Pagina 1 van 1

Aandachtspunten bij aankoop/aflevering

Geplaatst: vr 08-09-2017, 16:27
door CaptainSuz
Als bijna V-Strom rijder ben ik aan het zoeken op het forum naar zaken waar ik op moet letten bij aankoop en bij aflevering.

Wij hebben ditzelfde opgezet in het Suzuki Vitara forum. Een hoofdtopic waar punten in aangemeld kunnen worden en een topic waar de moderator/beheerder de punten overzichtelijk houdt.

Hier kunnen dan ook bv de terugroepacties opgenomen worden.

In het Vitara forum hebben we nu een altijd bijgewerkt lijstje dat wanneer er onderhoud gepleegd moet worden je af kunt drukken en mee kunt nemen als checklist.

Werkt voor zowel nieuwe als gebruikte motoren.

Denk er eens over na of dit een idee is voor het V-Strom forum.
Een fijne dag aan allen.

KEES

Re: Aandachtspunten bij aankoop/aflevering

Geplaatst: vr 08-09-2017, 20:29
door Iron Horse
Onderwerp verplaatst.

Ik zie zelf niet zoveel toegevoegde waarde maar misschien iemand anders wel. Iedereen heeft een onderhoudsschema dat past zijn/haar motor bij de aankoop meegekregen in de vorm van de gebruikershandleiding en onderhoudsboekje. Een terugroepactie krijgt iedereen bericht van indien van toepassing. En wil je zeker zijn of het voor jouw motor van toepassing is dan check je de RWD site even op jouw kenteken en weet je het zeker. Nieuw of gebruikt het staat vermeld of het van toepassing is en of het is uitgevoerd. De garage weet dat sowieso ook als je er recht op hebt.

Het lijkt me een beetje vreemd dat je een checklist uitdraait om die vervolgens mee te nemen naar je garage als je je onderhoudsbeurt gaat laten doen. Ga je er dan naast staan om te controleren of de monteur alles volgens het lijstje heeft gedaan????? Zal hij blij van worden ...... maar niet heus.

Heb je een checklist nodig? Dan doe je het onderhoud zelf en weet je de weg naar het WPH ook wel te vinden lijkt me.

Maar dit is slechts mijn bescheiden mening. En die is niet heilig. :wink:

Re: Aandachtspunten bij aankoop/aflevering

Geplaatst: vr 08-09-2017, 21:00
door Phony123
Zelf vind ik het wel wat..wij hadden lang geleden bijna een MG-B gekocht. Maar na een aankoop checklist te hebben gelopen van het MG forum, viel de auto en de verkoper toch echt door de mand.
Het gaat niet om een monteur ofzo te controleren,, das de bedoeling niet. Maar wel het afchecken van kritieke punten, die bij motoren/Vstrom belangrijk zijn.

Re: Aandachtspunten bij aankoop/aflevering

Geplaatst: vr 08-09-2017, 21:46
door Iron Horse
Een aankoopkeuring/-aandachtspuntenlijst is natuurlijk iets anders. Kan handig zijn als je zelf geen inzicht hebt of onbekend bent met het te kopen product.

Re: Aandachtspunten bij aankoop/aflevering

Geplaatst: vr 08-09-2017, 22:15
door CaptainSuz
Wellicht is het meer van toepassing op een auto. Maar ik heb toen best veel profijt gehad aan het lijstje wat we op het Vitara Forum hadden gemaakt.
a. Juiste software op multimedia om storingen op te lossen/voorkomen
b. iets simpels als de aanwezigheid van een krik (de ene garage wel andere niet of je moet er om vragen)
c. correcte bevestiging van accessoires. Lijkt niet uit te maken maar heb foto's gezien dat het helemaal fout gemonteerd was.
In totaal hadden we toen een lijstje van zo'n 14 punten waar je of vooraf naar kon informeren / iets over afspreken. Gevolg is dan dat je niet tussendoor naar de garage moet om jouw probleem op te laten lossen terwijl de oplossing al voorhanden was voor aflevering.

Nu kan ik me bij een motor wellicht niet goed voorstellen wat allemaal mis kan gaan dus vandaar mijn zoekactie op het forum.

Re: Aandachtspunten bij aankoop/aflevering

Geplaatst: vr 08-09-2017, 23:53
door Sparkle Black Peter
IK had al zo'n vermoeden Rob dat je de vraag niet goed begrepen had. Maar gelukkig kwam je daar ook zelf al achter. Ik vind het wel een goed plan. Zeker voor aspirant kopers een mooie houvast bij het kopen van een Strom. We krijgen de vraag nog al eens.

Ik ben voor!!

Re: Aandachtspunten bij aankoop/aflevering

Geplaatst: za 09-09-2017, 00:42
door Tulipan
Nu dat Peter voor is :worship: kunnen we dus een lijstje gaan opstellen.
Zal ik maar weer beginnen dan.... O:-)


Punt 1.
Onderhoud historie aanwezig ?
Punt 2.
Hoe is de staat van de ketting en remvloeistof ?


O, als deze niet mee mochten tellen mag eenieder ze ( met reden ) uit de lijst verwijderen
om de lijst overzichtelijk en " to the point " te houden-

Re: Aandachtspunten bij aankoop/aflevering

Geplaatst: za 09-09-2017, 08:56
door CaptainSuz
Hoi Tulipan,

Mooie punten. Ik ben geen techneut maar hoe zie je of de staat goed is. Waar let je dan op. Natuurlijk neem je iemand mee die er "verstand van" heeft maar die is er niet altijd. Ketting en tandwielen zijn weer even wennen na meer dan 15 jaar met een cardan te hebben gereden.

Goed begin.

Groeten,
Kees

Re: Aandachtspunten bij aankoop/aflevering

Geplaatst: za 09-09-2017, 09:05
door Iron Horse
Sparkle Black Peter schreef: vr 08-09-2017, 23:53 IK had al zo'n vermoeden Rob dat je de vraag niet goed begrepen had. Maar gelukkig kwam je daar ook zelf al achter.
Ik werd eigenlijk op het verkeerde been gezet door deze zin die vooral richting een onderhoudsbeurt wijst.
In het Vitara forum hebben we nu een altijd bijgewerkt lijstje dat wanneer er onderhoud gepleegd moet worden je af kunt drukken en mee kunt nemen als checklist.

Re: Aandachtspunten bij aankoop/aflevering

Geplaatst: za 09-09-2017, 09:40
door Iron Horse
Zo kun je er nog wel wat bedenken. Ze zijn eigenlijk algemeen voor de meeste motoren toepasbaar. Niet alles is een kwestie van kwaliteit maar kan ook comfort betreffen.

Punt 1.
Onderhoud historie aanwezig ?
Punt 2.
Hoe is de staat van de ketting. Vaste schakels? Haaientanden als kettingwielen? Niet goed. En de remvloeistof? Is die gelig dan is de vervangingsdatum vaak al lang overschreden.
Punt 3.
Speling en/of haperingen balhoofd controleren.
Punt 4.
Heeft de motor veel kilometers op de teller en is de koppeling niet vernieuwd? Contoleer de koppelingsplaten door de achterrem (stevig) ingedrukt te houden en laat de koppeling opkomen in de eerste versnelling. Slaat de motor af dan zijn de platen nog goed (genoeg).
Punt 5.
LUISTER goed naar de motor of je geen gekke geluiden hoort.
Punt 6.
Is het een pekelfiets? Of is het, vooral de eerste modellen 650, een roestbak. Controleren van subframe voor, en onder de tank en de ophanging van de remschijven voor geeft daar een goede indicatie van.
Punt 7.
Is er zelf veel aan aangepast, is het dan een beetje professioneel gedaan? Vooral betreffende elektrische aanpassingen van belang.
Punt 8.
Vooral bij veel kilometers kunnen de rubbers in het achterwiel "op" zijn. Te controleren doordat het kettingwiel voor- en achteruit kan bewegen. (Er is hier ook iemand die dat heeft opgelost met stukjes oude binnenband. Dus dan weet je het natuurlijk nog niet. Maar je kunt ook niet alles voor zijn. De wiellagers (3 stuks) zijn dan vaak ook aan vervanging toe.
Punt 9.
Staat van de remblokken en -schijven. Remschijven zijn een pittige aanslag op je portemonnee. En meten is weten, want dat zie je snel over het hoofd.
Punt 10.
Zo logisch dat het misschien wel vergeten wordt; de staat van de banden. Niet alleen het profiel, maar ook of de voorband misschien gecupt is en wat zijn de dot-codes? De dot-code zegt iets over de leeftijd van de band. Liever niet ouder dan 6 jaar.
Punt 11.
Visuele controle in het algemeen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan steenslag op de radiator. De oudere modellen hebben ook nog een aparte olieradiator die onderaan op een kwetsbare plek zit.
Punt 12.
Afhankelijk van je wensen en lichaamsgrootte. Let erop wat voor zadel erop zit. Er zijn veel verschillende hoogtes verkrijgbaar. Vaak zit er dus niet het originele zadel op maar een hoger of lager zadel.
Punt 13.
Voor wat betreft de onderhoudsbeurten is het vooral van belang of er een beurt aan staat te komen die meer kosten dan gemiddeld met zich meebrengt. Denk daarbij aan kleppen stellen om de 24k kilometer.
Punt 14.
Zit er een middenbok onder? Niet noodzakelijk, maar wel erg handig voor het smeren van de ketting.
Punt 15.
Zit er een (automatisch) kettingsmeersysteem op? Werkt dat ook correct?
Punt 16.
Is er olielekkage zichtbaar? Dit kan op diverse plekken zijn zoals bij het voortandwiel, maar ook zweten bij pakkingnaden. Dit hoeft niet altijd een probleem te zijn en kan vaak opgelost worden, maar is wel aardig als je het van te voren weet.
Punt 17.
Is ook een visuele controle. Kijk of er geen beschadigingen aan de voorpoten zitten en/of dat er lekkage van de keerringen is. Beschadiging van het chroom door roestpitten kan gemakkelijk de keerringen beschadigen en voorpoten zijn erg duur.
Punt 18.
Wat voor veren zitten er gemonteerd. Vooral de voorvering is nogal aan de slappe kant. Dus een setje Hyperpro is geen luxe. Let er ook op of de verstelling van de achterveer niet vast gerot zit en de de knop handmatig te verstellen is. Als het olieniveau in de achterdemperknop (reservoirtje) verloren is gegaan is de veer niet nastelbaar. Dit kan vaak worden bijgevuld als er geen ernstig defect is. Achter kan ofwel alleen de veer zijn vervangen (vaak een gekleurde i.p.v de standaard grijze) ofwel de complete demper met veer.
Punt 19.
Is zonder middenbok moeilijk te zien. Als er een verlagingssetje onder zit in de vorm van verlengde dogbones. Hoeft natuurlijk geen probleem te zijn maar is wel van belang om te passen bij de juiste lichaamslengte. En indien vooraan niet goed aangepast kan het het stuurgedrag beïnvloeden.
Punt 20.
Uitlaat/uitlaten. Anders dan de originele? Voorzien van E-keur? En zitten de db-killers erbij? Wel zo handig voor als je Duitsland ingaat. Kan je anders duur komen te staan en misschien wordt het wel met de taxi naar huis. Zit er een originele uitlaat onder de 650? Heeft men het binnenpijpje afgezaagd? Zoek maar op "pea shooter" op het forum. Hoeft geen probleem te zijn, maar niet iedereen vindt het gewenst.
Punt 21.
Handvatverwarming. Zit er handvatverwarming gemonteerd? Werkt die ook correct en in alle standen? Er zijn nogal wat varianten te koop en daar zitten hele goeie en hele slechte bij. Maar al te vaak dat een handvatverwarming niet goed meer werkt.
Punt 22.
Geldt vooral voor de K-modellen van de 1000. Is het probleem van het horten en stoten in de lagere toerentallen opgelost. Zal meestal niet helemaal weg zijn maar lees maar op het forum wat daar allemaal over geschreven staat. Hoegee is daar een populaire naam bij.
Punt 23.
Geldt ook voor de K-modellen DL1000. Hoe zit het met de koppelingskorf? Rammelt die dan kan dit veel werk en kosten met zich meebrengen. De motor rijdt wel gewoon maar het hoort er niet in. Zoek op het forum maar naar koppelingskorf.
Punt 24.
Welk type ruit zit erop. Er zijn heel wat ruitmogelijkheden, maar niet ieder type geeft bij iedereen hetzelfde resultaat. Turbulentie is helaas één van de mindere dingen bij de V-Strom.
Punt 25.
Controleer bij de RDW op kenteken of er terugroepacties van toepassing zijn op die motorfiets.
Punt 26.
Remleidingen? Zitten er de originele rubberen remleidingen op? Dan kunnen ze verouderen en minuscuul poreus worden. Staalomvlochten leidingen zijn beter en hebben een veel langere levensduur.
Punt 27.
Controleer de rubberen slangen. Zitten er barstjes in dan zijn ze oud. Zijn ze wit dan zit er vaak nog talkpoeder op en kan dit erop wijzen dat ze recent vervangen zijn. Maar ook als ze wit zijn hoeft dit geen garantie te zijn.

En Chiel weet vast nog wel zo'n lijstje bij elkaar te sprokkelen.

Re: Aandachtspunten bij aankoop/aflevering

Geplaatst: za 09-09-2017, 12:04
door Tulipan
Nou Rob, ik zie dat het lijstje bijna klaar is :duim:

Re: Aandachtspunten bij aankoop/aflevering

Geplaatst: za 09-09-2017, 15:44
door CaptainSuz
Nou Rob goed bezig. Hier hebben veel mensen wat aan. Wou dat ik dit had gehad bij de aankoop van mijn dochters motor. Is gelukkig goed gekomen maar dit helpt zeker.

Groeten,
Kees

Re: Aandachtspunten bij aankoop/aflevering

Geplaatst: za 09-09-2017, 19:32
door Frank
Haha.. goed bezig, Rob, maar daarom koop ik nieuw... :D

Re: Aandachtspunten bij aankoop/aflevering

Geplaatst: za 09-09-2017, 21:16
door Iron Horse
Zolang je dat kunt zou ik dat ook zeker doen. Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd. En dan zijn tips bij aankoop uiteraard welkom denk ik.

Re: Aandachtspunten bij aankoop/aflevering

Geplaatst: za 09-09-2017, 22:03
door Iron Horse
Extra positieve toevoegingen kunnen zijn:

Iridium bougies. En vervang die niet volgens het schema, die kunnen heeeel veel langer mee.
H&N inlaatfilter. Heeft wat ander onderhoud nodig maar is veel duurzamer. Gaat ook heeeeeel lang mee.

Deze dingen zijn uiteraard geen must, maar zit het erbij dan is het wel een voordeel.