DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Bericht door RedStrom » zo 26 jun 2016, 13:32

Ik ben op bladzijde 6-25 van het boekje op zoek naar hoe het stationair toerental af te stellen.
Het boekje geeft aan dat het tussen 1100 en 1300 rpm moet zijn.
En als dat niet zo is dat een bevoegd monteur dat moet nakijken en repareren (?!)

iemand een idee waarom dat zo is, of kunnen we het ook zelf?
En hoe dan?
:-)}
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6474
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Bericht door Sparkle Black Peter » ma 27 jun 2016, 01:44

Antwoord komt eraan JW. 8)
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6474
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Bericht door Sparkle Black Peter » wo 29 jun 2016, 01:11

Zoals belooft JW :D

Dag Peter!
Moet idd rond de 1300 rpm zijn.
Dit is een gefixeerd toerental af-fabriek en is niet door de rijder zelf af te stellen. Het wordt in het motormanegement geregeld door een isc-actuator (idle speed control)
Er zit welliswaar een verstelbare aanslag maar daar mag NIET aan gedraaid worden idd. Dan is de basissetting weg en daar zijn ook geen gegevens over hoe die hoort te staan. Afblijven dus. Je hoeft daar ook niet aan te draaien want het toerental wordt door de motor zelf geregeld. Wijkt het af tussen 1100-1300 rpm, dan is er dus iets anders aan de hand.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Bericht door RedStrom » wo 29 jun 2016, 22:54

Dank je Peter.
Voor zover betrouwbaar af te lezen zit die van mij aan de ondergrens van 1100 rpm.
Hij wil ook nog wel eens ploffen na lang op redelijk constante snelheid te rijden of veel met gas dicht.
Vorig week bergaf ook weer gemerkt.
Misschien eens laten afstellen op de Dyno in Eibergen.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Ballie
DL650 berijder
Berichten: 686
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 09:56
Mijn motor is een: Suzuki DL650 K5
Locatie: Roosendaal - West Brabant
Contacteer:

Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Bericht door Ballie » vr 01 jul 2016, 11:57

Met gas dicht zou 'ie geen brandstof aan mogen zuigen. Als hij ploft lijkt het mij dat 'ie wel brandstof doorvoert, maar niet onsteekt. Deze ontbrandt dan in de uitlaat. Maar da's met mijn boerenlogica...
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...

Gebruikersavatar
Motormuus
DL1000 berijder
Berichten: 1017
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 l5
Locatie: brouw

Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Bericht door Motormuus » vr 01 jul 2016, 12:15

Ploffen is vaak te rijk mengsel.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Bericht door RedStrom » vr 01 jul 2016, 21:40

Zou je dan een hoog of hoger verbruik verwachten?
Ik rij met gemak 1 op 21 met de 1000 in de Ardeche en Alpen.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Motormuus
DL1000 berijder
Berichten: 1017
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 l5
Locatie: brouw

Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Bericht door Motormuus » vr 01 jul 2016, 21:52

Hoeveel km rij je op een tank dan?. Ik haal de 300km niet volgens mij. Nu is mijn rechterpols wel heel erg soepel.

Gebruikersavatar
Ballie
DL650 berijder
Berichten: 686
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 09:56
Mijn motor is een: Suzuki DL650 K5
Locatie: Roosendaal - West Brabant
Contacteer:

Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Bericht door Ballie » vr 01 jul 2016, 23:13

Wanneer je de motor (of auto) laat uitrollen (of bergafwaarts laat rollen) met het gas dicht, gebruikt deze geen druppel brandstof. Tenminste, wanneer de brandstof middels injectoren wordt gedoseerd. Bergafwaarts kun je dus flink brandstof besparen, (het nieuwe rijden). Alleen jammer dat je ook weer omhoog moet, wat dan weer extra brandstof kost...
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Bericht door RedStrom » za 02 jul 2016, 10:05

Echt dicht gaat het gas niet bergaf.
Juist soepel rechterpolsje, weinig remmen en beetje anticiperen doet een hoop.
Bergop de snelste proberen te zijn gaat met 1 op 14, vloeiend racend met 120+ naar Briancon (wat een circuit!) kan met 1 op 21 omdat je veel van het gas kan voor een bocht en dat proberen zonder te remmen zodat je snelheid houdt..
En dit lukt niet als het kouder is. Afgelopen maanden de 1 op 20 bijna niet gehaald.
Je ziet de buitenluchttemperatuur en verbruikscijfers parallel lopen.

Maar een rijk mengsel doet ploffen. Betekent rijk dan ook een hoger verbruik. Hij zou nog zuiniger kunnen.
En een te laag stationair toerental maakt dat ie afslaat.
Nooit eerder gemerkt. De omstandigheden maken dat die kans groter wordt: 2,5-3 uur ''varen'' in de overvloedige regen op de snelweg met 110-120 en dan de afslag op?
Ik heb nog niet weer gereden, dus ik weet niet hoe het nu is.
eerst rijden, dan oordelen

Plaats reactie