Voorrem hendel raar gevoel

Plaats reactie
Odyon
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28-07-2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Woonplaats: Den Haag

Voorrem hendel raar gevoel

Bericht door Odyon »

Hi, ik heb een vraagje.

Gisteren kwam ik uit mijn werk en reed de stad in. Omdat het druk was moest ik veel remmen, beetje gas bijgeven, weer remmen, je kent het wel. Echter, op een bepaald moment leg ik relatief rustig mijn voorrem aan en wil ik doorknijpen, maar het gevoel is anders. Alsof er een tennisbal tussen mijn remhendel en handvat zit. Ik durf niet meer kracht te zetten. Ik laat hem direct los, en knijp direct weer, en hij doet het gewoon. Ik zie nog wel een luchtbel een beetje bewegen door het glaasje, maar twijfel of dit er iets mee te maken heeft. Daarna een uurtje ofzo gereden, zonder problemen.

Kent iemand dit gevoel? Enig idee wat het geweest zou kunnen zijn? Vuil tussen mijn remschijven? Iets met de remkabel, of toch lucht in de leiding?

Bedankt (again :D)!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Voorrem hendel raar gevoel

Bericht door Iron Horse »

Volgens mij is het gewoon dat je door het voorgaande rijden je rem aan het "pompen" bent geweest. Dan wordt de rem harder en kan het lijken op wat je de tennisbal noemt. Die verstevigde grip komt dan vooral aan het licht wanneer je ineens stevig moet doorpakken. Maar misschien heeft iemand anders wel een andere verklaring. Het lijkt mij niet echt abnormaal. Die luchtbel is overigens normaal en heeft er niets mee te maken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Odyon
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28-07-2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Woonplaats: Den Haag

Re: Voorrem hendel raar gevoel

Bericht door Odyon »

Bedankt Rob, stelt me toch weer een beetje gerust :)

Morgen heb ik mijn VRO opmaat in Lelystad, dus wilde even dubbel checken :). Ik zal er wel op blijven letten.

Mocht er iemand nog een idee over hebben, ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
Valetek
DL650 berijder
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 13:13
Mijn motor is een: V-Strom 650 '04
Contacteer:

Re: Voorrem hendel raar gevoel

Bericht door Valetek »

kon je wel remmen? of was het heel lang niets en dan ineens abruut remmen ??
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Voorrem hendel raar gevoel

Bericht door De Graaf van Salland »

Het is vrij normaal dat ieder hydraulisch remsysteem een beetje harder aanvoelt als je een paar keer kort achter elkaar remt.

Als je extreem lang achter elkaar remt (denk aan een lange afdaling van een berg van minimaal een paar kilometer, waarbij je continu remt) dan zou je zgn. vapour-lock kunnen krijgen. Dit wordt ook wel het "koken van de remolie" genoemd.
Op zo'n moment worden de remmen extreem sponzig en kan je de hendel tegen het stuur aan trekken, zonder dat er van enige remvertraging sprake is.

Ik vermoed dat bij jou het eerste aan de hand was. Niks om je zorgen om te maken.
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Voorrem hendel raar gevoel

Bericht door Rene »

Heb ik ook wel eens gehad.
Remmend rijden over een hobbeltje, en voor een fractie van een seconde grijpt het ABS in.
Ineens is de remhandle "hard", en onmiddelijk daarna weer normaal.
Voelt anders aan dan bij een "normale" ABS actie.
Odyon
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28-07-2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Woonplaats: Den Haag

Re: Voorrem hendel raar gevoel

Bericht door Odyon »

Dank voor alle reacties! Het zal het vaker remmen wel zijn geweest, of de hobbel waar ik net over heen reed icm mijn ABS (het is een beetje chaotische situatie in Den Haag centrum, vlak bij CS :)).

@De Graaf: bergen afdalen zal ik in dat geval zeker wel op mijn motor gaan doen (aankomende zomer in Schotland :D)
Gebruikersavatar
Valetek
DL650 berijder
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 13:13
Mijn motor is een: V-Strom 650 '04
Contacteer:

Re: Voorrem hendel raar gevoel

Bericht door Valetek »

je hebt een twin, je hoef niet te remmen bij berg afdwalingen :P
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Voorrem hendel raar gevoel

Bericht door De Graaf van Salland »

Odyon schreef:......

@De Graaf: bergen afdalen zal ik in dat geval zeker wel op mijn motor gaan doen (aankomende zomer in Schotland :D)
Remmen op de motor; indien noodzakelijk een versnelling omlaag schakelen.
Als je moet bijremmen: afwisselend je voor- en achterrem gebruiken. :duim:

Maar eh.. Je moet echt kilometers achter elkaar van een steile helling afrijden, waarbij je dan alleen met de remmen de snelheid beperkt, voordat je kokende remmen krijgt.
Meestal krijg je al lang voor die tijd last van "fading". Dit is het effect van een verminderde remvertraging door een hoge temperatuur van de remblokjes. Bij goedkope remblokjes zal dit eerder voorkomen dan blokjes van een gerenomeerd merk.

Het kan voorkomen dat je, na zo'n fading effect, nog enige tijd last hebt van slechte remmen, (ook als ze weer koud zijn) omdat je het glaslaagje (dat gevormd is bij die hoge temperaturen) er eerst even moet afslijten.
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Voorrem hendel raar gevoel

Bericht door Iron Horse »

Volgens mij leer je altijd dat je bergafwaarts allereerst op je motor afremt, of dat nu een motorfiets of een auto is. Dus in principe komen oververhitte remmen niet voor omdat je niet het hele traject door remmen moet vertragen. Simpel regeltje dat altijd opgaat; in dezelfde versnelling naar beneden rijden als waarmee je omhoog zou rijden, dan rem je voldoende af op de motor. Dat je bij tijd en wijle even moet bij remmen is niet erg natuurlijk.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Voorrem hendel raar gevoel

Bericht door PDvD »

Een late reactie....

Hoe oud is je remvloeistof? Remvloeisttof is hygroscopisch en trekt dus water aan. Als er remvloeistof in het reservoir gegooid is die al even op en stond dan is de kans groot dat er water in zit, ook oude remvloeistof kan vervuild zijn. Bij het verversen van remvloeistof altijd een nieuw kannetje gebruiken en de rest weggooien! Dit kun je namelijk niet hergebruiken want eenmaal open trekt het vocht aan! En een maand later is het waardeloze troep geworden.Ook al denk je dat je 'm goed hebt dichtgedraaid. vandaar ook het sealtje op het kannetje.
Normaal heeft remvloeistof (Dot4 in het geval van een strom) een kooktemperatuur van 155 graden celcius. Zit er water in het systeem dan verlaagt dit kookpunt wat dus absoluut niet wenselijk is.
Ik zou in jouw geval even een nieuw busje Dot4 halen en de boel goed doorspoelen (met nieuw) en ontluchten. Kost je nog geen tientje voor de Dot4 en geeft een veel zekerder gevoel.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Lambik

Re: Voorrem hendel raar gevoel

Bericht door Lambik »

ik heb het zelf ook gehad, het remmen werd steeds lastiger, bleek een kwestie van kabel smeren....
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Voorrem hendel raar gevoel

Bericht door Eikie »

Kabel ??
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Voorrem hendel raar gevoel

Bericht door Iron Horse »

Hydraulische kabel .... :schater:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie