Kettingonderhoud

Gebruikersavatar
Camino
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Camino »

In principe wel. Het reservoir een kwart slag draaien geeft de minimale hoeveelheid druppels en meerdere kwartslagen uiteraard een veelvoud.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Danny49
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27-03-2018, 19:05
Mijn motor is een: suzuki V Strom 650 2008

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Danny49 »

Gebruikte regelmatig spuitbussen, meestal even spuiten na een regenbui of na 700 km. Je krijgt er best wel veel smurrie door.Daarom heb ik mijn ketting schoongemaakt met kettingontvetter, met een doek al het aangekoekte vuil verwijderd, zodat hij er weer glanzend uitzag, en vervolgens heb ik gewoon kettingvet gekocht bij een bedrijf hier in het dorp.Kwast genomen, en de ketting goed ingevet.Volgens mij is dat beter dan dat geklieder met spuitbusjes.Was een tip van een oud motorrijder die dat al jaren doet.Ketting ligt er op vanaf 22.000 km , kocht de motor bij 42.000, en nog steeds geen probleem, er staat nu dik 51.000 op de teller.Kettingvet een aanrader.Overigens ook bij motoport kan men kettingvet krijgen, bewijs dat deze winkelketen van motoren er geen kwaad in ziet om kettingvet te gebruiken, maar veel duurder, daar betaal je voor een bus kettingvet 34 euro, terwijl ik voor 4.50 euro klaar was.
Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 661
Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
Woonplaats: Amstelveen

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Heppie »

Na het lezen van het bericht van de topic starter vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft of is het een gek idee om OSCO ketting olie rechtstreeks met de hand uit het navul flesje op de ketting aan te brengen ❓
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg. :-)}
:bye: Robert Jan :-)}
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Aad900 »

Ik heb het nooit geprobeerd. De OSCO doet het werk prima. Ik denk dat, als je het rechtstreeks uit het flesje erop spuit, er veel te veel in 1 keer op de ketting komt.
Maar je mag het natuurlijk zelf proberen en ons laten weten of het werkt :worship:
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dendrummer »

Er zijn zoveel manieren voor reinigen en smeren van de ketting dat je de bomen in het bos niet meer ziet staan,ik zal ook maar eens mijn manier beschrijven.

Ik gebruik voor het reinigen de Kettenmax(op youtube te bekijken) en de kettingreiniger van Meneer LOUIS hierbij heb je totaal geen vieze vloer of achtervelg of dergelijke. Daarna veeg ik de ketting met een droge doek af en spuit ik via de kettenmax DRY-Lube(op basis van teflon) op de ketting .Met Dry-lube blijft je achtervelg mooi zuiver en dus geen vieze vettige olie of witvet plekken op je frame en achtervelg en om de 500km spuit ik de ketting nog eens in bij een warme ketting en om de 5000km maak ik de ketting weer mooi zuiver. Is natuurlijk ook een kwestie van willen onderhouden.

greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
Woonplaats: Mestreech
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars »

Goed bezig :duim: :duim:
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Sufos
DL1000 berijder
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 20-01-2017, 23:57
Mijn motor is een: V-Strom 1000 L8
Woonplaats: 52.268012, 6.196773

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Sufos »

Ik reinig een ketting nooit. Alleen de rolletjes smeren om de 1000 kilometer en bij regen wat vaker, ketting gaat al 37000 kilometer mee .
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Eikie »


Klik hier om dit filmpje op YouTube te kijken


Kijk en huiver. Leuke eindconclusie !

Ik gebruik al jaren kettingzaagolie in mijn Osco oiler.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 661
Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
Woonplaats: Amstelveen

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Heppie »

Duidelijk,ik ben er uit,ik blijf wel gebruiken waar ik het tot nu toe aldoor mee heb gedaan,dit kreeg ik bij mijn motor en bevalt eigenlijk wel prima. :duim:
Ik was gewoon benieuwd of ik iets geks had bedacht,maar ook dat valt wel mee.
http://www.pro-focus.com/red-chain-grease.html
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg. :-)}
:bye: Robert Jan :-)}
Michielo
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 06-01-2019, 00:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
Woonplaats: Nijmegen

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Michielo »

Ik gebruik Putoline Tech Chain, maar buiten het goede plakken ook omdat er een lang rietje aan de spuitbus zit, waardoor ik redelijk veilig kan smeren. Er zijn weken bij dat ik het 3 of 4 keer mag/moet doen. Moet wel toegeven dat het niet aangeraden is om de grote bus mee te nemen, omdat de drukknop niet is afgeschermd en ik al eens een tanktas met witte kettingspray gesmeerd heb gehad.
Afbeelding
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Soesko »

Heppie schreef: di 14-05-2019, 11:33 Na het lezen van het bericht van de topic starter vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft of is het een gek idee om OSCO ketting olie rechtstreeks met de hand uit het navul flesje op de ketting aan te brengen ❓
Waarom niet, gaat prima. Het doseren vraagt wat aandacht, maar het is prima te doen.
Akako
DL1000 berijder
Berichten: 311
Lid geworden op: do 01-10-2015, 11:14
Mijn motor is een: BMW R1250RT, Burgman 400
Woonplaats: Rucphen

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Akako »

Sufos schreef: di 14-05-2019, 22:16 Ik reinig een ketting nooit. Alleen de rolletjes smeren om de 1000 kilometer en bij regen wat vaker, ketting gaat al 37000 kilometer mee .
+1

36.000 km met ketting en tandwielen.
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1578
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Motormuus »

Geen flauw idee. De meeste motoren waren al ingeruild voordat ik een set kon verslijten.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Dascher
Berichten: 48
Lid geworden op: di 09-04-2019, 05:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2005

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dascher »

Wij hebben nu allebei de cobra 2, geweldig 90 graden draaien is 400 km rijden zit mooi op het stuur dus geen gehannes onder/achter je.
Ik gebruik transmissieolie 80/w90.
Voordeel is dat mijn vrouw nu wel de ketting smeert, vroeger moest ik dat doen .
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door F2ride2001 »

Eikie schreef: di 14-05-2019, 22:33
Ik gebruik al jaren kettingzaagolie in mijn Osco oiler.
:duim: Ik ook, net weer een 5 liter jerrycan gehaald. Ken ik er weer effe tegen :mrgreen:
TL1000 forever
HD2W4W
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door HD2W4W »

Zag vandaag op Ali een kettingsmeersysteem. Lijkt als twee druppels olie op de Cobra2. Dus ook montage op het stuur en olie naar de ketting sturen door een draai aan een ring. Ook nog in diverse kleuren voor nog geen 30 euro. Of het wat is???
Kopiëren kan je wel aan de chinezen overlaten. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Johnp
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:26
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 MO
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Johnp »

Ziet er inderdaad uit als een kopie. Ga het gewoon proberen. Bestelling is onderweg. :duim:
Of het wat is? Zodra hij binnen is en geïnstalleerd is op de fiets, dan zal ik dit berichten.

:bye: John
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Havado63 »

Eikie schreef:Slim ding. Maar ik vermoed dat de olie van de ketting slingert bij hogere snelheid. De olie wordt tijdens het rijden opgebracht. Ik heb altijd geleerd dat de ketting gesmeerd moet worden en hierbij het wiel langzaam gedraaid wordt. Liefst direct na een rit als de ketting nog warm is.
Klopt!

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

HD2W4W
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door HD2W4W »

Het, al niet anders zijn dan met de Scottoilers en Osco's van deze wereld. Die kennen ook een grote schare tevreden gebruikers.

Verstuurd vanaf mijn Redmi 4X met Tapatalk

Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door F2ride2001 »

Jeen schreef: ma 23-04-2018, 14:38 Even wat info om te delen: Zelf rijd ik met een pro-oiler op de strom en al 6 jaar. De km stand is nu bijna 60000 en de eerste ketting zit er nog om. Nastellen van de ketting doe ik eens per 10000 km. Net nagementen en alles valt nog binnen toleranties. Ik heb één keer bij 40.000 km mijn voortandwiel vervangen. (voor een tientje:)) Achtertandwiel ziet er nog prima uit. Ik heb mijn ketting nog nooit schoongemaakt en alle schakels zijn nog zeer soepel en zien er verdacht schoon uit. Per saldo wordt het vuil meegenomen met de olie die wordt afgeslingerd.
Het voordeel van de pro-oiler t.o.v de scott-oiler die mijn ega bijvoorbeeld heeft (en ook t.o.v de tutoro) is dat er geen speciale (merk) kettingolie wordt geadviseerd. Dat scheelt weer euri. Ik gebruik restjes motorolie van verschillende viscositeiten en tegenwoordig biologisch afbreekbare voor de kettingzaag. Het maakt allemaal niet zoveel uit. Het pompje van de pro-oiler pompt electrisch, snelheidsafhankelijk maar onafhankelijk van de temperatuur of viscositeit.
De pro-oiler heeft in de 60K geen kuren vertoont.
Er slingert wel wat olie af. Daar kun je overigens met aanpassen van de basisinstelling veel aan doen, maar ik ben ook niet de grootste poetsert.... Per saldo ben ik een blij man met weinig werk en houd ik geld over :)
Is mijn ervaring ook, al dan met een E-scottoiler. Werkt prima met, inderdaad, kettingzaagolie!

Ik heb alleen het smeren van de achterkant verleg naar de voorkant (voor tandwiel). Ik heb namlijk 2x gehad dat de olie leiding brak op het scharnierpunt en dan ben je de straat en de achterband aan het smeren. Bovendien zie je er niets meer van (de montage dan) en werkt echt net zo goed.

Afbeelding
TL1000 forever
Gebruikersavatar
Blauwestroom
Berichten: 22
Lid geworden op: di 06-06-2017, 17:09
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2013
Woonplaats: Alkmaar

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Blauwestroom »

Ik heb de Chinese nemo2 variant op de vstrom gemonteerd: doet het prima, na een kwart slag het reservoir draaien (met de klok mee) komen er regelmatig losse druppels olie uit het slangetje (ik denk zo'n 2 a 3 minuten). Als je de dosering wilt stoppen, moet je gewoon het reservoir een kwartslag terug draaien (super simpel). Voor €25,- is het tot nu toe een aanrader.
Groetjes Geert :bye:
Gebruikersavatar
Marvinjsn
DL650 berijder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 15-12-2011, 15:16
Mijn motor is een: BMW R1150RT (2003)
Woonplaats: Barendrecht

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Marvinjsn »

Ik maak. mijn ketting nooit schoon, smeer hem met S100 (zodra ik zie dat de laag die erop zit breekt of na aantal dagen door regen rijden) en controleer de spanning zo nu en dan. Doe gemiddeld 30.000 km met een ketting op deze manier :)
Ex-V-Strom rijder
Den1000t
Berichten: 51
Lid geworden op: do 21-12-2017, 21:21
Mijn motor is een: Suzuki vstrom 650 (2019)
Woonplaats: Huldenberg

Re: Kettingonderhoud is heel belangrijk

Bericht door Den1000t »

Hallo iedereen

Ik rij jaar in jaar uit en de laatste tijd in extreem slecht weer en plaatselijke boeren maken van de wegen modderbanen van je welste,nu laatst dacht ik dat er een probleem was met mijn vstrom 650. Kwam precies vanuit de versnellingsbak (een lawaai dat ik niet kan beschrijven)
Ik had al snel ondervonden dat zo’n vstrom een ramp is qua vuilophoping naar het achterwiel en ketting toe.
Ondanks ik een scottoiler heb is die ketting na 1 week poederdroog en bijna onherkenbaar door vuil en modder (echt enorm) en daardoor ervaar ik vibraties op de achterbrug en voetsteunen en dat specifiek geluid.
Ik wilde er direct mee naar de dealer om dit laten te horen maar besloot toch eerst om de vstrom eens grondig te poetsen en ketting eens proper te maken en te onderhouden. En rara alle problemen waren ineens opgelost!!
Dus als je rare geluiden ervaart begin eerst met je ketting eens proper te maken en ga van daaruit verder.

Ps kettingset heeft nu 18000km gelopen en is nog in redelijke goede staat, tandwiel begint iets of wat krom te worden maar niks te erg ofzo..

Fijne kerst iedereen


Grts

Frankie
Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 661
Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
Woonplaats: Amstelveen

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Heppie »

Schoonmaken met een sopje,verder niets meer aan doen.

https://www.motoplus.nl/nieuws/slijtvri ... ij-regina/
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg. :-)}
:bye: Robert Jan :-)}
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dendrummer »

Word wel een prijzige ketting als ik het zo lees. :cry:
https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2020 ... 1608980498

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Banjer
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Banjer »

Dat zijn volgens mij BMW dealer prijzen...
Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 661
Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
Woonplaats: Amstelveen

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Heppie »

Gemak mag wat kosten.
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg. :-)}
:bye: Robert Jan :-)}
Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
Woonplaats: Mestreech
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars »

En voor motoren met een hoog tot heel hoog vermogen.
Voor motoren met een schamele 108 pk zal het ook wel iets minder duur zijn.
Het is alleen de vraag hoe lang een goed onderhouden ketting gemiddeld mee gaat of zou moeten gaan, 40.000km?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Akako
DL1000 berijder
Berichten: 311
Lid geworden op: do 01-10-2015, 11:14
Mijn motor is een: BMW R1250RT, Burgman 400
Woonplaats: Rucphen

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Akako »

Mijn ketting die helemaal niet zo goed onderhouden wordt gaat 35000 km mee.

Die van mijn vrouw nog langer maar die rijdt op een 650, het lijkt me dat een ketting op een 650 wat minder op zn donder krijgt dan op een 1000
Banjer
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Banjer »

De standaard ketting van een 650 heeft dezelfde breedte (525) als een 1000, en is voor een 650 wat zwaar uitgevoerd. Zelf heb ik een 520 op mijn 650 gemonteerd.
Den1000t
Berichten: 51
Lid geworden op: do 21-12-2017, 21:21
Mijn motor is een: Suzuki vstrom 650 (2019)
Woonplaats: Huldenberg

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Den1000t »

Hallo iedereen

Ik heb een e- scottoiler op mijn vstrom 650 staan, maar die voldoet zeker niet bij regenweer, ik heb hem ingesteld om te druppen elke 20 seconden.
Ik dacht laatst dat er een probleem was met mijne strom (raar geluid en veel vibraties) blijkt allemaal te komen door de ketting zelf die vol modder hangt en feitelijk zo goed als droog stond.
Ik rij alle dagen door en ben altijd verrast hoeveel modder en troep die ketting verzameld op korte tijd!!
Ga nog zo’n spatbordje over de band laten zetten in de hoop dat die achterbrug langer proper blijft dan...
Zijn er nog stromer die dat probleem ervaren??
Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
Woonplaats: Mestreech
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars »

Ik heb ook e- Scottoilers op mijn motoren en heb idd hetzelfde probleem.
Dit is helaas niet anders, vallen er druppels uit de oiler op een droge ketting dan werkt dit immers beter dan op een natte.
Gewoon even op de hoogste stand zetten en de ketting af een toe eens afvegen.
Na het drogen van de ketting de motor op de middensteun zetten (of op een paddock-stand) en een paar minuutjes stationair in z'n 1e versnelling laten draaien en een paar keer op het "druppeltje" drukken wil ook wel eens helpen.
Succes ermee!
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Den1000t
Berichten: 51
Lid geworden op: do 21-12-2017, 21:21
Mijn motor is een: Suzuki vstrom 650 (2019)
Woonplaats: Huldenberg

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Den1000t »

Ja ik vrees het ook scottoiler altijd op de hoogste stand en bij regenweer elke keer praktisch extra met de spuitbus om die gesmeerd te houden.
Hopelijk helpt dat extra spatbord ook,dat ik nog moet plaatsen... kben benieuwt
Volgende moto zal zonder smeersysteem zijn want dat help niet echt!!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Iron Horse »

Handmatig systeem als de OSCO of de Cobra2 (ik heb voor heel weinig de Chinese kloon er opzitten) en je hebt nergens last van. Stuk goedkoper, nauwelijks storingsgevoelig, heel simpel extra olie en geen tussendoor spuitbussen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
Woonplaats: Mestreech
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars »

@ Den1000t
Met dat laatste ben ik het niet met je eens.
Als ik het vergelijk met het smeren en onderhouden van de ketting zie ik best wel een groot verschil.
Toen ik de kettingen van mijn SV's nog handmatig met kettingspray behandelde en ook regelmatig schoonmaakte haalde ik nog geen 20.000 met een ketting. Dit kwam omdat de kettingspray toch altijd wat dikker is dat de olie uit de Scottoiler en daardoor veel sneller vervuilde.
Denk hierbij aan bv. zand wat in het vet bleef zitten en zo een polijstmassa ging vormen die de levensduur van de ketting natuurlijk niet bevorderde.
De olie daarentegen maakt de ketting een stuk minder gevoelig voor deze vervuiling met als resultaat dat ik na 25.000 km nog steeds dezelfde ketting heb en deze nog lang niet versleten is.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Den1000t
Berichten: 51
Lid geworden op: do 21-12-2017, 21:21
Mijn motor is een: Suzuki vstrom 650 (2019)
Woonplaats: Huldenberg

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Den1000t »

Hey Dwars,

Slechter gaat het zeker niet zijn met een automatisch smeersysteem maar ik dacht nu moet ik niet meer extra smeren en dat is wel het geval en momenteel zit ik ook bijna op 20000km en die set is inderdaad nog niet aan vervanging toe.
Hopelijk brengen ze de strom eens met een cardan uit maar dan zal de aankoopprijs wel een stukje hoger uitvallen veronderstel ik he!!
Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
Woonplaats: Mestreech
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars »

Daarnaast zou de 650 wel een stuk zwaarder en duurder worden, toch?
Dat zal Suzuki dus nooit doen!
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Eikie »

Den1000t schreef: vr 22-01-2021, 10:56 Ja ik vrees het ook scottoiler altijd op de hoogste stand en bij regenweer elke keer praktisch extra met de spuitbus om die gesmeerd te houden.
Hopelijk helpt dat extra spatbord ook,dat ik nog moet plaatsen... kben benieuwt
Volgende moto zal zonder smeersysteem zijn want dat help niet echt!!
Mijn ervaring: je smeert óf met vet, óf met olie !
Niet met kettingvet uit de spuitbus en daarna de Scott/Osco oiler. Olie houd niet op vet en zal eraf slingeren. Wordt altijd een vieze boel.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dendrummer »

Ik heb ook het vermoeden dat de orginele ketting maar een goedkope versie is om de kostprijs te drukken en dus niet zo lang meegaat. Mijn volgende zal een DID worden denk ik of misschien wel zo'n eentje die ¨niet meer¨ hoeft gesmeerd te worden. Lang leve de Cardan,die mis ik toch. :bye: :-)}

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Akako
DL1000 berijder
Berichten: 311
Lid geworden op: do 01-10-2015, 11:14
Mijn motor is een: BMW R1250RT, Burgman 400
Woonplaats: Rucphen

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Akako »

De originele ketting ging bij mij 35.000km mee
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Tulipan »

Hangt helemaal af van rijomstandigheden ( snelweg - bochten ) en vooral.....
het rechterpolsje O:-) , dat smeren komt daarna pas
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1578
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Motormuus »

Dendrummer schreef:Ik heb ook het vermoeden dat de orginele ketting maar een goedkope versie is om de kostprijs te drukken en dus niet zo lang meegaat. Mijn volgende zal een DID worden denk ik of misschien wel zo'n eentje die ¨niet meer¨ hoeft gesmeerd te worden. Lang leve de Cardan,die mis ik toch. :bye: :-)}

Greetz
Gerard
Als je op de zeikant van je ketting kijkt staat er bij vele merken hun naam of logo in gestanst. Ik had vorigjaar een hele discussie met een Belg op de versys groep. Want orgineel was de beste ketting en je moest naar de verdeler gaan. Want dat is het enige wat juist was. Bij het zelf vervangen van ketting en tandwielen bij de versys zag ik dat het een did ketting was. Deze Belg was €278 kwijt voor het vervangen van de ketting bij de dealer ik heb het dan zelf gedaan voor €98.

En voor het prijsverschil kon ik mooi een weekendje naar luxemburg met de vrouw.
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dendrummer »

Zowiezo zelf monteren, dan weet je dat hij op de juiste spanning is en goed uitgelijnd want hier gaan sommige dealers toch maar rap overheen.
Heb in het verleden al gehad bij een banden wissel dat mijn achterwiel bijna niet meer draaide zo gespannen was de ketting heb de dealer er toen wel op gewezen dat dit toch gecontroleerd moest worden. :x

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Eikie »

Als een dealer de ketting niet behoorlijk kan monteren en stellen dan zou ik daar mn motor nooit in onderhoud geven.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 506
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2023 Suzuki DL800DE
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Piet Zahut »

Dendrummer schreef: ma 15-02-2021, 09:10 Ik heb ook het vermoeden dat de orginele ketting maar een goedkope versie is om de kostprijs te drukken en dus niet zo lang meegaat. Mijn volgende zal een DID worden denk ik of misschien wel zo'n eentje die ¨niet meer¨ hoeft gesmeerd te worden. Lang leve de Cardan,die mis ik toch. :bye: :-)}

Greetz
Gerard
De originele ketting van Suzuki is van DID....
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dendrummer »

Hij is ook nooit daar in onderhoud geweest alleen die ene keer voor een achterband. :wink:

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dendrummer »

Door de omschrijving van DWARS ivm spuitbussen en verschil met olie smeren, heb ik mij ook eens de chinese kloon van de Cobra 2 aangeschaft en gisteren uitgetest en het werkt perfect.Ik was het smeren met de spuitbussen en het steeds om de paar duizend km de ketting zuivermaken nu toch wel moe.Ben benieuwd hoe dit verder verloopt.
Eigenlijk, vroeger smeerde ik de ketting van mijn Zündapp altijd met olie en dat was ook goed.Jongens waar is die tijd naartoe. :roll:

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Gebruikersavatar
Blokker134
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 02-08-2017, 19:10
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 2017
Woonplaats: De Meern

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Blokker134 »

Akako schreef: di 16-02-2021, 20:58 De originele ketting ging bij mij 35.000km mee
ik de mijne (orginele) er al 58000 onderzitten en nu begint hij slechter te worden en tandwielen zien er ook nog prima uit.
maar ik heb er een osco op en smeer iedere tankbeurt en reinig hem vrij geregeld.
Ik haat bumberklevers.....ze zitten pal op je voorwiel !!
Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
Woonplaats: Mestreech
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars »

58.000 km is idd al een hele lange tijd!
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Ceescees
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 17-06-2019, 17:27

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Ceescees »

originele ketting en wielen zitten er hier al 37K op ( wel met osco.... )
Plaats reactie