Onderhoud interval Vstrom 650 en 1000 na 2014.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Phony123
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 16 mar 2014, 19:31
Mijn motor is een: vstrom 1000, model 2016
Locatie: Tilburg

Onderhoud interval Vstrom 650 en 1000 na 2014.

Bericht door Phony123 » do 29 dec 2016, 22:10

Vandaag de DL 650xt van mijn wederhelft een 12000km beurt laten geven. Door het onderstaande citaat had ik de aanname gemaakt dat de 12000km eigenlijk de oude 6000km beurt is wat werkzaamheden betreft.
In antwoord op uw bericht, kan ik u informeren dat er voor de Suzuki V-Strom 650 tot en met bouwjaar 2014 een onderhoudsinterval geldt van 6.000 kilometer. Vanaf bouwjaar 2015 wordt er een onderhoudsinterval van 12.000 kilometer aangehouden. 

Vertrouwend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. 

Met vriendelijke groet, 
 


Suzuki klantenservice
Maar dit is dus niet het geval, volgens het onderhoudschema moeten de iridium bougies bij 12000km vervangen worden. Wat raar is , bij de DL1000 van mij zelf is dat pas bij 24000km en dat zijn ook iridium bougies.
Vol ongeloof rekende ik dus 239eur af voor de beurt. De dealer heeft het bovenstaande mailtje ook gelezen en vond het idd onduidelijk. De dealer heeft gemaild en zie hieronder het antwoord.
Zojuist heb ik contact gehad met Suzuki. In de mail die je van de klantenservice ontvangen hebt staat niet beschreven of de bougies wel of niet vervangen moeten worden. Dus om verwarring te voorkomen zie onderstaand antwoord van de importeur:

Beste ......,

Naar aanleiding van je vraag kan ik je als volgt informeren.
De bougies van een DL650(XT) moeten om de 12.000 km worden vervangen.
Deze vervangingsinterval van de bougies is niet veranderd ten opzichte van de eerdere situatie, toen er een algemene onderhoudsinterval van 6000 km werd gehanteerd (nu 12.000).
Ook de toepassing van iridium bougies heeft de vervangingsinterval niet veranderd.
Mochten er nog vragen zijn, hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet / Best regards / 敬具,

Dus,, bij DL650 en 12000km iridium bougies vervangen en bij de DL1000 pas bij de 24000km. :frusty: kan iemand mij uitleggen wat de logica hier van is? Geld verdienen of heeft het echt een technische oorzaak? :-)}
(Hier onder een foto van het onderhoudschema)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8076
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Onderhoud interval Vstrom 650 en 1000 na 2014.

Bericht door Iron Horse » do 29 dec 2016, 22:58

Pure geld uit je zak klopperij. Het (preventief) vervangen van onderdelen gebeurt op basis van de te verwachte slijtage of andersom de te verwachten levensduur. Een iridium bougie gaat technisch gezien gewoon minstens 2 keer zolang mee. Dus eerder vervangen is totale onzin. Het onderstaande is wat er op de NGK website over staat.
Iridium bougies
Iridium bougies van NGK zijn momenteel de technisch meest hoogwaardige oplossing. Ze beschikken over een iridiumlegering-punt aan de middenelektrode. Deze punt wordt met behulp van een speciale methode met een laser vastgelast.

Het edelmetaal iridium is een van de hardste metalen ter wereld. Het smelt pas vanaf 2450 °C en is heel resistent tegen vonkerosie. Door dit metaal te gebruiken wordt de levensduur van deze bougies in vergelijking met standaard bougies verdubbeld.

Door dit edelmetaal kan de middenelektrode bovendien met een dikte van 0,6 mm, dus wezenlijk dunner uitgevoerd worden. Deze maatregel zorgt voor een duidelijke vermindering van de noodzakelijke ontstekingsspanning en draagt er toe bij dat de uitbreiding van het vlamfront in de verbrandingsruimte verbeterd wordt.

Platina bougies
Bij deze bougies zorgt een platina plaatje op de middenelektrode gedurende de hele levensduur voor een constantere prestatie van de bougie - zelfs onder moeilijke omstandigheden. Deze bougie heeft vanwege de slanke middenelektrode maar weinig ontstekingsspanning nodig, ontlast de bobines en zorgt voor een optimale verbranding tot in de uiterste gedeelten van de verbrandingsruimte.

Het zelfreinigend effect bij iridium bougies
Onafhankelijk van de bedrijfstemperatuur vinden er in de ringopening tussen de middenelektrode en de isolator elektrische ontladingen plaats. Ze verwijderen eventueel aanwezige roetpartikels en garanderen daardoor dat de ontstekingsspanning niet afgeleid wordt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Phony123
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 16 mar 2014, 19:31
Mijn motor is een: vstrom 1000, model 2016
Locatie: Tilburg

Re: Onderhoud interval Vstrom 650 en 1000 na 2014.

Bericht door Phony123 » do 29 dec 2016, 23:22

Klopt Iron horse, zo denk ik er ook over.....maar ik verzin het niet! NIMAG of Suzuki Japan blijkbaar wel. Buiten dat ik het gewoon zonde vind van het geld is het ook een verkwisting van grondstoffen en dus uiteindelijk slecht voor het milieu.

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7864
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: Onderhoud interval Vstrom 650 en 1000 na 2014.

Bericht door Eikie » do 29 dec 2016, 23:26

Na mijn laatste garantiebeurt (L2) gaf Marc Hoegee aan dat één keer per jaar of elke 10000 km een beurt noodzakelijk is.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6486
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: Onderhoud interval Vstrom 650 en 1000 na 2014.

Bericht door Sparkle Black Peter » vr 30 dec 2016, 00:46

Je zegt het goed René. "na de laatste garantiebeurt" De beurten doen ze puur uit voorzorg. Ze willen zich tijdens de garantie gewoon indekken. En dat doen ze o.a. door het preventief vervangen van bougies bij 12.000km, ongeacht of het iridium zijn. Waarom bij de 1000 niet, is mij ook geheel onduidelijk. Kijken of we hier een bevredigend antwoord op kunnen vinden.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8076
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Onderhoud interval Vstrom 650 en 1000 na 2014.

Bericht door Iron Horse » vr 30 dec 2016, 01:02

Het probleem is tegenwoordig dat de techniek erg vooruit is gegaan en daardoor onderhoud vele malen minder nodig is dan vroeger. Daardoor kunnen garages niet meer verdienen aan het onderhoud waar ze vroeger van konden leven. Toen bedachten ze bijvoorbeeld bij de auto-industrie dat een distributieketting weliswaar een (auto)leven lang mee gaat maar wel iets meer geluid produceert. Als je die vervangt door een kunststof en geluidsarme distributieriem dan hebben de garages weer meer werk en inkomsten. Want wie wil het risico nou lopen dat die riem je motor in elkaar laat draaien omdat je hem niet op tijd verving. En dus; zo geschiedde en werden veel auto's met dit onding uitgerust omwille van het spekken van de garagekas.

Het draait gewoon allemaal om de centen. En ben je onkundig/onwetend dan kunnen ze je alles wijs maken en betaal je wel.

Vroeger stond je elke 5000 km in de garage met je auto, nu normaal gesproken elke 30.000. Dus er valt minder bij de klant te halen als de auto (of motor) is verkocht. Maar ze blijven het toch proberen. Ze verdienen aan je of het nu links- of rechtsom is.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Phony123
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 16 mar 2014, 19:31
Mijn motor is een: vstrom 1000, model 2016
Locatie: Tilburg

Re: Onderhoud interval Vstrom 650 en 1000 na 2014.

Bericht door Phony123 » vr 30 dec 2016, 01:31

Hoi Peter en Iron Horse,

Het is natuurlijk een centen kwestie. Maar wat ik dan weer zo dubbel vind, en ook Japans. (Ik werk al 25 jaar bij een groot Japans bedrijf , so i know) ze willen iedereen tevreden houden en verliezen daardoor populariteit en marktaandeel terwijl het product kwalitatief toppie is. :worship:

Ze moeten natuurlijk met de concurrentie mee en de interval op rekken naar 12000km, dit doen ze natuurlijk om de klant tevreden te houden.... maar dan gaan de dealers piepen, en willen ze die ook tevreden houden. En dan komt er een compromis uit, 12000km maar wel de bougies vervangen. :shock:

Wat nou weer jammer is,, en er is dus niemand blij mee..."hoe kun je dit uitleggen" ?. Waarom bougies wisselen bij de DL 650 ,12000km en bij de DL1000 ,24000km. Mijn dealer lukte het in iedergeval niet echt, het zou te maken kunnen hebben met het type bougies ofzo. 8)

Goed, het is niet anders. Maar zonde van mijn geld en de bougies. :frusty:

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4619
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Onderhoud interval Vstrom 650 en 1000 na 2014.

Bericht door RedStrom » di 03 jan 2017, 20:06

Ik heb die van mij net weggebracht voor de 36k beurt. Doe maar een kleintje.
Komen we te praten over wat er wel en niet bij zit.
Hebben ze dus schema's zoals in het boekje staan, maar ook andere van Suzuki. Die gaven niet allemaal hetzelfde aan.
Bij het ene schema wel een luchtfilter en bougies en bij het andere niet.
Uiteindelijk mbv het framenummer op het kentekenbewijs het juiste schema bepaald. En dat werd die zonder bougies en luchtfilter.
Lekker klein beurtje dus.

Bij een beurt even doorvragen kan helpen. Nieuwere motoren hebben niet zoveel nodig.
Dit is de laatste binnen de garantie. De volgende doe ik weer zelf.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6486
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: Onderhoud interval Vstrom 650 en 1000 na 2014.

Bericht door Sparkle Black Peter » wo 04 jan 2017, 00:06

Sparkle Black Peter schreef: Kijken of we hier een bevredigend antwoord op kunnen vinden.
Vandaag aan de telefoon gehangen met de techneut van Nimag. Hij kon de verwarring wel begrijpen. Zijn uitleg; "de Iridium bougies bij de 650 zorgen voor een lage verbranding bij stationair lopen. Wat weer nodig was voor de Euronorm. Ook hebben ze op een gegeven moment (2015) de onderhoudsinterval van de 650 verhoogt van 6000 naar 12.000 km. Sinds de introductie van de nieuwe 1000 (2014) waar ook Iridium in zitten, hebben ze hetzelfde gedaan. Echter staat in het onderhoudsboekje wat er bij zat, dat de bougies pas bij 24.000 aan vervanging toe waren. Dit klopte dus niet. Nimag heeft daarop gereageerd met aanpassing in dit schema door daar stickers over te plakken met 12.000km. IN het werkplaatshandboek wat de dealers hebben, zou volgens hem gewoon 12.000km moeten staan. Dat gaan we natuurlijk even nakijken. Krijg morgen een overzicht uit het WPHB.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Phony123
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 16 mar 2014, 19:31
Mijn motor is een: vstrom 1000, model 2016
Locatie: Tilburg

Re: Onderhoud interval Vstrom 650 en 1000 na 2014.

Bericht door Phony123 » wo 04 jan 2017, 02:40

:-)} Ben benieuwd :duim:

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6486
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: Onderhoud interval Vstrom 650 en 1000 na 2014.

Bericht door Sparkle Black Peter » za 07 jan 2017, 02:01

Eindelijk duidelijkheid over de bougies. Zowel bij de 650 als de 1000 ( vanaf L4 model)dienen de bougies te worden vervangen bij 12.000km. Dit geld voor motoren met Iridium bougies.
Hierbij attenderen wij u op een correctie met betrekking tot het onderhoudsschema van de V-Strom 1000 (DL1000A) van modeljaar 2014 (L4).
Het betreffende onderhoudsschema van de DL1000 (L4) is destijds als losse sticker verspreid om in het werkplaatshandboek/onderhoudsboekje te plakken. Hierop staat het vervangingsinterval van de bougies verkeerd vermeld. Dit moet zijn 'iedere 12.000 km vervangen'. Om verwarring te voorkomen vragen wij u deze stickers te verwijderen of te corrigeren.

BV NImag
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4619
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Onderhoud interval Vstrom 650 en 1000 na 2014.

Bericht door RedStrom » za 07 jan 2017, 11:49

Die 'terugroepactie' van de onderhoudsboekjes en de sticker wist de chef werkplaats in Zelhem zich te herinneren.
Ik weet niet precies waar hij heeft gekeken op zijn computer mbv het framenummer, maar toen kwam naar voren 24000 km.
De sticker zit niet in de computer klaarblijkelijk. Ik neem dat hij dan op een Suzuki of Nimag site kijkt?
Bij mijn motor zijn nu de bougies niet vervangen. Nu denk ik dat ze nog wel langer meekunnen, maar toch maar eens kijken.
Halve motor verbouwen om er bij te kunnen. Leuk voor als het weer wat warmer is.

Ik heb een L4 met ditto boekje. Daar zit geen sticker in, maar er staat wel dat bougies elke 12000 km vervangen dienen te worden.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Phony123
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 16 mar 2014, 19:31
Mijn motor is een: vstrom 1000, model 2016
Locatie: Tilburg

Re: Onderhoud interval Vstrom 650 en 1000 na 2014.

Bericht door Phony123 » za 07 jan 2017, 18:02

Maak je geen zorgen...met mijn vorige DL1000 uit 2014 heb ik totaal 48000km gereden met een bougie wissel bij 24000km. Geen centje pijn, het is gewoon op safe spelen van uit Suzuki.

Etienne
Berichten: 1
Lid geworden op: do 10 dec 2015, 21:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Onderhoud interval Vstrom 650 en 1000 na 2014.

Bericht door Etienne » ma 24 jul 2017, 22:40

als je zoekt op de site van NKG kom je bij levensduur onderstaand tegen


Brand: NGK
Heat Range: 8
Longevity: 80-100k

https://www.ngk.com/product.aspx?zpid=30541

wel erg groot verschil met om de 12 K vervangen !!???

Gebruikersavatar
Phony123
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 16 mar 2014, 19:31
Mijn motor is een: vstrom 1000, model 2016
Locatie: Tilburg

Re: Onderhoud interval Vstrom 650 en 1000 na 2014.

Bericht door Phony123 » di 25 jul 2017, 07:56

Idd complete onzin..en verspilling van grondstoffen en geld.

jammer,, :(

Gebruikersavatar
Phony123
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 16 mar 2014, 19:31
Mijn motor is een: vstrom 1000, model 2016
Locatie: Tilburg

Re: Onderhoud interval Vstrom 650 en 1000 na 2014.

Bericht door Phony123 » di 25 jul 2017, 08:00

jammer,, :(

Plaats reactie