(Duur?) onderhoud

Plaats reactie
Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 291
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

(Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » di 17 apr 2018, 12:31

Hey folks,

Na geruime tijd afwezig te zijn geweest op het forum (foei!), kom ik toch weer eens kijken. Heb in 2015 een K9 en L2 de deur uitgedaan (de L2 nog via dit forum verkocht zelfs - helaas niet helemaal proper afgehandeld door de koper, maar goed) en een nieuwe L6 gekocht.

Deze ging vorige week binnen op 21k km. Wat vroeger dan nodig, zeker gezien het eerste onderhoud wat later was gebeurd, maar er moest een nieuwe ketting op :)
Ik verschoot echter toch wel van de factuur: 656.93 euro. Detail is als volgt:
  • Onderdelen
    • Bijproducten: 3.99
    • Stator Set: 135.75 - onderdeel van terugroepactie
    • Olie Biker 4 Stroke 10W40: 22.26 - onder garantie icm stator set
    • Filter assy. engine oil: 17.52
    • Rondsel koper: 0.64
    • Lamp H3: 7.90
    • Ketting set K3988: 177,86
    • Vervangvoertuig: 16
    • TOTAAL (exclusief garantie zaken): 223.91
  • Arbeidskosten 433.02
Ik weet dat het uurtarief ongeveer 76 euro per uur is. Dat zou betekenen dat ze ongeveer 6 uur nodig hebben gehad om
  • De ketting te vervangen
  • Olie + filter te vervangen
  • Mistlamp (H3) te vervangen
  • Ketting te vervangen
  • GPS houder te monteren (inclusief kabel naar batterij)
  • Gebruikelijk nazicht
    • Stuurhuisspeling
    • Band voor
    • Band achter
    • Rembeleg voor
    • Rembeleg achter
    • Remvloeistof
    • Koppeling
    • Kabels
    • Vorkolie
    • Smeerpunten
    • Elektrische installatie
    • Koelvloeistof
    • Achter schokdemper
    • Proefrit
De stator vervangen kostte 52.26 euro. In werkuren is dat 40 minuten.
Lijkt 6 uur dan niet wat veel voor de rest? De dealer zei dat een ketting vervangen wel redelijk wat tijd kan kosten, maar is dit in verhouding? Het valt me nu trouwens op dat ze een volgend nazicht op 24k km vragen, dus vraag ik me af wat ze dan nu niet gedaan hebben dat ze op 24k wel doen?

Thanks voor jullie input!

Gebruikersavatar
Margon
Berichten: 972
Lid geworden op: zo 16 aug 2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Locatie: s`Gravendeel

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Margon » di 17 apr 2018, 12:36

Als de statorset een terug roep actie is dan hoeft je er toch niet voor te betalen, of lees ik dit nu fout
:-)}

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 291
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » di 17 apr 2018, 13:02

Nee Margon, klopt. Maar ze vermelden de details wel op de factuur, ook al rekenen ze niet aan :)

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8251
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Iron Horse » di 17 apr 2018, 19:18

De vraag is hoe ze de ketting vervangen hebben. Volgens het boekje is dat een doorlopende ketting en moet de achterbrug dan los. Dat is een arbeidsintensief gebeuren. Maar in de praktijk gebeurt dit bijna nooit en kiest men voor het breken van de ketting en opnieuw ponsen. Dan is de hele handeling een fluitje van een cent. Ze zullen je hoogst waarschijnlijk willen wijsmaken dat ze de brug hebben gedemonteerd. Maar controleer de nieten van de ketting eens nauwkeurig en met een beetje geluk zul je de nieuw geklonken nagel er tussen vinden. Als er ook nog een nieuwe schakel nodig is geweest kan die ook zelfs nog iets afwijken van de ketting, maar dat hoeft niet als die van dezelfde leverancier is. Dan weet je dat de brug dus niet los is geweest en het karwei aanzienlijk minder heeft gekost.

(Als ze hem volgens jouw overzicht echter twee keer hebben vervangen dan klopt de prijs natuurlijk wel ...... :schater: )
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 291
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » wo 18 apr 2018, 10:33

Iron Horse schreef:
di 17 apr 2018, 19:18
De vraag is hoe ze de ketting vervangen hebben. Volgens het boekje is dat een doorlopende ketting en moet de achterbrug dan los. Dat is een arbeidsintensief gebeuren. Maar in de praktijk gebeurt dit bijna nooit en kiest men voor het breken van de ketting en opnieuw ponsen. Dan is de hele handeling een fluitje van een cent. Ze zullen je hoogst waarschijnlijk willen wijsmaken dat ze de brug hebben gedemonteerd. Maar controleer de nieten van de ketting eens nauwkeurig en met een beetje geluk zul je de nieuw geklonken nagel er tussen vinden. Als er ook nog een nieuwe schakel nodig is geweest kan die ook zelfs nog iets afwijken van de ketting, maar dat hoeft niet als die van dezelfde leverancier is. Dan weet je dat de brug dus niet los is geweest en het karwei aanzienlijk minder heeft gekost.
Daar ga ik eens naar kijken - wat zijn de 'nieten van de ketting' juist? Of waar vind ik die juist? Of die nieuwe 'schakel'? (Sorry - ben langs geen kanten technisch aangelegd :mrgreen: )
Iron Horse schreef:
di 17 apr 2018, 19:18
(Als ze hem volgens jouw overzicht echter twee keer hebben vervangen dan klopt de prijs natuurlijk wel ...... :schater: )
Haha, ok, daar ben ik het mee eens :o)
(Kan het helaas niet meer aanpassen.)

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8251
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Iron Horse » wo 18 apr 2018, 11:28

De nieten zijn de pennen die door de schakels gaan en waar de schakel scharniert. De platte stukjes aan de zijkanten zijn (een deel van) de schakels.

Op de 2 plaatjes zie een schakel, het ronde deel is de niet. Daar horen nog wel (O-)ringen bij maar dat is nu niet van belang. De tweede wordt in die vorm niet toegepast bij de V-Strom.

Afbeelding

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 291
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » wo 18 apr 2018, 12:04

Thanks, ga ik even (proberen te) bekijken :)

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 291
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » do 19 apr 2018, 11:23

Krijg de foto momenteel niet geupload, maar volgens mij is de ketting inderdaad 'geponsd' geweest. Ga er toch eens achter horen!
IMG_20180419_104935_01.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1152
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: KTM 1090 R Adventure 2017 dr jekyll&mr hide uitlaat
Locatie: brouwershaven

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Motormuus » do 19 apr 2018, 13:55

Yup een geklonken ketting.

Is trouwens een klusjes wat je prima delf kan doen. Mits het juiste tooltje. Ik laat nooit ketting en tandwielen vervangen door de dealer. Heb gelukkig een schuurtje van 5x8m1 waar ik zit kan doen.

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 291
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » do 19 apr 2018, 14:37

Thanks Motormuus!
Heb helaas geen tooltje, en al zeker niet de ervaring/kennis om dit zelf te doen. Heb er op zich geen probleem mee om dit door de dealer te laten doen, maar dan moet het wel correct gebeuren en afgerekend worden!

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 291
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » vr 20 apr 2018, 14:39

Zo, heb ze gemaild

Beste,

Een dikke week geleden deed ik mijn VStrom 650 binnen voor een aantal zaken
- Vervanging stator in het kader van een terugroepactie
- Beurt
- Monteren GPS houder
- Vervangen van 1 mistlicht
- Nieuwe kettingset

Materiaal kostte 233.91 euro (waarvan 177.86 voor de kettingset) en werkuren waren goed voor 433.02 euro.
Bij het ophalen vroeg ik reeds naar de reden van de toch wel hoge factuur. De verklaring was dat het vervangen van de ketting wel wat tijd kost.

Nu bedacht ik me enkele dagen geleden dat, met een uurtarief van 76 euro (als ik mij niet vergis), 433.02 euro betekent dat er 5 uur en 40 minuten aan gewerkt is. Het vervangen van de stator (onder garantie) zou 40 minuten geduurd hebben. Dit werd uiteraard niet aangerekend.
Vermits ik zelf niet technisch onderlegd ben, heb ik even navraag gedaan. Verschillende mensen wisten me te zeggen dat het vervangen van de ketting op 2 manieren kan bij de VStrom:
- Als een doorlopende ketting, waarvoor de achterbrug gedemonteerd moet worden
- Dmv het breken en opnieuw ponsen van de ketting
Waarbij de 2de methode veel minder arbeidsintensief is dan de 1ste.

Kunt u bevestigen welke methode gebruikt is? Indien de ‘eenvoudige’ methode: kunt u dan aub nogmaals toelichten waar de uren vandaan komen (zeker gezien er geen volledige 24 000 beurt is gebeurt; motor had 21k km, en bij opmerkingen wordt vermeld dat de volgende beurt op 24k gepland dient te worden)?

Alvast hartelijk bedankt!
Mvg,


Benieuwd hoe ze reageren :)

Plaats reactie