Pagina 1 van 1

Bougies

Geplaatst: zo 29-01-2017, 14:05
door De Graaf van Salland
Beste mede strommers,

Gisteren heb ik de "Tupperware" van mijn motor verwijderd.
O.a. om 't luchtfilter schoon te maken (al gedaan), de bougies te vervangen en de klepspeling te controleren (hopelijk hoef ik daar niets aan te doen).

Maar nu wil eerst ik nieuwe bougies gaan kopen/bestellen.
Is er nog iets waar ik speciaal op moet letten / heeft iemand nog bijzonder advies hier over?

Alvast bedank

GvS

Re: Bougies

Geplaatst: zo 29-01-2017, 15:05
door Eikie
Gebruik de zoekfunctie eens. Iridium bougies zijn momenteel de beste optie en blijven lang goed functioneren.

Re: Bougies

Geplaatst: zo 29-01-2017, 19:36
door Valetek
Beetje keramische vet op de draad smeren als je de nieuwe indraait

Re: Bougies

Geplaatst: ma 30-01-2017, 13:16
door AVC
Ik heb de iridium bougies een lange tijd gebruik en ben nu overgeschakeld op de originele. Geen verschil gemerkt eigenlijk. Een subtiel laagje kopervet zorgt ervoor dat de kaars nooit in de motor zal vastroesten.Ik doe dit altijd. Ook wordt er grafietvet of lithiumvet gebruikt op hetzelfde te bekomen. Natuurlijk enkel een licht laagje op de schroefdraad hé.

Re: Bougies

Geplaatst: wo 01-02-2017, 11:13
door De Graaf van Salland
dank voor de reacties.
Ik heb inmiddels de standaard bougies besteld bij mijn plaatselijke Brezan (de middenstand een beetje ondersteunen).

En de truuk van kopervet ken ik: dat ligt standaard in m'n gereedschapskist en vrijwel elk schroefdraad krijgt een klein likje :-)

Re: Bougies

Geplaatst: do 17-06-2021, 17:05
door Iron Horse
Van de week toen ik toch de koppelingskabel ging vervangen er meteen 2 iridium bougies ingedraaid. Geen NKG's dit keer maar een gokje, AHL van Ali. Ik betaalde er een maandje geleden 16 euro voor inclusief verzending en in 10 dagen thuis. En voor die 16 euro heb ik er dan wel 4. Ik weet het, er zullen meteen sceptici roepen dat het Chinese troep is, maar ik heb de gok maar eens genomen. En de eerste 200 km loopt de Strom er als een naaimachientje op. Wat het op lange termijn doet is natuurlijk afwachten maar tot nu toe lijkt het goed te zijn.

Ik heb altijd NKG's gehad, maar ook daarmee een keer grote problemen gehad. Een Honda Big One had er 4 splinternieuwe iridium NKG's inzitten. Nu moest die motor verkocht worden, maar het probleem was dat hij s morgens helemaal niet wilde starten of met heel veel moeite. Na van alles te hebben gecontroleerd uiteindelijk de originele bougies er weer ingedraaid en het probleem was verdwenen. En aan de bougies was niets te ontdekken ook geen sluiting, al is dat moeilijk meetbaar omdat het om hoogspanning gaat. Dus merk zegt ook niet alles.

Re: Bougies

Geplaatst: vr 18-06-2021, 09:40
door F2ride2001
Heb je de contact afstand gecontroleerd?
Niet ervan uit gaan dat het wel goed is. Heb ik namelijk ook een keer gehad, contact afstand te klein, krijg je maar een zielig vonkje en dan is starten een uitdaging....

Re: Bougies

Geplaatst: vr 18-06-2021, 14:05
door Iron Horse
Ja, die heb ik gecontroleerd en afgesteld, want ze stonden niet optimaal. Eigenlijk moet je dat met alle bougies doen want ze zijn meestal geschikt voor meerdere voortuigen met eigen specs.