Kettingonderhoud

Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
Woonplaats: Mestreech
Contacteer:

Kettingonderhoud

Bericht door Dwars »

Welke kettingspray gebruiken jullie?
Heb ik de loop der jaren al van alles gebruikt maar heb de beste ervaringen met HKS.

Begin met de reiniger, hele ketting inspuiten en laten inwerken. Daarna met harde borstel (geen stalen) ketting schoonmaken. Eventueel herhalen.
Daarna behandelen met neutralisierer om de reiniger te neutraliseren en een hechtmiddel aan te brengen op de ketting.
Als laatste smeren óf met de spuitbus óf iets secuurder met het rechtse flesje.
Kan hij er weer 2500 km tegen.
voor meer info klik hier beneden

www.hks-czech.de
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Ebrostrom »

Motorex chain lube road strong. Plakt als n gek en spetters niet in t rond. Velg blijft relatief schoon. Met BO motor-oil chain saver spray of osco was deze altijd pikzwart.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 zwart 2016

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Marian »

Ik had altijd Duckhams met een tandenborsteltje :). Heb het nog maar dr zit nu een osco systeem op.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Sparkle Black Peter »

Ook hier Motorex :duim:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Prom
Berichten: 79
Lid geworden op: za 22-10-2016, 11:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2007)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Prom »

Gebruikersavatar
Numpty
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 04-02-2008, 12:50
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT
Woonplaats: Braboland
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Numpty »

Automatisch met Cameleon Chain Oiler PLUS, bevalt prima zo .
Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
Woonplaats: Mestreech
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars »

Geen last van een vettig/zwart achtervelg ?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Stroompje »

Hier ook HKS....
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Jabba
DL650 berijder
Berichten: 450
Lid geworden op: vr 25-04-2014, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L4
Woonplaats: Eindhoven de gekste

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Jabba »

S100

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

HD2W4W
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door HD2W4W »

S100, maar blijf het wel een gesmeer vinden met spuitbus en stukken karton om de boel wat af te dekken/beschermen. Denk op dat gebied nog wel eens met weemoed terug aan de schone cardan van mijn vorige Diversion 900.
Op mijn fietsen (race/mtb/hybride) gebruik ik Squirt. Een smeermiddel in een klein flesje op wax basis. Fantastisch spul. Je moet iets vaker smeren, maar het gaat gemakkelijk en de ketting blijft mooi blank.
Defender
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 14-02-2016, 20:42
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Defender »

Heeft er nog niemand ervaring met de automatische smeer systemen te koop op aliexpress? Zijn goedkoop, maar of het werkt?
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Tulipan »

Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Defender
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 14-02-2016, 20:42
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Defender »

Ja, zoiets.
Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
Woonplaats: Mestreech
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars »

HD2W4W schreef: wo 13-12-2017, 10:04 S100, maar blijf het wel een gesmeer vinden met spuitbus en stukken karton om de boel wat af te dekken/beschermen. Denk op dat gebied nog wel eens met weemoed terug aan de schone cardan van mijn vorige Diversion 900.
Op mijn fietsen (race/mtb/hybride) gebruik ik Squirt. Een smeermiddel in een klein flesje op wax basis. Fantastisch spul. Je moet iets vaker smeren, maar het gaat gemakkelijk en de ketting blijft mooi blank.
Zoals je op mijn foto kunt zien gebruik ik de kleine flacon, bent iets langer bezig maar het werk secuurder en is uiteindelijk voordeliger.
Bovendien HKS spat niet en het wordt niet van je ketting af geslingerd.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Eikie »

HD2W4W schreef: wo 13-12-2017, 10:04 ... ik Squirt.
:schater: :schater:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
Woonplaats: Mestreech
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars »

Hebben we daar bewegende beelden van?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Tulipan »

Daar gaat de ketting toch van roesten :oops: ??
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Aad900 »

Ik zie hier een workshop aankomen
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
Woonplaats: Mestreech
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars »

Tulipan schreef: do 14-12-2017, 22:50 Daar gaat de ketting toch van roesten :oops: ??

Lijkt mij wel, zal niet lang op de ketting blijven zitten, toch?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
HD2W4W
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door HD2W4W »

Zal ik het dan maar serieus houden? Dit is dat goede smeermiddel voor de fietskleding. En ja, die naam. Blijft wel hangen. De druppels op de ketting ook. Afbeelding

Sent from my Redmi 4X using Tapatalk

HD2W4W
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door HD2W4W »

Fietskleding=fietsketting. Autocorrectie....

Sent from my Redmi 4X using Tapatalk

Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Eikie »

Geweldig dit topic :schater:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Jabba
DL650 berijder
Berichten: 450
Lid geworden op: vr 25-04-2014, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L4
Woonplaats: Eindhoven de gekste

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Jabba »

Je kan je vrouw ook de ketting laten smeren. 🤣🤣🤣

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Tulipan »

De werkelijkheid gaat weer eens de fantasie te boven :worship:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
HD2W4W
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door HD2W4W »

Wie had ooit gedacht dat het onderhoud van een ketting zoveel emoties zou losmaken. Goed smeren zorgt voor minder wrijving en de benodigde spanning.

Sent from my Redmi 4X using Tapatalk

Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 661
Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
Woonplaats: Amstelveen

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Heppie »

Ik gebruik al jaren tot volle tevredenheid dit product voor het reinigen van mijn ketting van de racefiets.
Nu vraag ik mij af,kan ik het ook gebruiken voor de ketting van de V Strom.
Zijn hier mensen die het ook gebruiken .
Bij de fiets spuit ik alles goed in,na een kwartier borstel ik de boel goed schoon en spuit alles goed af met water en alles is weer brand schoon.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg. :-)}
:bye: Robert Jan :-)}
Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - 2009
Woonplaats: Rijen
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Pdendrijver »

Lijkt me niet zo'n goed plan, de O-ringen in je ketting zullen het niet zo fijn vinden denk ik. :) Je ketting schoonmaken is ook nergens voor nodig.

Ik ben zelf gegaan voor een Tutoro smeersysteem. Ik snap niet dat mensen nog hannessen met spuitbusjes en viezigheid.
Met een smeersysteem is je ketting continu perfect gesmeerd (mits goed afgesteld natuurlijk), je ketting gaat daardoor langer mee, je gebruikt minder kettingvet, de kosten heb je er op die manier snel uit en je hebt er geen omkijken meer naar. :)
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Joske »

Afbeelding

@HD2W4w

Dit scheelt enorm...stuk relaxter dan karton. 'spatbeschermer'
Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
Woonplaats: Mestreech
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars »

Pdendrijver schreef: di 17-04-2018, 20:26 Lijkt me niet zo'n goed plan, de O-ringen in je ketting zullen het niet zo fijn vinden denk ik. :) Je ketting schoonmaken is ook nergens voor nodig.

Ik ben zelf gegaan voor een Tutoro smeersysteem. Ik snap niet dat mensen nog hannessen met spuitbusjes en viezigheid.
Met een smeersysteem is je ketting continu perfect gesmeerd (mits goed afgesteld natuurlijk), je ketting gaat daardoor langer mee, je gebruikt minder kettingvet, de kosten heb je er op die manier snel uit en je hebt er geen omkijken meer naar. :)
Meen je dat nou?
Tuurlijk is je ketting schoonmaken wel belangrijk.
Ik doe het zeker om de 2500 km.
Voel het verschil in weerstand maar eens bij een vuile ketting of een schoongemaakte en daarna weer goed geoliede ketting.
Het is 1x ronddraaien bij een goede draai aan het wiel of 3-4x ronddraaien.
Minder weerstand is minder slijtage, is minder vermogensverlies, is minder brandstofverbruik etc...
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 661
Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
Woonplaats: Amstelveen

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Heppie »

Lijkt mij ook,maar ik ken ook mensen die nooit hum olie verversen,alleen bij vullen.
Dat zal je altijd houden.
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg. :-)}
:bye: Robert Jan :-)}
Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - 2009
Woonplaats: Rijen
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Pdendrijver »

Dan smeer je je ketting teveel, lijkt me. :)
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Kettingonderhoud

Bericht door RedStrom »

Elke 2500km schoonmaken?
Hoeveel km rij je met 1 ketting?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 171
Lid geworden op: za 21-02-2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Woonplaats: 't Stad

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Kwakkel-BE »

Mij is altijd gezegd dat de ketting om de 1 000 km gesmeerd moest worden. Bij slecht weer (regen, ...) zelfs om de 500 km.
Kuisen zal vast beter zijn, maar doe ik meestal ook niet. Doe zo rond de 20k km met 1 set, maar de laatste tijd vergeet ik zelfs de kettnig te smeren ('s ochtends gehaast, 's avonds geen tijd, druk bezig in het weekend, ...)
Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
Woonplaats: Mestreech
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars »

Een filmpje zegt vaak meer dan 1000 woorden...


Klik hier om dit filmpje op YouTube te kijken
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - 2009
Woonplaats: Rijen
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Pdendrijver »

Zo, geen gedoe: :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Zeeuwstrom
Berichten: 20
Lid geworden op: di 05-09-2017, 21:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Kettingonderhoud

Bericht door Zeeuwstrom »

Zoals al gezegd heeft iedereen zijn mening en ik dus ook:

Vanuit mijn bijbaan als fietsenmaker heb ik de ervaring dat je de ketting zo min mogelijk moet schoonmaken, tenzij je door het of the road rijden enorm veel zand op je ketting hebt.

Kettingreiniger is een agressief middel die al het nodige vet tussen de schakels verwijderd. Je zult veelvuldig en goed moeten smeren om dit vet weer goed tussen de schakels te krijgen.

Daarnaast zorgen de onvermijdelijke zandkorrels ervoor dat de ruimte tussen de schakels groter wordt. Het weghalen van deze korrels m.b.v. de reiniger zorgt ervoor dat deze speling alleen maar groter wordt en de ketting juist harder slijt. Een beetje vuile ketting is mijns inziens helemaal niet erg. Net als de theorie dat het goed is om in de winter je motor niet te wassen, zodat modder en vuil je motor beschermen tegen pekel.

Uiteraard zullen dealers en fabrikanten het niet eens zijn met bovenstaand verhaal. Het verkopen van smeermiddelen en kettingen stimuleert de economie.
Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - 2009
Woonplaats: Rijen
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Pdendrijver »

Dit is inderdaad ook wat ik begrepen heb. Je ketting schoonmaken met alles behalve kerosine zorgt ervoor dat de O-ringen uitdrogen of aangetast worden en het vet binnen de schakels (Dat er vanuit de fabriek al inzit) naar buiten kan, waardoor de smering afneemt en de ketting sneller zal verslijten.

Smeren met een dikke plakkerige olie trekt zand en vuil aan, wat voor een mooie slijppasta zorgt. Ook niet ideaal.

Het beste is een smeersysteem dat continu smeert met een lichte olie, waardoor vuil met de olie van de ketting afgeslingerd wordt. Het is niet voor niets dat mensen 30/40/50k km met hun ketting doen zodra er een smeersysteem wordt geïnstalleerd. :) Omdat je continu smeert is je ketting altijd optimaal gesmeerd, in plaats van teveel als je net gespoten hebt, en te weinig als je weer moet spuiten. (pieksmering). Ook is de olie beter doseerbaar, waardoor je minder troep het milieu inslingert en je geld bespaart op kettingvet. (en kettingen, dus)
Gebruikersavatar
Numpty
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 04-02-2008, 12:50
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT
Woonplaats: Braboland
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Numpty »

Na 27 jaar met potjes vet en kwastjes, spuitbussen etc bezig te zijn geweest , heb ik vorig jaar een automatisch systeem op mijn motor gezet.
https://youtu.be/jM5mkPOM9SM
Automatisch omdat ik het op die manier nooit kan vergeten, lampje aan? check, alles werkt. Een handmatig systeem heeft voor mij geen meerwaarde ten opzichte van een spuitbus o.i.d. plus nu wordt de ketting niet op 1 moment gesmeerd, maar constant.

Ik will nooit meer iets anders, of er moet ooit een cardan motor komen :) Ketting 1 x in 3500km schoon moeten maken( ik gebruik een beetje diesel op een doek) na 2300 km in schotland door regen en zand en stof.
Het systeem zit er nu 3500 km op en de ketting staat nog steeds netjes op spanning, ik controleer om de 5 a 600 km even omdat ik 't nog steeds niet geloof :shock: :D
Het systeem stelt zichzelf bij met temperatuurverschillen, of je rijd of stilstaat en is met een knopdruk te verstellen.

Vuil en smurrie op de achtervelg valt erg mee en is minder dan voorheen, de gebruikte olie is dik, maar het werkt. 1 vulling zou goed zijn voor ongeveer 6000km maar ik denk dat ik de 7 of 8 duizend zonder problemen ermee haal.

Kortom ik heel blij met het gemak en het resultaat.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Kettingonderhoud

Bericht door RedStrom »

Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Eikie »

Slim ding. Maar ik vermoed dat de olie van de ketting slingert bij hogere snelheid. De olie wordt tijdens het rijden opgebracht. Ik heb altijd geleerd dat de ketting gesmeerd moet worden en hierbij het wiel langzaam gedraaid wordt. Liefst direct na een rit als de ketting nog warm is.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Kettingonderhoud

Bericht door RedStrom »

Een oud forumlid rijdt ook met zo'n ding en het werkt perfect. De ketting gaat net zo lang mee, of langer, en je het er bijna geen omkijken naar.
Ik dacht ook dat het niet werkt tijdens het rijden, en een deel zal er ook afvliegen, maar je rijdt ook vaak rustig of remt af.
Per saldo werkt het wel.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - 2009
Woonplaats: Rijen
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Pdendrijver »

Dat een deel eraf vliegt is ook precies de bedoeling, zo raak je vuil van je ketting kwijt. :)

Evengoed verbruik je minder olie, omdat je het veel efficienter kan aanbrengen.
Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
Woonplaats: Mestreech
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars »

Het is maar de vraag of je ketting goed gesmeerd wordt op deze manier.
Waar valt jouw druppeltje olie? In het midden? Links, rechts?
Als ik mijn ketting smeer doe ik dat met het flaconnetje rechts op de foto (zie eerste posting).
Zo bereik ik de schakels aan de binnenkant én de buitenkant van de ketting, alsmede de linker én rechterkant van de bussen en weet ik dat de hele ketting goed gesmeerd is.
Bovendien kun je zo ook je ketting controleren of alle schakels nog wel soepel scharnieren en er geen vaste punten in je ketting zitten.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - 2009
Woonplaats: Rijen
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Pdendrijver »

De nozzle laat de druppels vallen op ongeveer 7 uur van het achtertandwiel (als je het tandwiel als uurwerk ziet). De druppels worden dan in de ketting geslingerd, waar ze zich verspreiden.
Het belangrijkste is dat de ketting op deze manier continu gesmeerd is, waardoor de smering altijd optimaal is, in plaats van teveel als je net gespoten hebt, en te weinig als je bijna aan opnieuw spuiten toe bent.

De resultaten liegen er niet om, ketting stellen hoeft niet meer en je ketting gaat tweemaal zo lang mee. :)
Jeen
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2009
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Jeen »

Even wat info om te delen: Zelf rijd ik met een pro-oiler op de strom en al 6 jaar. De km stand is nu bijna 60000 en de eerste ketting zit er nog om. Nastellen van de ketting doe ik eens per 10000 km. Net nagementen en alles valt nog binnen toleranties. Ik heb één keer bij 40.000 km mijn voortandwiel vervangen. (voor een tientje:)) Achtertandwiel ziet er nog prima uit. Ik heb mijn ketting nog nooit schoongemaakt en alle schakels zijn nog zeer soepel en zien er verdacht schoon uit. Per saldo wordt het vuil meegenomen met de olie die wordt afgeslingerd.
Het voordeel van de pro-oiler t.o.v de scott-oiler die mijn ega bijvoorbeeld heeft (en ook t.o.v de tutoro) is dat er geen speciale (merk) kettingolie wordt geadviseerd. Dat scheelt weer euri. Ik gebruik restjes motorolie van verschillende viscositeiten en tegenwoordig biologisch afbreekbare voor de kettingzaag. Het maakt allemaal niet zoveel uit. Het pompje van de pro-oiler pompt electrisch, snelheidsafhankelijk maar onafhankelijk van de temperatuur of viscositeit.
De pro-oiler heeft in de 60K geen kuren vertoont.
Er slingert wel wat olie af. Daar kun je overigens met aanpassen van de basisinstelling veel aan doen, maar ik ben ook niet de grootste poetsert.... Per saldo ben ik een blij man met weinig werk en houd ik geld over :)
Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - 2009
Woonplaats: Rijen
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Pdendrijver »

60k met een ketting! Nice! Waarom nog hannessen met spuitbusjes of kwastjes vieze prut waar al het vuil in blijft hangen. Ik heb ook de Pro-oiler overwogen, maar had geen zin in gedoe met het aansluiten ervan, ne had liever iets mechanisch. De pro-oiler is wel een ontzettend handig stukje techniek. :) Je ketting handmatig smeren is niet meer van deze tijd. Misschien leuk als je per jaar een paar duizend kilometers rijdt, dan maakt het allemaal niet zoveel uit en wordt de motor waarschijnlijk eerder verkocht dan dat de ketting slijt.
Gebruikersavatar
Camino
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Camino »

Zijn er ervaringen met de Cobbra Nemo 2? Betreft een mechanisch bedienbaar zgn "on demand" smeersysteem. Ik ben met name geïnteresseerd in plaats van montage van het reservoir. Op het stuur vind ik niks.

https://www.mlmparts.com/nl/motorcycle-chain-oiler.html

Afbeelding
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - 2009
Woonplaats: Rijen
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Pdendrijver »

Het blijft basically het oude spuitbusje, maar nu aan je motor vast gemaakt. Je blijft pieksmering houden ipv continu-smering. Het maakt het wel makkelijker natuurlijk.
Gebruikersavatar
Camino
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Camino »

Ik vind het juist een heel makkelijk systeem en ik wil juist dat de ketting gesmeerd wordt wanneer ik het wil. Het komt er overigens druppelsgewijs uit gedurende 3 minuten.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - 2009
Woonplaats: Rijen
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Pdendrijver »

Kun je ook doseren hoeveel olie eruit komt? Dan kun je namelijk bijvoorbeeld voor of na elk ritje even een klein beetje smeren, en dan heb je bijna evenveel effect als continusmering. :)
Plaats reactie