Pagina 1 van 1

DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Geplaatst: zo 26-06-2016, 13:32
door RedStrom
Ik ben op bladzijde 6-25 van het boekje op zoek naar hoe het stationair toerental af te stellen.
Het boekje geeft aan dat het tussen 1100 en 1300 rpm moet zijn.
En als dat niet zo is dat een bevoegd monteur dat moet nakijken en repareren (?!)

iemand een idee waarom dat zo is, of kunnen we het ook zelf?
En hoe dan?
:-)}

Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Geplaatst: ma 27-06-2016, 01:44
door Sparkle Black Peter
Antwoord komt eraan JW. 8)

Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Geplaatst: wo 29-06-2016, 01:11
door Sparkle Black Peter
Zoals belooft JW :D

Dag Peter!
Moet idd rond de 1300 rpm zijn.
Dit is een gefixeerd toerental af-fabriek en is niet door de rijder zelf af te stellen. Het wordt in het motormanegement geregeld door een isc-actuator (idle speed control)
Er zit welliswaar een verstelbare aanslag maar daar mag NIET aan gedraaid worden idd. Dan is de basissetting weg en daar zijn ook geen gegevens over hoe die hoort te staan. Afblijven dus. Je hoeft daar ook niet aan te draaien want het toerental wordt door de motor zelf geregeld. Wijkt het af tussen 1100-1300 rpm, dan is er dus iets anders aan de hand.

Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Geplaatst: wo 29-06-2016, 22:54
door RedStrom
Dank je Peter.
Voor zover betrouwbaar af te lezen zit die van mij aan de ondergrens van 1100 rpm.
Hij wil ook nog wel eens ploffen na lang op redelijk constante snelheid te rijden of veel met gas dicht.
Vorig week bergaf ook weer gemerkt.
Misschien eens laten afstellen op de Dyno in Eibergen.

Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Geplaatst: vr 01-07-2016, 11:57
door Ballie
Met gas dicht zou 'ie geen brandstof aan mogen zuigen. Als hij ploft lijkt het mij dat 'ie wel brandstof doorvoert, maar niet onsteekt. Deze ontbrandt dan in de uitlaat. Maar da's met mijn boerenlogica...

Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Geplaatst: vr 01-07-2016, 12:15
door Motormuus
Ploffen is vaak te rijk mengsel.

Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Geplaatst: vr 01-07-2016, 21:40
door RedStrom
Zou je dan een hoog of hoger verbruik verwachten?
Ik rij met gemak 1 op 21 met de 1000 in de Ardeche en Alpen.

Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Geplaatst: vr 01-07-2016, 21:52
door Motormuus
Hoeveel km rij je op een tank dan?. Ik haal de 300km niet volgens mij. Nu is mijn rechterpols wel heel erg soepel.

Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Geplaatst: vr 01-07-2016, 23:13
door Ballie
Wanneer je de motor (of auto) laat uitrollen (of bergafwaarts laat rollen) met het gas dicht, gebruikt deze geen druppel brandstof. Tenminste, wanneer de brandstof middels injectoren wordt gedoseerd. Bergafwaarts kun je dus flink brandstof besparen, (het nieuwe rijden). Alleen jammer dat je ook weer omhoog moet, wat dan weer extra brandstof kost...

Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?

Geplaatst: za 02-07-2016, 10:05
door RedStrom
Echt dicht gaat het gas niet bergaf.
Juist soepel rechterpolsje, weinig remmen en beetje anticiperen doet een hoop.
Bergop de snelste proberen te zijn gaat met 1 op 14, vloeiend racend met 120+ naar Briancon (wat een circuit!) kan met 1 op 21 omdat je veel van het gas kan voor een bocht en dat proberen zonder te remmen zodat je snelheid houdt..
En dit lukt niet als het kouder is. Afgelopen maanden de 1 op 20 bijna niet gehaald.
Je ziet de buitenluchttemperatuur en verbruikscijfers parallel lopen.

Maar een rijk mengsel doet ploffen. Betekent rijk dan ook een hoger verbruik. Hij zou nog zuiniger kunnen.
En een te laag stationair toerental maakt dat ie afslaat.
Nooit eerder gemerkt. De omstandigheden maken dat die kans groter wordt: 2,5-3 uur ''varen'' in de overvloedige regen op de snelweg met 110-120 en dan de afslag op?
Ik heb nog niet weer gereden, dus ik weet niet hoe het nu is.