remmen blijven zompig met staalflexleidingen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ike360x
Berichten: 250
Lid geworden op: za 22-03-2014, 12:10
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Utrecht

remmen blijven zompig met staalflexleidingen

Bericht door Ike360x »

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren mijn remleidingen vervangen van mijn (dl650 2007 abs) v-strom. Ik had al wat last van zompige remmen en wilde toch al over op stalen leidingen. Nu hebben we gelijk ook de blokjes voor en achter vervangen. Maar Nadat we het meerdere malen hebben ontlucht hebben we nog steeds een zompig gevoel. Remklauwen zijn schoongemaakt, leidingen allemaal netjes aangesloten. In de ABS pomp zou geen lucht moeten kunnen zitten (er zit ook geen ontluchtingsnippel op geloof ik). We hebben hem een aantal malen in de abs geremd en dat gaat gewoon strak. Heb voor de zekerheid een hoofdremcilinder revisie setje besteld maar als iemand nog suggesties heeft dan horen wij dat graag.

groeten stefan
Burn rubber, not your soul
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: remmen blijven zompig met staalflexleidingen

Bericht door PDvD »

Wat voor blokken heb je er op gezet? Remeigenschappen kunnen ook per type blok schelen. Ook je schijven goed schoonmaken met remreiniger.

Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: remmen blijven zompig met staalflexleidingen

Bericht door Iron Horse »

Wanneer je sponzig bedoelt, dus dat het zacht blijft aanvoelen is het ofwel lucht in de leidingen of zachte/veerkrachtige/verouderde remleidingen. Met staal omvlochten teflon leidingen moet je gewoon een harde remkracht kunnen hebben onafhankelijk van het soort remblokken dat je gebruikt. Zelfs al zouden je remblokken over de remschijven blijven glijden omdat die vervuild zijn, dan moet je nog steeds een harde rem hebben. Het zompige wordt veroorzaakt door de samenpersbaarheid van lucht. De remvloeistof is nauwelijks samenpersbaar. Je zult dus nog beter moeten ontluchten. Met ABS heb ik geen ervaring dus mogelijk dat daar toch de oorzaak zit. Maar het blijft volgens mij gewoon lucht in het systeem. Ik heb op de mijne ook Stahlflex remleidingen gezet, maar ben echt een behoorlijke tijd bezig geweest voor de lucht er echt helemaal uit was. Daarbij ook gebruik gemaakt van een kunststof hamer om de diverse onderdelen waar lucht in kan blijven zitten (bijvoorbeeld de bovenkant van de remklauwen) "leeg" te kloppen. Er zijn dan momenten dat je denkt; komt er überhaupt nog wel een keert druk op te staan, maar dat is dan een kwestie van geduld en door blijven gaan. Bij het plaatsen van nieuwe leidingen duurt het meestal langer om alle lucht er uit te krijgen dan bij het simpelweg vernieuwen van de remvloeistof.

Er is een omstreden manier om de lucht eruit te krijgen door een nacht de remhendel met een trekbandje onder druk te laten staan. Ik geloof er niet in omdat je de lucht dan niet echt uit het systeem verwijdert maar de lucht laat opnemen in de remvloeistof. Net als dat er "prik" zit in cola. Dat kan volgens mijn niet de oplossing zijn, je wilt toch echt af van die lucht die in het systeem zit.

Just my two cents.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: remmen blijven zompig met staalflexleidingen

Bericht door Cplegt »

Als je een paar keer snel achter elkaar in de remhendel knijpt, en hij wordt dan wel hard, dan zit er nog lucht in de leiding.
Kan inderdaad erg lang duren voordat het goed ontlucht is.
Op de mn 650 zitten voor 2 enkelvoudige stalen leidingen die wel snel te ontluchten zijn. Ziet er wel minder mooi uit vind ik zelf.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Ike360x
Berichten: 250
Lid geworden op: za 22-03-2014, 12:10
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Utrecht

Re: remmen blijven zompig met staalflexleidingen

Bericht door Ike360x »

Dan ga ik morgen nog maar eens proberen. Komt ook de revisie set binnen dus gelijk maar monteren

Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk
Burn rubber, not your soul
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: remmen blijven zompig met staalflexleidingen

Bericht door John007 »

En, hoe is het nu met je remmen?
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: remmen blijven zompig met staalflexleidingen

Bericht door John007 »

Nog geen nieuws?
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Ike360x
Berichten: 250
Lid geworden op: za 22-03-2014, 12:10
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Utrecht

Re: remmen blijven zompig met staalflexleidingen

Bericht door Ike360x »

Heeft allemaal wat langer geduurd. Heb de rem revisie set geplaatst maar is nogdteeds zacht. Ik bedacht mij gisteren dat enige tijd geleden(toen ik achteraf gezien merkte dat hij zachter werd ) de ABS modulator is vervangen. Mogelijk dat daarnaartoe licht zit? Zit op t zelfde systeem. Wellicht die maar eens proberen te ontluchten via de stalen vaste leidin? Of iemand een andere suggestie?
Burn rubber, not your soul
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: remmen blijven zompig met staalflexleidingen

Bericht door Sanscorp »

ABS wil nog wel eens problemen geven met ontluchten, maar beperk het wel tot de ontluchtingsnippels.
Je hebt sowieso veel geduld nodig.

Welke stappen voer je precies uit?

Meestal doe ik het zo (universeel):
- Bepalen tot waar de remhendel met flink knijpen maximaal kan komen.
- Verst weg beginnen
- Siliconenslang op de bleeder naar een potje
- druk op de leiding zetten (hendel/pedaal inknijpen/trappen)
- Bleeder een beetje los totdat je met je hendel of pedaal komt tot stap 1, ga je hier voorbij heb je kans dat roest op de as je rubbers in de cilinders kapot maakt en dan ben je verder van huis.
- voordat je bij het maximale punt bent bleeder weer vast, hendel los.
Zo door totdat je geen prut, heldere remvloeistof en geen lucht meer ziet verschijnen bij zowel de bleeder als bij het reservoir omhoog ziet bubbelen.
Kan je rustig een kwartier tot 20 minuten mee bezig zijn.

ABS ontluchten bij harnekkige problemen:
Wiel van de grond, zelfde procedure als hierboven uitvoeren.
Bleeder los, slang er aan, contact aan, remmen en je wiel draaien, ABS pomp word geactueerd en ontlucht nu via de bleeder.
Dit voor elke rem herhalen en desnoods de eerste procedure nogmaals herhalen totdat je er zeker van bent dat het in orde is.

Tip 1: Hoe verder je de bleeder open zet, des te meer kans heb je dat je lucht naar binnen zuigt via het schroefdraad :) klein stukkie totdat de vloeistof loopt is goed.
Tip 2: Vaak is het voldoende om de bleeder niet telkens vast te draaien maar continu te pompen, ik heb echter meegemaakt dat dit ook tot het naar binnen zuigen van lucht leidde!
Tip 3: Ben je alleen? Zet dan een fiets ventiel op het uiteinde van de slang, nu kan je continu pompen zonder de bleeder telkens los te draaien. Nieuwe ventielen zitten vaak vast dus even met perslucht en wd40 lossen.
Tip 4: Zorg dat de slang op de bleeder eerst iets naar boven loopt zodat je altijd een restje remvloeistof in de slang hebt zitten, zo kan je ook geen lucht vanuit de slang naar binnen trekken.

Lukt dit allemaal niet, dan heb je waarschijnlijk de remhendel bij ontluchten volledig ingedrukt en kan je nu je hoofdremcilinder gaan reviseren O:-)
Een optie is ook om een remvloeistof vervang setje aan te schaffen, vaak op perslucht of sommige op "bandendruk" waarbij een reservewiel uitkomst bied.
Ik heb het echter altijd zonder prima voor elkaar gekregen bij diverse fietsen en auto's.
Plaats reactie