Start problemen 650

Plaats reactie
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Start problemen 650

Bericht door FidesNL »

Hoi,

Ik heb wat hulp nodig.

Drie weken geleden had mijn 650 moeite om te starten, waarna hij opeens niet meer startte, alleen door aanduwen. Omdat ik toen met mijn moeder was, heb ik de motor overgestart met de auto, en daarna heeft hij het 1 week gedaan. Na 1 week deed hij het opeens niet meer. Garage gebeld en die zeiden dat de accu kapot was. Vorige week de accu vervangen en naar Spanje vertrokken. Echter stond ik vanmorgen in Andorra, weer startte de motor niet (wel door aan te duwen)... Gelukkig was de plaatselijke BMW, Suzuki, Mercedes, Landrover etc (ze verkochten werkelijk alles) dealer niet ver daar vandaan. Mijn verhaal in mijn beste Spaans gedaan. 1u later kwam de monteur terug. Alles was in orde, behalve de schakelaar van de koppeling of de standaard had het defect waardoor het startte niet lukte. Hij heeft dit provisorisch opgelost (ik begreep alleen niet hoe, daarvoor schoot mijn Spaans te kort) en hij adviseerde mij op bij thuiskomst mijn dealer er naar te laten kijken. Hij verzekerde mij ervan dat de accu, dynamo, verdeler e.d. allemaal top in orde waren. Alleen 1 van deze twee schakelaars vertoonde het defect. Welke wist hij niet, want het uit elkaar halen kostte te veel tijd en hij had sowieso niet de onderdelen voorradig om ze te vervangen.

Echter ben ik voor een half jaar in Murcia en zal ik dus daar naar de dealer moeten gaan. Ik heb alleen geen idee wat de provisorische reparatie is (maar daarvoor kan ik de Murcia dealer met de Andorra dealer laten bellen zeiden ze mij) en ik vroeg me af hoe het probleem met deze schakelaars ervoor kan zorgen dat hij moeite heeft met starten, vervolgens niet meer start e.d.

Daarnaast vroeg ik me af of iemand toevallig weet of ik de €45 storingszoeken / probleem provisorisch oplossen en het hele vervolg traject kan claimen bij Suzuki garantie of eventueel de mobiliteitsservice.

Ik hoop dat iemand wat info heeft!
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Start problemen 650

Bericht door Eikie »

Hoe oud is je motor? Zit deze nog in de 3 jaar fabrieksgarantie?
Als dat zo is, dan heb je ook Europesche mobiliteitshulp.

Dan ben je in ieder geval geholpen !
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Start problemen 650

Bericht door FidesNL »

De motor is van 4 juli 2015.

Ik was aan het kijken voor de mobiliteitshulp, maar dat is meer pechservice toch? Of kan ik alle facturen bewaren en daarna alles claimen bij hun?
Want ik heb, toen de motor de eerste keer deze kuren had, de mobiliteitsservice gebeld en deze zouden de ANWB bellen om mij weer "op pad te helpen". Echter dit zou een uur duren, dus heb ik mijn mama gebeld, die 15 minuten van me vandaan was om over te starten met de auto.

Ik heb toen aan de telefoon ook gevraagd voor garantie e.d. en de telefonist zei dat ze daarover niet gingen, alleen om alles te regelen.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Start problemen 650

Bericht door Eikie »

Pechhulp in de breedste zin van het woord. Als die niet meer start dan wordt je geholpen. Mogelijk zal men dan verder moeten zoeken naar de storing en het euvel verhelpen. Daar is de garantie voor.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Start problemen 650

Bericht door FidesNL »

Maar ik was in het boekje van de motor aan het kijken en daar staat dat storing zoeken niet onder de garantie valt. Ik zal morgen in Valencia eens contact opnemen met de mobiliteisservice. Luisteren wat zij zeggen.
Nu wil ik alleen nog de oplossing weten. Dat wordt wachten tot volgende week denk ik :(

Sent from my ME302C using Tapatalk
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Start problemen 650

Bericht door Iron Horse »

Ik denk dat het provisorisch repareren het overbruggen (of kortsluiten) van 1 of beide contacten is geweest. Veel meer kan ik me er niet bij voorstellen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Start problemen 650

Bericht door Sparkle Black Peter »

Als je gewacht had op de mobiliteit service van Suzuki had het je niets gekost. Nu je zelf aktie hebt ondernomen, zal je deze kosten ook niet terug krijgen ben ik bang. Heb zelf ooit met een niet startende motor gestaan en hier moesten ze ook eerst de storing opzoeken voordat ze het konden repareren. Viel gewoon onder de garantie.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Hessie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 915
Lid geworden op: do 25-12-2008, 20:22
Mijn motor is een: BMW F900 XR
Woonplaats: Huizen

Re: Start problemen 650

Bericht door Hessie »

Verwacht niet teveel van de mobiliteitservice :o)
Ik heb net nog even gebeld met ze en ik word nog steeds braaf aan het lijntje gehouden door Suzuki.....
Moeilijk moeilijk moelijk.... Ben al meer dan 2 maanden thuis en nog geen uitsluitsel/vergoeding over de pech in Noorwegen.

Ik ben op z'n zachtst gezegd een beetje heeeel erg klaar met deze club :evil:

Jouw motor zit toch ook nog in de garantie, kan je niet direct naar een officiele suzuki dealer daar?
Die repareren toch ook onder garantie..

Succes
doei
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Start problemen 650

Bericht door FidesNL »

Iron Horse schreef:Ik denk dat het provisorisch repareren het overbruggen (of kortsluiten) van 1 of beide contacten is geweest. Veel meer kan ik me er niet bij voorstellen.
Dit dacht ik zelf ook. Maar raar dat dit probleem optreedt na een tijdje. Als de accu overgestart wordt door een auto, of een nieuwe accu, dan doet hij het weer een week. Heel apart vind ik het.
Maar ik denk inderdaad dat hij het heeft kortgesloten, want hij heeft minstens 10x gezegd dat ik niet moest vergeten om de koppeling in te knijpen en de standaard in te klappen voor het starten. Daarnaast moest ik ook een handtekening zetten voor de provisorische reparatie.
Sparkle Black Peter schreef:Als je gewacht had op de mobiliteit service van Suzuki had het je niets gekost. Nu je zelf aktie hebt ondernomen, zal je deze kosten ook niet terug krijgen ben ik bang.
Dat is ook precies waar ik bang voor ben. Zou wel onzin zijn eerlijk gezegd, want dan bezorgen ze zichzelf alleen maar super veel werk.
Hessie schreef:Jouw motor zit toch ook nog in de garantie, kan je niet direct naar een officiele suzuki dealer daar?
Die repareren toch ook onder garantie..
Dat zei ik ook tegen ze, maar ik moest toch betalen. Gelukkig net het volgende op de website van Suzuki zien staan:
"Indien u desondanks toch de rekening krijgt gepresenteerd, vraag dan om een gespecificeerde factuur. Na terugkomst in Nederland kunt u doorgaans deze reparatiekosten alsnog claimen bij uw Suzuki dealer. Dit geldt uitsluitend voor defecten die invloed hebben op de bedrijfszekerheid en/ of de veiligheid van uw motorfiets."

Niet starten valt volgens mij onder bedrijfszekerheid, dus dat biedt hoop. Ik heb op de factuur laten zetten dat het een reparatie is. Dus dan kunnen ze in ieder geval niet gaan mekkeren dat het storingszoeken betreft. Gaat nog veel werk worden ben ik bang. Zeker omdat ik ook het geld terug wil van mijn nieuwe accu. Als ze bij de eigen dealer fatsoenlijk werk hadden geleverd had ik én geen nieuwe accu gekocht én nu niet zo rond gereden met een provisorische oplossing en extra kosten makende....
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Start problemen 650

Bericht door FidesNL »

Even een update: Mobiliteitsservice biedt alleen transport naar een officiële Suzuki dealer, kan het probleem niet direct worden opgelost, dan regelen ze alleen maar nazorg. Dat houdt in dat ze transport naar eigen dealer, vervangend vervoer en eventueel hotelovernachting regelen. Kosten van reparaties zijn afhankelijk van de garantieregelingen van de importeur.

In ieder geval ook met mijn eigen dealer contact gehad. Zij nemen contact op met NIMAG betreffende de rekening die ik heb moeten betalen. En ze zullen ook uitzoeken of ik de definitieve reparatie in Murcia zelf moet voorschieten of dat ze dit direct met een dealer daar regelen.

De provisorische oplossing was volgens mijn eigen dealer het kortsluiten van de schakelaars, dit was voor hun een bekende methode. Dus ik ga ervan uit dat alles op zijn pootjes terecht komt.
Alleen nog kijken wie de accu betaald :p
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Start problemen 650

Bericht door Eikie »

FidesNL schreef: Alleen nog kijken wie de accu betaald :p
Ik vermoed Dhr Z.L. Gerritje O:-)
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Start problemen 650

Bericht door AVC »

Ik denk dat je 2 problemen hebt. Dat de motor niet start omdat de sensor van de standaard niet goed werkt, dat kan. Maar dan zal de startmotor niet werken. Hij doet dan niets als je de startknop induwt.
Werkt de startmotor wel (eventjes gesputter kan ook) dan ligt het ergens anders aan. Dan vermoed ik inderdaad een kapotte batterij. Die batterij zal zijn spanning niet goed meer kunnen bijhouden, vandaar dat hij steeds plat gaat. Mogelijks heb je ergens sluipverbruik. Dan wordt de batterij traagjes leeggezogen door een elektrisch toestel van je motorfiets.
Bij mij was de dader de elektrische handvatten. Weekje niet rijden= platte batterij. Nieuwe batterij gestoken= zelfde probleem. Tot ik de handvatten loskoppelde van de batterij.
Er is ook een sensos bij de koppeling. Deze kijkt of je de koppeling wel inknijpt bij het starten. Als de sensor niets waarneemt zal je startmotor ook weigeren.
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Start problemen 650

Bericht door FidesNL »

Probleem is na lang wachten opgelost!

Bleek dat ik inderdaad een relais of switch had met sluipverbruik. Deze is onder garantie vervangen hier in Murcia.

Wederom goede analyse van het probleem een paar maanden geleden door Motoport Echt. Als ik terug ben in Nederland maar eens langs gaan om te kijken wie de accu betaalt. Die ik afgelopen zomer op hun aandringen heb moeten aanschaffen....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Start problemen 650

Bericht door FidesNL »

Ook hier even een update plaatsen: Probleem bleek niet opgelost te zijn, nog een aantal keren stilgestaan en contact gehad met MotoPort. Advies: probeer de motor over te starten en naar hier te rijden, 2x gedaan maar daarna deed de motor het natuurlijk, zoals ik ook al had voorspeld. Dit was volgens de Werkplaats "toeval". Nou nee dus.
Op aandringen van mijzelf de terugroepactie van de dynamo versneld en nu een aantal weken later nog steeds nergens last van. Bleek ik toch gelijk te hebben, maar volgens MotoPort kun je dit niet zomaar concluderen. Daarnaast wel het geld terug geclaimd van de accu die ik op hun advies heb moeten aanschaffen.
Volgende keer toch maar weer naar een andere garage, helaas niet veel keuze hier in Zuid-Limburg :(
Plaats reactie