar de tandwielen en ketting zijn besteld (voor 16 en toch met rubberring erin voor het geluid)
Achter origineel 41
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door RedStrom »

Die ECM maakt wel degelijk verschil. Daar is een terugroepactie voor geweest.
Daarvoor zou je Nimag eens moeten vragen.
Als je een Nederlandse DL hebt zou je die oproep al gehad moeten hebben.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Iron Horse »

Kun je ook zelf bij de RDW op kenteken nakijken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Castlelane
DL1000 berijder
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 27-10-2013, 16:19
Mijn motor is een: Versys 1000 2018
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Castlelane »

Ik had deze link nog ergens ver verstopt bij mijn favorieten.
Leuk om de effecten te bekijken tussen grootte tandwiel, snelheid en lengte van de ketting

https://www.gearingcommander.com/
Lex1960
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 17-03-2013, 22:47
Mijn motor is een: DL 1000 2014
Woonplaats: veldhoven

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Lex1960 »

Heb suzuki gebeld krijg deze week nieuwe ECM
Is ongeveer 10 minuten werk zij de dealer
Ik moet ook zeggen dat de problemen die de meeste hebben met de oude Ecm bij mij niet zo heftig waren is wel eens een keer afgeslagen met koude motor maar misschien 6 keer voorgekomen in 30.000 km ook vermogens dip en niet mooi rondlopen viel allemaal wel mee
wel mag de gas response wel wat minder
Dus ik ben benieuwd
Sorry is beetje of topic
Zal volgende melden in goeie topic
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1578
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Motormuus »

Lex. Neem allebei de sleutels mee. Ivm de startonderbreker.
Lex1960
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 17-03-2013, 22:47
Mijn motor is een: DL 1000 2014
Woonplaats: veldhoven

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Lex1960 »

He ondertussen nieuwe ecu en kleiner tandwiel Voor
Is lastig Te zeggen of e. e. A aan neuwe ecu of kleiner tandwiel ligt
Gas respons is stukken better hoeft niet meer heel voorzichtig gas Te geven dit is door nieuwe ecu
Motor loop mooi Rond en lijkt iets zuiniger
Afgelopen weekeinde in duitsland gereden .Bochten waaronder ook haarspeld bochten kunnen voortaan in zijn 2 zonder koppeling vanaf 2000 rpm pikt I goed op
Reed vroeger vaak met tractie controle op 2 dit gaat niet meet op droge weg grijpt direct in bij wegrijden dit komt waarschijnlijk door kleiner tandwiel.
Toerental en tellerafwijking niet zo spannend
Verder dus positief
Komend weekeinde naar de pyrineeen Voor 10.dagen laat de over brenging zoals I nu is (16 Voor 42 achter)
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door RedStrom »

Interessant.
Sneller bij optrekken, meer of minder schakelen?
Hou ons op de hoogte en veel plezier.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Lex1960
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 17-03-2013, 22:47
Mijn motor is een: DL 1000 2014
Woonplaats: veldhoven

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Lex1960 »

Ondertussen Al een tijdje met kleiner tandwiel gereden bevalt OK alleen de tractie controle werk niet meer als Voorheen
De eerste stand is niet meer bruikbaar grijpt Te snel in
Dealer in bergeyk zegt dit ligt aan het Toerental Wat nu afwijkt vergeleken met het Toerental
Gisteren bij suzuki in ryen vertelde de monteur dat dit eigenlijk niet Kan daar het systeem werkt op slippen van het achterwiel (cq verschil in omwenteling van het voor
En achterwiel
Raar is ook dat Ik geen foutmelding heb
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Eindoverbrengingsverhouding veranderen bij dl 1000

Bericht door Bacchus »

Ik rij al jaren met 1 tandje verschil in het achtertandwiel van mijn DL1000 uit 2004 (2003 model) en ik moet zeggen ik vind het top.
Bij de vorige kettingset vergeten te vermelden en een originele erop. Tja die is terug gegaan naar de dealer en heb er toch weer mijn tandwiel met een tandje verschil op laten zetten.
Toerental is wat hoger en je kilometerteller wijkt iets af, maar ik rij er prettiger op.

Nogmaals ik heb niet het 2014 model en het blijft een persoonlijk iets.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Plaats reactie