vieze substantie in luchtfilterdoos????

Plaats reactie
Gast

vieze substantie in luchtfilterdoos????

Bericht door Gast »

HELP

Wie weet wat de substantie is die in mijn luchtfilter zit? Kan ik ook zien in het oliepijlvenster. Lijkt me NIET normaal. :cry: :cry:




Afbeelding
Afbeelding
Gast

Bericht door Gast »

Iemand die de foto's er op een normaal formaat opkrijgt.
Programma dat ik gebruik verkleint ze.

HELP
Biker

Bericht door Biker »

phillies schreef:Iemand die de foto's er op een normaal formaat opkrijgt.
Programma dat ik gebruik verkleint ze.

HELP
Dan moet je ze via image check uploaden, zie tips en trucks van IH op dit forum
Bandit

Bericht door Bandit »

Ik kan het op de foto's (ze zijn ookzo lief klein) niet zien, maar als het wittig van kleur is , dan is er op de een of andere manier vocht *dus ik denk aan water) in je olie terecht gekomen. En dat is niet goed. want deze "subtantie"smeert echt niet. :evil:

Groetjes Toon (Bandit) 8)
Gast

Bericht door Gast »

De problemen stapelen op :x

Ik zal van het begin vertellen.
Heb vorige week mijn olie en oliefilter vervangen. Op 16500km. Toen merkte ik al een witte aanslag op mijn oliepeilvenster. Geen zorgen over maken zeiden de mechaniekers op het werk, zal wat condens zijn. Als het blijft, laten naar kijken.
Na het vullen van de olie en een keer laten draaien was de aanslag weg. Zo ver zo goed dacht ik.

Vandaag had ik tijd voor mijn luchtfilter en toen is het allemaal begonnen. Ik merkte weeral witte aanslag op het olievenster en dacht nog, moet ik eens laten naar kijken.
Kappen eraf, tank eraf, luchtfilterhuis open en dan... links is er een reservoir voor overtollige gassen waar ook een spons in zit. Haal de spons eraf en merk die witte schuim(zoals op het olievenster) onderin het reservoir en spons. (Ruikt trouwens ook naar naft). IS NIET NORMAAL denk ik. Bel naar de dealer en leg mijn probleem uit. Zijn antwoord: ofwel is de pakking versleten van de waterpomp die in verbinding staat met de motor(om water tegen te houden dus) of mijn join de collas is stuk. En dit na 17000km zeg ik!!! Dealer zegt dat hij voor zo'n jonge motor nog nooit dit probleem heeft gehad en dat ik op het werk ernaar moet laten kijken. Toeval wil nu dat ik bij de invoerder werk dus dat is handig.
Maar dan... Kuis de witte viezigheid op, plaats nieuw luchtfilter, alle kappen er terug op en starten maar. Zet kontakt aan en mijn waarschuwingslampje van de olie brand!!!!! Twijfel of ik wel zou starten, toch maar doen en ja lampje gaat uit. Motor draait redelijk denk ik en zet hem terug af en dan terug aan. En jawel daar brand dat olielampje weer...
Ben nu zover dat ik er niet meer mee durf rijden...

Zo dat was effe mijn gal spuwen. Iemand suggesties??
DL650

Substantie

Bericht door DL650 »

Het is wat bandit schrijf , water wat bij de olie is gekomen dus in jou geval koelvloeistof ,er is een pakking lek, welke het is zou ik zo niet kunnen zeggen.Maar de dealer of de invoerder zou je moeten kunnen helpen.

Peter,
Biker

Bericht door Biker »

In ieder geval niet meer mee rijden!!
Sterkte
Gast

Bericht door Gast »

ben gerust gesteld vandaag :)
dat wit goedje is dus wel degelijk water en olie. Aangezien ik maar zo'n 10km moet rijden naar het werk staat de motor eigenlijk te koud. Vandaar dat in dit koude weer condens aan de binnenwand van de motor word gevormd.
Ze hebben mijn oliedruk en koelwaterniveau gecontroleerd en dat heeft allemaal normale waarden. Alle olie- en weet-ik-veelbuisjes van de motor zijn ook ok.
Enkel als ik merk als mijn oliepeil stijgt en koelwatervloeistof daalt dan is er iets serieus mis.

De boodschap is dus: meer kilometers rijden..... :-)}

groetjes,
Biker

Bericht door Biker »

Dat vind ik toch een beetje een vreemd verhaal want dan zouden deze klachten bij veel meer mensen voor moeten komen want jij bent niet de enige die veel met een koude motor rijdt. En zoals Bandit al schreef smeert het voor geen meter. Een beetje vocht zal niet zo'n probleem zijn maar als de olie wit wordt is de hoeveelheid vocht toch wel aan de hoge kant volgens mij........
Gast

Bericht door Gast »

De olie is ook gecontroleerd en die zag er normaal uit. Dus geen witte schuim ofzo. Ik moet nu gewoon elke dag mijn oliepeil in het oog houden. Ga nu ook om de 2 weken dat reservoir nakijken. Lijkt omslachtig maar dat ga ik doen om toch maar een probleem te kunnen uitsluiten. Moest er toch iets verkeerd zijn dan heb ik mijn garantie gelukkig nog. Heb het blok ook goed warm laten lopen en zo'n 50km rondgereden en kan enkel zeggen dat hij draait zoals het moet.

Ik zal de ontwikkelingen hier wel posten. Kan inderdaad zijn dat ik een speciaal geval word. Maar laten we dat voorlopig nog eventjes uitsluiten.
Jan1966
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Bericht door Jan1966 »

Dat verhaal dat de witte smurrie door het rijden van te korte afstanden komt klopt volgens mij wel.

Ik heb ooit een auto gehad waar ik toen ook alleen korte stukjes mee reed. Op de binnenzijde van de olievuldop zat ook een witte smurrie (sludge), veroorzaakt doordat de motor/olie niet goed op temperatuur kwam.

Korte stukjes zijn zo wie zo minder goed voor de motor en uitlaat door de condensvorming.

Groeten van Jan
L-Strom

Bericht door L-Strom »

De witte drek is sludge, dit is een verbinding van de motorolie met water. Dit komt meestal voor in de koude dagen doordat de olie onvoldoende op temperatuur komt, de (vochtige) olie/carterdampen slaan dan neer op de koudste plaatsen in het motorblok en luchtfilter, daar vormt zich dan de witte sludge. Bij auto"s zie je dit dan ook vaak boven in het kleppendeksel waar dan vaak meteen (onterecht) de diagnose van defecte koppakking gesteld word. Laat je motorolie eens goed op temperatuur komen en ververs hem regelmatig, maar wees er wel van overtuigd dat je geen koelvloeistof verliest je kan dan beslist de diagnose stellen dat je koelvloeistof afdichtingen in orde zijn!

Groeten Leo.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Hier nog een Strom die dit heeft gehad
:arrow: de mijne......
..........die witte smurrie heb ik 2 jaar gelden in de winter ook achter mijn oliekijkglas gehad....... en inderdaad vertelde de "V" te B'veld mij hetzelfde.....te korte stukjes rijden naar 't werk.......toen 9 km via snelweg of 11 binnendoor(enkele reis).....
Mijn baas is verhuisd en daardoor mag mijn Strom nu (als ik opgeroepen wordt :roll: :roll: ) 80 km. heen en weer rijden....!!!
Vinden we helemaal niet erg, mijn Strom en ik :!: :lol:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Remakil

Bericht door Remakil »

Conclusie... TS moet omrijden naar zijn werk... einde probleem... ;)
Biker

Bericht door Biker »

Of gaan verhuizen :lol: :lol:
Plaats reactie